Egenskap Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Personlig har jeg bare blitt vant med det, og synes det har vært kjekt å gjøre fylker til par og andre i trekant. Blir egentlig rart hvis det blir skilsmisse nå. 1
Imariuz Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Egenskap skrev (1 time siden): Personlig har jeg bare blitt vant med det, og synes det har vært kjekt å gjøre fylker til par og andre i trekant. Blir egentlig rart hvis det blir skilsmisse nå. Den nye regjeringen ønsker det i regjeringsplatformen, så vi får håpe det. Avstandene tilsier at verken sammenslåingen av Buskrud med Østfold, eller Troms med Finnmark gir mening, og gir mindre demokrati. Buskerud hører mer naturlig sammen med Vestfold og Telemark som de samarbeider med i mange saker, så her burde man kanskje slått disse sammen istedetfor. 3
Humas Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Viken er altfor stor. Nrk har fortsatt med å omtale f eks Drammen, Geilo o l. med Buskerud. Har ikke behov for lokale nyheter fra Askim (f.eks.) når jeg er på hytta på fjellet. Skjønner ikke at Buskerud, Akershus, Østfold og Oslo kan være egne fylker - har hver for seg høye innbyggertall. Har ikke hørt et kvekk om at de har fått stordriftsfordeler med Viken.. 6
heavyheart Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Vi som bor i ytterkantene av dette feiltrinnet kalt Viken, er veldig for oppløsning. Så da er det for SP-politikerne å stå på krava når lobbyister skal ha det til at det blir «for dyrt» å reversere. Egentlig trenger man ikke folkeavstemming for dette her, vi stemte på SP i valget for at de skulle oppløse. 5
Svigermor Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Først må fylkeskommunen ta en beslutning om at de vil reversere sammenslåingen.
Gugglo Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 23,4% av Norges befolkning høres vel bra ut? Skjønner ikke hvorfor ikke Oslo kunne blitt innlemmet i Viken også, så hadde vi nærmet oss 50% av Norges befolkning, slik at sirkuset var komplett. 🤪 5
Gjest Sitronmelisse Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 Finn.no kan i hvert fall bare kaste seg rundt og ordne det tilbake til slik det var før med en gang, slik at det går an å søke på gamle-fylket igjen og slippe å tråkle seg gjennom den eviglange lista over kommuner i 'Viken'.
Reidar Tomb Skrevet 16. oktober 2021 #8 Skrevet 16. oktober 2021 Hvis Viken oppløses, kan da Vestfold få lov til å slå seg sammen med Buskerud i stedet for Telemark? Det har alltid slått meg som mere naturlig. 3
Entern Skrevet 16. oktober 2021 #9 Skrevet 16. oktober 2021 Det virker sannsynlig at det blir skilsmisse ja. 1
Egenskap Skrevet 16. oktober 2021 Forfatter #10 Skrevet 16. oktober 2021 tviler på at det blir noe gjengifte etter skilsmissene. Så får vi om noen kommuner vil endre kommune grensen for å tilknytte seg andre fylker enn de opprinnelig var en del av. 1
Drizzt Skrevet 16. oktober 2021 #11 Skrevet 16. oktober 2021 Egenskap skrev (På 13.10.2021 den 14.29): Personlig har jeg bare blitt vant med det, og synes det har vært kjekt å gjøre fylker til par og andre i trekant. Blir egentlig rart hvis det blir skilsmisse nå. Viken-monsteret må iallefall vekk. Det var en feil å skape det og det rette blir å oppløse det. 4
Entern Skrevet 17. oktober 2021 #12 Skrevet 17. oktober 2021 Drizzt skrev (13 timer siden): Viken-monsteret må iallefall vekk. Det var en feil å skape det og det rette blir å oppløse det. Dessverre tror jeg du har rett i dette. «Dessverre» fordi det har krevd masse penger og arbeid som i så fall er kastet rett ut av vinduet, og oppløsningen vil koste enda mer penger & arbeid ☹️ 1
Drizzt Skrevet 17. oktober 2021 #13 Skrevet 17. oktober 2021 Entern skrev (Akkurat nå): Dessverre tror jeg du har rett i dette. «Dessverre» fordi det har krevd masse penger og arbeid som i så fall er kastet rett ut av vinduet, og oppløsningen vil koste enda mer penger & arbeid ☹️ Ja, det vil koste mye penger. Men det er prisen å betale for å rette opp i den dyre feilen som ble begått i utgangspunktet. Fylkene som inngår i Viken var selv imot dette monsteret, så Viken var en utelukkende politisk beslutning. Som var feil. Og det er på tide å rette opp i feilen før enda mer skade er gjort. Jeg husker en politiker som ba fylkene beholde skiltene for de blir brukt igjen. La oss håpe de gjorde det 5
Egenskap Skrevet 17. oktober 2021 Forfatter #14 Skrevet 17. oktober 2021 Entern skrev (1 minutt siden): Dessverre tror jeg du har rett i dette. «Dessverre» fordi det har krevd masse penger og arbeid som i så fall er kastet rett ut av vinduet, og oppløsningen vil koste enda mer penger & arbeid ☹️ Åpenbart en strategi dumhet måte å sette så mange fylker sammen. Når mennesker reagerer, og regjeringen ikke tar det innover seg, så blir det jo ren barneekteskap. 2
Illuminatum Skrevet 17. oktober 2021 #15 Skrevet 17. oktober 2021 Imariuz skrev (På 13.10.2021 den 15.40): Den nye regjeringen ønsker det i regjeringsplatformen, så vi får håpe det. Avstandene tilsier at verken sammenslåingen av Buskrud med Østfold, eller Troms med Finnmark gir mening, og gir mindre demokrati. Buskerud hører mer naturlig sammen med Vestfold og Telemark som de samarbeider med i mange saker, så her burde man kanskje slått disse sammen istedetfor. Det er flere i Buskerud som daglig krysser grensene til Akershus og Oslo. Fylkene driver stort sett med skole, vei og kollektiv transport. I den setting er det riktig å ikke samarbeide med Vestfold 1
PetterKanin Skrevet 17. oktober 2021 #16 Skrevet 17. oktober 2021 Jeg tviler. Det finnes ingen god grunn, slik at omtrent den eneste grunnen som gjenstår et ideologi.
Entern Skrevet 17. oktober 2021 #17 Skrevet 17. oktober 2021 Drizzt skrev (21 minutter siden): Ja, det vil koste mye penger. Men det er prisen å betale for å rette opp i den dyre feilen som ble begått i utgangspunktet. Fylkene som inngår i Viken var selv imot dette monsteret, så Viken var en utelukkende politisk beslutning. Som var feil. Og det er på tide å rette opp i feilen før enda mer skade er gjort. Jeg husker en politiker som ba fylkene beholde skiltene for de blir brukt igjen. La oss håpe de gjorde det Jeg er enig med deg altså, alltid vært mot disse sammenslåingene, det er bare sløsingen som er så trist. Nå ser det ut til at Innlandet blir værende…skulle ønske de hadde funnet et annet navn (det samme gjelder Vestland). 1
Entern Skrevet 17. oktober 2021 #18 Skrevet 17. oktober 2021 Egenskap skrev (23 minutter siden): Åpenbart en strategi dumhet måte å sette så mange fylker sammen. Når mennesker reagerer, og regjeringen ikke tar det innover seg, så blir det jo ren barneekteskap. Jepp 👍
Madame Butterfly Skrevet 17. oktober 2021 #19 Skrevet 17. oktober 2021 Vel den vestre fylkesgrensen til fylket Viken, er temmelig langt unna sjøen. Jeg tenker vel at problemstillingene i Hallingdalen ikke så lett løses av folket ved svenskegrensa. 1
newman01 Skrevet 18. oktober 2021 #20 Skrevet 18. oktober 2021 On 10/17/2021 at 8:30 AM, Entern said: Nå ser det ut til at Innlandet blir værende…skulle ønske de hadde funnet et annet navn (det samme gjelder Vestland). Vestland er jo ganske logisk. Samme med Innlandet. Burde byttet navn på Agder også, og kalt det Sørland Fylke. Nordland kunne funnet et annet navn, og så kunne FinnmarkTroms byttet navn til Nordland. Det hadde vært logisk. Men er det virkelig så mange som har såååå stor kjærlighet ovenfor Fylkesordføreren sin? Eller ukentlig reiser inn til fylkessenteret for å gjøre noe fornuftig? Det har jo aldri vært snakk om å ekspropriere eiendommene til de som får "ny" kommune å bo i... Ingen tvangsflytting av folk i gamle Oppegård fordi de ble slått sammen med Ski kommune. Huset og nabolaget er akkurat det samme. Eneste som slo feil i sammenslåingsprosjektet var etterlønningene, lønnsøkningen, doble stillinger og manglende vilje til å effektivisere i kommune og fylke. For min del kunne man gjerne opphevet alt av kommuner og fylker, og laget en mellomting mellom kommune og fylke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå