Gå til innhold

Advarer mot Squid Game

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.dagbladet.no/kultur/advarer-foreldre/74343107

Er jeg den eneste som reagerer på uttalelsen til barnevakteksperten?

Faglig leder i barnevakten Kjellaug Tonheim Tønnessen går ut og advarer foreldre mot at barn og unge får se Squid Game. 

Bakgrunn til bekymring er følgende, sitat fra Tønnessen selv: Dette er ikke en serie unge barn bør se. Det som bekymrer meg er at man på TikTok kopierer lekene fra serien. Hvis det oppstår såkalte «challenges» av «Squid Game», så kan det i verste fall gå langt over grensa for hva som er trygt

Altså, hun er bekymret for at barn skal kopiere barneleker fra serien, leker som opprinnelig er laget for barn.

Tønnessen advarer mot at andre skal kopiere lekene fra Squid Games, og en av lekene som har blitt kopiert på TikTok er Dalgona Candy. En lek hvor man skal risse ut en figur fra en smelta sukkerkjeks. Hvordan mener Tønnessen at det er farlig å prøve denne challengen? Hvordan skal kjeksen skade deg? Hvorfor advarer Tønnessen mot det.

I advarselen fra Tønnessen ligger det også advarsel mit at barn skal leke de samme lekene som er brukt i Squid Game. Her snakker vi uskyldige leker som rødt lys, og tautrekking, leker som har vært brukt i alle år. Fordi lekene blir brukt i en serie med vold og høy aldersgrense, så mener visst Tønnessen at det er helt på sin plass å advare barn mot å kopiere disse lekene, med andre ord å leke rødt lys eller tautrekking. Barneleker som er helt uskyldige i utgangspunktet.

Tønnessen bommer kraftig, og viser hvor farlig det er når godt voksne mennesker (som hun selv) skal advare mot noe de ikke har satt seg inn i eller forstår. Tydelig at Tønnessen ikke har sett serien selv eller satt seg inn i det hun advarer mot. Hadde hun faktisk sett serien, hadde hun visst at reglene i Squid Game følger helt vanlige regler, og at det som kopieres på TikTok og sosiale medier er helt vanlige og uskyldige barneleker som man har lekt i alle år. Hadde Tønnessen bare brukt litt tid på å sette seg inn i det hun advarer mot, hadde hun skjønt at problemene ikke er lekene eller tematikken, men vilden som utdøves og vises i serien (som ikke skiller seg fra vold i andre serier med høy aldersgrense). Det farlige med serien er at den har høy aldersgrense og i tillegg har gått viralt, slik at den når ut til yngre som ikke er målgruppen.

Barnelekene i serien og challenge fra serien ser jeg ingen grunn til å advare mot, her burde Tønnessen gått i seg selv, og ikke demonisere alt. Prøver ikke å forsvare serien, enig at barn absolutt ikke burde se den. Men det er ikke fordi de leker barneleker, barnelekene i seg selv er uskyldig. Barn burde ikke se serien pga. vold, men samtidig blit det for dumt å advare barn mot leker som rødt lys, tautrekking eller Dalgona candy. Det blir rett og slett for dumt.

Tønnessen burde sette seg litt mer inn i Squid Games, slik at hun faktisk forstår hva det er hun advarer barn mot. Fordi det hun advarer barn mot å kopiere (slik det kommer frem i artikkelen) er helt vanlige barneleker, og da er spørsmålet hva er galt med barneleker?

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke helt dette her. 

Ok, barn bør ikke se serien, det er den for grafisk og blodig til. MEN, den kopieringa - ærlig talt: Det er jo nettopp barneleker og gjør overhodet ingenting. 
Jeg går virkelig ikke ut i fra at det er noen barn som skyter hverandre fordi man ikke klarer å løsne en bikakefigur !!

• Liker 9
  • 3 uker senere...
Skrevet

2021.. det er alt jeg har å si.

Advare mot barneleker, tenk det at vi har kommet til det punktet i dagens hysteri 😂

Anonymkode: 5644d...634

• Liker 10
Skrevet

At de ikke skjønner at alt dette skriveriet og advaringen mot å se eller leke lekene fra serien gjør at enda flere ser den. De som hadde tenkt til å se den ser den uansett. I tillegg blir mange nysgjerrige og ser for å skjønne hva det mases om. Jeg hadde ikke hørt om den engang før alt maset i media.

Anonymkode: 93ebe...6fe

• Liker 7
Skrevet

Så lenge de dropper å drepe de som taper så går det heeeelt fint😂

• Liker 7
Skrevet

Som forelder har man en viss kontroll på hva barnet serEller man BØR følge med å ha kontroll på det. Du får det med deg om ungen på 9 år sitter på rommet såpass mange timer at h får sett en sesong med squid game, som IKKE er for barn. Det de advarer mot er at barna skal leke lekene med å spille død når de blir tatt ut av spillet og at det blir en normalisering av drap. Det ønsker vi jo ikke.

• Liker 1
Skrevet
Kaisada skrev (6 minutter siden):

Som forelder har man en viss kontroll på hva barnet serEller man BØR følge med å ha kontroll på det. Du får det med deg om ungen på 9 år sitter på rommet såpass mange timer at h får sett en sesong med squid game, som IKKE er for barn. Det de advarer mot er at barna skal leke lekene med å spille død når de blir tatt ut av spillet og at det blir en normalisering av drap. Det ønsker vi jo ikke.

I så fall burde vi advare mot all lek som innebærer å spille død.

Husker da vi var små lekte vi krig med pinner, lekepistoler, lekte cowboy og indianere osv. Vi lekte også Disney filmer som Løvenes Konge f.eks, burde vi droppe scenen med Mufasa og Scar? Hva med moren til Bambi som blir skutt? Ringenes Herre ble populært, der dreper de orcer. Osv osv.. 

Barn leker og spiller død uansett. Skal man ha nulltoleranse så må faktisk alt forbys. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Til de av dere som latterliggjør advarselen eller spør om " Barnevakten" har sett serien selv eller forstått den. Dere har neppe lest eller forstått artikkelen, og ikke forstått hva det advares mot. Dette handler ikke om advarsel om barneleker.

Som foreldre og voksne har vi et ansvar å følge med på hva de unge ser og foretar seg.

Endret av ToMan
Skrivefeil
  • Liker 6
Skrevet

Glemte helt å nevne klassikerne bukkene bruse, askeladden som kappåt med trollet, rødhette.... 

• Liker 1
Skrevet
ToMan skrev (5 minutter siden):

Til de av dere som latterliggjør advarselen eller spør om " Barnevakten" har sett serien selv eller forstått den. Dere har neppe lest eller forstått artikkelen, og ikke forstått hva det advares mot. Dette handler ikke om advarsel om barneleker.

Som foreldre og voksne har vi et ansvar å følge med på hva de unge ser og foretar seg.

Hva advarer de mot da?

Skrevet
jabx skrev (7 minutter siden):

Hva advarer de mot da?

Du har ikke lest eller forstått du heller? 😉

Serien (som jeg forøvrig synes er veldig bra selv)  er ikke for barn. 

Det oppfordres til at vi foreldre skal ta del i og følge med på hva barn tar del i på nett. Mye er ikke tilpasset for unge. 

• Liker 2
Gjest brødskalle
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

2021.. det er alt jeg har å si.

Advare mot barneleker, tenk det at vi har kommet til det punktet i dagens hysteri 😂

Hvilket hysteri? Det er en grunn til at noen knapt har skrevet i denne tråden på 3 uker, folk flest gir faen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I så fall burde vi advare mot all lek som innebærer å spille død.

Husker da vi var små lekte vi krig med pinner, lekepistoler, lekte cowboy og indianere osv. Vi lekte også Disney filmer som Løvenes Konge f.eks, burde vi droppe scenen med Mufasa og Scar? Hva med moren til Bambi som blir skutt? Ringenes Herre ble populært, der dreper de orcer. Osv osv.. 

Barn leker og spiller død uansett. Skal man ha nulltoleranse så må faktisk alt forbys. 

Tror de fleste som har barn ønsker å beskytte dem mot sterke inntrykk som denne serien er full av. Spoileralert!! Den er til opplysning spilt inn med levende mennesker, til forskjell fra Bambi og løvenes konge..

I HVER klasse er det garantert mer enn ett barn som ikke bør utsettes for den volden og være vitne til den respektløsheten overfor medmennesker en finner i den serien. Noen barn har ikke tilstrekkelig oppfølging hjemme til at de får ventilert hva som er rett og galt. For oss som har hatt barn noen år vet vi at det dessverre er noen barn som prøver ut det de ser, som tar kvelertak på en mindre jente, som tester ut grenser med å dunke hodet til en annen elev i asfalten til blodet renner. Dessverre er dette en del av skolehverdagen for mange barn, men en trenger ikke resignere totalt å si at det er ok fordi mora til Bambi ble skutt i en animert tegnefilm?!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig i at barn ikke bør se den serien.

MEN, at det skal lages stordrama ut av at barna leker disse lekene, som er gammeldags barneleker… det skjønner jeg ikke helt. 
Det ble ramaskrik fra lærerens side på vår barneskole, fordi barna i 2. og 3. klasse hadde lekt Rødt lys. Vi foreldre ble beskyldt for å la barna se serier med 16 års grense. Barna har lært leken av eldre barn, og ingen av barna hadde sett serien. De visste ikke noe om hva det handler om, de lekte bare Rødt lys slik den leken alltid har blitt lekt. 
Syns hele greia var ubehagelig, der det liksom skulle finnes ut hvem av barna som hadde sett dette, hvilke foreldre som var syndebukken liksom. Men det var jo ikke slik det var i det hele tatt! 

Anonymkode: 9ead4...211

• Liker 2
Skrevet

Blir oppgitt over samfunnet.. 

Vi lekte rødt lys på barneskolen (1999-2005/6).. At serien i seg selv ikke er egnet for barn forstår jeg, men lekene i seg selv er harmløse. Som barn var det ikke sånn at hvis du beveget deg under rødt lys så ble du skutt, vi måtte bare gå tilbake til start og forsøke å ta igjen de andre.. 

Lurer litt på hvordan dagens små barn kommer til å klare seg i livet når alt som er harmløst i seg selv fort blir krisemaksimert fordi man ser en voksen versjon på Netflix 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig i at barn ikke bør se den serien.

MEN, at det skal lages stordrama ut av at barna leker disse lekene, som er gammeldags barneleker… det skjønner jeg ikke helt. 
Det ble ramaskrik fra lærerens side på vår barneskole, fordi barna i 2. og 3. klasse hadde lekt Rødt lys. Vi foreldre ble beskyldt for å la barna se serier med 16 års grense. Barna har lært leken av eldre barn, og ingen av barna hadde sett serien. De visste ikke noe om hva det handler om, de lekte bare Rødt lys slik den leken alltid har blitt lekt. 
Syns hele greia var ubehagelig, der det liksom skulle finnes ut hvem av barna som hadde sett dette, hvilke foreldre som var syndebukken liksom. Men det var jo ikke slik det var i det hele tatt! 

Anonymkode: 9ead4...211

Altså, om de har lekt «vanlig» rødt lys, så hadde det nok ikke vært et problem. Rødt lys leker de jo hele veien. Men jeg vet at på flere barneskoler så later de som de blir skutt når de er ute av leken - som i squid game. Og de skal ligge døde rundt i skolegården fram til en vinner kåres. Nei, det er ikke spesielt kult.

Som lærer på barneskole selv, vet jeg at 2-3 av ungene i 4.klassen jeg underviser i har sett de første episodene og ikke turt mer. At du kan være så sikker på at ingen av barna på skolen til barna dine har sett noe av serien stiller jeg spørsmålstegn ved. Og nei, selvfølgelig innrømmer ingen foreldre at de har latt ungene sine se serien til andre foreldre. Skolen vet nok. Enough said.

Anonymkode: 645a6...411

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg vet at på flere barneskoler så later de som de blir skutt når de er ute av leken - som i squid game. Og de skal ligge døde rundt i skolegården fram til en vinner kåres. Nei, det er ikke spesielt kult.

Ser ikke noe problem med det? Husker vi selv lekte Bloodsport med Van Damme når vi var 7-8 år

Anonymkode: dcf1a...541

• Liker 1
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (På 13.10.2021 den 13.49):

https://www.dagbladet.no/kultur/advarer-foreldre/74343107

Er jeg den eneste som reagerer på uttalelsen til barnevakteksperten?

Faglig leder i barnevakten Kjellaug Tonheim Tønnessen går ut og advarer foreldre mot at barn og unge får se Squid Game. 

Bakgrunn til bekymring er følgende, sitat fra Tønnessen selv: Dette er ikke en serie unge barn bør se. Det som bekymrer meg er at man på TikTok kopierer lekene fra serien. Hvis det oppstår såkalte «challenges» av «Squid Game», så kan det i verste fall gå langt over grensa for hva som er trygt

Altså, hun er bekymret for at barn skal kopiere barneleker fra serien, leker som opprinnelig er laget for barn.

Tønnessen advarer mot at andre skal kopiere lekene fra Squid Games, og en av lekene som har blitt kopiert på TikTok er Dalgona Candy. En lek hvor man skal risse ut en figur fra en smelta sukkerkjeks. Hvordan mener Tønnessen at det er farlig å prøve denne challengen? Hvordan skal kjeksen skade deg? Hvorfor advarer Tønnessen mot det.

I advarselen fra Tønnessen ligger det også advarsel mit at barn skal leke de samme lekene som er brukt i Squid Game. Her snakker vi uskyldige leker som rødt lys, og tautrekking, leker som har vært brukt i alle år. Fordi lekene blir brukt i en serie med vold og høy aldersgrense, så mener visst Tønnessen at det er helt på sin plass å advare barn mot å kopiere disse lekene, med andre ord å leke rødt lys eller tautrekking. Barneleker som er helt uskyldige i utgangspunktet.

Tønnessen bommer kraftig, og viser hvor farlig det er når godt voksne mennesker (som hun selv) skal advare mot noe de ikke har satt seg inn i eller forstår. Tydelig at Tønnessen ikke har sett serien selv eller satt seg inn i det hun advarer mot. Hadde hun faktisk sett serien, hadde hun visst at reglene i Squid Game følger helt vanlige regler, og at det som kopieres på TikTok og sosiale medier er helt vanlige og uskyldige barneleker som man har lekt i alle år. Hadde Tønnessen bare brukt litt tid på å sette seg inn i det hun advarer mot, hadde hun skjønt at problemene ikke er lekene eller tematikken, men vilden som utdøves og vises i serien (som ikke skiller seg fra vold i andre serier med høy aldersgrense). Det farlige med serien er at den har høy aldersgrense og i tillegg har gått viralt, slik at den når ut til yngre som ikke er målgruppen.

Barnelekene i serien og challenge fra serien ser jeg ingen grunn til å advare mot, her burde Tønnessen gått i seg selv, og ikke demonisere alt. Prøver ikke å forsvare serien, enig at barn absolutt ikke burde se den. Men det er ikke fordi de leker barneleker, barnelekene i seg selv er uskyldig. Barn burde ikke se serien pga. vold, men samtidig blit det for dumt å advare barn mot leker som rødt lys, tautrekking eller Dalgona candy. Det blir rett og slett for dumt.

Tønnessen burde sette seg litt mer inn i Squid Games, slik at hun faktisk forstår hva det er hun advarer barn mot. Fordi det hun advarer barn mot å kopiere (slik det kommer frem i artikkelen) er helt vanlige barneleker, og da er spørsmålet hva er galt med barneleker?

Jeg er lærer i barneskolen, og har også sett Squid Game. Det er jo selvsagt ikke lekene i seg selv som er problemet, men konsekvensene i serien av at man bryter spillets regler.

Har opplevd at barn helt ned i 5.klasse leker Rødt og grønt lys, og hvor den som beveger på seg blir "skutt" og faller "død" om. I prinsippet er jo ikke dette noe verre enn å leke politi og tyv eller krig, men det kan oppfattes ganske dramatisk for mange barn.

Anonymkode: e285c...fbc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er lærer i barneskolen, og har også sett Squid Game. Det er jo selvsagt ikke lekene i seg selv som er problemet, men konsekvensene i serien av at man bryter spillets regler.

Har opplevd at barn helt ned i 5.klasse leker Rødt og grønt lys, og hvor den som beveger på seg blir "skutt" og faller "død" om. I prinsippet er jo ikke dette noe verre enn å leke politi og tyv eller krig, men det kan oppfattes ganske dramatisk for mange barn.

Anonymkode: e285c...fbc

Hvordan mener du dette er mer dramatisk enn andre leker barn leker på skolen?

Hvordan mener du det er mer dramatisk enn å leke politi og røver, avengers, pokemon og andre leker med pinner hvor man «angriper» og «dreper» hverandre. Jeg vet at barn leker disse lekene også? Og det har de gjort lenge før Squid Game kom.

Å leke rødt lys eller squid game hvor man «faller død om» er ikke noe mer dramatisk enn andre leker som barn har lekt lenge før squid game i det heletatt var et tema. Mener du da at man skal nekte barn å leke Squid Game når andre leker er like dramatiske? Skal man nekte barn å leke Squid Gamr må man være konsekvent og nekte barn på generelt basis å leke i friminuttene, fordi alle leker kan ha «dramatisk» innhold.

Har bare ett ord, hysteri. Barn må få lov til leke Squid Game, så lenge de ikke ser serien tenker jeg det er helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Syntes det er hysteri. Barn er ikke dumme, det er LEK. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...