Gå til innhold

Kan man planlegge keisersnitt før graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har begynt å tenke på å stifte en familie snart, men det er spesielt én ting som stopper oss. Jeg ble utsatt for en voldtekt for et par år siden. Jeg fikk diagnosen PTSD i etterkant og gikk i behandling i lang tid. Jeg har fortsatt diagnosen men jeg håndterer det veldig fint og går til psykolog én gang i måneden som forebygging. Det er kanskje ikke nødvendig, men jeg er takknemlig for at jeg har tilgang til det tilbudet. Poenget mitt: Tanken på å skulle slippe noen til nedentil, tanken på å miste kontrollen, muligens få rift eller revne.. Det blir for mye for meg. Har noen opplevd det samme? Kommet dere over frykten i behandling? Eller er det kanskje mulig å få innvilget keisersnitt? Det er så frustrerende at denne ene hendelsen skal ødelegge så mye for meg. 

Anonymkode: fd50c...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er dessverre ikke mulig. Jeg undersøkte det samme da jeg nekter å bli gravid igjen uten et garantert keisersnitt etter en svært traumatisk første fødsel - men det gikk visst ikke an.

Anonymkode: 7a4ee...cad

• Liker 1
Skrevet

Det går nok ikke, men med en slik diagnose og bakgrunn skal det veldig mye til for at du ikke får det innvilget. Og det er fritt sykehusvalg, så du kan bytte sykehus om det første sykehuset sier nei. Du må allikevel være obs på at du kan måtte gjennom undersøkelser nedentil allikevel, av ulike grunner, selv om det ikke er standard. Gjennom hele svangerskapet ble jeg kun undersøkt nedentil da jeg var i fødsel, for å sjekke åpning. 

Anonymkode: 1a75c...c5b

• Liker 3
Skrevet

Du får nok innvilget planlagt keisersnitt med den historikken du har. 

• Liker 3
Skrevet

Kanskje adopsjon eller fosterhjem er noe å tenke på?

Anonymkode: 762a6...5f0

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Meningsløs kommentar.

Anonymkode: 5fef5...6a8

• Liker 10
Skrevet

Selvfølgelig kan du få innvilget KS på bakgrunn av dette. Men du må nok regne med at de vil prøve det de kan for å overtale deg til å føde vaginalt, og det kan bli noen samtaler du må gjennom. Cluet er å stå på ditt hele veien og helst ha fastlege og evt psykolog på din side som kan støtte opp om dette.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke du vil ha problem med å få innvilget ks :) Ville ikke bekymret meg, de tvinger ingen med en sånn historie til å føde vaginalt. De kan strengt tatt ikke tvinge noen. 

Anonymkode: dfdf1...415

• Liker 2
Skrevet

Du vil kunne få planlagt keisersnitt på forhånd. Snakk med fastlegen. 

Jeg har ikke vært utsatt for overgrep eller noe i nærheten. Jeg fikk et barn. Hun brukte 3 dager på å komme ut, eller, det ble da keisersnitt. De tok røntgen av bekkenet mitt etterpå, som viste at jeg var veldig trang. Neste gang jeg ble gravid fikk fastlegen disse bildene og sa at jeg måtte ha keisersnitt. 

Du trenger ikke argumentere. Vær åpen. Så går det greit. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det går an. Jeg fikk innvilget keisersnitt før jeg ble gravid. Men dette var relatert til tidligere svært traumatisk fødsel (jeg fikk nok PTSD selv om jeg ikke har diagnosen på papiret) som endte i akutt keisersnitt. 
Det er ingen selvfølge at du vil få keisersnitt innvilget før du blir gravid, men det er lov å prøve. Hvis du ikke får det, vil du sannsynligvis få det mens du er gravid, siden traumer etter voldtekt er en svært tungtveiende grunn. Men du må regne med at du kan være nødt til å gå gjennom samtaler og informasjon om keisersnitt/vaginal fødsel/tilrettelegging, og at du ikke nødvendigvis får innvilget keisersnitt på første samtale. 
Ellers vil jeg bare legge til at også keisersnitt involverer en stor grad av tap av kontroll, om enn på en annen måte enn vaginal fødsel. Du må også kateteriseres, så du unngår ikke intim kontakt med underlivet. 
Lykke til! ❤️ Dette vil nok gå bra, men jeg skjønner det er en stor belastning. Jeg ville selv ikke blitt gravid igjen hvis jeg fryktet at jeg ville blitt tvunget til å føde vaginalt, så jeg skjønner frykten din, selv om min frykt hadde en annen bakgrunn. 

Anonymkode: 3c3f6...807

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er dessverre ikke mulig. Jeg undersøkte det samme da jeg nekter å bli gravid igjen uten et garantert keisersnitt etter en svært traumatisk første fødsel - men det gikk visst ikke an.

Anonymkode: 7a4ee...cad

Jeg fikk det, med samme bakgrunn som deg. Les innlegget mitt over. Prøv et annet sykehus, det er fritt sykehusvalg. 

Anonymkode: 3c3f6...807

• Liker 3
Skrevet

Du kan få innvilget keisersnitt ja, men ikke før graviditet. 

Anonymkode: 1bf50...7a0

• Liker 1
Skrevet

Absolutt alle kan få innvilget keisersnitt. Skulle de si nei, så truer du med å skjære ut ungen selv, da løser det seg fort. 

Anonymkode: 071eb...57d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt alle kan få innvilget keisersnitt. Skulle de si nei, så truer du med å skjære ut ungen selv, da løser det seg fort. 

🤣🤣👍 helt riktig. Men du har en god grunn. Du får dette innvilget før en graviditet. Jeg fikk det. Uten din bakgrunn. Dette ordner seg. 

• Liker 1
Skrevet
Helene skrev (Akkurat nå):

🤣🤣👍 helt riktig. Men du har en god grunn. Du får dette innvilget før en graviditet. Jeg fikk det. Uten din bakgrunn. Dette ordner seg. 

Det er ikke mulig å få dette innvilget på forhånd. Du kan bli garantert det av en lege, men det er ikke innvilget før du er gravid og en faktisk hendelse skal dokumenteres, settes av time til og utføres. 

Anonymkode: 1bf50...7a0

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk det innvilget før graviditet. Jeg var redd for å bli gravid. Ønsket flere barn. Fikk det innvilget på forhånd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt. Noen burde ikke fått barn ser jeg. 

Anonymkode: 38c75...227

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg og mannen min har begynt å tenke på å stifte en familie snart, men det er spesielt én ting som stopper oss. Jeg ble utsatt for en voldtekt for et par år siden. Jeg fikk diagnosen PTSD i etterkant og gikk i behandling i lang tid. Jeg har fortsatt diagnosen men jeg håndterer det veldig fint og går til psykolog én gang i måneden som forebygging. Det er kanskje ikke nødvendig, men jeg er takknemlig for at jeg har tilgang til det tilbudet. Poenget mitt: Tanken på å skulle slippe noen til nedentil, tanken på å miste kontrollen, muligens få rift eller revne.. Det blir for mye for meg. Har noen opplevd det samme? Kommet dere over frykten i behandling? Eller er det kanskje mulig å få innvilget keisersnitt? Det er så frustrerende at denne ene hendelsen skal ødelegge så mye for meg. 

Men du mister jo like mye kontroll under keisersnitt? Du ser jo ikke engang hva de gjør bak teppet? Du får nok ikke innvilget! 

Anonymkode: d1518...123

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 15.59):

Jeg vil ha barn egne barn, ikke være fosterfamilie. Adopsjon kunne kanskje vært en idé, men dette er jo en lang, dyr og vanskelig prosess som jeg ikke vil gå igjennom om det er mulig for meg å få biologiske barn. Vet ikke engang om noen av de to alternativene er mulig pga min historikk og diagnose? 

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 18.55):

Men du mister jo like mye kontroll under keisersnitt? Du ser jo ikke engang hva de gjør bak teppet? Du får nok ikke innvilget! 

Men herregud, er du dum eller prøver du bare å være slem?? Det er ikke det å miste kontroll i seg selv som er problemet, men å miste kontrollen nedentil. Jeg hadde vondt nedentil i flere uker etter hendelsen og det tok meg flere mnd å tørre å ha sex igjen med kjæresten min. Fødsel er vakkert og fint men det er fortsatt et traume for underlivet akkurat som voldtekten min var!

Tusen takk for svar til alle andre! Føler meg mye tryggere. Den hendelsen tok fra meg flere år av livet mitt. Jeg hadde blitt knust om det skulle tatt fra meg muligheten til å stifte en familie også.. Skal snakke med fastlege om dette før vi begynner å prøve, men tenker vi kjører på uansett hva vi får til svar også får jeg bare stå på mitt i graviditeten! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 18.55):

Eh,det blir noe helt annet. Jeg har en vanlig fødsel og et planlagt ks bak meg.

Anonymkode: caa69...86d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...