Gå til innhold

Tydelig noens liv er mer verdt enn andre i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen får gå ukentlig til behandling i 14år (som en skrev i den andre tråden), mens andre får max 10 ganger pakkeforløp uansett hvor dårlig de er 🙂

Anonymkode: cebd8...73b

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bare i psykiatrien at noens liv er verdt mer enn andres. Sånn er det over alt. 

Anonymkode: 1013e...78b

• Liker 16
Skrevet

Det har jo mer med det enkelte DPS kapasitet å gjøre, ikke pasienten.

Anonymkode: f99b1...146

• Liker 14
Skrevet

Jeg tenker at det er naturlig at forskjellige pasienter med ulike behov får ulik behandling på ulike DPS. Det ville vært rarere om alle fikk helt lik behandling. Det betyr likevel ikke at den ene er mer verdt enn den andre.

Anonymkode: 014e8...ae9

• Liker 27
Gjest På druen
Skrevet

Ja, sånn er det. Har opplevd det samme. Noen er tydeligvis viktigere mennesker enn andre, som er verdt å prøve å redde. Mens andre er ikke verdt det. 

Skrevet

Det handler om hver enkelt dps, og dens kapasitet.

Fikk sjokk da jeg flyttet nordover til et lite tettsted, og plutselig tilbud om ukentlige samtaler. I Oslo (bodde i sentrum) hadde jeg kun time en gang i måneden, maks.

Anonymkode: b7144...168

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette skjer fordi enkelte faktisk har mer behov for lengre oppfølging. Men det kan også skyldes tilfeldigheter. Dvs at hvis du som pas treffer på den rette behandleren, så kan du ende opp med å gå i mange år. Men kommer du til en annen behandler med en annen metodikk i behandlingen, så ender det med 10-20 timer. Så det handler om den enkelte behandler, og ikke så mye om selve systemet. Husk at behandlere på dps har en meget stor grad av autonomi i jobben. De styrer det meste selv. 

Anonymkode: 4a0ee...357

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvor den tanken kommer fra? "Jeg får ikke mer behandling på DPS, det må bety at jeg er verdiløs?" Det betyr vel at det ikke er kapasitet og/eller at det ikke finnes mer behandling å tilby? Tror dere på alvor at det sitter helsepersonell og sier "denne personen er verdiløs og fortjener ikke hjelp"? Kan love dere at helsepersonell ikke tenker sånn.

Det går an å klage dersom man mener at man nektes behandling man har rett på. Har lest om flere som har fått medhold.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Handler da ikke om å være mindre eller mer verdt. Etter å ha vært på tik tok en stund og sett og hørt hvordan disse pasientene som får avslag, får kun 10 timer etc lever og oppfører seg. Så forstår jeg godt hvorfor de ikke får lengre tid på DPS. De er ikke så syke som de skal ha det. Spesielt ei som er skuespiller syter mye over akkurat dette. Null selvinnsikt. Det er faktisk ikke nødvendigvis slik at det er systemet det er noe galt med. Når DPS, privat med avtale og kommunen avslår av samme årsak; du er ikke syk nok, så må du ta hintet.

Noen får gå i 14 år fordi de har behov for det. 

Anonymkode: 5de22...36d

• Liker 10
Skrevet

Ikke alle DPSer har lik kapasitet. Det er en prioriteringssak. Alvorlighetsgrad spiller en stor rolle, og hvorvidt pasienten får utbytte av behandlingen. Det er også helt vanlige mennesker som vurderer søknadene, og mennesker kan ta feilvurderinger. 

Jeg har to venninner som har klaget på det samme som deg. Avviste henvisninger eller "dårlig" prioritering. Begge disse sliter med angst og depresjon i mild grad. De fungerer fint i hverdagen. Klart de fortjener hjelp for problemene sine uansett, men det er i disse tilfellene kapasiteten spiller en rolle. Om DPSen kun har x antall plasser så er det klart at de må prioritere de som er i størst behov for hjelp. Jeg tror mange undervurderer hva som faktisk skal til for å "få lov" til å gå i behandling i flere år. 

Om DPS ikke har kapasitet til å prioritere deg og du fortsatt føler behovet for profesjonell hjelp så finnes det alternativer. Rask psykisk helsehjelp i kommunen for eksempel, eller privatpraktiserende psykolog.   

• Liker 7
Skrevet

I tillegg til kapasitet handler det også mye om pasienten (14 år er jo helt vanvittig uansett). Jeg har nesten blitt skrevet ut av dps 2 ganger pga manglende fremgang og manglende evne til å ta tak i ting. Når jeg først begynte å få fremgang på eget initativ/arbeid så jeg ble jeg tilbudt langvarig terapi. 

Anonymkode: e7a7a...f45

• Liker 5
Skrevet
Miranda Bailey skrev (21 minutter siden):

Ikke alle DPSer har lik kapasitet. Det er en prioriteringssak. Alvorlighetsgrad spiller en stor rolle, og hvorvidt pasienten får utbytte av behandlingen. Det er også helt vanlige mennesker som vurderer søknadene, og mennesker kan ta feilvurderinger. 

Jeg har to venninner som har klaget på det samme som deg. Avviste henvisninger eller "dårlig" prioritering. Begge disse sliter med angst og depresjon i mild grad. De fungerer fint i hverdagen. Klart de fortjener hjelp for problemene sine uansett, men det er i disse tilfellene kapasiteten spiller en rolle. Om DPSen kun har x antall plasser så er det klart at de må prioritere de som er i størst behov for hjelp. Jeg tror mange undervurderer hva som faktisk skal til for å "få lov" til å gå i behandling i flere år. 

Om DPS ikke har kapasitet til å prioritere deg og du fortsatt føler behovet for profesjonell hjelp så finnes det alternativer. Rask psykisk helsehjelp i kommunen for eksempel, eller privatpraktiserende psykolog.   

Enig i alt du skriver. Har samme inntrykk, at de som roper høyest om dårlig system og avvisning, ikke har så alvorlig psykisk sykdom at de blir prioritert. I følge prioriteringsveilederen for psykisk helsevern, så står det at de med lavt sykdom kan og burde behandles i førstelinje. De jeg kjenner til og som jeg har sett på tik tok, er psykisk syke (ingen tvil om det), men samtidig så aner de virkelig ikke hvor friske de også de er. De har null forståelse for hvordan de med alvorlig psykisk sykdom faktisk har det og hvordan hverdagen deres ser ut.

Anonymkode: 5de22...36d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt hvor den tanken kommer fra? "Jeg får ikke mer behandling på DPS, det må bety at jeg er verdiløs?" Det betyr vel at det ikke er kapasitet og/eller at det ikke finnes mer behandling å tilby? Tror dere på alvor at det sitter helsepersonell og sier "denne personen er verdiløs og fortjener ikke hjelp"? Kan love dere at helsepersonell ikke tenker sånn.

Det går an å klage dersom man mener at man nektes behandling man har rett på. Har lest om flere som har fått medhold.

Slike tanker er jo tekstbokbeskrivelse av tankene til en deprimert. Så ja, det er nøyaktig det de tenker. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er naturlig at forskjellige pasienter med ulike behov får ulik behandling på ulike DPS. Det ville vært rarere om alle fikk helt lik behandling. Det betyr likevel ikke at den ene er mer verdt enn den andre.

Det som derimot ikke er naturlig er at en og samme pasient vil kunne oppleve helt ulik behandling og prioritet ut fra hvilken DPS vedkommende går til. I verste fall ikke behandling i det hele tatt ved den ene DPS og god behandling på annen DPS. Da jeg flyttet og skulle overføres ny DPS opplevde jeg dette. DPS i nye byen har mye lavere kapasitet enn den jeg gikk til tidligere. 

Anonymkode: 60351...d41

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker jo at det kan være tanker som høres rart ut for psykisk friske mennesker, men folk som er i behandling hos dps er folk som har psykiske lidelser. Da er denne tankegangen om verdiløshet helt vanlig. Så jeg tenker at tankegangen kommer fra vanskene og er et symptom.

• Liker 9
Skrevet

Det er ikke verdien på mennesket det kommer av, selv om det føles sånn. Det er derimot et dårlig helsesystem, i dag er det mye pakkeforløp som er ute å går og som gir gitte tider man skal være ferdig på i DPS.

• Liker 3
Skrevet (endret)

For syk? For frisk? For lite mottakelig? For lite fremgang? For mye fremgang? Behandlingsresistent? 
Det er rett og slett et håpløst system. Jeg gir meg over. Her må noe gjøres på politikernivå. Slik systemet er nå er det helt håpløst for veldig, veldig mange. Hvis de ikke har tenkt til å gjøre noen endringer så får de slutte å mase om at folk skal søke om en hjelp som ikke finnes. Bygg ut kapasiteten for faen.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 7
Skrevet

Jeg vet ikke. Men som en som har opplevd å bli oversett i 15 år og så syk det er rart jeg i overlevde… For så å møte tett oppfølging i årevis siden… Vel. To personlig teorier: den som klarer klarer hyle høyt og formulere seg bra: får.

Eller også bare: flaks og uflaks

Norn faller mellom stolene. Hadde vært viktig å få kartlagt hvorfor. Jeg bodde i samme by hele tiden. 

Anonymkode: 66a45...262

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke. Men som en som har opplevd å bli oversett i 15 år og så syk det er rart jeg i overlevde… For så å møte tett oppfølging i årevis siden… Vel. To personlig teorier: den som klarer klarer hyle høyt og formulere seg bra: får.

Eller også bare: flaks og uflaks

Norn faller mellom stolene. Hadde vært viktig å få kartlagt hvorfor. Jeg bodde i samme by hele tiden. 

Hm.. I selvinnsiktens navn : jeg bar mulig for syk til å ta til meg hjelp også ? Men føltes forferdelig å ikke føle seg sett 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

De som ikke får komme inn på DPS  er vel ansett som for frisk heldigvis!

Anonymkode: 9494d...d43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...