Gå til innhold

Ond ex venninne flytter hit jeg bor. Hva skal jeg gjøre om jeg treffer på henne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal prøve å forklare dette så kort og enkelt som mulig. Jeg hadde en venninne i de seneste tenårene, vi var veldig nære. Jeg er nå i tyveårene. Hun var ikke en så god venn som jeg trodde. Det viste seg at hun var sjalu på meg (noe jeg selv ikke forstår, men ifølge mange andre så var hun det). Hun snakket bak ryggen min, løy om meg og spredde usanne historier om meg. Jeg ble syk til slutt, og flyttet vekk 40 min unna. Vi hadde litt kontakt på tlf (jeg prøvde å dabbe av kontakten på en stille måte uten at hun skulle klikke), For når jeg ikke svarte noen ganger så begynte hun å lage drama og dikte opp ting om meg. Så en dag var hun plutselig med exen min (som hun ikke kjente) og ringte å spurte hva jeg gjorde og hun gjorde seg til og var flørtete, jeg bare ignorerte det, helt til hun begynte å lyve direkte til meg om meg, samtidig som hun skrek til meg og kaldte meg for hore, og sa at hun var penere enn meg og mye sånt. Da hørte jeg en annen i bakgrunnen som sa til henne nå må du gi deg. Jeg la på og ble kjempe dårlig etter den telefonen. Fikk vite  at hun var med en annen venn av kusina hennes og at exen min tilfeldigvis var med han hun var med, så tror ikke det var sånn at hun var med exen min sånn sett. Hun bare prøvde å få meg til å tro det. Men etter den samtalen så sluttet jeg å svare henne, da fikk jeg nok. Det tok 1 helt år før hun sluttet å ringe meg., da var det endelig helt stille fra henne. Men mange ganger etter det når jeg har vært på besøk hos mine foreldre opp igjennom så møtte jeg stadig noen som påstod noe om meg som ikke var sant,  for det hadde hun sagt om meg, og da skjønte jeg at hun fortsatt driver på sånn selvom vi ikke hadde kontakt. Nå er det lenge siden igjen at jeg hørte noe heldigvis, så tror det er slutt på det, for hun har glemt meg litt håper jeg. 

Nå fikk jeg vite fra ei venninne at hun skal flytte hit jeg bor, i et hus veldig nærme min leilighet. Hun kan se meg og motsatt når jeg går til bilen osv. Men jeg føler meg ikke noe bra. Jeg er redd for at hva som kan skje hvis jeg møter henne. Hvordan skal jeg reagere, oppføre meg? Er redd for at hun skal skrike noe stygt til meg når jeg er med noen og sånne ting. Hun vet en gammel hemmelighet om meg også, lurer på om hun har glemt det og. Jeg har så lyst å bare flytte vekk. Jeg følte meg dårlig med en gang jeg hørte det bare. Jeg er redd for at hun skal se meg og begynne å tenke mye på meg og begynne å lyve om meg til folk her jeg bor nå og. Håper virkelig hun har forandret seg, men min mor sa at sånne som henne forandrer seg ikke. Jeg ønsker aldri kontakt med henne igjen. Håper jeg ikke merker noe til at hun er her. Hva ville dere gjort i min situasjon? Jeg har ikke psyken til noe nytt drama fra henne. Jeg vil helst ikke at hun skal se meg, for da kan det hende hun begynner med noe mot meg igjen. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 84882...d63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å hold en lett tone, ikke innled til dype samtaler og ikke ta noe kontakt utover det tilfeldige og hold da en usynlig grense som hun ikke føler på seg.

Anonymkode: 7edd9...22c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei. Jeg skal prøve å forklare dette så kort og enkelt som mulig. Jeg hadde en venninne i de seneste tenårene, vi var veldig nære. Jeg er nå i tyveårene. Hun var ikke en så god venn som jeg trodde. Det viste seg at hun var sjalu på meg (noe jeg selv ikke forstår, men ifølge mange andre så var hun det). Hun snakket bak ryggen min, løy om meg og spredde usanne historier om meg. Jeg ble syk til slutt, og flyttet vekk 40 min unna. Vi hadde litt kontakt på tlf (jeg prøvde å dabbe av kontakten på en stille måte uten at hun skulle klikke), For når jeg ikke svarte noen ganger så begynte hun å lage drama og dikte opp ting om meg. Så en dag var hun plutselig med exen min (som hun ikke kjente) og ringte å spurte hva jeg gjorde og hun gjorde seg til og var flørtete, jeg bare ignorerte det, helt til hun begynte å lyve direkte til meg om meg, samtidig som hun skrek til meg og kaldte meg for hore, og sa at hun var penere enn meg og mye sånt. Da hørte jeg en annen i bakgrunnen som sa til henne nå må du gi deg. Jeg la på og ble kjempe dårlig etter den telefonen. Fikk vite  at hun var med en annen venn av kusina hennes og at exen min tilfeldigvis var med han hun var med, så tror ikke det var sånn at hun var med exen min sånn sett. Hun bare prøvde å få meg til å tro det. Men etter den samtalen så sluttet jeg å svare henne, da fikk jeg nok. Det tok 1 helt år før hun sluttet å ringe meg., da var det endelig helt stille fra henne. Men mange ganger etter det når jeg har vært på besøk hos mine foreldre opp igjennom så møtte jeg stadig noen som påstod noe om meg som ikke var sant,  for det hadde hun sagt om meg, og da skjønte jeg at hun fortsatt driver på sånn selvom vi ikke hadde kontakt. Nå er det lenge siden igjen at jeg hørte noe heldigvis, så tror det er slutt på det, for hun har glemt meg litt håper jeg. 

Nå fikk jeg vite fra ei venninne at hun skal flytte hit jeg bor, i et hus veldig nærme min leilighet. Hun kan se meg og motsatt når jeg går til bilen osv. Men jeg føler meg ikke noe bra. Jeg er redd for at hva som kan skje hvis jeg møter henne. Hvordan skal jeg reagere, oppføre meg? Er redd for at hun skal skrike noe stygt til meg når jeg er med noen og sånne ting. Hun vet en gammel hemmelighet om meg også, lurer på om hun har glemt det og. Jeg har så lyst å bare flytte vekk. Jeg følte meg dårlig med en gang jeg hørte det bare. Jeg er redd for at hun skal se meg og begynne å tenke mye på meg og begynne å lyve om meg til folk her jeg bor nå og. Håper virkelig hun har forandret seg, men min mor sa at sånne som henne forandrer seg ikke. Jeg ønsker aldri kontakt med henne igjen. Håper jeg ikke merker noe til at hun er her. Hva ville dere gjort i min situasjon? Jeg har ikke psyken til noe nytt drama fra henne. Jeg vil helst ikke at hun skal se meg, for da kan det hende hun begynner med noe mot meg igjen. Hva skal jeg gjøre?

Hvis hun trakkaserer deg så kan nok du få besøksforbud på henne likeså man kan få på en ex kjæreste. Hun virker veldig mentalt ustabil nesten som en tikkende bombe.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Prøv å hold en lett tone, ikke innled til dype samtaler og ikke ta noe kontakt utover det tilfeldige og hold da en usynlig grense som hun ikke føler på seg.

Tusen takk for godt råd, ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis jeg kommer i en situasjon jeg plutselig ikke kan komme vekk fra, så tenkte jeg å bare si hei om hun ser meg og smile, og  si at jeg haster til noe, og så går jeg bare. Er det bra nok? Hun oppfatter meg da som hyggelig men ikke nok til at hun tenker nye onde hevn tanker om meg? Ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis hun trakkaserer deg så kan nok du få besøksforbud på henne likeså man kan få på en ex kjæreste. Hun virker veldig mentalt ustabil nesten som en tikkende bombe.

Det er sant, håper bare ikke at det går så langt... Enig med deg. Ts

• Liker 2
Skrevet

Uff får helt vondt av ts. Selv om jeg dessverre kjenner igjen denne angsten i et par relasjoner…Tenker på det som en annen type mobbing. Mobbing på en subtil men likevel grusom måte. Og hovedproblemet er ikke nødvendigvis selve møtet som skjer tilfeldig, men tanken på at den onde eksveninnen er så nærme. Vet det er drastisk, men hvis man ikke er psykisk sterk, og har mulighet til å flytte lengre unna så hadde jeg gjort det. Hadde nok ikke rømt hjemstedet, men langt nok unna til å slippe å treffe vedkommende på en rusletur i nabolaget ihvertfall. Håper det går bra uansett💚

Anonymkode: ee668...127

• Liker 6
Skrevet

Hvis du treffer henne mens du er med andre, og hun begynner å kjefte eller bli vanskelig, lat som om du ikke skjønner hva dette er og si at "du, nå går vi herfra. Dette var ikke noe hyggelig" til den du er med. Og så når dere er kommet bort fra situasjonen, forklarer du kort at du kjente henne flere år siden, men at hun er ustabil og spredte usanne rykter om deg. Fortelle gjerne noen eksempler på absurde rykter hun spredte, og si et eller annet om at "det er jo egentlig litt synd på henne, hun kan jo ikke ha det noe godt", og at det er lurt å holde henne på avstand. Skulle hun finne på å avsløre hemmeligheten din, er det bare å late som det er enda et falsk rykte. Hun har jo null kredibilitet.

Anonymkode: 55cb2...e96

• Liker 14
Skrevet

Jeg ville behandlet henne som luft. Det er ingen poeng å si noe tilbake hvis hun tar kontakt. 

Anonymkode: b867a...638

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke noe god løsning, men kjenner meg igjen. Har en bekjent som gjør det samme som eks-venninnen din. Av en eller grunn har denne personen gått gjennom gamle SoMe poster og laget opp usanne rykter basert på dem. En del felles bekjente har tatt avstand fra meg/blokkert meg i SoMe i ettertid. Håper ikke det skjer deg også i den "nye" byen du bor i.

Anonymkode: 6fb78...55f

Skrevet

Fortell henne at hvis hun ikke flytter vekk igjen så ringer du snuten.

Anonymkode: 1e064...be3

Skrevet

Bare lev livet ditt og lat som at hun ikke finnes. Møter du henne så si hei og et vennlig bekjent smil. 
Flytter hun etter deg? Vet hun at du bor der? 
Ikke innled noe vennskap igjen, og vær kort men høflig. Vis henne at du har gått videre og at alt dette er hundre år tilbake. 
hvis hun tar kontakt og vil møtes osv. ikke svar henne. Hvis du først begynner å svare har du det gående. 

Anonymkode: d3bca...57d

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Bare lev livet ditt og lat som at hun ikke finnes. Møter du henne så si hei og et vennlig bekjent smil. 
Flytter hun etter deg? Vet hun at du bor der? 
Ikke innled noe vennskap igjen, og vær kort men høflig. Vis henne at du har gått videre og at alt dette er hundre år tilbake. 
hvis hun tar kontakt og vil møtes osv. ikke svar henne. Hvis du først begynner å svare har du det gående. 

Støtter dette. Forsøk å late som om det ikke plager deg lengre - fake it until you make it. Hver gang du er bekymret, så stopp opp og si til deg selv "jeg har hevet meg over fortiden og jeg har ingenting å bekymre meg over", si det høyt til deg selv. Eller en annen setning som du synes passer bedre :)

PRøv å se på det som en slags level up i livet. Du kommer til å føle deg så vanvittig stolt etter at du har møtt henne første gang og klarer å unngå å stresse deg opp! 

Anonymkode: 7a782...d90

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 12.01):

si til deg selv at du lever ett nytt liv, du har dine mål, og det skal du titulere deg med. De som aldri har gitt deg noe, skal du heller ikke gi oppmerksomhet. Dette klarer du. 

Skrevet

Du er på ingen måte pliktig til å sepondere på hennes tilnermelser. Vær deg selv, si hei, og gå forbi. Hvis hun ser hennes nærvær plager deg, da begynner hun igjen. Sender hun melding om kaffe ol. Så svarer du bare " nei takk det har jeg virkelig ikke lyst til"  og ikke noe mer hvis det kommer flere meldinger. 

Gjem på alle meldinger hun sender. I tilfelle du kan få brukt for det iht besøksforbud ol. Bare vær veldig tydelig på at hun skal holde seg unna. 

Ikke gå inn i diskusjoner. Evnt blokker henne der du kan. 

Anonymkode: 8e809...1a3

Skrevet

Om du treffer henne kan du oppføre deg som hun er en gammel kollega. 
«Hei :)« sier du. Hun stopper og vil prate. «Jeg er på vei til noe nå, jeg kan ikke prate» sier du. 
Og så gjentar du bare dette hver gang du møter henne. Aldri gå i detaljer om hva du skal gjøre, bare hold det kort og si at du er opptatt, det passer ikke nå, du er på vei til noe, du har ikke tid.  

• Liker 2
Skrevet

Hvis du tilfeldigvis møter på henne, si hei og gå videre. Ikke stopp opp og prat.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er på ingen måte pliktig til å sepondere på hennes tilnermelser. Vær deg selv, si hei, og gå forbi. Hvis hun ser hennes nærvær plager deg, da begynner hun igjen. Sender hun melding om kaffe ol. Så svarer du bare " nei takk det har jeg virkelig ikke lyst til"  og ikke noe mer hvis det kommer flere meldinger. 

Gjem på alle meldinger hun sender. I tilfelle du kan få brukt for det iht besøksforbud ol. Bare vær veldig tydelig på at hun skal holde seg unna. 

Ikke gå inn i diskusjoner. Evnt blokker henne der du kan. 

Anonymkode: 8e809...1a3

Å svare at hun virkelig ikke har lyst å ta en kaffe er ikke lurt. Da er ballen i gang.. det beste er å ikke svare på noe. Så lenge hun får svar vil hun sende flere meldinger.. kanskje begynne å krangle på måten hun mener ts svarer på. 
den dama høres ikke god ut. Et giftig menneske som har tydelige store problemer. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hun har forandret seg?

Anonymkode: 25910...284

Skrevet

Hold deg unna. Hold deg kun til et «hei»

Anonymkode: a2546...81b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...