Gå til innhold

Lærere og "avspasering"....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er dum, men i en annen tråd her (og veldig mange andre, liknende tråder), påstås det at lærere ikke har mye ferie. For det er ikke ferie, de avspaserer.

Om man jobber 100% i et annet yrke, men fem uker ferie, jobber man omtrent 1700 timer i løpet av et år. Ifølge utdanningsnytt,no, jobber lærere 1687,5 timer i løpet av et år. Hvorfor i alle dager påstås det da at lærere avpaserer, og ikke har ferie? De jobber jo faktisk færre timer enn andre, ikke flere. Jeg har alltid trodd at lærerne har ni uker ekstra fri hvert år, er fordi de har jobbet tilsvarende antall timer overtid. Men det stemmer jo ikke?

Anonymkode: 3ae30...240

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mulig jeg er dum, men i en annen tråd her (og veldig mange andre, liknende tråder), påstås det at lærere ikke har mye ferie. For det er ikke ferie, de avspaserer.

Om man jobber 100% i et annet yrke, men fem uker ferie, jobber man omtrent 1700 timer i løpet av et år. Ifølge utdanningsnytt,no, jobber lærere 1687,5 timer i løpet av et år. Hvorfor i alle dager påstås det da at lærere avpaserer, og ikke har ferie? De jobber jo faktisk færre timer enn andre, ikke flere. Jeg har alltid trodd at lærerne har ni uker ekstra fri hvert år, er fordi de har jobbet tilsvarende antall timer overtid. Men det stemmer jo ikke?

Pga komprimert arbeidsår har de kortere arbeidsår totalt.

Dette er vanlig for alle som har arbeidstid over 37,5 timer som fast ordning eller som jobber kveld som fast ordning eller har flere pauser mellom arbeidet så det strekker seg over store deler av døgnet.

Det mest kjente er vel oljearbeiderne, men også inne helse o.l er dette helt vanlig og i henhold til avtaler.

Anonymkode: 51b1b...0e8

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

De har gjerne lengre dager. Som du sier ca like mange timer som enhver annen jobb (i hvert fall på papiret, mange jobber mer enn det, uten ekstra kompensasjon). Men der de timene hos andre er fordelt over hele året, minus 5 uker ferie, er timene for lærere fordelt over året minus 5 uker ferie og 4-5 uker avspasering. Dermed får de flere arbeidstimer per dag enn mange andre yrkesgrupper. 

Anonymkode: 03102...6e7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår arbeidstid regnes fra 08.00-16.50 hver dag i skoleåret. Vi jobber altså like mange timer på 190 arbeidsdager, som det du gjør på (omtrent) 230. 

Nå skal ikke all denne tiden være bundet på skolen, så vi kan jobbe en time på kveld eller i helgene. De fleste lærere jeg kjenner jobber enda mer enn dette, fordi vi ofte er på jobb 8-17, og så jobber kveld/helg i tillegg. 

Anonymkode: fbf36...8bf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er folk så opptatt av lærerne sine ferier og avspasering? Jeg skjønner det ikke. Det er mange andre yrkesgrupper som har avspasering på grunn av lange arbeidsdager, men ingen legger seg opp i det.

Anonymkode: b968a...b6f

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk lar seg provosere av lærere og deres arbeidstid. 

Har selv en forelder som er lærer på vgs, og det er mye kvelds-og helgejobbing. Oppgaver, innleveringer og prøver må jo både lages og rettes. Elevøvelser må forberedes før timen, og ryddes igjen etter timen. Og man tenker kanskje at elever på videregående er voksne og selvstendige, men min forelder får stadig meldinger og telefoner om glemte ditten og datten, når var den innleveringen igjen, kan ikke være på gruppe med den og den personen, hva skal vi ha med på utflukten, osv osv. 

Og min forelder (og sikkert mange andre lærere også) tenker stadig på mulige oppgaver og øvelser som er spennende og interessant for elevene. Dette må jo vedkommende ta på egen kappe selvfølgelig, men de er jo glade i elevene sine og ønsker å se dem motiverte og interesserte. Mange mister motivasjonen, sliter med ting osv. Måten det undervises på og opplegg blir tilpasset hver enkelt klasse og personligheter. Min forelder tester i hvertfall ut mye eksperimenter hjemme, for å se at det fungerer før timen. Osv osv. 

Uansett. Synes lærere gjør en fantastisk jobb, og har all rett til å nyte lengre sommerferie (når elevene uansett ikke er på skolen??) 

Anonymkode: f8aff...814

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange ferieuker har ikke oljearbeidere? Tror det er ganske mange flere enn lærere.. Selv synes jeg de begge fortjener feriene sine, om jeg hadde vært så grusomt misunnelig på "ferien" til andre arbeidere slik som ts og mange andre på kg er så hadde jeg da vitterlig bare utdannet meg til det yrket.

Anonymkode: 018f5...bf9

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange ferieuker har ikke oljearbeidere? Tror det er ganske mange flere enn lærere.. Selv synes jeg de begge fortjener feriene sine, om jeg hadde vært så grusomt misunnelig på "ferien" til andre arbeidere slik som ts og mange andre på kg er så hadde jeg da vitterlig bare utdannet meg til det yrket.

Friperiodene til oljearbeidere er jammen ikke ferie. De er borte fra hjemmet 2-4 uker i strekk og jobber 12 timer (om ikke mer) til dagen. Rull inn. 

Anonymkode: 593eb...03f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er folk så opptatt av lærerne sine ferier og avspasering? Jeg skjønner det ikke. Det er mange andre yrkesgrupper som har avspasering på grunn av lange arbeidsdager, men ingen legger seg opp i det.

Anonymkode: b968a...b6f

Antakelig fordi lærere er så innmari opptatt av det selv. Hvis man sier til en lærer at de er heldige som har lang sommerferie, kan man fort bli glefset til om at det jaggu er avspasering og ikke ferie.

Anonymkode: 6de31...68b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Friperiodene til oljearbeidere er jammen ikke ferie. De er borte fra hjemmet 2-4 uker i strekk og jobber 12 timer (om ikke mer) til dagen. Rull inn. 

Anonymkode: 593eb...03f

Nei takk, ruller ut igjen😘 Om du faktisk leste det jeg skrev så unner jeg også oljearbeiderne hver eneste fridag. Friperiodene er så absolutt ferie når de jobber 2 uker på og 4 uker ferie hjemme (hva du tror de gjør de 4 ukene hjemme som gjør at det ikke kan regnes som fri får være opp til deg). De jobber altså gjennomsnittlig 1460 timer i året. Igjen: selvfølgelig fortjener de fri når de har en slik ugunstig ordning, jeg bare påpeker at det spesielt at det alltid er lærere man drar fram som gruppe her når lærere jobber 1697,5 t i året og andre yrker som f.eks oljearbeidere (tilfelig valgt) jobber 1460 t i året. 

Sjøfolk jobber 700 timer mer enn oljearbeidere i 2-4-ordning - Tu.no

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Antakelig fordi lærere er så innmari opptatt av det selv. Hvis man sier til en lærer at de er heldige som har lang sommerferie, kan man fort bli glefset til om at det jaggu er avspasering og ikke ferie.

Anonymkode: 6de31...68b

Fordi det er det.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at dette kan være så vanskelig å forstå for enkelte!

Lærere jobber like mange timer som deg, bare det at de jobber lengre dager når de er på jobb. Den «vanlige mann i gata» jobber 37,5 time i uka. En lærer jobber 43,42 timer i uka. Altså hver eneste uke jobber læreren nesten 6 timer overtid, uten å få betalt for det. 

I løpet av 38 uker (fulle uker elevene er på skolen), har læreren altså jobbet 228 timer overtid. DETTE er de timene læreren avspaserer når elevene har ferie. Læreren har altså 5 uker ferie (midt på sommeren), resten av dagene (5 dager høstferie, jul-nyttår, 5 dager vinterferie, ca 5 dager påskeferie og en uke i juni og en i august) er avspasering læreren har jobbet inn. 

Anonymkode: 84d68...de2

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg tolker spørsmålet har du ikke fått svar enda.

"Hvorfor jobber lærerne 1687,5 timer I en full stilling, mens man i mange andre yrker jobber 1700? "

For det første er kriteriet ditt feil. Ved 37,5 timersuke og 5 uker ferie jobber man 1695 timer/år. De 12,5 timene lærerne har forhandlet seg fri pr. ÅR er er også pga ugunstig arbeidstid:

1. Man kan ikke ta ferie når man selv ønsker, men må innordne seg skoleår (dyreste tidspunkt å reise på)

2. Man må være tilgjengelig for foreldre og ledelsen ved skolen også utenom arbeidstid

Jeg har jobbet på skoler i over 10 år nå, og de skolene jeg har jobbet på forventer at man tar foreldremøter o.l. på kveldstid (uten å betale ekstra, hverken kveldstillegg el), blir igjen på skolen for å rydde, vaske klasserom o.l. etter arbeidstid ved behov (behov kan oppstå plutselig ved at en elev setter igang et brannapparerat på vei ut av bygget eller at en tisser på seg, så dette kan heller ikke planlegges).

Anonymkode: 54ec2...9cc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke at dette kan være så vanskelig å forstå for enkelte!

Lærere jobber like mange timer som deg, bare det at de jobber lengre dager når de er på jobb. Den «vanlige mann i gata» jobber 37,5 time i uka. En lærer jobber 43,42 timer i uka. Altså hver eneste uke jobber læreren nesten 6 timer overtid, uten å få betalt for det. 

I løpet av 38 uker (fulle uker elevene er på skolen), har læreren altså jobbet 228 timer overtid. DETTE er de timene læreren avspaserer når elevene har ferie. Læreren har altså 5 uker ferie (midt på sommeren), resten av dagene (5 dager høstferie, jul-nyttår, 5 dager vinterferie, ca 5 dager påskeferie og en uke i juni og en i august) er avspasering læreren har jobbet inn. 

Anonymkode: 84d68...de2

Men dere jobber jo fortsatt ikke flere timer totalt enn noen andre, men har ni uker mer fri enn folk i andre yrker. Dere jobber altså ikke overtid (mer enn andre), men avspaserer likevel. Jeg hadde skjønt det om dere faktisk jobbet maaange flere timer enn folk i andre yrker, slik at dere da hadde fortjent ni uker ekstra fri. Men dere gjør jo ikke det, dere jobber faktisk mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De jeg kjenner som jobber turnus (innenfor olje, fiske e.l) jobber 12-16  timer i løpet av dagen. Om de da er på jobb i to uker, har de altså jobbet inn hele måneden og kan derfor ha fri i to uker. Men det gjør jo ikke lærerne. Om de skulle jobbet inn de ekstra timene de ikke jobber, på lik linje med f.eks oljearbeidere o.l, vil det si at de skulle jobbet ca. 650 timer ekstra hvert år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oljearbeidere avspassere også. På 14 dager jobber de 168 timer. Ca 1600 timer på et år 

Hvor mange timer jobber du? 1750, MINUS alle bevegelige helligdager?Bare å begynne å regne ut 😏

Anonymkode: 3eb6e...f56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men dere jobber jo fortsatt ikke flere timer totalt enn noen andre, men har ni uker mer fri enn folk i andre yrker. Dere jobber altså ikke overtid (mer enn andre), men avspaserer likevel. Jeg hadde skjønt det om dere faktisk jobbet maaange flere timer enn folk i andre yrker, slik at dere da hadde fortjent ni uker ekstra fri. Men dere gjør jo ikke det, dere jobber faktisk mindre.

Man tar jo avspasering fordi man har jobbet for mye i en periode og må gå i null. Hadde lærere ikke fått avspasering/ekstra lang ferie, hadde vi jo jobbet MYE mer enn det som er normalt, uten å få noe igjen for det. Lærere får aldri overtidsbetalt og har veldig lav lønn med tanke på hvor lang utdannelsen er.

Jeg er lærer og kunne godt tenkt meg å jobbe 8-16 hver mandag til fredag og ha fri hver eneste ettermiddag, kveld og helg, samt fem uker fri fordelt utover året. Eller sånn som mannen min, som har mulighet til å jobbe overtid når han vil, og enten kan ta det ut i lønn eller avspasering. Vi lærere har ikke så gunstige arbeidstider som veldig mange tror. Og så glemmer mange at både påske-, høst- og vinterferie er midt i et skoleår og gjerne midt i en hektisk periode, så de tre feriene er sjeldent fri, selv om man ikke møter på skolen. Noen jobber også i juleferien, selv om det kanskje er mer vanlig å jobbe veldig mye den siste måneden før jul for å ha fri i juleferien. 

Anonymkode: d7425...6fd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

De jeg kjenner som jobber turnus (innenfor olje, fiske e.l) jobber 12-16  timer i løpet av dagen. Om de da er på jobb i to uker, har de altså jobbet inn hele måneden og kan derfor ha fri i to uker. Men det gjør jo ikke lærerne. Om de skulle jobbet inn de ekstra timene de ikke jobber, på lik linje med f.eks oljearbeidere o.l, vil det si at de skulle jobbet ca. 650 timer ekstra hvert år.

Nå var det oljearbeidere jeg skrev om og ifg loven (gitt at denne ikke er endret) så står det:

en alminnelige arbeidstid skal ikke overstige 12 timer i døgnet og 33,6 timer i uken i gjennomsnitt i løpet av en periode på høyst ett år. Arbeidsplaner skal normalt være satt opp med 2 ukers oppholdsperioder fulgt av 4 ukers friperioder. Dette innebærer at det arbeides 168 timer over en 6 ukers periode og dette tilsvarer en årlig arbeidstid på 1460 timer.

bore_og_br_aktivitet_riggutvalget_2012.pdf (regjeringen.no)

Så mulig de du kjenner får overtidsbetalt eller jobber ulovlig, men snakker man standard så er den årlige arbeidstiden på 1460 timer og for lærere er den 1698,7 timer i året. Jeg kjenner for øvrig lærere som jobber over 1750 timer i året jeg også, men dette er vel ikke så relevant. Stusser bare på hvorfor det alltid er lærere som skal angripes? Noen som hatet læreren sin fra barneskolen eller hva er greia?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår arbeidstid regnes fra 08.00-16.50 hver dag i skoleåret. Vi jobber altså like mange timer på 190 arbeidsdager, som det du gjør på (omtrent) 230. 

Nå skal ikke all denne tiden være bundet på skolen, så vi kan jobbe en time på kveld eller i helgene. De fleste lærere jeg kjenner jobber enda mer enn dette, fordi vi ofte er på jobb 8-17, og så jobber kveld/helg i tillegg. 

Anonymkode: fbf36...8bf

Kan dere slutte med å jobbe gratis kveld/helg i tillegg til å være på jobb 8-17? Det hjelper ikke lønnsvilkårene våre når enkelte lærere jobber mer enn årsverket vårt av goodwill/dårlig samvittighet/flink pike/hva som enn passer.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er du uintelligent? Vi jobber LIKE MANGE TIMER som "alle andre" i løpet av et år, men der du har fri på ettermiddagen er vi på jobb. Derfor jobber vi noen ekstra timer hver dag slik at vi kan samle opp til en lengre friperiode. Skjønner du? 1-2 timer ekstra hver dag gjennom 190 skoledager = avspasering.

Anonymkode: b31f6...9e8

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...