Gå til innhold

Jeg vil gjøre noe givende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes livet mitt er for kjedelig og at det mangler perspektiv. Hva kan jeg fylle det med? Jeg liker å jobbe med unge mennesker og dyr, liker ikke gamle mennesker. Har en dag eller to i uka til rådighet. Jeg bor i Trondheim? Hva gjør jeg?

Skrevet
Jeg synes livet mitt er for kjedelig og at det mangler perspektiv. Hva kan jeg fylle det med? Jeg liker å jobbe med unge mennesker og dyr, liker ikke gamle mennesker.

Jeg skulle også til å anbefale Røde Kors, men så oppdaget jeg at noe i innlegget ditt skurret veldig. Liker ikke gamle mennesker? Hva er det for en ting å si?!

I det minste viser du snev av selvinnsikt når du påpeker at livet mangler perspektiv.

Stram opp menneskesynet ditt, og deretter kan du bidra med noe positivt - for eksempel i Røde Kors. De har sikkert mange prosjekter gående i Trondheim, siden det er en stor by. Hva med Flyktningeguide? Bidra til at folk som kommer hit til landet enklere klarer å tilpasse seg. Røde Kors har også prosjekter rettet spesielt på barn og unge, hvis det er det mest interessante for deg.

Røde Kors er en fin og proff organisasjon. Se selv: Røde Kors

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Frivillighetssentralen. Der kan du selv velge hva slags jobber du vil ta.

Skrevet

Er det noen her som er flyktningeguide eller fritidskontakt og som kan fortelle meg litt om hva dere gjør og hva det går ut på? Hva har det gitt dere personlig?

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Barn- og unges kontakttelefon?

Skrevet

Hva med 4H? Der møter du både unger og dyr, og man føler virkelig at det man gjør har en verdi.

Skrevet

Hvis du vil utvide perspektivet ditt så burde du nesten jobbe med eldre mennesker. Det er utrolig givende :) Gamle mennesker har en livsvisdom som unge mennesker kan se langt etter..

Jeg har jobbet litt i dyrebeskyttelsen, det var ikke bare fryd og søte kattunger for å si det slik.. Og jeg fant ut at jeg ikke er enig i mentaliteten om at man skal redde alle dyr uansett hva.. Denne jobben var mer nedbrytende enn givende for meg, det var så mye elendighet :tristbla:

Støttekontakt er også en fin jobb..

kunne skrevet mer, men må rekke bussen ser jeg!

Skrevet (endret)

En flyktningeguide i regi av Røde Kors er en person som bruker et par timer i uken på en flyktning. Det kan være en kafétur, kinotur, en gåtur e.lign. Det kan også være at man hjelper med å lese et dokument - altså ikke noen betalt jobb hvor man skal være med på møter og sånt. Det er en vennetjeneste.

Mange asylsøkere synes at det er kjekt å kjenne noen igjen på butikken, å måte folk på gaten som hilser og mange av dem savner å ha kontakt med et annet menneske som ikke er tilknyttet skole eller asylmottak.

Her kan du lese mere om det å være flykningeguide.

Endret av Trille
Gjest gotthard
Skrevet

ser ikke helt hvorfor noen skal skrike når tråstarter sier hun/han ikke liker eldre, det er i minne øyne et ærlig utsagn og det er lov og ikke like andre,,,jeg synes selv eldre har utrolig mye og gi men forstår også at andre ser det anderledes enn meg..

Skrevet
Jeg skulle også til å anbefale Røde Kors, men så oppdaget jeg at noe i innlegget ditt skurret veldig. Liker ikke gamle mennesker? Hva er det for en ting å si?!

I det minste viser du snev av selvinnsikt når du påpeker at livet mangler perspektiv.

Stram opp menneskesynet ditt, og deretter kan du bidra med noe positivt - for eksempel i Røde Kors. De har sikkert mange prosjekter gående i Trondheim, siden det er en stor by. Hva med Flyktningeguide? Bidra til at folk som kommer hit til landet enklere klarer å tilpasse seg. Røde Kors har også prosjekter rettet spesielt på barn og unge, hvis det er det mest interessante for deg.

Røde Kors er en fin og proff organisasjon. Se selv: Røde Kors

Hva feiler det deg egentlig?

SIden når ble det forbudt å si at man foretrekker å jobbe med andre grupper framfor med eldre

Noen liker å jobbe med barn, andre ungdom, atter igjen andre med eldre. Denne her sier hun ikke vil jobbe med eldre. Det er da en helt ærlig sak!

:roll: Er det mulig alt som folk må henge seg opp i.

Skrevet

SIden når ble det forbudt å si at man foretrekker å jobbe med andre grupper framfor med eldre

Noen liker å jobbe med barn, andre ungdom, atter igjen andre med eldre. Denne her sier hun ikke vil jobbe med eldre. Det er da en helt ærlig sak!

For min del var det formuleringen som virket noe brutal. "liker ikke gamle mennesker".. Skal man anbefale noen å jobbe med flyktingsguide (flyktninger er ikke bare unge mennesker..) så virker et slikt utsagn litt..vel.. Det er vel helst voksne og litt eldre mennesker som har problemer med å tilpasse seg det nye samfunnet også.

Men jeg tror trådstarteren bare var litt uheldig med ordbruken, men uansett, vær litt mer forsiktig med formuleringen på intervjuet :) Stikk gjerne innom flere organisasjoner for å få konkret kunnskap om hva jobben går ut på.

Skrevet

Og hva feiler det deg? :erter: Puss brillene og slapp av! Hun skrev at hun ikke likte gamle mennesker. Ikke at hun foretrakk å jobbe med andre grupper. Det er to forskjellige ting.

Ja jøss, det kan godt hende trådstarter var uheldig med formuleringen, og ikke mener det så ille. Susanne har sikkert rett i det.

Men hvis jeg hadde intervjuet henne, og møtt et slikt utsagn, ville jeg spurt hva hun mente med det. Liker hun ikke eldre mennesker generelt? (Hva med hennes egne besteforeldre?!)

Organisasjoner som organiserer frivillige, har gjerne et positivt, humanistisk menneskesyn som grunnverdi. Ikke å like noen på grunn av alder, er faktisk diskriminerende, og det harmonerer ikke med et positivt menneskesyn. Kanskje du skjønner det bedre hvis jeg bytter ut "liker ikke eldre mennesker" med "liker ikke afrikanere". Det høres ganske ille ut, ikke sant?

Men at man helst ønsker å jobbe med unge, er en annen sak. Det har å gjøre med at man interesserer seg mer for ett felt enn et annet, og trenger ikke bety at man misliker en gruppe mennesker - utelukkende på grunn av alder.

Og derfor kom jeg også med konkrete tips!

Gjest gotthard
Skrevet

er så mye folk klarer og lage krangel av her nå,,,,skule hvert politikere hele hurven

Skrevet
er så mye folk klarer og lage krangel av her nå,,,,skule hvert politikere hele hurven

Så tar vi hverandre i hendene folkens, og synger "Jo mere vi er sammen" - det er den lysegrønne sangen, jeg gjentar den lysegrønne.
Skrevet
Og hva feiler det deg? :erter:  Puss brillene og slapp av! Hun skrev at hun ikke likte gamle mennesker. Ikke at hun foretrakk å jobbe med andre grupper. Det er to forskjellige ting.

Ja jøss, det kan godt hende trådstarter var uheldig med formuleringen, og ikke mener det så ille. Susanne har sikkert rett i det.

Men hvis jeg hadde intervjuet henne, og møtt et slikt utsagn, ville jeg spurt hva hun mente med det. Liker hun ikke eldre mennesker generelt? (Hva med hennes egne besteforeldre?!)

Organisasjoner som organiserer frivillige, har gjerne et positivt, humanistisk menneskesyn som grunnverdi. Ikke å like noen på grunn av alder, er faktisk diskriminerende, og det harmonerer ikke med et positivt menneskesyn. Kanskje du skjønner det bedre hvis jeg bytter ut "liker ikke eldre mennesker" med "liker ikke afrikanere". Det høres ganske ille ut, ikke sant?

Men at man helst ønsker å jobbe med unge, er en annen sak. Det har å gjøre med at man interesserer seg mer for ett felt enn et annet, og trenger ikke bety at man misliker en gruppe mennesker - utelukkende på grunn av alder.

Og derfor kom jeg også med konkrete tips!

Ja, da er dere damer firkantet. Jeg ser jo at trådstarter mente "liker ikke eldre" som i "ønsker ikke å jobbe med denne gruppen. Klart hun ikke misliker eldre som mennesker i form av egne (og andres) besteforeldre og liknende: de slipper hun jo å jobbe for. Ikke rtart verden blir hard og misforstått når det finnes folk som legger den verste mening i enkeltord og ytringer.

Et råd er kanskje å tolke ting i beste mening og se på konteksten rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...