AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Her vi bor er det rundt 2-3 grader om morgenen nå, ca rundt 8-10 grader på dagtid. Vi begynte med ullbody og ullstilongs på gutten vår på 1,5 år for et par uker siden, da de er mye ute i barnehagen. I dag fikk vi beskjed om at han ikke trenger å ha på ull ennå, fordi de syns han blir så varm inne. Så sa de at de tar på ham fleece når de er ute. Jeg er ikke helt komfortabel med det, for jeg syns det er ålreit at han har ull innerst. Hvis han blir svett eller våt blir han jo veldig kald hvis han har bomull innerst! Jeg syns dette er så vanskelig… Når er det egentlig vanlig å begynne med ull i barnehagen? Og er det ikke vi som foreldre som bestemmer hva han skal ha på seg…? Da vi hentet i dag hadde han på seg bare bukse og t-skjorte… Veldig takknemlig for tips og råd 😊 Anonymkode: 73464...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Her vi bor er det rundt 2-3 grader om morgenen nå, ca rundt 8-10 grader på dagtid. Vi begynte med ullbody og ullstilongs på gutten vår på 1,5 år for et par uker siden, da de er mye ute i barnehagen. I dag fikk vi beskjed om at han ikke trenger å ha på ull ennå, fordi de syns han blir så varm inne. Så sa de at de tar på ham fleece når de er ute. Jeg er ikke helt komfortabel med det, for jeg syns det er ålreit at han har ull innerst. Hvis han blir svett eller våt blir han jo veldig kald hvis han har bomull innerst! Jeg syns dette er så vanskelig… Når er det egentlig vanlig å begynne med ull i barnehagen? Og er det ikke vi som foreldre som bestemmer hva han skal ha på seg…? Da vi hentet i dag hadde han på seg bare bukse og t-skjorte… Veldig takknemlig for tips og råd 😊 Anonymkode: 73464...6f6 Ikke noe galt i å ha på ull nå (ikke under andre klær, men som eneste lag inne), men hvis de har det godt og varmt inne og han er aktiv og svetter så er det jo sikkert deilig å få gå i tskjorte heller det er ulikt i barnehager hvor varmt de har de inne, så man må tilpasse seg litt det. Du kan jo ha ullsett liggende i bhg som de kan ta på ved behov når de skal ut. Ellers anbefaler jeg å ihvertfall ha en ulldress liggende, fint å bruke som mellomlag! Anonymkode: 935f7...137 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Det er kjipt å føle seg for varm inne, men kanskje løsningen er litt tynnere ull og ikke nødvendigvis bomullsklær? Anonymkode: 2d38a...f49
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Her har vi brukt ull innerst ei ukes tid ca. Bruker kun ullundertøy inne også tar dem på enda et lag ull under parkdressen når de er ute. Bruker også vintervognposen nå. Har ligget på samme temp som hos deg, men i går var det -4 på morgenen og 11 grader i sola på dagtid. Anonymkode: fcc30...120
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Har brukt ull på min siden midten av september Og brukte ull september-april i fjor, da hun gikk første år i bhg. Bruker tynn ull og har ikke opplevd at hun blir for varm hjemme, heller ikke fått tilbakemelding på det fra bhg. Ull puster jo bedre enn bomull, og i tillegg er ull mykere, så i mitt hode blir det mer behagelig enn bomull som innerste lag på høsten, når de ofte har flere lag mens de leker ute. Anonymkode: dbb6c...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 Min kunne ikke bruke ull innendørs, da hun ble alt for varm. Hun hadde ull som mellomlag ute, utenpå bomull. Hun ble aldri kald. Både hun og jeg foretrekker å være litt for kalde fremfor å være for varme - vi synes det er mer ubehagelig å være for varm enn for kald. Legg ullundertøy og ull mellomlag i barnehagen, så kan de regulere antrekket så han har komfortabel temperatur hele dagen. Anonymkode: 31557...290 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #7 Skrevet 13. oktober 2021 Kun ull inne som et lag eller ull utenfor når de skal ut. Ser unger som kommer med ull og så vanlig klær utenpå nå. Det er for tidlig. Hvertfall inne. Ungene svetter ihjel og blir lei pga varmen. Man må tenke på det at barna leker inne i fullfart. Da trengs det ikke mye klær. Anonymkode: 051b8...683 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg lar barnehagen styre. Det er de som ser hvordan han har det der. Skulle tatt seg ut at jeg trumfet gjennom en påkledning som ble helt feil ut fra hvordan han faktisk har det! Vi har et utvalg av klær der etter deres ønske, og hva de faktisk bruker legger jeg meg ikke borti. Anonymkode: 1218b...7a1 4
Cyndaquil Skrevet 13. oktober 2021 #9 Skrevet 13. oktober 2021 Her har de brukt ull 1 mnd snart 😊 samme temperaturer som du beskriver. Ble det rundt på formiddagen 12-14 grader kler jeg de i ullbambus om mårran. Feks vossatassar og hust and claire. Det er ikke 100% ull. Blir det litt kaldere kan jeg ta over en tynn trøye og leggings . blir der minusgrader - 10 pluss blir det ren ull. Feks janus og reflex . De er jo ikke kjempetykke men varme likevel godt begge barna har tynn ulldress , tykk ulldress og flecedress i barnehageposene sine. I dag har jeg sendt med vinterdresser for første gang da det det var gangske kaldt i morges . Ellers har jeg sendt med vinterregndress og parkdress . barna er MYE ute i barnehagen . På formiddagen blir de nok å ha på vinterdresser i dag, da kulda skulle sitte i litt utover dagen
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #10 Skrevet 13. oktober 2021 Høres rart ut om helt tynn ull er for varmt inne, men hvis de mener at barnet oppleves som var og klam inne pga det, ville jeg hørt på dem. Har ikke begynt med ull ennå for vår 2-åring. Men da hun var i barnehagen i fjor på denne tiden og bare var litt over 1 år, begynte jeg rundt nå. Da var hun mye mer nede på gulvet som var kaldt (kunne ikke gå ennå) Anonymkode: bafc5...6fd
Gjest 123 eller noe Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg sendte med ull i dag, men ville ikke han skulle ha det på da jeg leverte da det er sykt varmt inne i den barnehagen - heldigvis da Jeg hadde tynn bukse, genser og en hettegenser på selv da jeg leverte han, og jeg holdt på å renne bort bare den lille tiden jeg var der og pakket ut posen hans.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 Tusen takk for så mange gode svar! 😊 Tror vi lander på å legge ulltøy i kurven hans og si at vi ønsker at han har det på seg ute. Så får han gå med «vanlige» klær inne enn så lenge 😊 Opplever at det er veldig forskjell på hvordan barnehagene i kommunen praktiserer dette. Ei venninne av meg fortalte at de ble bedt om å ta på barnet ull for flere uker siden 😅 Forvirrende for en førstegangsmor dette her. Ts Anonymkode: 73464...6f6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 Tror det kommer veldig an på lokalet til barnehagen. Noen har jo gamle hus med trekk hvor det er gulvkaldt. Vår barnehage er helt ny og det er sikkert 22 grader inne. Da nytter det ikke med ull inne enda, så de tar på strikka mellomlag når de skal ut. Hun trenger det strengt talt ikke om vinteren heller, men da er det godt med to lag ull ute så sender i kun ullundertøy. Anonymkode: 17cb7...83b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå