Loddepus Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Hei, jeg jobber i et service yrke fra 07:00 til 15:00. Det er normalt i yrket at man har korte telefon samtaler mellom sjef og montør for å holde hverandre oppdatert. Ble ringt 30 ganger daglig, før arbeidstid, under arbeidstid og etter arbeids tid. Jeg sa ifra muntlig, men det fungerte ikke. Etter 1 år tid fikk jeg nok, skrev en tydelig mail for å få personen til å skjønne at dette måtte stoppe. Han beklagde og det ble en radikal endring, utrolig godt å gå på jobb å slippe at telefonen ringte hvert 15 minutt. Han sluttet å ringe meg etter 15:00. Livskvaliteten min ble mye mye bedre! Men nå har det tatt seg opp igjen, jeg får sms av han så tidlig som 06:15. Han starter sms med "God morgen", men det er faen meg ikke noe god morgen når jeg blir kontaktet av han. Jeg synes det er kjempe frekt å kontakte arbeidere 3 kvarter før man faktisk begynner på jobb. Jeg står opp 05:00 og det er min egen tid, min fritid til klokken er 07:00. Jeg ønsker ikke at engang moren min skal kontakte meg så tidlig på morgenen, med mindre det er kritisk såklart. Hva synes dere? Er jeg urimelig? Burde jeg ta meg sammen og tåle å bli kontaktet før jeg begynner på jobb? Hvor går grensene? 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Nei, du er ikke urimelig. Vår sjef er akkurat sånn. Kan ringe kl.18 på fredag eller kl.14 på søndag. Jeg sluttet å svare / ringe tilbake som jeg gjorde før, og da skjønte han, mest sannsynligvis, for nå ringer han ikke etter arbeidstiden for han vet at jeg kommer ikke til å svare. Drit i den «flink pike» (gutt) syndrome! Anonymkode: c39f1...fa8 31
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Hva er grunnen til at arbeidsgiver kontakter deg så tidlig da? Er det noe akutt som har skjedd, noe du burde vite om før du kommer på arbeidsplassen? Anonymkode: 228e7...8ea 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er grunnen til at arbeidsgiver kontakter deg så tidlig da? Er det noe akutt som har skjedd, noe du burde vite om før du kommer på arbeidsplassen? Anonymkode: 228e7...8ea Tipper det er fordi visse sjefer tror de «eier» deg og har null sosiale antenner! Anonymkode: c39f1...fa8 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg tenker det er Ok å sende en SMS om det er info angående den forestående vakta den dagen, ikke ellers. Det er også helt uakseptabelt å kontakte dere på kveld og i helger. Anonymkode: 68a8f...5f7 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tipper det er fordi visse sjefer tror de «eier» deg og har null sosiale antenner! Anonymkode: c39f1...fa8 Det kan være det, men etter å ha lest mange tråder her inne om problemet med det å være tilgjengelig 24/7, både for venner, familie og arbeidsgiver, ser jeg at de fleste mener at dette er noe man må akseptere. Manges motto er: "vil du ikke bli kontaktet på mobil må du sette den på "ikke forstyrr"", og at sms er greit, selv midt på natten, fordi de kan man lese når det passer. (Jeg er uenig i denne tankegangen, jeg mener at den gammeldagse tankegangen om at man er tilgjengelig for arbeidsgiver i arbeidstiden, og for folk ellers mellom kl 8 og 21 (eller etter annen avtale) er normal folkeskikk, men jeg har jo sett at jeg er i mindretall) Anonymkode: 228e7...8ea 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker det er Ok å sende en SMS om det er info angående den forestående vakta den dagen, ikke ellers. Det er også helt uakseptabelt å kontakte dere på kveld og i helger. Anonymkode: 68a8f...5f7 Indeed, men vår sjef kan, som sagt, ringe kl.14 på søndag for å spørre om hvordan det går eller bare «prate litt». Jeg er ikke akkurat opptatt på søndager, men jeg sluttet å svare fordi han ellers er en drittsekk / mobber. Anonymkode: c39f1...fa8 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan være det, men etter å ha lest mange tråder her inne om problemet med det å være tilgjengelig 24/7, både for venner, familie og arbeidsgiver, ser jeg at de fleste mener at dette er noe man må akseptere. Manges motto er: "vil du ikke bli kontaktet på mobil må du sette den på "ikke forstyrr"", og at sms er greit, selv midt på natten, fordi de kan man lese når det passer. (Jeg er uenig i denne tankegangen, jeg mener at den gammeldagse tankegangen om at man er tilgjengelig for arbeidsgiver i arbeidstiden, og for folk ellers mellom kl 8 og 21 (eller etter annen avtale) er normal folkeskikk, men jeg har jo sett at jeg er i mindretall) Anonymkode: 228e7...8ea Jeg er enig med deg, og jeg tror det ofte kommer med alderen 😁 man får mer selvrespekt, også respekt for sin egen tid, bryr seg mindre om hva andre (sjefen) skal tenke osv. Anonymkode: c39f1...fa8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Vi har det sånn at der er den som leser sms/epost eller svarer telefonen sitt valg. Velgwr man å svare eller lese epost så er det ikke lov å være sur på avsender. Anonymkode: 566f5...552
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Forstår deg veldig godt TS. Dette er ikke akseptabelt. Når det går over en viss grense så vil all kontakt utenfor arbeidstid irritere deg noe voldsomt. Jeg hadde selv en sånn jobb før, og prøvde å gi beskjed, ikke svare. Det hjalp så som så. Det som var det største problemet for meg var at fritiden ikke ble respektert, når jeg er ferdig på jobb så er jeg ferdig! Anonymkode: 5e91f...04b 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg tror ikke jeg hadde orket å henge meg opp i en SMS, den kan lett ignoreres frem til du faktisk begynner på jobb. Men jeg skjønner frustrasjonen. Jeg er såpass rigid på dette at da jeg jobbet i butikk nektet jeg å ta i mot beskjeder før jeg faktisk hadde stemplet inn. Sjefen hadde en tendens til å begynne å fortelle meg om oppgaver og fordele ansvar mens jeg satt å nøt en kaffe før arbeidstid, men det måtte jeg bare si ifra om at var helt uaktuelt. Anonymkode: 908db...341 2
Tuppeluri Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg kan til dels forstå det om det er snakk om en viktig beskjed som må gis før du reiser på jobb. Siden du sier du jobber som montør så ville det vært greit om sjefen ba deg hente diverse materiell på en grossist eller et lager før du reiser dit du skal jobbe. Men å sende "God Morgen" hver dag? Det er ikke normalt av en sjef. Heller ikke normalt å ringe å plage deg i arbeidet hvert 15minutt. Samboern min jobbet som montør for noen år siden, og måtte lære opp en ny ansatt. Den nye ansatte kunne finne på å vekke han kl 05 på morran for å spørre hvor de skulle hen, eller om hva slags materiell han skulle ta med på første jobben. Også ringte han minst 10 ganger i løp av arbeidsdagen, og 2-3 ganger etter arbeid for dokumentasjon og timeskriving. Det holdt på sånn i over 1 år, og samboer pga dobbelt opp med arbeids ble utbrent og måtte sykemeldes. Først DA ga han seg, selv om han hadde fått et titalls beskjeder. Stå på ditt, og gi en tydelig beskjed om at dette ikke er greit. Hvis ikke så vil han bare fortsette. 4
Katten.2.0 Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 Så lenge det er relevant informasjon er det da ikke "frekt" at det kommer som sms tre kvarter før man begynner på jobb? 4
Frk Midnattsol Skrevet 13. oktober 2021 #14 Skrevet 13. oktober 2021 Vel, tenker at dersom dette er blitt en vane, må du sende han en mail å spørre om du kan anse at din arbeidstid begynner fra 06.15, eller når det enn er han kontakter deg. Klart det skal være rom for å sende en sms for å informere om en eventuell endring i oppgaver, oppmøtested osv, men ikke for "småprat" så tidlig, eventuelt etter arbeidstid. 8
Fireflies Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Manges motto er: "vil du ikke bli kontaktet på mobil må du sette den på "ikke forstyrr"", og at sms er greit, selv midt på natten, fordi de kan man lese når det passer. Jeg må ha mobilen på for tiden fordi jeg er pårørende til en som er syk. Sender man meg melding midt på natten så bør det være være krise. Ja, jeg kan lese den når jeg vil, men man kan la være å sende melding midt på natten slik at vi som må ha den på ikke våkner. 12
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #16 Skrevet 13. oktober 2021 Fritid er fritid. Om det ikke er noe som du absolutt må vite før vakten, kan all kommunikasjon vente til arbeidstid. Og det meste av informasjon kan tas på en telefon, eventuelt en e-post. Det er iallfall ikke nødvendig å ringe så hyppig som din sjef ringte, ts. Anonymkode: f4749...dd7 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #17 Skrevet 13. oktober 2021 Fireflies skrev (7 minutter siden): Jeg må ha mobilen på for tiden fordi jeg er pårørende til en som er syk. Sender man meg melding midt på natten så bør det være være krise. Ja, jeg kan lese den når jeg vil, men man kan la være å sende melding midt på natten slik at vi som må ha den på ikke våkner. Du kan spesifisere hvilke telefonnummer som skal "mutes" mellom definerte tidspunkt. Så det går an å ha på "ikke forstyrr" på sjefens nummer, mens familie slipper gjennom. Anonymkode: 7b539...0a2 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 Be om å få en jobbtelefon betalt av jobben. Den skrus av og på i arbeidstiden. Det andre nummeret ditt der blokkerer du sjefen. Anonymkode: 02c7f...3d5 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #19 Skrevet 13. oktober 2021 Katten.2.0 skrev (22 minutter siden): Så lenge det er relevant informasjon er det da ikke "frekt" at det kommer som sms tre kvarter før man begynner på jobb? I utgangspunktet ikke. Men om det blir et mønster så forstår jeg frustrasjonen. Er veldig irriterende når man føler at fritiden ikke blir respektert. Anonymkode: 5e91f...04b 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #20 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I utgangspunktet ikke. Men om det blir et mønster så forstår jeg frustrasjonen. Er veldig irriterende når man føler at fritiden ikke blir respektert. Anonymkode: 5e91f...04b Og når det skjer både før, under og etter arbeidstid… Vel - da kan det umulig være viktig informasjon det er snakk om, men snarere et litt sykelig behov for kontroll av sine ansatte. Anonymkode: 67c3b...050 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå