Gå til innhold

Flere som opplever at kvinner skal hevde seg? Evig konkurranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt knotete skrevet, men uansett.  Er det flere som føler av og til at kvinner man møter på skal hevde seg?  Det er i hvertfall det jeg begynner å lure på av og til eller om det er meg det er noe med.  Det har vært flere episoder der det virker sånn.  F.eks en ting er at jeg er hyggelig og inkluderende med en ny person.  Hun blir tatt inn i varmen fordi jeg vet hvordan det er å være helt ny i en by og ikke kjenne noen, stå utenfor på trening osv.   I neste øyeblikk driver denne personen med eksludering av meg.  Å da lurer jeg på hvorfor når jeg faktisk var grei med personen.  Jeg hadde aldri kunnet gjøre slik med en annen person.   Jeg begynner jo å lure på om det er for å hevde sin plass eller om jeg virker "svak" og lett å skvise ut.   Begynner jo å lure når det gjentar seg.  Blir på en måte straffet for å være snill.   

Noen teorier?  

Anonymkode: e8f99...bd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener selvfølgelig ikke ALLE kvinner :)  *  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener selvfølgelig ikke ALLE kvinner :)  *  

Ja, har opplevd det samme.

Nei det er ikke alle damer nei, men noen er slik ja. 

Jeg har lært meg å rett og slett bli litt mer restriktiv. Blitt litt mer kritisk og er nok vanskeligere å komme inn på. Det som ble den store endringen for meg var når min beste venninne over flere år begynte å sende upassende meldinger til min mann. 

Jeg tror ikke en gang hun gjorde det for å være ondskapsfull, hun var bare dum og opptatt av å hevde seg.

Så jeg har lært meg å være litt mer kritisk og ikke la alle bli så «husvarm» alt for fort. Og merker jeg at de begynner å ta mye plass så har jeg enkelt for å dumpe dem, ferdig snakka. 

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (8 minutter siden):

Ja, har opplevd det samme.

Nei det er ikke alle damer nei, men noen er slik ja. 

Jeg har lært meg å rett og slett bli litt mer restriktiv. Blitt litt mer kritisk og er nok vanskeligere å komme inn på. Det som ble den store endringen for meg var når min beste venninne over flere år begynte å sende upassende meldinger til min mann. 

Jeg tror ikke en gang hun gjorde det for å være ondskapsfull, hun var bare dum og opptatt av å hevde seg.

Så jeg har lært meg å være litt mer kritisk og ikke la alle bli så «husvarm» alt for fort. Og merker jeg at de begynner å ta mye plass så har jeg enkelt for å dumpe dem, ferdig snakka. 

Hvordan er du mer kritisk?   Med å inkludere eller hva du sier?   Bruker du si ifra hvis noen begynner å bli fort husvarm?   

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan er du mer kritisk?   Med å inkludere eller hva du sier?   Anonymkode: e8f99...bd1

Begge deler.

Jeg har også måtte analysere meg selv og ser at jeg helt tydelig har helt bensin på bålet i enkelte tilfeller, som har skapt den der «konkurranse» relasjonen som du sikter til. Ikke bevisst men ubevisst.

I de tilfellene hvor jeg liker noen og ønsker å jobbe for å bevare relasjonen har jeg bevisst unnlatt å fortelle ting om meg selv jeg vet kan være en «trigger»,  for at unngå at dynamikken endres til å bli konkurransepreget. 

Jeg leste for en god stund siden at når menn kommuniserer med hverandre snakker de et mer konkurrerende og «målende» språk;

«jeg fikk en så stor fisk»

, - javel, jeg fikk en SÅ mye større fisk».

Man måler muskler via kommunikasjon. For kvinner er språket mer preget av sammenligning og identifisering:

- « jeg har også fått en like stor fisk»! 

De kvinnene som tilfaller i gruppa kvinner jeg opplever som konkurrerende kan ofte snakke det «stammespråket» som er mer likt menn. Ikke nødvendigvis via å tydelig skryte (sånn gjør jo ikke kvinner, må vite) - men mer «snikskryting», å vite bedre, alltid ha en løsning/fasit, fremfor å lytte osv. bruk av hersketeknikk. m.m. 

De kan dermed også ha til felles at de er litt mer ambisiøse enn andre, og/eller behov for å hevde seg. Men de er jo ikke identiske, selv om de kanskje har dette trekket til felles. 
I noen tilfeller har jeg sett på kvinnene som en slags vennlig nemesis. Kanskje har vi ubevisst kjempet om de samme funksjonene på jobb, eller å vinne frem i ulike saker. Det kan være positive ting med å ha noen å «måle muskler» med også, om det ikke tar overhånd. Disse har jeg i ettertid anbefalt videre og fremsnakket (når jeg ikke lenger har jobbet med dem og kjemper ikke om samme ressurser/roller) i disse tilfellene har vi klart å ha en vennskapelig og egentlig «positiv» konkurranse. Av disse damene har jeg alltid møtt respekt og «konkurransen» er preget av nettopp det; både respekt og en form for beundring av hverandre. Da er det jo en bra ting.

I de tilfellene jeg opplever konkurransen som respektløs og invaderende vil jeg mest sannsynlig enten bare dampveivalse over vedkommende hemningsløst, gjerne til det punkt at vedkommende ikke er i stand til å prøve seg med å duppere mer. 

Eller jeg trekker meg helt unna, om mulig. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Bruker du si ifra hvis noen begynner å bli fort husvarm?   

Det kommer litt an på om jeg tror det har noen hensikt eller ikke. I enkelte tilfeller har jeg enkelt og greit bare faset vedkommende ut. 

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (16 timer siden):

Begge deler.

Jeg har også måtte analysere meg selv og ser at jeg helt tydelig har helt bensin på bålet i enkelte tilfeller, som har skapt den der «konkurranse» relasjonen som du sikter til. Ikke bevisst men ubevisst.

I de tilfellene hvor jeg liker noen og ønsker å jobbe for å bevare relasjonen har jeg bevisst unnlatt å fortelle ting om meg selv jeg vet kan være en «trigger»,  for at unngå at dynamikken endres til å bli konkurransepreget. 

Jeg leste for en god stund siden at når menn kommuniserer med hverandre snakker de et mer konkurrerende og «målende» språk;

, - javel, jeg fikk en SÅ mye større fisk».

Man måler muskler via kommunikasjon. For kvinner er språket mer preget av sammenligning og identifisering:

- « jeg har også fått en like stor fisk»! 

De kvinnene som tilfaller i gruppa kvinner jeg opplever som konkurrerende kan ofte snakke det «stammespråket» som er mer likt menn. Ikke nødvendigvis via å tydelig skryte (sånn gjør jo ikke kvinner, må vite) - men mer «snikskryting», å vite bedre, alltid ha en løsning/fasit, fremfor å lytte osv. bruk av hersketeknikk. m.m. 

De kan dermed også ha til felles at de er litt mer ambisiøse enn andre, og/eller behov for å hevde seg. Men de er jo ikke identiske, selv om de kanskje har dette trekket til felles. 
I noen tilfeller har jeg sett på kvinnene som en slags vennlig nemesis. Kanskje har vi ubevisst kjempet om de samme funksjonene på jobb, eller å vinne frem i ulike saker. Det kan være positive ting med å ha noen å «måle muskler» med også, om det ikke tar overhånd. Disse har jeg i ettertid anbefalt videre og fremsnakket (når jeg ikke lenger har jobbet med dem og kjemper ikke om samme ressurser/roller) i disse tilfellene har vi klart å ha en vennskapelig og egentlig «positiv» konkurranse. Av disse damene har jeg alltid møtt respekt og «konkurransen» er preget av nettopp det; både respekt og en form for beundring av hverandre. Da er det jo en bra ting.

I de tilfellene jeg opplever konkurransen som respektløs og invaderende vil jeg mest sannsynlig enten bare dampveivalse over vedkommende hemningsløst, gjerne til det punkt at vedkommende ikke er i stand til å prøve seg med å duppere mer. 

Eller jeg trekker meg helt unna, om mulig. 

Det kommer litt an på om jeg tror det har noen hensikt eller ikke. I enkelte tilfeller har jeg enkelt og greit bare faset vedkommende ut. 

Ja jeg tror jeg skal prøve å verne om meg selv .  At nye mennesker får heller klare seg selv.  Jeg er ikke interessert i å inkludere mennesker som plutselig prøver å eksludere meg.  Er utrolig respektløst. 

Skrevet

Ja, absolutt. Andre kvinner jeg møter på fest osv skal alltid hevde seg og være bitchy. De er redd for konkurranse.

Anonymkode: ec02f...306

Skrevet

Tenker at du overanalyserer og tolker ekskludering der hun bare er seg selv

Anonymkode: 23b3b...73b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...