AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Bekreftelse på at dette er rar oppførsel kanskje. Jeg har barn med en mann som er adoptert fra sør Amerika. Barna våre ser derfor ikke helt norske ut, men har norske navn (og et Sør-Amerikansk mellomnavn). Ene moren til en venninne av datteren min hinter stadig til at vi er muslimer. Sier ting til datteren min som «men dere feirer vel ikke jul?» «du kan ikke spise denne, for det er svinekjøtt i den» «får du lov til å være med på svømming da?» og en eller annen kommentar om hodeplagg hun ikke kunne navnet på, «men det vet vel … hva heter?» Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette. Det er liksom ikke noe å ta opp, men datteren min syntes det er ekkelt med disse kommentarene, og sier at det får henne til å føle seg annerledes. Anonymkode: fa584...d63 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg ville ha snakket med henne. Hun høres tilbakestående ut... men er sikkert bare veldig ubetenksom. Anonymkode: fe592...9b7 94
Populært innlegg Sirah Skrevet 13. oktober 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 13. oktober 2021 Kan du ikke bare ta en telefon til moren og si at du tror det har skjedd en misforståelse? "Nora fortalte at hun ikke fikk lov til å spise pølser når hun var på besøk hos dere, fordi de inneholder svinekjøtt. Jeg ville bare si at pølser er en av favorittrettene hennes og at vi er helt norske på alle måter". 52
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg haddesnakket med denne moren og spurt hva greia var. Skjønner hun ikke at man ikke kan SE folks religion på hudfargen liksom? Det er mange mange år siden utseende definerte hvor man "kommer fra" - så denne mora lever nok i fortiden fremdeles. TA en prat med henne, så det blir lettere for datteren din! Anonymkode: c98bd...528 29
boblevann Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Ville snakket med henne, siden datteren din reagerer på det. Hun er nok bare litt korttenkt, tror jeg 14
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg haddesnakket med denne moren og spurt hva greia var. Skjønner hun ikke at man ikke kan SE folks religion på hudfargen liksom? Det er mange mange år siden utseende definerte hvor man "kommer fra" - så denne mora lever nok i fortiden fremdeles. TA en prat med henne, så det blir lettere for datteren din! Anonymkode: c98bd...528 Det er liksom det som er det ubehagelige. Det må KUN være hudfargen hun går på, ikke navnet, at hun snakker gebrokkent, har andre klær etc. kun hudfargen. ts Anonymkode: fa584...d63 17
Entern Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ville ha snakket med henne. Hun høres tilbakestående ut... men er sikkert bare veldig ubetenksom. Anonymkode: fe592...9b7 Hun er nok temmelig uopplyst og uvitende, men tilbakestående er litt slemt å si da. 7
Entern Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er liksom det som er det ubehagelige. Det må KUN være hudfargen hun går på, ikke navnet, at hun snakker gebrokkent, har andre klær etc. kun hudfargen. ts Anonymkode: fa584...d63 Ja det er åpenbart hudfargen og bare den som gjør at hun tenker "X er åpenbart muslim". Og det er jo på en måte rasistisk🤡 Tviler på at hun mener noe direkte vondt med det da. Endret 13. oktober 2021 av Entern 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Det er nok et litt misforstått forsøk på å vise omsork og inkludering, selv om det kommer til uttrykk på en rasistisk måte. I stedet for å bli sint er det bedre å benytte anledningen til å lære henne noe nytt. Anonymkode: 4eaac...128 23
Entern Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er nok et litt misforstått forsøk på å vise omsork og inkludering, selv om det kommer til uttrykk på en rasistisk måte. I stedet for å bli sint er det bedre å benytte anledningen til å lære henne noe nytt. Anonymkode: 4eaac...128 Enig 4
Maleficenta Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Bekreftelse på at dette er rar oppførsel kanskje. Jeg har barn med en mann som er adoptert fra sør Amerika. Barna våre ser derfor ikke helt norske ut, men har norske navn (og et Sør-Amerikansk mellomnavn). Ene moren til en venninne av datteren min hinter stadig til at vi er muslimer. Sier ting til datteren min som «men dere feirer vel ikke jul?» «du kan ikke spise denne, for det er svinekjøtt i den» «får du lov til å være med på svømming da?» og en eller annen kommentar om hodeplagg hun ikke kunne navnet på, «men det vet vel … hva heter?» Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette. Det er liksom ikke noe å ta opp, men datteren min syntes det er ekkelt med disse kommentarene, og sier at det får henne til å føle seg annerledes. Anonymkode: fa584...d63 Hun høres litt dum ut når hun ikke klarer å se forskjell på en pakistaner og en latino 25
Michaelhe Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Bekreftelse på at dette er rar oppførsel kanskje. Jeg har barn med en mann som er adoptert fra sør Amerika. Barna våre ser derfor ikke helt norske ut, men har norske navn (og et Sør-Amerikansk mellomnavn). Ene moren til en venninne av datteren min hinter stadig til at vi er muslimer. Sier ting til datteren min som «men dere feirer vel ikke jul?» «du kan ikke spise denne, for det er svinekjøtt i den» «får du lov til å være med på svømming da?» og en eller annen kommentar om hodeplagg hun ikke kunne navnet på, «men det vet vel … hva heter?» Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette. Det er liksom ikke noe å ta opp, men datteren min syntes det er ekkelt med disse kommentarene, og sier at det får henne til å føle seg annerledes. Anonymkode: fa584...d63 Hvis man ikke vet hvor sør amerika ligger da har man svært dårlig grunnlag for noen videre samtale. Men jeg tror egentlig det er en form hatefull kommentar mot utlendinger generelt. Jeg tror hun er rasist, og sier dette av forakt. At noen ikke vet hvor sør amerika ligger er jo veldig sjelden. Da er hun tilbakestående. I så fall gi henne en klem. Det kan også være at hun rett og slett misliker dere av en eller annen rar grunn? Passiv aggressiv etc? Endret 13. oktober 2021 av Michaelhe 14
GammelKaktus Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 Uansett om dere hadde vært muslimer så er ikke dette en måte å oppføre seg på, herlighet for et dumt menneske. Jeg hadde ringt å sagt at datteren din er ukomfortabel med tanke på alle kommentarene hun kommer med og bedt henne la vær. Men hun er vel så idiot har hun ikke vil klare å forstå det. Du må kanskje ta en prat med datteren din om du ikke har gjort det før at noen voksne er rett og slett bare helt blottet for filter og har lite kunnskap om verden ellers. Klarer ikke slike drittfolk, tror hun gjør det med vilje og for så lite oppegående burde man ikke være når man har barn. 23
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #14 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Bekreftelse på at dette er rar oppførsel kanskje. Jeg har barn med en mann som er adoptert fra sør Amerika. Barna våre ser derfor ikke helt norske ut, men har norske navn (og et Sør-Amerikansk mellomnavn). Ene moren til en venninne av datteren min hinter stadig til at vi er muslimer. Sier ting til datteren min som «men dere feirer vel ikke jul?» «du kan ikke spise denne, for det er svinekjøtt i den» «får du lov til å være med på svømming da?» og en eller annen kommentar om hodeplagg hun ikke kunne navnet på, «men det vet vel … hva heter?» Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette. Det er liksom ikke noe å ta opp, men datteren min syntes det er ekkelt med disse kommentarene, og sier at det får henne til å føle seg annerledes. Anonymkode: fa584...d63 Jeg hadde gått rett til denne mora og sagt at "du, hallo, mannen min har utenlandske gener men han er faktisk adoptert. jeg har forstått det sånn at du har fått inntrykk av at vi er muslimer og det er vi altså ikke da vi begge er norske foreldre, eneste forskjellen er at mannen min er adoptert fra utlandet og har tatt med seg navnet derfra". Anonymkode: 009ca...110 10
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 Hahaha, uff. Jeg (norsk) har også barn med en latino (ikke adoptert), og en bekjent av meg lurte i fullt alvor på om vi skulle omskjære ungene våre. Folk er dumme. Anonymkode: b9935...d84 18
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #16 Skrevet 13. oktober 2021 Si hva dere vil om uvitenhet og ubetenksomhet, men det er jo rasisme! Det er kun basert på hudfarge denne moren antar at dere er muslimer. Rasisme kan såkalt skyldes uvitenhet, men jeg er så lei av at man prøver å dekke over slik åpenbar rasisme. Gi henne denne boka? 😁 https://www.norli.no/handbok-for-unge-antirasister?gclid=CjwKCAjwh5qLBhALEiwAioods9ZzDwEcjo-RWFK7ZxvYSkP4m-2v0nxG3YHh8C1BQeLO8gSuopQJVhoC-_MQAvD_BwE Men sånn alvorlig, gi kort og klar beskjed! Ikke for omfattende for da går nok poenget rett over hodet på henne. Anonymkode: a6811...7f0 20
Gjest Alterego666 Skrevet 13. oktober 2021 #17 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg hadde kokt av raseri dersom det var mitt barn, men det er sikkert lurt å ta en pedagogisk tone og gjennomføre en rettledende samtale med neket.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette. Bekreftelse på at dette er rar oppførsel kanskje. Jeg har barn med en mann som er adoptert fra sør Amerika. Barna våre ser derfor ikke helt norske ut, men har norske navn (og et Sør-Amerikansk mellomnavn). Ene moren til en venninne av datteren min hinter stadig til at vi er muslimer. Sier ting til datteren min som «men dere feirer vel ikke jul?» «du kan ikke spise denne, for det er svinekjøtt i den» «får du lov til å være med på svømming da?» og en eller annen kommentar om hodeplagg hun ikke kunne navnet på, «men det vet vel … hva heter?» Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette. Det er liksom ikke noe å ta opp, men datteren min syntes det er ekkelt med disse kommentarene, og sier at det får henne til å føle seg annerledes. Anonymkode: fa584...d63 Hvor foregår dette? Er det kanskje noe du kan ta opp med klasselæren? Anonymkode: f2757...405 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #19 Skrevet 13. oktober 2021 Det høres helt merkelig ut, men kjenner du ikke foreldrene til barnas venner? Ikke at dere trenger være bestiser, men det er vel normalt at man har snakka litt i forbifarten? Send en melding og spør henne hvorfor hun tror dere er muslimer. For alt du vet er det noe hun har fått høre fra andre.. 🤷♀️ Anonymkode: 877ab...0c7 6
Entern Skrevet 13. oktober 2021 #20 Skrevet 13. oktober 2021 Maleficenta skrev (45 minutter siden): Hun høres litt dum ut når hun ikke klarer å se forskjell på en pakistaner og en latino Kan forsåvidt forstå at man kan slite med latino vs person fra Midt-Østen da. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå