AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Venter mitt andre barn og skal ikke amme. Ønsker dog å pumpe, i alle fall i starten så barnet får litt mm de aller første ukene. Men jeg husker fra sist at de første dagene med brystspreng skal man ikke pumpe? Hvordan da få i gang melka? Råd? Forrige ammet jeg så da hadde jeg ikke disse spørsmålene.. Anonymkode: 6b0a2...76a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Har født prematurt og da håndmelket jeg ut noen dråper råmelk rett etter fødsel og så var det pumping hver 3 time. Endte opp med å pumpe i ti måneder siden de først var for små, så for sugesvake til å amme. Og så fordi jeg ikke orker siden jeg hadde fått rutine på pumping og flasking. Funket helt fint, var flergangsfødene da så hadde ammet tidligere, mulig det hjalp Anonymkode: da1d9...637
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Det med ikke pumping har jeg aldri hørt om. Ene barnet mitt var sykt og havnet på respirator ved fødsel. Jeg pumpet da fra dag 1. Alle på nyfødtintensiven gjorde det... Anonymkode: 506bd...89c 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har født prematurt og da håndmelket jeg ut noen dråper råmelk rett etter fødsel og så var det pumping hver 3 time. Endte opp med å pumpe i ti måneder siden de først var for små, så for sugesvake til å amme. Og så fordi jeg ikke orker siden jeg hadde fått rutine på pumping og flasking. Funket helt fint, var flergangsfødene da så hadde ammet tidligere, mulig det hjalp Anonymkode: da1d9...637 Kanskje det hjelper meg og da at jeg har ammet før🤷🏽♀️ Har i alle fall endel råmelk allerede og er bare i uke 30. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det med ikke pumping har jeg aldri hørt om. Ene barnet mitt var sykt og havnet på respirator ved fødsel. Jeg pumpet da fra dag 1. Alle på nyfødtintensiven gjorde det... Anonymkode: 506bd...89c Hmm, rart. Jeg fødte til termin da og barnet var friskt - men slet med sugetaket. Jeg var så sprengt at jeg trodde jeg skulle daue, og fikk beskjed av flere om å IKKE pumpe for det ville bare gjøre det verre 🤷🏽♀️ Anonymkode: 6b0a2...76a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 Skal absolutt ha barn, men ikke villig til å gjøre det som er det beste for barnet? Mother of the year der, altså. Anonymkode: d6852...74c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal absolutt ha barn, men ikke villig til å gjøre det som er det beste for barnet? Mother of the year der, altså. Anonymkode: d6852...74c Det beste for barnet er å ha en mamma som fungerer. Jeg har ammet før og vet akkurat hva jeg gir avkall på - og gjør det med den beste samvittighet. Jeg var IKKE en god mamma for første, og den «edle» morsmelken veier ikke opp for det. Anonymkode: 6b0a2...76a 8
netpuppy Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg tror rådet om å ikke amme ved brystspreng gjelder når du ammer i tillegg. Det er fordi brystsprengen gjerne kommer før melka har stabilisert seg etter behovet til barnet og om du da pumper, gir du beskjed til brystene om å produsere mer melk. Det er da lett å havne i en ond sirkel der du må fortsette å pumpe fordi du produserer for mye melk, fordi du pumper. Skal du ikke amme er det kun pumpingen som stimulerer til melkeproduksjon så det tror jeg skal gå helt greit. Og til det flåsete svaret over her: Amming er best så lenge mor og barn trives med det. På et samfunnsnivå er amming det beste for barnet og samfunnet skal tilrettelegges deretter. Det betyr ikke at vi kan bruke det på individnivå for å trykke ned mødre som ikke kan eller vil amme. Det viktigste er at barnet får mat, at mor tar vare på sin psykiske helse og tilknytningen dem imellom. Om det beste for mor er å avstå fra å amme er det også det beste for barnet. 8
Gjest Albbas Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Du kan pumpe, men det vil ikke hjelpe på ødemet. Du kan også håndmelke hvis det føles mer skånsomt, spesielt de første dagene før den modne melka kommer.
Gjest 96erjente Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Aldri hørt det før? Tredjemann måtte ut med hastesnitt og var innlagt på nyfødtintensiven, og jeg pumpet og tok med til han så han fikk min melk i sonde i tillegg til donormelka (amming var litt vanskelig helt i starten). Sykepleierne synes det bare var kjempe fint når jeg hadde klart å få ut litt melk😊
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Dersom du sliter med å gi ut kan du be legen om oxytocin nesespray .. Anonymkode: 398ac...2e7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #12 Skrevet 14. oktober 2021 96erjente skrev (18 timer siden): Aldri hørt det før? Tredjemann måtte ut med hastesnitt og var innlagt på nyfødtintensiven, og jeg pumpet og tok med til han så han fikk min melk i sonde i tillegg til donormelka (amming var litt vanskelig helt i starten). Sykepleierne synes det bare var kjempe fint når jeg hadde klart å få ut litt melk😊 Hm, ja dere har gode poeng dere med premature/syke nyfødte altså! Kanskje det er ulikt når jeg ammet en frisk, fullbåren baby 🤷🏽♀️ Likevel rart da. Jeg fikk i alle fall streng beskjed om å ikke pumpe.. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dersom du sliter med å gi ut kan du be legen om oxytocin nesespray .. Anonymkode: 398ac...2e7 Takk for tips Anonymkode: 6b0a2...76a
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #13 Skrevet 14. oktober 2021 Første man fikk ikke til å amme, så etter å ha håndmelka igang produksjonen kom de trillende inn med pumpa på barsel. (Bare timer etter fødsel) Så er nok ikke noe problem å pumpe fra start. beskjeden om å ikke pumpe er på grunn av ødemet/brystspreng. Pumpa kan gjøre vondt verre fordi den lager vakuum og suger væske ut i vevet rundt brystknoppen. Dette kan gi hevelser og smerter og gjøre det enda vanskeligere for barnet å få tak. Når du ikke skal amme så vil ikke dette ha noe å si for deg, så bare pump fra start. den beste avgjørselsen jeg tok var å gi opp amminga, da fikk både jeg og babyen det mye bedre. Nummer 2 ammet jeg i nesten 3 mnder og er glad for den opplevelsen også, men kun fordi det ikke gikk utover helsa den gangen. Anonymkode: b32fe...37f 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Første man fikk ikke til å amme, så etter å ha håndmelka igang produksjonen kom de trillende inn med pumpa på barsel. (Bare timer etter fødsel) Så er nok ikke noe problem å pumpe fra start. beskjeden om å ikke pumpe er på grunn av ødemet/brystspreng. Pumpa kan gjøre vondt verre fordi den lager vakuum og suger væske ut i vevet rundt brystknoppen. Dette kan gi hevelser og smerter og gjøre det enda vanskeligere for barnet å få tak. Når du ikke skal amme så vil ikke dette ha noe å si for deg, så bare pump fra start. den beste avgjørselsen jeg tok var å gi opp amminga, da fikk både jeg og babyen det mye bedre. Nummer 2 ammet jeg i nesten 3 mnder og er glad for den opplevelsen også, men kun fordi det ikke gikk utover helsa den gangen. Anonymkode: b32fe...37f Takk for svar! Det gir mening ja. Min første slet med sugetaket i tillegg så det var kanskje derfor de sa nei til pumpe. Ja jeg tror jeg vil få en helt annen opplevelse når jeg ikke ammer. Babytiden med første var helt grusom, et svart hull jeg helst vil glemme. Sett i retrospektiv hadde jeg nok en fødselsdepresjon, og ammingen (og ammeproblemene) var nok en stor grunn til det. Jeg føler meg veldig trygg i min avgjørelse og mannen min mener også at å amme nr. 2 ikke er et alternativ en gang. Anonymkode: 6b0a2...76a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå