Gå til innhold

Fjernvarme ikke i felleskostnader?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg leilighet for ca. et halvt år siden med fjernvarme. I prospektet står det at fjernvarme er en del av felleskostnadene, og er skilt ut som en egen sum hver måned på ca. 300 kr. Dette er min første leilighet og første gang jeg flytter hjemmefra, så jeg tolket det som om at jeg ikke skal betale noe for fjernvarme utenom de 300 kronene. Det har jeg heller ikke gjort, til nå. Forrige uke ringte den gamle huseieren meg og sa at hun hadde glemt å avslutte sitt abonnement på fjernvarmen og glemt å si fra til meg at jeg må gjøre det, så jeg må betale henne tilbake og tegne eget abonnement. 

Kjenner jeg ble litt irritert, nå må jeg jo ut med mer i måneden enn hva prospektet ga inntrykk av. Eller er det vanlig at betalingen er slik når det er fjernvarme i sameier, og det bare er jeg som har feiltolket? 

Lurer også på om jeg juridisk må betale gamle huseier tilbake (jeg skal selvfølgelig gjøre det, orker ikke være drittsekk for noen tusenlapper). Men for nyskjerrighetens skyld. 

Anonymkode: c08af...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den forrige eieren mener jeg er ansvarlig for å avslutte sitt abonnement på fjernvarmen. Så er det ditt ansvar å tegne nytt.

Hvor mange måneder er det snakk om at du har betalt i hennes navn? Kan dere fikse det på en grei måte? Betale halvparten hver, for å slippe noe mer styr? Gjør det smidigst mulig, om du må svelge en kamel på veien, så la det gå.

Men, når det kommer til fjernvarme, så er det vanlig å betale noen hundrelapper i måneden. Deretter blir måleren avlest en gang i året. Da gjøres alt opp. Har du betalt inn for mye, får du tilbakebetalt. Har du brukt mer enn hva de 300,- dekker, må du betale inn det beløpet som mangler.

Anonymkode: 13c62...96e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Den forrige eieren mener jeg er ansvarlig for å avslutte sitt abonnement på fjernvarmen. Så er det ditt ansvar å tegne nytt.

Hvor mange måneder er det snakk om at du har betalt i hennes navn? Kan dere fikse det på en grei måte? Betale halvparten hver, for å slippe noe mer styr? Gjør det smidigst mulig, om du må svelge en kamel på veien, så la det gå.

Men, når det kommer til fjernvarme, så er det vanlig å betale noen hundrelapper i måneden. Deretter blir måleren avlest en gang i året. Da gjøres alt opp. Har du betalt inn for mye, får du tilbakebetalt. Har du brukt mer enn hva de 300,- dekker, må du betale inn det beløpet som mangler.

Cirka et halvt år. Den tidligere eieren sa jeg måtte vipse hele summen til henne, så tror ikke å betale halvparten hver var i tankene hennes. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan dere fikse det på en grei måte? Betale halvparten hver, for å slippe noe mer styr? Gjør det smidigst mulig, om du må svelge en kamel på veien, så la det gå.

Nå veit jeg ikke hvordan dine kameler smaker, men normalt skal de ikke smake spesielt godt... Du foreslår altså at gammel huseier skal betale halvparten av oppvarmingskostnadene til ny eier i et halvt år? 

Si fra hvis du har noe å selge, man kan tydeligvis gjøre en passe god handel med deg.

• Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (42 minutter siden):

Nå veit jeg ikke hvordan dine kameler smaker, men normalt skal de ikke smake spesielt godt... Du foreslår altså at gammel huseier skal betale halvparten av oppvarmingskostnadene til ny eier i et halvt år? 

Si fra hvis du har noe å selge, man kan tydeligvis gjøre en passe god handel med deg.

Litt av greia her er jo at den gamle huseier ikke har informert om denne kostnaden verken i prospektet eller muntlig, men fremstilt det som om denne kostnaden er innbakt i felleskostnadene. 

Jeg har selvfølgelig ikke sløst, men jeg hadde nok vært mer forsiktig med varmen hadde jeg visst at jeg måtte betale selv. Ser også at gamle huseier har valgt en dyr avtale som har fått løpe og gå i 6 måneder nå, jeg ville ha valgt en mye mer konkurransedyktig avtale selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt av greia her er jo at den gamle huseier ikke har informert om denne kostnaden verken i prospektet eller muntlig, men fremstilt det som om denne kostnaden er innbakt i felleskostnadene. 

Jeg har selvfølgelig ikke sløst, men jeg hadde nok vært mer forsiktig med varmen hadde jeg visst at jeg måtte betale selv. Ser også at gamle huseier har valgt en dyr avtale som har fått løpe og gå i 6 måneder nå, jeg ville ha valgt en mye mer konkurransedyktig avtale selv. 

Men ellers enig i at det selvfølgelig er jeg som skal betale det, men litt irriterende er det. 

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (52 minutter siden):

Hvorfor skal det gå utover ts at forrige huseier ikke sa opp sitt abonnement? ts ville selv gått for et rimeligere alternativ. 

Anonymkode: 2c720...c8d

Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Har mye ræl jeg skulle blitt kvitt. Du er så hyggelig, at du skal få det gratis!

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

ts ville selv gått for et rimeligere alternativ. 

Hvilket rimeligere alternativ vill ts gått for??

Anonymkode: 22a4b...933

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

er også at gamle huseier har valgt en dyr avtale som har fått løpe og gå i 6 måneder nå, jeg ville ha valgt en mye mer konkurransedyktig avtale selv.

Har de flere prismodeller på fjernvarmen når akonto-innskuddet er på 300kr/(mnd? Hvilke forskjellige abn-løsninger har de på fjernvarmen i kommunen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...