Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 Populært innlegg #1 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg har et langt arbeidsliv bak meg, men valgte å omskolere meg til lærer for noen år siden pga dårlige tider i bransjen. I år startet jeg som lærer og jeg er sjokkert. Jeg er klar over at vi lærere har arbeidstid på skolen (33 timer) og hjemme (10 timer), så det er sagt. Jeg er mildt sagt sjokkert over hvor mye lover og avtaler brytes, og forventes å bli brutt mtp oss ansatte. Jeg kommer fra en bransje hvor ivaretakelse av ansatte var viktig. Her er lærerne selv veldig «det må du tåle, og sånn har det alltid vært» innstilt til alt, og arbeidsgiver forsøker å sno seg unna å betale selv det de skal. Noe av det jeg har opplevd som er helt uhørt: Det er nærmest forventet at man bruker egne penger på ting til klasserom og undervisning. Det er jo ikke penger å oppdrive til noe og lærebøker er ifølge kolleger fra forrige reform i 2006 og da ofte barne nyutgave fra boken fra reformen før der i 1997! Det er forventet at man tar på seg vikartimer og andre oppgaver i arbeidstiden uten å få betalt for det. Vi har krav på overtid, men alle mener man skal være glad om man får overtid selv om det er i loven og i avtalene! Man må ordne seg med alt til kontorplass hjemme selv. Nett, telefon, møbler osv. Vi skal jobbe 10 timer hjemme, og det puttes stadig mer inn i de timene så det er jo umulig, men her må du ordne alt selv. Arbeidsgiver forventer at du bruker telefonen i jobb, men nekter å betale for det. Selv om SMS, telefoner og diverse apper for kommunikasjon med kolleger og foreldre må brukes får man ikke en krone for det. Utviklingssamtaler og foreldremøter skal du bare gjennomføre i tiden til for- og etterarbeid, og arbeidsgiver krever heller at du ser et webseminar om selvfølgeligheter som om du var en idiot i 3 timer hver uke enn å gi tid til disse møtene. «Dette må du ordne selv» er leksa. Elever som trenger ekstra støtte får ingen hjelp om ikke jeg som alt har brukt opp arbeidstiden gjør det. PPT venter med å utrede fordi det går seg sikkert til, rektor har ikke noe å avse og alt bare skurer og går. Dersom foreldre lager nok bråk, uansett om de har rett eller ikke, gir rektor dem rett. Og da er det jeg som må møte kravene deres til å varme opp maten til barnet osv. ekstraservice til kravstore som går utover tiden til alle. Jeg er mildt sagt sjokkert. Og det som sjokkerer mest er at kollegaene mine bare trekker på skuldrene og sier at «sånn er det bare», Selv tillitsvalgt bryr seg ikke når arbeidsmiljøloven og avtalene bare brytes, og vi bare blir bedt om å fikse det med egne penger og fritid. Anonymkode: e4440...b16 72
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Velkommen som lærer...... Hilsen en lærer som stadig rykker nærmere å finne meg en annen jobb. Elsker tiden med elevene og undervisningen, men alt det andre sliter. Anonymkode: 1bc92...62f 32
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Og der har du et pat av grunnene til at jeg stadig leser om ledige stillinger. Dessverre er det lite akkurat her hvor vi bor. 😒 Anonymkode: 5ad92...40a 9
Michaelhe Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) Antallet elever er stort, og man er påkrevd å bokføre og holde styr på utviklingen til veldig mange mennesker. Mye av fritiden sitter du og planlegger undervisning eller retter prøver. Og så ler elevene av deg bak ryggen din, slik som jeg en gang gjorde da jeg var elev. Men ny programvare gjør arbeidet litt lettere. Du skal også se om du kan overføre enkelte uforberedte prøver til multiple choice, som du kan rette på nettet eller ved et gjennomsiktig overlay. Man sparer tid. Jeg skrev om hvorfor jeg selv sluttet som lærer en gang på bloggen https://historyradio.org/2017/08/18/reflections-on-the-teaching-profession/ Endret 13. oktober 2021 av Michaelhe 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 "Det må du tåle" er så typisk... Anonymkode: 9afff...1ba 19
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 Det er det som er så synd, i verdens beste jobb. At vi/de har latt det bli sånn. Og at ikke foreldre gjør opprør, når de ser hvordan dette går utover barna deres. Jeg starter som ungdomsarbeider på en fritidsklubb 4. Januar 2022, etter 12 år som lærer. Går ned 100 000 i lønn, mer kveldsarbeid, men nå skal jeg endelig ha tid til barna/ungdommene. Et års permisjon fra skolen i første omgang, men er spent på om jeg kommer tilbake. Anonymkode: 7fb41...2b6 15
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 Sånne holdninger var det i min bransje for noen år tilbake. Så kom det en skikkelig opprydding. Og det er nok det som må til. Kursing i regi av fagforeningene deres ang hvordan dete kan få endret ting. F eks. Hadde dette vært en helt annen bransje, hadde det ikke gått. Anonymkode: 84472...6b2 14
Michaelhe Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Det må du tåle" er så typisk... Anonymkode: 9afff...1ba Man skal selvsagt si ifra, men ingen vil vel ha noen stillingskrig i klasserommet. Du er jo der for å hjelpe folk videre, ikke noe annet? Elever, politikere og samfunnet må ikke forvente at en lærer skal være en psykolog. De færreste lærere har studert dette. De kan litt grammatikk, kanskje matte og litt andre ting. Ellers er de bare folk, med samme feil som andre. Endret 13. oktober 2021 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Spot on. Så vet du grunnen til at "lærere alltid klager" som noen sier. De har nemlig veldig god grunn til å klage. Det er veldig frustrerende å hele tiden få tildelt oppgaver til 50+ timers uker, og bare få betalt for 43,5 timer, for ikke å snakke om tidspresset og arbeidspresset. Og timevis med bortkastet tid til selvfølgelighets"møter" og foredrag som burde vært brukt til samarbeid med kollegaer, forberedelse og etterarbeid. Grunnen til at de sier "sånn er det bare" er fordi de som har prøvd å protestere blir sablet ned og/eller ignorert, og lager man for mye trøbbel kan man risikere å bli den som alltid blir satt på de ekstra krevende oppgavene. Anonymkode: 0d252...970 15
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Og det er så trist, for det er så gøy å undervise og det er så mye flott ungdom. Anonymkode: 0d252...970 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Men du har også relativt god lønn og masse ferie… Anonymkode: ba8af...325 16
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 Dette hadde jeg også blitt helt sjokkert av. Lærere får ikke så god lønn at den alene kompenserer for overtid, mobil i jobb, hjemmekontor finansiert selv… Herregud! Håper dere gjør opprør! Dette er faktisk uhørt. Anonymkode: e8792...549 13
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du har også relativt god lønn og masse ferie… Anonymkode: ba8af...325 For n'te gang: lærere har ikke mer ferie enn andre. Og ikke spesielt god lønn. Anonymkode: 0d252...970 40
Entern Skrevet 13. oktober 2021 #14 Skrevet 13. oktober 2021 Enda en gang er jeg glad jeg ikke ble lærer.😅 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har et langt arbeidsliv bak meg, men valgte å omskolere meg til lærer for noen år siden pga dårlige tider i bransjen. I år startet jeg som lærer og jeg er sjokkert. Jeg er klar over at vi lærere har arbeidstid på skolen (33 timer) og hjemme (10 timer), så det er sagt. Jeg er mildt sagt sjokkert over hvor mye lover og avtaler brytes, og forventes å bli brutt mtp oss ansatte. Jeg kommer fra en bransje hvor ivaretakelse av ansatte var viktig. Her er lærerne selv veldig «det må du tåle, og sånn har det alltid vært» innstilt til alt, og arbeidsgiver forsøker å sno seg unna å betale selv det de skal. Noe av det jeg har opplevd som er helt uhørt: Det er nærmest forventet at man bruker egne penger på ting til klasserom og undervisning. Det er jo ikke penger å oppdrive til noe og lærebøker er ifølge kolleger fra forrige reform i 2006 og da ofte barne nyutgave fra boken fra reformen før der i 1997! Det er forventet at man tar på seg vikartimer og andre oppgaver i arbeidstiden uten å få betalt for det. Vi har krav på overtid, men alle mener man skal være glad om man får overtid selv om det er i loven og i avtalene! Man må ordne seg med alt til kontorplass hjemme selv. Nett, telefon, møbler osv. Vi skal jobbe 10 timer hjemme, og det puttes stadig mer inn i de timene så det er jo umulig, men her må du ordne alt selv. Arbeidsgiver forventer at du bruker telefonen i jobb, men nekter å betale for det. Selv om SMS, telefoner og diverse apper for kommunikasjon med kolleger og foreldre må brukes får man ikke en krone for det. Utviklingssamtaler og foreldremøter skal du bare gjennomføre i tiden til for- og etterarbeid, og arbeidsgiver krever heller at du ser et webseminar om selvfølgeligheter som om du var en idiot i 3 timer hver uke enn å gi tid til disse møtene. «Dette må du ordne selv» er leksa. Elever som trenger ekstra støtte får ingen hjelp om ikke jeg som alt har brukt opp arbeidstiden gjør det. PPT venter med å utrede fordi det går seg sikkert til, rektor har ikke noe å avse og alt bare skurer og går. Dersom foreldre lager nok bråk, uansett om de har rett eller ikke, gir rektor dem rett. Og da er det jeg som må møte kravene deres til å varme opp maten til barnet osv. ekstraservice til kravstore som går utover tiden til alle. Jeg er mildt sagt sjokkert. Og det som sjokkerer mest er at kollegaene mine bare trekker på skuldrene og sier at «sånn er det bare», Selv tillitsvalgt bryr seg ikke når arbeidsmiljøloven og avtalene bare brytes, og vi bare blir bedt om å fikse det med egne penger og fritid. Anonymkode: e4440...b16 Om du tar på deg oppgaver i arbeidstiden så får du vel en månedslønn for netopp å være på skolen i arbeidstiden, så er det egentlig ekstra selv om det ikke var planlagt...? Nett og telefon har du likevel, og plass til pc likeså. Forventer du å få betalt for å sitte på bordet hjemme å jobbe i tillegg til lønn? Telefon har i våre dager fri ringetid og sms noe du allikevel har i abonnementet ditt, så hva vil du egentlig ha dekket? Det koster degikke mer å ringe en jobbtelefon når abonnementet ditt likevel har fri bruk. Elever som trenger ekstra støtte får det ikke; en saga blott. Og får de assistent så misbrukes denne til å gjøre oppgaver for hele klassen. Et ran for den eleven som faktisk fikk ekstraressurs og virkelig trengte den. Og ja, klager foreldre så står du med lua i hånda og må imøtekomme. Skolen er konfliktsky og vil for all del ikke ha bråk. Vi lærer barna å være konsekvente og stå for det vi sier uansett hvor mye bråk de lager. Men selv så er vi ikke konsekvente ovenfor andre voksne. Lager noen bråk så gir vi straks etter selv om de tar feil og oppfører seg dårlig. Vi lærer med dette at voksne at dårlig oppførsel er ok. Webinar burde du fått betalt for. Fritid brukes til hobby og webinar om selvfølgeligheter er ikke din hobby. Å være tilgjengelig på tlf på kveldstid er egentlig en "hvilende vakt" og burde blitt lønnet deretter. Anonymkode: f2bac...6b8 10
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #16 Skrevet 13. oktober 2021 Ja, vi må betale ting til klasserommet selv. Jeg velger å gjøre det, litt iallefall. Kjøpe til stæsj som gjør det lettere å holde orden, spill jeg vet jeg bruker mye (og vil slippe å satse på at det som skolen har er ledig og ikke minst ligger på rett plass når jeg trenger det) ++ terninger. Alternativet er å ikke ha det. Skolen hadde aldri betalt det til «alle». Det er jo ikke strengt tatt nødvendig 🙈 Så ja, jeg betaler av mine penger for å gjøre dagen litt lettere for meg selv, og kjekkere for elevene. Anonymkode: d8623...514 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #17 Skrevet 13. oktober 2021 Michaelhe skrev (23 minutter siden): Man skal selvsagt si ifra, men ingen vil vel ha noen stillingskrig i klasserommet. Du er jo der for å hjelpe folk videre, ikke noe annet? Elever, politikere og samfunnet må ikke forvente at en lærer skal være en psykolog. De færreste lærere har studert dette. De kan litt grammatikk, kanskje matte og litt andre ting. Ellers er de bare folk, med samme feil som andre. Skal man tåle ALT når elever eller foreldre oppfører seg som drittsekker? Anonymkode: 9afff...1ba 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For n'te gang: lærere har ikke mer ferie enn andre. Og ikke spesielt god lønn. Anonymkode: 0d252...970 Lærere HAR mye ferie. Dere sier at det er avspasering, men andre arbeidstakere jobber fulltid pluss overtid uten denne muligheten til ekstra ferie. Noen får betalt og andre har overtid inkludert i lønnen. En ganske frekk ordning, men den som ikke liker den må finne annet arbeid så da godtar folk det allikevel Anonymkode: f2bac...6b8 17
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #19 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du tar på deg oppgaver i arbeidstiden så får du vel en månedslønn for netopp å være på skolen i arbeidstiden, så er det egentlig ekstra selv om det ikke var planlagt...? Må bare presisere at problemet her er at du må avstå det du skulle gjort i det tidsrommet, som så må tas igjen på kvelden hjemme, fordi det skal være klart til neste morgen, f.eks. Det kommer altså på toppen av andre oppgaver, ikke i stedet for. Og man får da mer å gjøre på kveld. Anonymkode: 0d252...970 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #20 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men du har også relativt god lønn og masse ferie… Anonymkode: ba8af...325 Masse ferie?? 5 uker. Anonymkode: 9afff...1ba 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå