AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Nylig operert ankelbrudd, og vet at enhver situasjon er ulik- men vil gjerne høre andres erfaringer angående tilheling og funksjonen i etterkant av operasjonen. Jeg har ikke fått sånn supermye info om hva jeg kan forvente utover at den ikke skal belastes på 6 uker. Hadde flere brudd i ankelen, er skrudd og plater på begge sider av leddet.. Anonymkode: 7385d...60f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Er mange år siden og min er ganske normal. Litt dårlig mobilitet, men ikke noe som ikke lar seg løse med noen enkle øvelser Anonymkode: e6d66...ff4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Hvordan var operasjonen? Jeg skal inn nå og operere og er usikker på om man legges i full narkose, blir man liggende inne noen dager etter denne. Lite informasjon å få fra sykehuset enn at man «kan få» narkose og «man kan forvente» å være innlagt etter inngrepet. Anonymkode: 99cb2...737
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvordan var operasjonen? Jeg skal inn nå og operere og er usikker på om man legges i full narkose, blir man liggende inne noen dager etter denne. Lite informasjon å få fra sykehuset enn at man «kan få» narkose og «man kan forvente» å være innlagt etter inngrepet. Anonymkode: 99cb2...737 Det vanligste her jeg jobber er å gi spinal ved ankelbrudd. De fleste reiser hjem samme dag eller dagen etter. Anonymkode: 893aa...4e0
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvordan var operasjonen? Jeg skal inn nå og operere og er usikker på om man legges i full narkose, blir man liggende inne noen dager etter denne. Lite informasjon å få fra sykehuset enn at man «kan få» narkose og «man kan forvente» å være innlagt etter inngrepet. Anonymkode: 99cb2...737 Jeg ba om spinalbedøvelse (anestesilege var enig) og fikk litt lokalbedøvelse i tillegg. Operasjonen tok ca 2 timer og jeg fikk noe å sløve på og sov godt under hele prosedyren. Ble vekket da de var ferdig og lå en stund på post operativ, og deretter én natt på ortopedisk sengepost. Ble utskrevet ca 24 timer etter operasjon. Det var ganske smertefullt den første natten og dagen etter, men fikk god lindring av oxycotin. Nå, to dager etter er det nesten ikke vondt mer og jeg klarer meg fint på Paracet/Ibux. Ligger med beinet høyt til enhver tid Anonymkode: 7385d...60f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 Ett år siden her. Fikk spinal og var våken under hele inngrepet, lå på sykehuset et par dager etterpå. Jeg fikk også skruer og plater, og fikk ikke gå før 12 uker etter inngrepet. Når jeg fikk lov trente jeg knallhardt for å få normal styrke og mobilitet. I tillegg opererte jeg ut alle skruer og plater for ca 2 måneder siden pga plager, og nå kjenner jeg nesten aldri noe til at ankelen har vært brekt. Anonymkode: 3126e...ca1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan var operasjonen? Jeg skal inn nå og operere og er usikker på om man legges i full narkose, blir man liggende inne noen dager etter denne. Lite informasjon å få fra sykehuset enn at man «kan få» narkose og «man kan forvente» å være innlagt etter inngrepet. Anonymkode: 99cb2...737 Operasjonen merket jeg ikke selv om jeg var våken. Fikk noe annet. Men etter mange år har jeg slitasje i ankel og kne på samme side. Det første året haltet jeg, gikk til fysioterapi, men mitt brudd var komplisert. Anonymkode: 85910...2f8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Operasjonen merket jeg ikke selv om jeg var våken. Fikk noe annet. Men etter mange år har jeg slitasje i ankel og kne på samme side. Det første året haltet jeg, gikk til fysioterapi, men mitt brudd var komplisert. Anonymkode: 85910...2f8 Skjønner. Mitt brudd var sikkert ikke like komplisert, kanskje. Fibula brukket to steder og brukket innover/forkortet, pluss brukket av en stor bit nederst på tibiae..håper på at det ikke blir senskader 😞 Anonymkode: 7385d...60f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg hadde komplisert. Flere brudd i begge bein. Men er helt fin nå ett år etter. Kjenner det noen ganger på kveldene, men egentlig ikke nok til at jeg tenker over det. Kan løpe og gå på fjellet og trene som normalt, bruker ikke støtte. Anonymkode: 3126e...ca1
tonebelinda Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 11.20): Hvordan var operasjonen? Jeg skal inn nå og operere og er usikker på om man legges i full narkose, blir man liggende inne noen dager etter denne. Lite informasjon å få fra sykehuset enn at man «kan få» narkose og «man kan forvente» å være innlagt etter inngrepet. Anonymkode: 99cb2...737 Jeg fikk full narkose. Ble liggende i 3 døgn før jeg ble skrevet ut. Var meninga jeg skulle hjemdagen før, ble utsatt pga sterke smerter natt 2. Jeg lå også på sykhuset 1 uke før operasjonen, med benet høyt for å få en hevelsen mest mulig
tonebelinda Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 0.20): Nylig operert ankelbrudd, og vet at enhver situasjon er ulik- men vil gjerne høre andres erfaringer angående tilheling og funksjonen i etterkant av operasjonen. Jeg har ikke fått sånn supermye info om hva jeg kan forvente utover at den ikke skal belastes på 6 uker. Hadde flere brudd i ankelen, er skrudd og plater på begge sider av leddet.. Anonymkode: 7385d...60f Hvordan er det med deg, du er ikke kommet 6 uker etter operasjonen ennå? Jeg skal på 6 ukers kontroll om få dager. Veldig spent på om det er bra og jeg får starte å belaste det. Håper virkelig det nå Jeg fikk også operert inn plater og skruer
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 Det er 20 år siden mitt - det var komplisert med ankel ut av ledd, 4 brudd og ben som hadde sprukket på langs. Nå i dag er ankelen litt stivere, og jeg har litt "gikt" - kjenner væreendringer osv i den. Jeg gikk med gips i 4 måneder, og så en slags skinne i flere måneder etter det - ble RÅSTERK i ryggen av å gå så mye og lenge på krykker 😄 Har nå de siste årene begynt å gjøre egne øvelser for den når jeg er på trening, da den trenger litt ekstra kjærlighet, men tenker ikke noe over den i hverdagen. Anonymkode: 5abeb...b1c
Purple_Pixiedust Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 Jeg knakk/knuste ankelen tidlig i juni. Første operasjon fikk jeg ekstern fiksasjon (pinner og slikt som går inn i fot og leggbein) som jeg lå med i to uker på sykehuset. Deretter ble jeg operert på nytt (tok ca 4-5 timer, i narkose). Det var ekstremt smertefullt etter operasjon nr to. Så gikk jeg med gips i 8 uker tror jeg, men ny røntgen og CT viste at det ikke hadde grodd godt nok. Samme viste seg på kontroll nr. 2. Ble derfor henvist til en tredje operasjon hvor de tok ut en skru og skrapte ut brusk. Denne tok 1,5 time ca. Så skulle jeg liksom kunne kaste krykkene etter 5-6 dager, og vente kanskje sånn 8 uker med å forsøke å jogge. Dette er nå syv uker siden og jeg har så vidt begynt å kunne gå litt uten krykke, men kan ikke gå langt og ute må jeg ennå bruke en krykke. Har begynt hos fysioterapeut og håper det vil bli bra nok til at jeg kan jogge igjen, men foten er veldig stiv og hovner stadig opp pluss smerter. Jeg hadde et veldig stygt brudd da, de fleste blir nok mye raskere bedre, men jeg fant ut jeg skulle skrive likevel slik at man kan se det at det er egentlig umulig å sammenligne hvor raskt andre blir bedre. De forespeilet at foten skulle bli bedre mye raskere. Jeg har også blitt fortalt at jeg på sikt kommer sannsynligvis til å få slitasjegikt og risikere tretthetsbrudd. 2
tonebelinda Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 Jeg har vært på 6 ukers kontroll nå. Var grodd pent, bakre malleol (knokkel) var tilhelet. Får nå gå med delbelastning på det skadede benet. Belaste det med ca 30 kg. Dette skal jeg gjøre i 5 uker. Og siste uke før ny røntgen og kontroll skal jeg prøve å gå uten krykker Det går iallefall framover Blir litt lettere å bevege seg ute og til/fra jobb da håper jeg. Dere andre her, når begynte dere å reise til jobb? Må bli buss, har hverken bil eller førerkort. Har jobba hjemme nå snart 4 uker, men vil gjerne tilbake fysisk på jobb. Kontorjobb. Det går vel bra med buss når jeg nå kan delbelaste foten?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #15 Skrevet 11. november 2021 Jeg knuste ankelen ganske greit og først nå 9 måneder etter at det begynner å bli okey. Ikke optimalt, men så optimalt som det går Ann. Ble operert selv. Fikk spinal og masse digg og brukte 4,5-5 timer med australsk kirurg i tilegg som tydelig var spesialist i feltet på det! Kunne godt mye værre ! Fikk beskjed at jeg måtte belaste det litt og litt hver dag fra omtrent 12 timer etter operasjon og da måtte jeg ut å bevege på meg i tilegg med ankelen! Helt jævlig ! Men sykehuset jeg var på anbefalte meg ikke en jævla shit annet enn at jeg måtte belaste det hver dag og flere ganger om dagen. Først etter 5 måneder ble jeg anbefalt fysio av fastlegen:/. Smertemessig var dag to på sykehuset værst etter operasjon ! Ingenting fungerte !! Grusomt. Og å måtte reise seg flere ganger for å måtte bevege seg var forferdelig og smertefullt…. Men, har aldri vært hos fysio - har heller brukt sykling som trening og det har fungert gull! Sykler flere mil. 6 km hver dag fast utenom milene jeg sykler. Og sto i det med flytting nå, som var et mareritt - men beinet har blitt bedre etter det heldigvis. Kosta smerter og tårer - og litt stivt er det jo. Hvis jeg sitter for lenge :). Anonymkode: 2a679...51b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #16 Skrevet 11. november 2021 tonebelinda skrev (15 minutter siden): Jeg har vært på 6 ukers kontroll nå. Var grodd pent, bakre malleol (knokkel) var tilhelet. Får nå gå med delbelastning på det skadede benet. Belaste det med ca 30 kg. Dette skal jeg gjøre i 5 uker. Og siste uke før ny røntgen og kontroll skal jeg prøve å gå uten krykker Det går iallefall framover Blir litt lettere å bevege seg ute og til/fra jobb da håper jeg. Dere andre her, når begynte dere å reise til jobb? Må bli buss, har hverken bil eller førerkort. Har jobba hjemme nå snart 4 uker, men vil gjerne tilbake fysisk på jobb. Kontorjobb. Det går vel bra med buss når jeg nå kan delbelaste foten? Jeg var sykmeldt i 6 uker, og så delvis sykmeldt til jeg kunne kaste krykkene etter 12 uker. Har også kontorjobb. Virker som at 6 uker er standard lengde. Jeg kunne nok ikke ha startet tidligere tror jeg, fikk beskjed om at jeg burde sitte med foten over hjertehøyde, og da ble det problematisk å jobbe Anonymkode: 3126e...ca1
tonebelinda Skrevet 11. november 2021 #17 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg var sykmeldt i 6 uker, og så delvis sykmeldt til jeg kunne kaste krykkene etter 12 uker. Har også kontorjobb. Virker som at 6 uker er standard lengde. Jeg kunne nok ikke ha startet tidligere tror jeg, fikk beskjed om at jeg burde sitte med foten over hjertehøyde, og da ble det problematisk å jobbe Anonymkode: 3126e...ca1 Begynte du å jobbe etter 6 uker, delvis?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #18 Skrevet 11. november 2021 Ja, tror jeg jobbet 40% om jeg ikke husker feil Anonymkode: 3126e...ca1 1
tonebelinda Skrevet 11. november 2021 #19 Skrevet 11. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg var sykmeldt i 6 uker, og så delvis sykmeldt til jeg kunne kaste krykkene etter 12 uker. Har også kontorjobb. Virker som at 6 uker er standard lengde. Jeg kunne nok ikke ha startet tidligere tror jeg, fikk beskjed om at jeg burde sitte med foten over hjertehøyde, og da ble det problematisk å jobbe Anonymkode: 3126e...ca1 Jeg var sykmeldt 3 uker etter operasjonen. Hadde blitt lengre sykmeldt om jeg ikke hadde kunnet jobbe hjemme da. Men nå vil jeg gjerne tilbake til kontoret på jobb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #20 Skrevet 11. november 2021 Purple_Pixiedust skrev (På 8.11.2021 den 11.55): Har begynt hos fysioterapeut og håper det vil bli bra nok til at jeg kan jogge igjen, men foten er veldig stiv og hovner stadig opp pluss smerter. Jeg hadde et veldig stygt brudd da, de fleste blir nok mye raskere bedre, men jeg fant ut jeg skulle skrive likevel slik at man kan se det at det er egentlig umulig å sammenligne hvor raskt andre blir bedre. De forespeilet at foten skulle bli bedre mye raskere. Jeg har også blitt fortalt at jeg på sikt kommer sannsynligvis til å få slitasjegikt og risikere tretthetsbrudd. Jeg hadde også et komplisert brudd. De satte inn skinne og skruer. Det er 25 år siden og for par år siden ble det påvist slitasje i ankelen som også har forplantet seg til kneet. Gikk lenge med krykker og kom meg ut etter par, tre uker. Ble supersterk i armene. Haltet i nesten ett år, og burde brukt krykkene i lengre tid. Jeg gikk også til fysioterapi. Ser at jeg sliter den ene skoen skjevt. Håper det går bedre for deg, men smertene plager meg ikke hver dag. Anonymkode: 85910...2f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå