Gå til innhold

romaner, og antall sider.

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Litt klønete overskrift, sikkert ingen som skjønte den. Ikke vet jeg om det er rett forum heller. :ler:

Men jeg skriver litt. Drømmen er jo å engang kunne utgi en roman, om det noen gang skulle bli en slik størrelse på det jeg skriver :sjenert:

Men altså hvor mange sider er på en måte minuskrav for at det kan bli en roman?

Noen som har en viss peiling på det?

Å skulle skrive noe på 3 - 400 sider tar liksom litt gnisten av drømmen min, for å si det sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er andre krav enn akkurat antallet sider som avgjør om noe er en roman eller ikke. Så slapp av, sidetallet teller ikke så mye i seg selv.

Skrevet

Det finnes også forlag som trykker bøker for deg, og kan hjelpe deg med å utgi disse. Tror det heter Kolon....

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Å telle antall sider er meningsløst, siden det kommer helt an på oppsettet til hver enkelt bok. Vanligvis teller man antall ord. (Bruk ordtellingsfunksjonen i Word.) En roman bør helst ligge på minst 60.000,- ord, dersom ett forlag skal vurdere å gi ut en debutant. Mere etablerte forfattere kan slippe unna med romaner ned til 40.000 ord.

Gjest Sesselja
Skrevet

I denne ukens Morgenbladet er det en bokanmeldelse av to nye bøker, skrevet av debutanter. Begge bøkene er små i format og har få sider, tror det var snakk om 120 sider og 160 sider. Så du trenger ikke skrive en 400 siders sak. Ari Behns første bok var ikke mer enn rundt 15 000 ord! Det er riktignok ikke en roman, men men.

I november starter NaNoWriMo for syvende gang. Det er en internasjonal utfordring om å skrive 50 000 ord i løpet av en måned. Hvorfor ikke forsøke det? Du kan lese mer om det her: www.nanowrimo.org

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...