Gå til innhold

Respekterer dere mennesker som fortsatt vil være veldig forsiktig med tanke på korona?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som skrevet i tittelen, lurer jeg altså på om dere respekterer de av oss som fortsatt har behov for å være forsiktig med tanke på på smittevern? 

Jeg er fortsatt en av disse som er forsiktig, pga helsesituasjonen. Jeg tåler mest sannsynlig ikke vaksinen, og har derfor ikke tatt den. (I samråd med lege). Mine venner og familie forstår og godtar dette fullt ut, heldigvis. Jeg jobber privat i en undervisningstjeneste, hvor jeg tar imot elever én- til én, og de fleste av disse respekterer at vi fortsatt må holde avstand og bruke munnbind. Dette er faste elever som kommer hver uke. Jeg pleier vanligvis ta imot elever på enkelttimer også, men disse har jeg sagt nei til i koronatiden, og må fortsatt utsette oppstarten av dette. Én person er veldig utålmodig i forhold til dette, maser og maser, og blir mer og mer ufordragelig i måten å mase på. Denne personen har null respekt for min avgjørelse.  Dette gjør at jeg får mindre lyst til å si ja, når den tid kommer at jeg føler det er ok å ta imot personer på enkelttimer igjen. Årsaken til at jeg venter med dette, er at jeg på denne måten reduserer antall nærkontakter.

Er det veldig rart av meg å si foreløpig nei? Eller er det forståelig at noen av oss må ta lignende valg? Er dere enig med meg i at det er respektløst å mase flere ganger med korte mellomrom, etter jeg har forklart saken veldig tydelig, på en fin måte?

Anonymkode: 6c979...a4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig!!

Synes det er trist at du i det hele tatt føler du må spørre… 

Ta vare på deg selv ❤️ 

• Liker 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig!!

Synes det er trist at du i det hele tatt føler du må spørre… 

Ta vare på deg selv ❤️ 

Tusen takk❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Så klart respekterer jeg dette! Jeg er nok på den forsiktige siden selv, selv om jeg er fullvaksinert. Jeg prøver å holde litt avstand til folk og holder meg fremdeles unna f.eks utesteder og folkemengder. Selv om jeg er vaksinert kan jeg fremdeles bli syk og jeg kan fremdeles smitte andre. Og helt ærlig, jeg hater å være syk så selv om jeg i værste fall skulle få en mild korona så ser jeg helst at jeg ikke får det i det hele tatt 🙈

Folk som ikke respekterer deg og dine grenser kutter du bare ut TS. 

• Liker 1
Skrevet
Sirah skrev (1 minutt siden):

Så klart respekterer jeg dette! Jeg er nok på den forsiktige siden selv, selv om jeg er fullvaksinert. Jeg prøver å holde litt avstand til folk og holder meg fremdeles unna f.eks utesteder og folkemengder. Selv om jeg er vaksinert kan jeg fremdeles bli syk og jeg kan fremdeles smitte andre. Og helt ærlig, jeg hater å være syk så selv om jeg i værste fall skulle få en mild korona så ser jeg helst at jeg ikke får det i det hele tatt 🙈

Folk som ikke respekterer deg og dine grenser kutter du bare ut TS. 

Jeg er så enig, jeg hadde vært like forsiktig om jeg hadde tatt vaksine, jeg også. Det virker som mange tror de er så trygge når de har tatt vaksine, og at det er trygt for andre å være rundt dem, men det stemmer jo ikke. Vaksinerte kan både bli syke og smitte andre. Dette er en av årsakene til at jeg må være ekstra forsiktig nå. 

Ja, jeg har lyst å kunne ut denne personen helt, bare si nei til videre enkelttimer. Når man ikke viser respekt på denne måten, er de ikke nødvendigvis så grei å ha med å gjøre på andre måter heller..

Skrevet

Edit: «Jeg har lyst å kutte ut», ikke «kunne» ut, skulle det stå.

Skrevet
Athena79 skrev (20 minutter siden):

Ja.

❤️

Skrevet

Absolutt! Har en mor som har underliggende sykdommer og selv om hun er fullvaksinert så tar hun det veldig forsiktig, og det har jeg full forståelse for. Helt klart respekt for alle mennesker som er forsiktige. Smart, tenker jeg. 

Anonymkode: c01c6...453

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt! Har en mor som har underliggende sykdommer og selv om hun er fullvaksinert så tar hun det veldig forsiktig, og det har jeg full forståelse for. Helt klart respekt for alle mennesker som er forsiktige. Smart, tenker jeg. 

Anonymkode: c01c6...453

❤️

Skrevet

Absolutt! Mitt barn ble født med en komplikasjon. Selv om legene sier korona ikke er mer farlig for min baby enn andre så er jeg likevel litt forsiktig. Babyen var litt skjør i starten og jeg følte for å skjerme veldig. Nå er jeg litt mer avslappet men tar mine forhåndsregler. Unngår store folkemengder fremdeles og er litt føre var. Nå som kulda snart setter inn for alvor og folk ikke er så nøye med antibac tror jeg det blir mye smitte av alt mulig. Synes nesten det er mer rart å ikke ta forhåndsregler enn å gjøre det. Helt siden korona starta har ikke jeg vært forkjølet engang, deilig!! Det er jo mye pga antibac og at syke folk holder seg hjemme i større grad. Håper vi kan fortsette med dette, var jo en vekker dette her! Man kan faktisk unngå forkjølelse med å være forsiktig. Og jeg jobber i skolen, og var mye oppi elever hele tiden. Men tror antibac hadde mye av æren for at jeg unngikk all form for forkjølelse. 

Anonymkode: 06e37...ebd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt! Mitt barn ble født med en komplikasjon. Selv om legene sier korona ikke er mer farlig for min baby enn andre så er jeg likevel litt forsiktig. Babyen var litt skjør i starten og jeg følte for å skjerme veldig. Nå er jeg litt mer avslappet men tar mine forhåndsregler. Unngår store folkemengder fremdeles og er litt føre var. Nå som kulda snart setter inn for alvor og folk ikke er så nøye med antibac tror jeg det blir mye smitte av alt mulig. Synes nesten det er mer rart å ikke ta forhåndsregler enn å gjøre det. Helt siden korona starta har ikke jeg vært forkjølet engang, deilig!! Det er jo mye pga antibac og at syke folk holder seg hjemme i større grad. Håper vi kan fortsette med dette, var jo en vekker dette her! Man kan faktisk unngå forkjølelse med å være forsiktig. Og jeg jobber i skolen, og var mye oppi elever hele tiden. Men tror antibac hadde mye av æren for at jeg unngikk all form for forkjølelse. 

Anonymkode: 06e37...ebd

❤️
Ja jeg håper også folk fortsetter med antibac og gode smittevernrutiner, jeg kommer iallefall til å gjøre det. Unngår folkemengder jeg også, har ikke vært på fest, kino, konserter eller lignende etter koronaen oppstod. Har vært ute og spist 2-3 ganger gjennom hele perioden, men da i perioder det har vært lite smitte, kombinert med få mennesker i den aktuelle restauranten. Og sånn kommer jeg til å fortsette en stund til😊

Godt å høre fra dere alle sammen❤️

Skrevet (endret)

Ja, selvfølgelig. Jeg er fortsatt kjemperedd og nekter håndhilsning og lignende. Så det bør respekteres. Vi er jo fortsatt i en pandemi. Hensyn må vises, da vi uansett kan smitte hverandre.

Endret av Palmetreet
Skrevet

Jeg har sympati for at noen fortsatt er forsiktige, enten det er av medisinske årsaker eller noe annet. Samtidig så lurer jeg jo litt på hva disse som fortsatt er veldig forsiktige tenker om fremtiden. Korona kommer aldri til å forsvinne. Aldri. Det kommer til å sirkulere i samfunnet i all evighet fremover. Vi som kan og vil vaksinerer oss, kanskje vi må gjøre det hvert år fremover, men mer enn det får vi egentlig ikke gjort. 

De som fortsatt er forsiktige, skal de være det for all fremtid? Munnbind, antibac og minimal sosial omgang er sånn det skal være de neste femti årene? 

Det er mye annet vi kan bli syke av. Det tenker vi ikke så mye over.

Livet er mer enn å gjemme seg for sykdom. 

Skrevet (endret)

Klart at jeg viser respekt, både for andre mennesker og for meg selv. Litt avstand, litt til, har vi bare godt av.
Jeg bruker sprit ved inngang og utgang i butikker og har sprit og maske med meg i bag`ene ennå, sånn i tilfelle. 

Visste at jeg hadde sett en overskrift et sted og jeg fant det: https://www.nrk.no/sorlandet/to-personer-dode-etter-koronasmitte-pa-bedehus-i-kristiansand-1.15685216 

Så det er nok ikke over ennå nei, selv om de sier at det er det i avisene.

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Selvfølgelig. Full respekt for de som fremdeles er redde, og de som av ulike årsaker må være ekstra forsiktige. Kan du si ifra på en pen måte at det ikke nytter å mase? Det er ikke mulighet for videomøter istedet for fysisk?

• Opprett ny...