AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg har nylig blitt diagnostisert med bipolar lidelse type 2 i tillegg til add. Den største utfordringen min er å skape relasjoner/være sosial med andre, som er en utfordring både i jobb, venner og studier. Har vært i samme jobb siden jeg var 16 (22 i år) og prøvd ut et studie jeg ikke trives med. Pga ADD sliter jeg ekstremt med å konsentrere meg om ting som ikke interesserer meg. Problemet er at jeg ikke aner hva jeg vil bli, og det å prøve ut forskjellige studier/nye jobber blir en utfordring med den bipolare siden i meg. Om jeg mislykkes går jeg rett ned og med add i bildet er det en stor sjanse for at jeg mislykkes på grunn av interesse og konsentrasjon. Så vil det heller ikke fungere om jeg ikke får til det sosiale. En vanlig person ville nok greid å fullføre et studie som ikke var like interessant som antatt fordi de fremdeles hadde greid å konsentrere seg. Føler meg helt lost i valgmuligheter og redsel for å ikke lykkes. Dere med samme diagnoser, hva jobber/studerer dere? En forutsetning er vel at det ikke er så ille at man er frisk nok til å generelt greie seg i arbeidslivet. Men hva la dere vekt på da dere fant det som passet dere? Anonymkode: cb590...9fb
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Hei, ser det er en stund siden dette innlegget ble lagt ut men. Jeg har også bipolar lidelse (2) og add, har angst også. Jeg kan si at du burde være stolt av at du har stått i jobb så lenge! Jeg har hatt store problemer med arbeidslivet og skole, jeg brukte 8 år på å fullføre vgs. Har også problemer med det sosiale, har mistet mange venner da de har hatt dårlig forståelse for depresjon, add og angst. Jeg har en vennine, hun bor langt unna nå da men, hun plages også mye med angst, så hun er den eneste som ikke har gitt meg opp. Men tilbake til studie. Jeg har nettopp begynt på studie. Det har vært veldig tungt pga sosiale ting og mye gruppearbeid. Men den gruppa jeg jobber i vet om sykdomsbildet mitt, sa det ganske raskt så de kanskje forstår meg og gir meg litt mer rom... Det var vanskelig å finne noe jeg tenkte var ok å studere. Jeg er fornøyd med valget, vil gi jobb hvor man ikke tranger være så sosial, og ikke har noe kundekontakt. Jeg studerer IT og informasjonsystemer, hvor man lærer koding, systemutvikling, webdesign og slike ting... Jeg har ikke hatt noen eksamner enda men gruer meg, har ikke vært flink å studere. Jeg føler jeg må plage hode mitt så uendelig, at vær gang jeg prøver studere sovner jeg, uansett når på dagen. Konsentrasjonen min er virkelig ille, og spesielt når jeg må være rundt mennesker sammtidig, har lese- og skrivevansker også. Jeg anbefaler deg å se på hvilke studier som passer dine jobb ønsker. Jeg gikk gjennom en prossess, hvor jeg så på hvilke jobber man kan få, og hvor mye det er av slike jobber. Så tenkte jeg på hvilket jobbmiljø jeg ville jobbe i. (for meg var det et sted med ikke så mye folk, minst mulig og helst ingen kundekontakt (mail og skriftelig kundekontakt går greit). Så en jobb hvor det ikke er helt krise om jeg ikke kan komme på kort varsel, (søsteren min jobber på sykehjem, og der er det litt krise om noen melder syk timer før skiftet starter). Så derfor studerer studerer jeg IT, da kan jeg jobbe på kontor i en avdeling/team med begrenset kontakt med andre enn nære få kolleger og kunder. Hvor jeg kan jobbe med koding, jeg liker pc og slikt så det tenkte jeg skulle gå greit. Det er ganske praktiske fag, de klarer jeg meg godt i, det er de lesefagene jeg har problemer meg. Ble kanskje litt uryddig dette, men håper det kanskje kan hjelpe litt. Spør gjerne om det er noe Anonymkode: 15716...985 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå