AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Er gravid i uke 36 og har de siste månedene hatt det fastlegen sier er høy puls. Den ligger på 98 da han målte i dag. Blodtrykket er derimot fint, men han kommenterer hver gang hvor høy pulsen er og det bekymrer meg litt… Noen som vet hva høy puls kan komme av når blodtrykket likevel er fint? Jeg har i tillegg lav blodprosent og har tatt utvidende prøver i dag for å avdekke anemi. Er det noen sammenheng mellom anemi og høy puls? Kan det ha noe betydning under fødsel? Får ingen tydelige svar fra legen når jeg spør om dette 😕 Anonymkode: 663cc...609
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Såvidt jeg vet er det ingen sammenheng mellom puls og anemi. Men høy puls kan komme av mange ting, blant annet om du er stresset/nervøs før legetimen, dårlig kondis Anonymkode: 8027f...3a1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Den vanligste årsaken til høy puls er aktivitet og stress. Jeg har alltid høy puls under måling fordi jeg blir nervøs av å måle blodtrykk. Faktisk ble pulsen min gradvis lavere på målinger utover i svangerskapet fordi jeg ble vandt med det og stresset mindre. Jeg har alltid hatt fint blodtrykk. Pulsen blir også høyere enn vanlig under graviditeten, men skal ikke være så høy som 98 hvis du var helt avslappet. Var du litt stresset? Anonymkode: 9f791...a2d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Føler meg ikke noe stresset, snarere tvert i mot. Veldig søvnig og rolig, er ganske sliten. Men letet litt på nettet og ser at rask puls er et vanlig symptom ved lav blodprosent og anemi, så godt mulig det er derfor jeg har det. Håper bare pulsen ikke bikker 100, da var det i følge legen ikke bra. Er litt bekymret for om det har noe å si for selve fødselen. ts Anonymkode: 663cc...609
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Såvidt jeg vet er det ingen sammenheng mellom puls og anemi. Men høy puls kan komme av mange ting, blant annet om du er stresset/nervøs før legetimen, dårlig kondis Anonymkode: 8027f...3a1 Anemi kan i aller høyeste grad gi høy puls, og er ofte en årsak til det! Det kan også være årsak til arytmier. Grunnen er jo logisk, man har lite jern som binder færre oksygenmolekyler til hemoglobinet og hjertet må jobbe hardere for å forsyne kroppens organer med nok oksygen.. Jeg hadde selv jernmangelanemi i forrige svangerskap, hadde puls rundt 150-160 når jeg ruslet i lav tempo. Hvilepuls rundt 120. Ble tungpusten, trøtt og sliten. Hadde fallende HB som gikk fra 12 for svangerskapet til 7 rett før fødsel. Måtte få jerninfusjon. Men, hverken lege eller jordmor var spesielt bekymret over den høye pulsen, de prøvde bare motivere til å ta mer jerntilskudd. Anonymkode: eb55e...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 Har skjønt det som at det er vanlig med høyere puls under graviditet? Vet du hva du pleier å ha til vanlig? Hvilepuls varierer en del, jeg har for eksempel alltid høy hvilepuls, har hatt det i alle år jeg kan huske. Er nok litt fordi jeg er i dårlig form og litt fordi jeg er sånn. Jeg synes derfor ikke 98 under en måling der du kanskje ikke har hvilt først høres så ille ut. Anonymkode: fdd6d...f5d 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har skjønt det som at det er vanlig med høyere puls under graviditet? Vet du hva du pleier å ha til vanlig? Hvilepuls varierer en del, jeg har for eksempel alltid høy hvilepuls, har hatt det i alle år jeg kan huske. Er nok litt fordi jeg er i dårlig form og litt fordi jeg er sånn. Jeg synes derfor ikke 98 under en måling der du kanskje ikke har hvilt først høres så ille ut. Anonymkode: fdd6d...f5d Ja, jeg hadde stort sett 15-20 slag høyere hvilepuls i svangerskapet enn ellers. Tror det er ganske vanlig. Anonymkode: dc1b2...0cd
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anemi kan i aller høyeste grad gi høy puls, og er ofte en årsak til det! Det kan også være årsak til arytmier. Grunnen er jo logisk, man har lite jern som binder færre oksygenmolekyler til hemoglobinet og hjertet må jobbe hardere for å forsyne kroppens organer med nok oksygen.. Jeg hadde selv jernmangelanemi i forrige svangerskap, hadde puls rundt 150-160 når jeg ruslet i lav tempo. Hvilepuls rundt 120. Ble tungpusten, trøtt og sliten. Hadde fallende HB som gikk fra 12 for svangerskapet til 7 rett før fødsel. Måtte få jerninfusjon. Men, hverken lege eller jordmor var spesielt bekymret over den høye pulsen, de prøvde bare motivere til å ta mer jerntilskudd. Anonymkode: eb55e...b9d Samme her. Tungpustet,trøtt og sliten. Og ofte svimmel selv om jeg sitter i ro. Måtte du mase på legen for å få jern infusjon? Jeg hadde HB på 11,0 for noen uker siden,men denne uken var den droppet til under 10. Dette selv om jeg tar 100 mg jerntilskudd daglig sammen med appelsinjuice og spiser jernholdig mat. Har i tillegg en tilstand som gjør at jeg har økt risiko for blødning etter fødsel, så er veldig bekymret for hva som kan skje om jeg ikke får HB verdien opp og det under/etter fødsel blir blødningskomplikasjoner. ts Anonymkode: 663cc...609
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har skjønt det som at det er vanlig med høyere puls under graviditet? Vet du hva du pleier å ha til vanlig? Hvilepuls varierer en del, jeg har for eksempel alltid høy hvilepuls, har hatt det i alle år jeg kan huske. Er nok litt fordi jeg er i dårlig form og litt fordi jeg er sånn. Jeg synes derfor ikke 98 under en måling der du kanskje ikke har hvilt først høres så ille ut. Anonymkode: fdd6d...f5d AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg hadde stort sett 15-20 slag høyere hvilepuls i svangerskapet enn ellers. Tror det er ganske vanlig. Anonymkode: dc1b2...0cd Ja det er vanlig med høyere hvilepuls under graviditet. Til vanlig har jeg rundt 70. Legen sa gravide som regel ligger på rundt 90. Jeg hadde 99 i går. ts Anonymkode: 663cc...609
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme her. Tungpustet,trøtt og sliten. Og ofte svimmel selv om jeg sitter i ro. Måtte du mase på legen for å få jern infusjon? Jeg hadde HB på 11,0 for noen uker siden,men denne uken var den droppet til under 10. Dette selv om jeg tar 100 mg jerntilskudd daglig sammen med appelsinjuice og spiser jernholdig mat. Har i tillegg en tilstand som gjør at jeg har økt risiko for blødning etter fødsel, så er veldig bekymret for hva som kan skje om jeg ikke får HB verdien opp og det under/etter fødsel blir blødningskomplikasjoner. ts Anonymkode: 663cc...609 Da får du blod. Anonymkode: 311fe...668
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da får du blod. Anonymkode: 311fe...668 Det vet jeg. Likevel er bekymringen der når både jordmor og gynekolog sier jeg er i en risikosone. ts Anonymkode: 663cc...609
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ja det er vanlig med høyere hvilepuls under graviditet. Til vanlig har jeg rundt 70. Legen sa gravide som regel ligger på rundt 90. Jeg hadde 99 i går. ts Anonymkode: 663cc...609 Men det var ikke hvilepulsen din. Skjønner virkelig ikke at legen hang seg opp i dette. Du må måle selv når du ligger og slapper av, da finner du hvilepulsen din. Anonymkode: 0b1b1...18b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men det var ikke hvilepulsen din. Skjønner virkelig ikke at legen hang seg opp i dette. Du må måle selv når du ligger og slapper av, da finner du hvilepulsen din. Anonymkode: 0b1b1...18b Skal prøve i morgen før jeg står opp. Vet ikke hvorfor legen kommenterer dette hver gang om det ikke har noe å si. Han har påpekt det på de siste 4-5 kontrollene jeg har hatt. At pulsen er for høy og at vi må «følge godt med» som han sier. ts Anonymkode: 663cc...609
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #14 Skrevet 13. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Skal prøve i morgen før jeg står opp. Vet ikke hvorfor legen kommenterer dette hver gang om det ikke har noe å si. Han har påpekt det på de siste 4-5 kontrollene jeg har hatt. At pulsen er for høy og at vi må «følge godt med» som han sier. ts Anonymkode: 663cc...609 Ville spurt ham neste gang hva han konkret mener med det, om det er noe DU skal følge med på på noen måte eller om han bare tenker det holder at pulsen måles på de normale kontrollene. Eller om han mener du skal ha flere kontroller pga dette. Ellers blir det jo litt vagt utsagn fra ham og jeg skjønner at du blir sittende igjen og lure Anonymkode: fdd6d...f5d
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ville spurt ham neste gang hva han konkret mener med det, om det er noe DU skal følge med på på noen måte eller om han bare tenker det holder at pulsen måles på de normale kontrollene. Eller om han mener du skal ha flere kontroller pga dette. Ellers blir det jo litt vagt utsagn fra ham og jeg skjønner at du blir sittende igjen og lure Anonymkode: fdd6d...f5d Han har satt opp ekstra kontroller pga dette. ts Anonymkode: 663cc...609
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå