AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg er heldigvis ikke gravid, men dette er noe jeg tenker mye på da eldste er 2 år nå og de aller fleste i barnehagen og barselgruppa er blitt/skal bli storesøsken nå for tiden.. Jeg revnet mye under fødsel med første mann. Ble klippet til en side, revnet ut på andre siden, revnet helt bak til anus (missa akkurat muskelen heldigvis) samt at jeg revnet innvendig i skjeden hele veien fra skjedeåpningen og opp til livmorhalsen. Jeg føler altså at jeg spjæra, rett og slett Revnet liksom til alle kanter 😅 Hadde en god del plager i etterkant. Hadde mye vondt de første månedene, det tok 10 mnd før det ikke lenger var smertefullt. To år etter er det fremdeles ømt og sårt hvis jeg sitter lenge på huk feks. Tok 5-6 mnd før jeg klarte å gjennomføre et samleie. Toalettbesøk var vondt osv. Alt i alt ganske plaget med underlivet i ganske mange mnd. Jeg kjenner jeg er veldig redd for at det samme skal skje igjen hvis jeg skulle blitt gravid på ny! En ting er at det var vondt og plagsomt sist, men da hadde jeg jo bare den nyfødte. Jeg hadde good tid når jeg skulle på toalettet (mannen tok jo ungen), jeg kunne dusje og vaske/stelle sårene flere ganger for dagen og jeg lå veldig mye på sofa/seng for å avlaste. Skulle jeg fått ny baby i dag hadde jeg jo ikke hatt anledning til noe av dette! Det er jo fult kjør fra morgen til kveld, og mini syns pappa kan ta seg en bolle for det er ''mammamammamammamamma'' hele dagen. Aner ikke hvordan det skulle gått! Hva er sannsynligheten for at det samme skjer igjen? Var ingen ''grunn'' til at jeg revna. Ungen var ganske liten, liten hodeomkrets, hadde ikke epidural, ikke tang/vacuum, fulgte jordmors instrukser og fikk god hjelp når jeg presset. Området var bare ikke fleksibelt nok rett og slett! Og nå med alt arrvevet er det jo enda trangere og enda mindre fleksibelt. Det kjenner jeg jo godt feks under sex, at det ikke utvides på samme måte og at det ''drar'' i alt arrvevet. Jeg ser ikke for meg noe annet enn at jeg vil revne akkurat samme plassene og akkurat like mye igjen? Noen med erfaringer? Anonymkode: 0bef4...a7e 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Lå du på ryggen? Sannsynligheten er mye mindre med nummer to, fordi alt er mer «åpent» og det er banet vei fra før. Om du ikke føder på ryggen er sannsynligheten også mindre. Anonymkode: 09449...b53
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Tror det er umulig å vite hvordan det blir neste gang, selv for leger og jordmødre. Jeg ville søkt om planlagt keisersnitt. Anonymkode: 18cad...a29 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Hva om du tar kontakt med jordmor og stiller de samme spørsmålene? De har ofre erfaring, og kan gi deg bedre svar enn på nett. Da kan du også si noe om bekymringen din for å revne like mye igjen, og hva som evt. Kan forebygge, eller om du skal vurdere keisersnitt ❤ Anonymkode: 82019...382
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Hadde aldri født vaginalt ugjen i ditt tilfelle. Nå vet du at du ikke blir klar, og da kan du også revne mer uheldig neste gang og få inkontinens, ikke klare å holde på avføring, osv... Høres ut som du kom heldig ut av det sist. Nå klarer du å nyte sex, det kan også forsvinne. Og du kan få prolapser og fremfall her og der. Anonymkode: 2b94f...d63 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva om du tar kontakt med jordmor og stiller de samme spørsmålene? De har ofre erfaring, og kan gi deg bedre svar enn på nett. Da kan du også si noe om bekymringen din for å revne like mye igjen, og hva som evt. Kan forebygge, eller om du skal vurdere keisersnitt ❤ Anonymkode: 82019...382 Hva tror du de kommer til å fortelle ts? De kommer neppe til å være ærlige. Omtrent alt det de vanligvis sier at reduserer risikoen for alvorlig rift ble jo gjort i Ts sitt tilfelle, likevel gikk det slik. Anonymkode: 4223b...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 Ble klippet og revnet med første, ingenting med andre. Baby 2 var større enn baby 1, men gikk så fint. Venninne fikk totalruptur med første men bare et "pyntesting" med nr. 2, ingenting med nr. 3 Anonymkode: f35c7...3ff
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva tror du de kommer til å fortelle ts? De kommer neppe til å være ærlige. Omtrent alt det de vanligvis sier at reduserer risikoen for alvorlig rift ble jo gjort i Ts sitt tilfelle, likevel gikk det slik. Anonymkode: 4223b...4e2 Tja, med meg opplevde jeg at de var ærlige, jeg ble fulgt opp på det jeg ønsket selv, men også hva som kunne være medisinsk forsvarlig mtp. arrvev osv. Jeg ble anbefalt å søke keisersnitt dersom jeg ble gravid igjen, men det er ikke nødvendigvis riktig for ts. De er og skal være profesjonelle, og de anbefaler ikke vaginal fødsel dersom de mener at det er stor fare for at det skjer igjen, og at det kan ødelegge livskvaliteten, men man må tørre å være helt ærlig på plagene man har og har hatt. Det kan likevel gå fint å føde vaginalt, selv om det ikke gjorde det sist av forskjellige årsaker. Ei venninne av meg revnet i alle bauer og kanter (hrad 4) med førstemann og har likevel født sine to påfølgende barn vaginalt, uten å revne noe mer enn til grad 2. Så jeg syns ikke at å snakke med en som jobber med det, som har erfaring og som evt. kan sjekke er et dårlig råd... Anonymkode: 82019...382
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Er dette totalruptur eller hvilken grad var dette? Anonymkode: 13004...ad7 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Nå vet jeg ikke om mitt svar vil være relevant for din situasjon men jeg hadde en fødsel der "alt gikk galt" første gang og jeg brukte lang tid på å bli komfortabel med tanken på at jeg sansynligvis ikke ville få flere barn, når jeg så etter nesten 10 år ble gravid igjen brukte jeg ekstrem lang tid på å bli komfortabel med at jeg måtte føde på en eller annen måte, jeg hadde keisersnitt som plan helt frem til fødselen startet og jeg måtte gå gjennom den, og det gikk heldigvis mye lettere og ble en "A4" fødsel, men det jeg opplevde fra jordmor, fastlege og sykehuset var at de tok meg og mine tanker rundt dette veldig seriøst så jeg ville startet der om du en dag tenker at du vurderer ett barn til. Gjerne i forkant, spør hvordan de ser dette med vaginal vs keisersnitt osv, mest fordi jordmor, lege og sykehus har den beste kompetansen for å svare deg. Det jeg opplevde er ikke relevant for andre enn meg, men det viser at to fødsler ikke nødvendigvis trenger bli like. Noen har styrtfødsler med en og langdragne fødsler med neste og motsstt, noen revner ikke på første men på andre osv.. Jeg hadde aldri kommet gjennom svangerskap nr to uten forståelsen jeg fikk.. Anonymkode: 6c47a...77c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tja, med meg opplevde jeg at de var ærlige, jeg ble fulgt opp på det jeg ønsket selv, men også hva som kunne være medisinsk forsvarlig mtp. arrvev osv. Jeg ble anbefalt å søke keisersnitt dersom jeg ble gravid igjen, men det er ikke nødvendigvis riktig for ts. De er og skal være profesjonelle, og de anbefaler ikke vaginal fødsel dersom de mener at det er stor fare for at det skjer igjen, og at det kan ødelegge livskvaliteten, men man må tørre å være helt ærlig på plagene man har og har hatt. Det kan likevel gå fint å føde vaginalt, selv om det ikke gjorde det sist av forskjellige årsaker. Ei venninne av meg revnet i alle bauer og kanter (hrad 4) med førstemann og har likevel født sine to påfølgende barn vaginalt, uten å revne noe mer enn til grad 2. Så jeg syns ikke at å snakke med en som jobber med det, som har erfaring og som evt. kan sjekke er et dårlig råd... Anonymkode: 82019...382 Så bra! Det varierer nok etter hvem man treffer, tenker jeg. Føler mange har som grunninnstilling at KS skal man være svært restriktive med og at vaginal fødsel er det beste for mor og barn uansett hvor ille "the aftermath" er for mor😬 Som du sier er det nok lurt å være brutalt ærlig om plagene og bekymringen for at det skal gå likt eller verre. Anonymkode: 4223b...4e2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 Har du vert på kontroll etter forrige fødsel? Jeg revnet grad 3B første fødsel. Var på kontroll en stund etter hvor de sjekket at alt hadde grodd riktig o.l. Da jeg ble gravid med nr 2 var jeg på samtaler på sykehuset fra ganske tidlig i svangerskapet. Det var flere ting med fødsel nr 1 som måtte prosesseres. I disse samtalene gikk jeg vite at jeg kunne (på bakgrunn av kontrollen de hadde tatt) føde vaginalt igjen hvis jeg ønsket. Fikk hele tiden inntrykk av at det var mitt valg om jeg ville føde vaginalt eller ta KS. Jeg valgte å prøve vaginalt, men endte med haste KS. Så vet ikke om fødsel nr 2 hadde gått bedre enn nr 1... Anonymkode: ff306...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå