Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes verden og hverdagen vår blir mer og mere skummel!!!!! Nyheten er fulle av drap vold og terror hver eneste dag. Det jeg lurer på er hvor langt kommer det til å gå og kan vi gjøre noe for å stoppe utvikklingen?? En ting jeg har lært er at mann skal ta godt vare på dem :klappe: mann er glad i for mann vet aldri hvor lenge mann har dem!!!!!!! Si heller at du er glad i dem en gang for mye enn en gang for lite!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja spørsmålet streifer meg innimellom, hvor forsvarlig er det egentlig å sette barn til denne verden. Men skal en tenke på alt det vonde hele tiden, kan en jo bare bure seg inne. Og det hjelper ikke det en gang dersom tiden er inne! Men en ting er alt det mennesklige onde, men det som bekymrer meg like mye er naturkatastrofene vi oftere ser. Det er det ikke så greit å gjøre noe med!

Skrevet
Jeg synes verden og hverdagen vår blir mer og mere skummel!!!!! Nyheten er fulle av drap vold og terror hver eneste dag. Det jeg lurer på er hvor langt kommer det til å gå og kan vi gjøre noe for å stoppe utvikklingen?? En ting jeg har lært er at mann skal ta godt vare på dem  :klappe: mann er glad i for mann vet aldri hvor lenge mann har dem!!!!!!! Si heller at du er glad i dem en gang for mye enn en gang for lite!!!!!!!!

Det som skjer, spesielt her i landet, er at stadig fler vender Gud ryggen.

Jo lenger vi kommer vekk fra Gud, jo mer ugudelighet vil vi få oppleve.

Dette har vi sett gjennom ganske mange år nå.

Tyveri,ran,ubegrunnet vold,drap og selvmord har økt drastisk.

Det eneste som kan snu dette, er at vi igjen vender oss til Gud.

Jeg har lest om flere steder hvor det har vært farlig å ferdes, men som er blitt totalt forandret etter at kristendommen har fått innpass.

Dette vil du selvfølgelig aldri kunne lese om i de vanlige media, som helst vil servere oss negative ting. Men verden er faktisk ikke så ille som disse vil ha det til. Det skjer mye positivt som media ikke er interessert i å skrive om.

Gjest gotthard
Skrevet

2000 år siden var det drap,terror,voldtekter og massemord.

5000 år siden var det drap,terror,voldtekter og massemord.

60 år siden var det drap,terror,voldtekter og massemord.

eneste er att vi nå har media som fungerer så vi kan lese om det.

noen typer kriminalitet er blitt større men jeg må nesten få minne på at vold er en del av vår natur desverre

Skrevet
2000 år siden var det drap,terror,voldtekter og massemord.

5000 år siden var det drap,terror,voldtekter og massemord.

60 år siden var det drap,terror,voldtekter og massemord.

eneste er att vi nå har media som fungerer så vi kan lese om det.

noen typer kriminalitet er blitt større men jeg må nesten få minne på at vold er en del av vår natur desverre

Vi har faktisk noe som heter nærmiljø også, hvor vi ikke er avhengige av media.

Dessuten så tror jeg at vi her i Norge har hatt media i ganske mange år nå.

Men hvordan har du fått disse opplysningene fra flere tusen år siden, uten media?

Gjest gotthard
Skrevet

er lit forskell på en historiebok og forsiden i vg........

de hadde media før også, men ikke på samme måten, da var det kunn de store hverdens nyhetene som komm på trykk.

på mange felt er det sikert mer dritt nå enn før, men og tru hverden går under omtrent fordi vi plutselig lever i et voldelig samfund, blir lit feil.

volden eksisterer også blandt dyr....

Skrevet

Vel, da inkvisisjonen var på sitt sterkeste, var det ganske vanlig med massedrap, heksebrenning, tortur og andre lite hyggelige ting i Guds navn. Kirken er ganske blodig, den også.

Hvordan forklarer du, gjest, alle grusomhetene som har skjedd med religion som bakteppe? Feks kriger mellom katolikker og protestanter, og kristne og muslimer opp gjennom århundrene? Ta feks de blodige Korstogene?

Gjest Gjesten
Skrevet

Vi veit at det har vore grusomheter før og, ganske enkelt fordi kjelder som til dømes Bibelen har lover som regulerer slik adferd. Hadde ikkje den adferden eksistert så hadde dei ikkje hatt lover mot det. Vi veit at det har vore krig i ganske mange hundreår, og stort sett har krig hatt ein skummel tendens til primært å gå ut over sivilbefolkninga, så også før. Vi veit at det forekom incest, voldtekter og anna seksuell vald før og, har du lese om An- Magritt? Lover mot seksualisert vald fantest til og med i gamle dagar, sjølv om det skulle mykje til for å bevise overgrep.

Verden er ikkje spesielt mykje verre enn før, mennesket er framleis eit av dei verste rovdyra historia har sett. Men som nevnt over; Media fortel om det no. Ein skal ikkje gå så langt tilbake før incest og valdtekt ikkje var tema ein snakka om, lang mindre skreiv i aviser om. Grusomhetar var ikkje på same måte som no det primære målet for avisene. No verkar det innimellom som om media sin hovedoppgave er å skape hysteri, rasisme og skrekk i folket.

Skrevet
er lit forskell på en historiebok og forsiden i vg........

de hadde media før også, men ikke på samme måten, da var det kunn de store hverdens nyhetene som komm på trykk.

på mange felt er det sikert mer dritt nå enn før, men og tru hverden går under omtrent fordi vi plutselig lever i et voldelig samfund, blir lit feil.

volden eksisterer også blandt dyr....

Vel, om du vil sammenligne voldelige mennesker med dyr, så tror du vel at de ikke har noe å tenke med, men deg om det.

Men hvordan vet du at samfunnet var like voldelig før, når media ikke opplyste om det?

Kan ikke huske å ha nevnt at verden omtrent går under.

Leste forresten i en avis i dag at ansatte hos Rema 1000 var bekymret og engstelige pga. sitat: Aggressive butikktyver har blitt et betydelig arbeidsmiljøproblem og skaper frykt blant betjeningen.

Her står det, har blitt, og ikke har vært.

Skrevet
Vi veit at det har vore grusomheter før og, ganske enkelt fordi kjelder som til dømes Bibelen har lover som regulerer slik adferd. Hadde ikkje den adferden eksistert så hadde dei ikkje hatt lover mot det. Vi veit at det har vore krig i ganske mange hundreår, og stort sett har krig hatt ein skummel tendens til primært å gå ut over sivilbefolkninga, så også før. Vi veit at det forekom incest, voldtekter og anna seksuell vald før og, har du lese om An- Magritt? Lover mot seksualisert vald fantest til og med i gamle dagar, sjølv om det skulle mykje til for å bevise overgrep.

Verden er ikkje spesielt mykje verre enn før, mennesket er framleis eit av dei verste rovdyra historia har sett. Men som nevnt over; Media fortel om det no. Ein skal ikkje gå så langt tilbake før incest og valdtekt ikkje var tema ein snakka om, lang mindre skreiv i aviser om. Grusomhetar var ikkje på same måte som no det primære målet for avisene. No verkar det innimellom som om media sin hovedoppgave er å skape hysteri, rasisme og skrekk i folket.

Det er utrolig at du titulerer deg som et rovdyr.

Men det jeg har skrevet om, er utviklinga de siste tiårene.

Vi kan vel ikke påstå at vi vet hvordan det stod til med kristentrua på den tia du nevner. Og det vi leser om i historiebøkene, handler vel sjelden om ungdom og folk flest i gata (eller på åkrene). Det er da stort sett krigsherrer som kjempet om landområder, vi leser om i historiebøkene.

Skrevet
Vel, da inkvisisjonen var på sitt sterkeste, var det ganske vanlig med massedrap, heksebrenning, tortur og andre lite hyggelige ting i Guds navn. Kirken er ganske blodig, den også.

Hvordan forklarer du, gjest, alle grusomhetene som har skjedd med religion som bakteppe? Feks kriger mellom katolikker og protestanter, og kristne og muslimer opp gjennom århundrene? Ta feks de blodige Korstogene?

Det er nok riktig at mye ondskap har skjedd i Guds navn, men ikke med Guds velsignelse.

Når det gjelder heksebrenningen, så er det mange som mener at de som ble kalt hekser, var kristne som ba til Gud , og derfor ble brent.

Men dette kan jeg selvfølgelig ikke påstå.

Når det gjelder katolikker og protestanter som sloss, så er dette en helt utrolig situasjon. Jeg vil ikke kalle slike for kristne. Vi vet jo at også Hitler kalte seg kristen.

Når det gjelder kristne og muslimer, så er det mer forståelig, for muslimer tåler ikke kristne, spesielt i sine egne land.

Jeg leser stadig om muslimer som angriper kirker og dreper de kristne.

Hvis en muslim konverterer til kristendommen i et muslimsk land, da er vedkommende dødsdømt, hvis de ikke klarer å flykte fra landet. Disse blir ofte anklaget for blasfemi for å få dem lovlig drept.

Når det gjelder korstogene, så har jeg ingen kunnskap om disse, for det har aldri interessert meg. Derfor vet jeg ikke hva slags folk dette var. Kanskje hadde jeg noe på skolen, men det er i tilfelle glemt.

Skrevet

Nyheter og tabloidaviser dreier seg i større grad enn før om kriminalitet og andre stygge ting som har skjedd.

Dette betyr ikke at det faktisk blir mer kriminalitet i samfunnet.

Det er bare å slutte å se nyheter og lese tabloidaviser, så vil dere få et helt annet inntrykk av hvordan verden henger sammen.

Gjest gotthard
Skrevet

korstog var kristene som dro ut i hverden for og drepe muslimer det.

Skrevet

og i Libanon kan man faktisk konvertere fra islam til kristendom, og fra kristendom til islam om en vil. ;)

Gjest Gjest_knut_*
Skrevet
Jeg synes verden og hverdagen vår blir mer og mere skummel!!!!! Nyheten er fulle av drap vold og terror hver eneste dag. Det jeg lurer på er hvor langt kommer det til å gå og kan vi gjøre noe for å stoppe utvikklingen?? En ting jeg har lært er at mann skal ta godt vare på dem  :klappe: mann er glad i for mann vet aldri hvor lenge mann har dem!!!!!!! Si heller at du er glad i dem en gang for mye enn en gang for lite!!!!!!!!

og så er nyhetene full av fotball for faen jordskelv terror drap u name it fotball ruler.hva er det som er feil i hodet når fotball går foran alt annet
Gjest Gjesten
Skrevet
Det er utrolig at du titulerer deg som et rovdyr.

Men det jeg har skrevet om, er utviklinga de siste tiårene.

Vi kan vel ikke påstå at vi vet hvordan det stod til med kristentrua på den tia du nevner. Og det vi leser om i historiebøkene, handler vel sjelden om ungdom og folk flest i gata (eller på åkrene). Det er da stort sett krigsherrer som kjempet om landområder, vi leser om i historiebøkene.

rovdyr (~dyr) dyr som eter andre dyr (Ordnett.no- Ordbok) definisjonen på rovdyr, så ja, vi er vel rovdyr dei aller fleste av oss...

Vi veit koss det sto til med kristentrua i middelalderen med inkvisisjon og korstog, aldri har vel kristendommen vore meir einerådande, aldri har den vel før forårsaka så mykje smerte og grusomheter som då. Ungdommar anga ofte hekser under hekseprosessane, dei var "reine" i sjela og kunne derfor sjå heksene.

Skrevet
rovdyr  (~dyr) dyr som eter andre dyr (Ordnett.no- Ordbok) definisjonen på rovdyr, så ja, vi er vel rovdyr dei aller fleste av oss...

Vi veit koss det sto til med kristentrua i middelalderen med inkvisisjon og korstog, aldri har vel kristendommen vore meir einerådande, aldri har den vel før forårsaka så mykje smerte og grusomheter som då. Ungdommar anga ofte hekser under hekseprosessane, dei var "reine" i sjela og kunne derfor sjå heksene.

Jeg er glad for at jeg ser forskjell på dyr og mennesker.

Du stoler fullt og fast på historiebøker ser jeg. Da stoler du vel også på at Bibelen er sann?

Det er faktisk den mest solgte historieboka i verden, og salget kunne sikkert vært mangedoblet hvis alle som ønsket seg den, hadde hatt tilgang til å kjøpe den.

Skrevet

Jeg synes det virker som volden har tatt av i det siste. Knivsikking, trikkedrap, skuddvekslinger etc er nesten daglig kost i avisene.

Såklart kan vi sammenligne med korstogene etc, og si at det alltid har vært slik.

Men hva om vi sammenligner med for f.eks. 20 år siden? Eller med 50/60/70-tallet? Det virker på meg som det har skjedd en økning i TILFELDIG vold mot uskyldige. Kan det ha sammenheng med økning av sinnslidelser? Leste i avisa nettopp at 1 av 4 ungdommer hadde psykiske problemer. Er det pga samfunnet nå til dags, eller har det også alltid vært slik?

Skrevet

Jeg tror absolutt at det har blitt mer kriminalitet, voldtekter, drap o.l. Mye p.g.a. filmer, data spill og annen stimuli som barna suger til seg i løpet av oppveksten. Jeg har til en viss grad faktisk sluttet å lese om alt dette... Det blir liksom litt for mye til at jeg skal kunne greie å engasjere meg.

Jeg vil gjerne flytte ut til en øde øy med min lille voffs og en pose bamse mums.

Gjest Gjesten
Skrevet
Jeg er glad for at jeg ser forskjell på dyr og mennesker.

Du stoler fullt og fast på historiebøker ser jeg. Da stoler du vel også på at Bibelen er sann?

Det er faktisk den mest solgte historieboka i verden, og salget kunne sikkert vært mangedoblet hvis alle som ønsket seg den, hadde hatt tilgang til å kjøpe den.

Bibelen som historisk dokument er noko anna enn Bibelen som religiøst skrift. Eg er velkjend her som ateist, så det er ingen fare for at eg trur på Gud eller Jesus eller Den heilage ande nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...