Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke verdens undergang akkurat, men litt irriterende. Jeg er gravid for første gang og hadde første svangerskapskontroll hos en turnuslege hvor alle blodprøver ble tatt, da jeg var 12 uker på vei. Etter dette sa hun at jeg ikke skulle inn til kontroll igjen før jeg var 24 uker på vei. Man vil jo stole på at legen kommer med korrekt info, så jeg tenkte ikke noe mer over det, før jeg tilfeldigvis sa det til noen venninner som ble litt forskrekka og sa at man skal gå en gang i måneden. Jeg fikk bestilt time hos jordmor etter det, og hun var litt overrasket over at jeg ikke hadde fått resultatene av blodprøvene på papir, kun en beskjed om at prøvene var normale på SMS. Er det flere som har hatt lignende opplevelser? Kanskje er det helt normalt? 

Anonymkode: 028ec...996

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mellom uke 12 og 24 er det OUL i uke 18-20 som er vanlig ift standard svangerskapsomsorg - så at du ikke skal tilbake til legen før uke 24 er riktig. Det forutsetter at legen søkte fødeplass og at du da vil få innkalling til OUL. Videre er det uke 28, 32, 36, 38, 40, evt 41. Du kan selvsagt be om flere om du trenger det. Å ikke få blodprøvene på papir er vel ikke heller uvanlig. De vil bli skrevet inn på helsekortet ditt ved neste konsultasjon, men du kan helt sikkert be om å få de, det må du uansett hvis du skal fortsette hos jordmor og ikke legen. 

Endret av Mumsa
  • Liker 14
Skrevet

Jeg har opplevd det som at man må ta ansvar for svangerskapsoppfølgningen selv. Jeg tok selv veldig kjapt kontakt med jordmor begge gangene for oppfølging, og der fikk jeg oppfølging hver måned.

Noen syns det er ålreit med oppfølging ofte, sånn som meg, mens andre syns det er deilig å slippe og gjør bare det som man må. Begge deler er helt greit. Hvis du føler du ønsker mer oppfølging, så må du ordne det selv. 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke verdens undergang akkurat, men litt irriterende. Jeg er gravid for første gang og hadde første svangerskapskontroll hos en turnuslege hvor alle blodprøver ble tatt, da jeg var 12 uker på vei. Etter dette sa hun at jeg ikke skulle inn til kontroll igjen før jeg var 24 uker på vei. Man vil jo stole på at legen kommer med korrekt info, så jeg tenkte ikke noe mer over det, før jeg tilfeldigvis sa det til noen venninner som ble litt forskrekka og sa at man skal gå en gang i måneden. Jeg fikk bestilt time hos jordmor etter det, og hun var litt overrasket over at jeg ikke hadde fått resultatene av blodprøvene på papir, kun en beskjed om at prøvene var normale på SMS. Er det flere som har hatt lignende opplevelser? Kanskje er det helt normalt? 

Beskjed om blodprøver kan jeg ikke huske hvordan jeg fikk, men av kontroller hadde ikke jeg heller noe mer mellom den først og den andre, utover ultralyd rundt uke 18. Så blir det oftere etter det. Innkallingen til ultralyd kommer fra sykehuset du skal føde på. 

På denne siden ser du informasjon om kontrollene du har krav på, samt masse annen nyttig info til deg som er gravid: https://www.helsenorge.no/gravid/.

Skrevet
Mumsa skrev (7 minutter siden):

Mellom uke 12 og 24 er det OUL i uke 18-20 som er vanlig ift standard svangerskapsomsorg - så at du ikke skal tilbake til legen før uke 24 er riktig. Det forutsetter at legen søkte fødeplass og at du da vil få innkalling til OUL. Videre er det uke 28, 32, 36, 38, 40, evt 41. Du kan selvsagt be om flere om du trenger det. Å ikke få blodprøvene på papir er vel ikke heller uvanlig. De vil bli skrevet inn på helsekortet ditt ved neste konsultasjon, men du kan helt sikkert be om å få de, det må du uansett hvis du skal fortsette hos jordmor og ikke legen. 

Aner ikke om legen har søkt fødeplass, men time til ordinær ultralyd har jeg fått. Syntes bare det var litt rart at venninnene mine hadde fått beskjed om å gå til kontroll en gang i måneden, også før uke 24, og jordmoren jeg pratet med i telefon var også enig i at det var en gang i måneden som var anbefalt. Lett å bli forvirra!

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er venninnene dine som tar feil. Det er helt normalt med neste kontroll i uke 24, med ultralyd i mellom.

Anonymkode: e0fdb...201

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aner ikke om legen har søkt fødeplass, men time til ordinær ultralyd har jeg fått. Syntes bare det var litt rart at venninnene mine hadde fått beskjed om å gå til kontroll en gang i måneden, også før uke 24, og jordmoren jeg pratet med i telefon var også enig i at det var en gang i måneden som var anbefalt. Lett å bli forvirra!

Ville likt å se de retningslinjene jordmoren baserer seg på... ikke de offentlig hvertfall. Man kan jo sikkert få flere kontroller hvis man ønsker det og det er kapasitet til det, men noen anbefaling er det ikke.

• Liker 6
Skrevet

Det er venninnene dine som tar feil. Det er helt normalt med neste kontroll i uke 24, med ultralyd i mellom.

Ja, men det var det de hadde fått anbefalt fra sine leger. 

Skrevet

Ja! Legen min var sånn. Var hos han i uke 13, og han nevnte ingenting om urinprøver eller noe, som jeg da ikke fikk tatt. Jeg måtte også be om å få testet jern.

Jeg fikk ingen opplysninger om blodprøvene mine, kun at de var normale. Jeg måtte for øvrig ringe inn selv en uke etter at prøvene var tatt for å svaret, og da så hun i telefonen bare fort på dem og sa «prøvene er fine!». Jeg spurte om dette gjalt alle prøvene mine, og det var ikke før etter en stund at hun innså at «åh jo, vent litt, du er rhesus minus». Troe dette hadde blitt oversett dersom jeg bare hadde svart «ok, takk» da hun sa at prøvene mine var helt fine.

Måtte selv spørre om jeg kunne få oversendt papirene hvor verdiene stod skrevet, fordi jeg synes det er greit å ha.

Neste kontroll tok jeg hos jordmor og fikk en langt bedre opplevelse, hvor jeg følte meg mer ivaretatt og fulgt opp. 

Anonymkode: 4c5ce...3b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du fått time til OUL så har du fått fødeplass. Legen har fulgt standard retningslinjer for svangerskapsomsorg. 

• Liker 6
Skrevet

Ja! Legen min var sånn. Var hos han i uke 13, og han nevnte ingenting om urinprøver eller noe, som jeg da ikke fikk tatt. Jeg måtte også be om å få testet jern.

Jeg fikk ingen opplysninger om blodprøvene mine, kun at de var normale. Jeg måtte for øvrig ringe inn selv en uke etter at prøvene var tatt for å svaret, og da så hun i telefonen bare fort på dem og sa «prøvene er fine!». Jeg spurte om dette gjalt alle prøvene mine, og det var ikke før etter en stund at hun innså at «åh jo, vent litt, du er rhesus minus». Troe dette hadde blitt oversett dersom jeg bare hadde svart «ok, takk» da hun sa at prøvene mine var helt fine.

Måtte selv spørre om jeg kunne få oversendt papirene hvor verdiene stod skrevet, fordi jeg synes det er greit å ha.

Neste kontroll tok jeg hos jordmor og fikk en langt bedre opplevelse, hvor jeg følte meg mer ivaretatt og fulgt opp. 

Han glemte også å sende henvisningen til OUL fant jeg ut etter en stund med venting, så måtte ringe og minne dem på å sende henvisningen.

• Liker 2
Skrevet

Det at du er Rh- hadde ikke blitt oversett, da du alltid skal ha utskrevet rhesuspapirer sammen med Helsekortet. Om du ikke hadde fått de utskrevet av legen i posten, så hadde enten lege eller jordmor tatt tak i dette på senere konsultasjon, da blodprøver skal skrives inn på Helsekortet og som sagt skal utskrift av rhesus følge Helsekortet. Det hadde blitt tatt tak i om det ikke var på plass. 

• Liker 2
Skrevet
Mumsa skrev (1 minutt siden):

Det at du er Rh- hadde ikke blitt oversett, da du alltid skal ha utskrevet rhesuspapirer sammen med Helsekortet. Om du ikke hadde fått de utskrevet av legen i posten, så hadde enten lege eller jordmor tatt tak i dette på senere konsultasjon, da blodprøver skal skrives inn på Helsekortet og som sagt skal utskrift av rhesus følge Helsekortet. Det hadde blitt tatt tak i om det ikke var på plass. 

Ts her, jeg har ikke fått noe rhesuspapir i hvert fall, og det er over fem uker siden jeg fikk svar på prøvene. Men jeg har fått resultatet av prøven, og vet at jeg er rhesus positiv.

Skrevet

Det stemmer at det er en god stund uten kontroller så det er helt sikkert riktig. Husker jeg synes det var litt rart selv. Nå er jeg i uke 34 og jeg føler det er kontroller og diverse hele tiden. 😂

Anonymkode: a64f6...733

Skrevet
Mumsa skrev (1 minutt siden):

Det kan godt hende, men ettersom de negative opplevelsene bare ballet på seg  (gjaldt andre forhold også) følte jeg meg ikke akkurat trygget på at det hadde skjedd. I hvert fall ikke før etter en god stund😅

Fikk beskjed av jordmoren jeg skulle til ved neste kontroll at jeg måtte ha med meg utskriften av rhesus-kortet, og da jeg ringte til legen for å be dem sende meg dette kortet skjønte ikke hun i resepsjonen hvorfor jeg skulle ha det? Jeg har byttet lege.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her, jeg har ikke fått noe rhesuspapir i hvert fall, og det er over fem uker siden jeg fikk svar på prøvene. Men jeg har fått resultatet av prøven, og vet at jeg er rhesus positiv.

Okei, så, det er ikke uvanlig at neste kontroll man går på, så skriver legen inn svarene på prøvene på Helsekortet. Hvis det er sånn at man ikke går tilbake til legen men til jordmor, så sier jordmor "kan du få fastlegen til å sende deg blodprøvene, og ta de med til meg til neste kontroll". Det er faktisk ikke verre enn det. 

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt hende, men ettersom de negative opplevelsene bare ballet på seg  (gjaldt andre forhold også) følte jeg meg ikke akkurat trygget på at det hadde skjedd. I hvert fall ikke før etter en god stund😅

Fikk beskjed av jordmoren jeg skulle til ved neste kontroll at jeg måtte ha med meg utskriften av rhesus-kortet, og da jeg ringte til legen for å be dem sende meg dette kortet skjønte ikke hun i resepsjonen hvorfor jeg skulle ha det? Jeg har byttet lege.

Ja det skjønner jeg, at totalopplevelsen kan bli litt sånn at man er på vakt :) Personlig syns jeg ofte at jordmødre er bedre oppdatert på svangerskapsretningslinjer enn leger, og det er jo ikke så rart heller, da det er dems hovedområde. 

Skrevet
Mumsa skrev (Akkurat nå):

Ja det skjønner jeg, at totalopplevelsen kan bli litt sånn at man er på vakt :) Personlig syns jeg ofte at jordmødre er bedre oppdatert på svangerskapsretningslinjer enn leger, og det er jo ikke så rart heller, da det er dems hovedområde. 

Ja det er noe med helhetsopplevelse. Han startet med å si «ehhh, men du må jo gå til jordmor for det som gjelder svangerskap og sånn, ikke til lege», så tydelig at akkurat han her ikke var så oppdatert på svangerskapsoppfølging (man skal vel kunne velge om man vil gå til lege eller jordmor). 

Jordmor virker til å ha full kontroll på alt relatert til svangerskap (inkludert nødvendige prøver, tester, oppfølgninger osv), så som usikker førstegangsgravid føles det deilig å vite at man blir fulgt opp ordentlig, ikke at man selv må spørre om ting/minne legen på ting. Men virker som det finnes mange leger som også er veldig dyktige på den typen oppfølging, så er nok veldig personavhengig :) 

• Liker 1
Skrevet
Mumsa skrev (4 minutter siden):

Okei, så, det er ikke uvanlig at neste kontroll man går på, så skriver legen inn svarene på prøvene på Helsekortet. Hvis det er sånn at man ikke går tilbake til legen men til jordmor, så sier jordmor "kan du få fastlegen til å sende deg blodprøvene, og ta de med til meg til neste kontroll". Det er faktisk ikke verre enn det. 

Sånne ting hadde vært så greit å vite på forhånd, så slipper man å gå rundt og være usikker på det ene og det andre, og kanskje føle seg dårlig ivaretatt når det ikke nødvendigvis er noen grunn til det. Det ligger en del sprikende informasjon ute på nettet også, så man vet ikke alltid hvilken kilde man skal stole på. En kilde sier at det ikke er nødvendig å ha første svangerskapskontroll før man er 12 uker på vei, og en annen sier at man skal kontakte lege for svangerskapskontroll så tidlig som mulig :vetikke: Det er en liten jungel av informasjon man må navigere seg igjennom som førstegangs, altså.

• Liker 1
Skrevet

Hmm. Er det fordi at dersom noe skjer i første halvdel av svangerskapet så er det lite/ingenting å gjøre med det? Hvis noe skjer så aborterer du. Mens i andre halvdel så kan man etterhvert redde barnet dersom man avdekker noe alvorlig. Evt. at flere alvorlige ting dukker opp mot slutten, f.eks sviktende morkakefunksjon, svangerskapsforgiftning, o.l.

Anonymkode: 4c1ef...5f9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...