AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Som kjent har man rett til en del ulønnet permisjon i forbindelse med foreldrepermisjon, men dette må avtales med arbeidsgiver. Det samme gjelder ferie man skal ta ut i løpet av det året man er fraværende. Disse tingene har jeg snakket med min arbeidsgiver om, og sjefen er med på det jeg ønsker når det gjelder hvilke uker/måneder dette er snakk om. Men det må jo nedtegnes i en skriftlig avtale. Og nå har han bedt meg om å "ordne dette" 🙄 Han vil bare signere. Er det noen som har hatt en slik avtale som kan hjelpe meg med hvordan den bør fremgå og nøyaktig hva som bør stå? Skal jeg bare ramse opp "disse ukene skal jeg ha ulønnet permisjon" og "disse ukene skal jeg ha ferie"? Ønsker veldig gjerne at dette blir en ordentlig og ryddig avtale. Spesielt ettersom min sjef skal slutte kort tid etter oppstart av min foreldrepermisjon, og vi får en ny mens jeg er fraværende. Viktig at mine papirer er i orden da. Anonymkode: 683fe...40a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Ja, det er så enkelt. Han/hun trenger bare et dokumentasjon på fraværet ditt, og du må også ha en skriftlig avtale om når du planlegger å komme tilbake for å opprettholde sykepengerettigheter 🙂 Trenger ikke være mer formelt. Anonymkode: 60281...0e3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ja, det er så enkelt. Han/hun trenger bare et dokumentasjon på fraværet ditt, og du må også ha en skriftlig avtale om når du planlegger å komme tilbake for å opprettholde sykepengerettigheter 🙂 Trenger ikke være mer formelt. Anonymkode: 60281...0e3 Ok, så bra det er så enkelt. Men når det gjelder "gjennomtak av arbeidsforholdet mitt", skal jeg skrive den datoen jeg begynner fysisk på jobb igjen? Eller dagen etter min ulønnet permisjon? Rett etter den ulønnet permisjonen skal jeg nemlig ha ca. 4 ukers ferie, så litt usikker på om ferien regnes som at arbeidsforholdet er gjenopptatt. Anonymkode: 683fe...40a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ok, så bra det er så enkelt. Men når det gjelder "gjennomtak av arbeidsforholdet mitt", skal jeg skrive den datoen jeg begynner fysisk på jobb igjen? Eller dagen etter min ulønnet permisjon? Rett etter den ulønnet permisjonen skal jeg nemlig ha ca. 4 ukers ferie, så litt usikker på om ferien regnes som at arbeidsforholdet er gjenopptatt. Anonymkode: 683fe...40a Etter hva jeg har lest så regnes ferie som det ja. Er derfor alle sier at den bør tas i den lønnede permisjonen, ikke rett etter, for å beholde rettigheten til å gå rett over i ulønnet perm.. Men om arbeidsgiver har godkjent er det jo ok. Jeg ville nok uannsett skrevet den dagen jeg er fysisk tilbake på arbeid da.. (arbeidsforholdet har du jo hele tiden, så bare skriv at du er tilbake på jobb etter ulønnet permisjon dato xx.xx.xxx) Anonymkode: 09009...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg fikk et skjema fra kommunen, men det går i grunnen bare ut på å skrive hva som er grunnen til permisjonen, hvor stor stillingsprosent du skal ha permisjon i og fra hvilken dato til hvilken dato. Anonymkode: fe6fa...2f8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Etter hva jeg har lest så regnes ferie som det ja. Er derfor alle sier at den bør tas i den lønnede permisjonen, ikke rett etter, for å beholde rettigheten til å gå rett over i ulønnet perm.. Men om arbeidsgiver har godkjent er det jo ok. Jeg ville nok uannsett skrevet den dagen jeg er fysisk tilbake på arbeid da.. (arbeidsforholdet har du jo hele tiden, så bare skriv at du er tilbake på jobb etter ulønnet permisjon dato xx.xx.xxx) Anonymkode: 09009...8ff Man bør gjenoppta arbeidet i 1 dag før man tar ferie for å opparbeide retten på sykepenger. Etter 4 uker+ med ulønnet permisjon er rettigheten fullstendig falt bort ved tilbakekomst i arbeidet. Anonymkode: 60281...0e3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ok, så bra det er så enkelt. Men når det gjelder "gjennomtak av arbeidsforholdet mitt", skal jeg skrive den datoen jeg begynner fysisk på jobb igjen? Eller dagen etter min ulønnet permisjon? Rett etter den ulønnet permisjonen skal jeg nemlig ha ca. 4 ukers ferie, så litt usikker på om ferien regnes som at arbeidsforholdet er gjenopptatt. Anonymkode: 683fe...40a Som jeg nevner over må du gjenoppta arbeidet i 1 dag før du tar ut ferie for å opparbeide ny rett på sykepenger, så da må du skrive den ene dagen i mellom som tilbakekomst. Deretter skriver du at du så hen vil ta ferie i 4 uker. Anonymkode: 60281...0e3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg lagde en tabell i Excel med kolonne for dato oppstart, dato siste dag, antall dager og type "fri" som jeg la med både til arbeidsgiver og nav. Anonymkode: a001c...687
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Man bør gjenoppta arbeidet i 1 dag før man tar ferie for å opparbeide retten på sykepenger. Etter 4 uker+ med ulønnet permisjon er rettigheten fullstendig falt bort ved tilbakekomst i arbeidet. Anonymkode: 60281...0e3 2 hours ago, AnonymBruker said: Som jeg nevner over må du gjenoppta arbeidet i 1 dag før du tar ut ferie for å opparbeide ny rett på sykepenger, så da må du skrive den ene dagen i mellom som tilbakekomst. Deretter skriver du at du så hen vil ta ferie i 4 uker. Anonymkode: 60281...0e3 I mange jobber så er det ikke realitisk eller praktisk mulig å komme tilbake og jobbe EN dag på denne måten... Og ved arbeid mellom perm og ulønnet perm mister man da den rettigheten at man MÅ få ulønnet perm og det blir igjen opp til arbeidsgiver å vurdere om det er noe man skal få. Anonymkode: 09009...8ff 1
Gjest Albbas Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Man bør gjenoppta arbeidet i 1 dag før man tar ferie for å opparbeide retten på sykepenger. Etter 4 uker+ med ulønnet permisjon er rettigheten fullstendig falt bort ved tilbakekomst i arbeidet. Anonymkode: 60281...0e3 Kilde på begge disse påstandene?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Merkelig. Sist permisjon bare tok jeg ulønnet etter muntlig avtale. Førte opp dagene med kode ulønnet permisjon i HR-systemet, og det var det Anonymkode: ffb49...0ad
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 Albbas skrev (6 timer siden): Kilde på begge disse påstandene? https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/hovedtariffavtalen/opptjening-av-rett-til-ny-arbeidsgiverperiode-og-ny-rett-til-sykelonn/ "Opptjening av ny arbeidsgiverperiode starter først når arbeidstaker rent faktisk gjenopptar arbeidet. Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden har lagt til grunn at arbeidstaker må gjenoppta arbeidet i den utstrekning arbeidsavtalen tilsier." "Etter å ha gjenopptatt arbeidet må arbeidstaker være helt arbeidsfør i 16 kalenderdager. Det stilles imidlertid ikke noe krav om at arbeidstaker rent faktisk må ha jobbet samtlige 16 kalenderdager etter å ha gjenopptatt arbeidet." "Gjenopptar en arbeidstaker arbeidet i samsvar med arbeidsavtalen, er på jobb en dag, for så går ut i tre uker ferie, vil arbeidstaker har tjent opp rett til ny arbeidsgiverperiode etter at det er gått 16 kalenderdager. Dersom en arbeidstaker blir friskmeldt og går rett ut i tre ukers ferie uten å gjenoppta arbeidet i samsvar med arbeidsavtalen først, vil opptjeningskravet imidlertid ikke være oppfylt. Situasjonen vil være den samme dersom det dreiet seg om en arbeidsfri periode. Det sentrale er at arbeidet må fysisk gjenopptas minst en dag for at opptjeningen skal starte og løpe." AnonymBruker skrev (6 timer siden): I mange jobber så er det ikke realitisk eller praktisk mulig å komme tilbake og jobbe EN dag på denne måten... Og ved arbeid mellom perm og ulønnet perm mister man da den rettigheten at man MÅ få ulønnet perm og det blir igjen opp til arbeidsgiver å vurdere om det er noe man skal få. Anonymkode: 09009...8ff Her er det snakk om ulønnet permisjon rett etter lønnet permisjon, men deretter ferie etter ulønnet permisjon. Jeg har forståelse for at ikke alle har muligheten til å gå tilbake i èn dag, men det må likevel nevnes når ferie legges som dette da det er åpenbart at man tror at man automatisk opparbeider seg nye sykepengerettigheter. Anonymkode: 60281...0e3
Gjest Albbas Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/hovedtariffavtalen/opptjening-av-rett-til-ny-arbeidsgiverperiode-og-ny-rett-til-sykelonn/ "Opptjening av ny arbeidsgiverperiode starter først når arbeidstaker rent faktisk gjenopptar arbeidet. Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden har lagt til grunn at arbeidstaker må gjenoppta arbeidet i den utstrekning arbeidsavtalen tilsier." "Etter å ha gjenopptatt arbeidet må arbeidstaker være helt arbeidsfør i 16 kalenderdager. Det stilles imidlertid ikke noe krav om at arbeidstaker rent faktisk må ha jobbet samtlige 16 kalenderdager etter å ha gjenopptatt arbeidet." "Gjenopptar en arbeidstaker arbeidet i samsvar med arbeidsavtalen, er på jobb en dag, for så går ut i tre uker ferie, vil arbeidstaker har tjent opp rett til ny arbeidsgiverperiode etter at det er gått 16 kalenderdager. Dersom en arbeidstaker blir friskmeldt og går rett ut i tre ukers ferie uten å gjenoppta arbeidet i samsvar med arbeidsavtalen først, vil opptjeningskravet imidlertid ikke være oppfylt. Situasjonen vil være den samme dersom det dreiet seg om en arbeidsfri periode. Det sentrale er at arbeidet må fysisk gjenopptas minst en dag for at opptjeningen skal starte og løpe." Her er det snakk om ulønnet permisjon rett etter lønnet permisjon, men deretter ferie etter ulønnet permisjon. Jeg har forståelse for at ikke alle har muligheten til å gå tilbake i èn dag, men det må likevel nevnes når ferie legges som dette da det er åpenbart at man tror at man automatisk opparbeider seg nye sykepengerettigheter. Anonymkode: 60281...0e3 Ja men denne saken dreier seg om ulønnet foreldrepermisjon, og da er reglene for sykepenger annerledes. Ved ulønnet foreldrepermisjon har man rett på 65% (eller noe) sykepenger. KS omtaler ikke den problemstillingen (fordi den ikke er arbeidsgivers problem).
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #14 Skrevet 13. oktober 2021 Albbas skrev (6 minutter siden): Ja men denne saken dreier seg om ulønnet foreldrepermisjon, og da er reglene for sykepenger annerledes. Ved ulønnet foreldrepermisjon har man rett på 65% (eller noe) sykepenger. KS omtaler ikke den problemstillingen (fordi den ikke er arbeidsgivers problem). Fra dag 15 hsr man rett på 65% sykepenger, men fra 4 uker bortfaller denne retten. Etter det er det kun om du er så syk at du ikke kan ta deg av barnet, som er hensikten med ulønnet permisjon, at du fortsatt kan få sykepenger. Denne rettigheten forsvinner også om du blir sykemeldt etter ulønnet permisjon, i ferien som evt er rett etter eller ved oppstart i jobb før sykepengerettighetene er opptjent. Anonymkode: 60281...0e3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/sykepenger-i-ulonnet-foreldrepermisjon/ "I tillegg er det et krav at den som tar permisjon har en avtale med arbeidsgiver om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen. Tekna anbefaler at man inngår en skriftlig avtale om tilbakekomst. Videre må den som blir syk kunne godtgjøre et inntektstap. Dette kan høres merkelig ut siden en ulønnet permisjon ikke gir inntekt. NAV åpner imidlertid opp for at dersom hensikten med permisjonen faller bort, vil man kunne si at det foreligger et inntektstap, og at vilkåret anses oppfylt. NAV viser til følgende eksempel i sitt rundskriv om Folketrygdloven § 8-47: «Kari har tatt et års ulønnet permisjon etter foreldrepengepermisjonen med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 12-5. Hun har avtale om å gjenoppta arbeidet etter utløpet av permisjonen. Tre måneder før permisjonstidens utløp blir hun akutt syk og innlagt på sykehus. I dette tilfellet vil Kari kunne få rett til sykepenger fra 15. dag, da hun ikke lenger har omsorg for barnet og hensikten med permisjonen er bortfalt.»" Anonymkode: 60281...0e3
Gjest Albbas Skrevet 13. oktober 2021 #16 Skrevet 13. oktober 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Fra dag 15 hsr man rett på 65% sykepenger, men fra 4 uker bortfaller denne retten. Etter det er det kun om du er så syk at du ikke kan ta deg av barnet, som er hensikten med ulønnet permisjon, at du fortsatt kan få sykepenger. Denne rettigheten forsvinner også om du blir sykemeldt etter ulønnet permisjon, i ferien som evt er rett etter eller ved oppstart i jobb før sykepengerettighetene er opptjent. Anonymkode: 60281...0e3 Du må være så syk at hensikten med permisjonen bortfaller. Er du ikke så syk er det jo ikke et problem, hvorfor skal du ha sykepenger for noe du i utgangspunktet gjorde ulønnet? At rettigheten faller bort om du blir syk etter permisjonen, men før du har vært i arbeid i 4 uker er nettopp det jeg ønsker en kilde på. Mener ikke at det ikke stemmer, jeg bare lurer oppriktig og har aldri funnet svar. Man har for eksempel rett på omsorgspenger fra dag 1 i gjenopptatt arbeid hvis du har hatt ulønnet foreldrepermisjon, men NAV foreldrepenger kan ikke svare på om det samme gjelder sykepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå