AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Hvor lenge tror dere jeg må vente da? Anonymkode: e6900...599
Morten1 Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg vil tippe det tar litt tid. Min fastlege har jeg aldri møtt, ikke er jeg ofte hos legen, men de gangene jeg har vært der så har det vært en helt annen en fastlegen da fastlegen kun er på legekontoret 1 dag i skuddåret eller noe 😅 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg ville ringt til legekontoret det gjelder å høre, de vet nok mer. Anonymkode: 45981...21c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg synes fastlegeordningen er litt rar. Pasienter som aldri går til fastlegen har strengt tatt ikke behov for fastlege, men de opprettholder en plass hos fastlegen på bekostning av en pasient som ikke får fastlege og som har behov for regelmessig oppfølgning. Men nå er det slik at noen flytter, noen dør, noen skifter lege osv som gjør at plassene etterhvert kommer. Jeg tror 4-6 måneder er en grei forventet frist. Anonymkode: 2f575...f20 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Hvis det er en liste med hovedsaklig unge pasienter (men ikke i studentområde) så kan det gå mange år før det åpnes opp for nye fra venteliste. Ofte får nye pasienter plass fordi mange dør, men er det unge pasienter så skjer jo heldigvis ikke dette, samt at det gjerne er kvinner i fertil alder som får barn og barn har rett på samme fastlege som mor, og dermed opprettholdes listen selv om det flytter et par stykker. Legekontoret vet for øvrig ingenting om dette, det er helfo som styre pasientlistene. Anonymkode: 2e52a...aea 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes fastlegeordningen er litt rar. Pasienter som aldri går til fastlegen har strengt tatt ikke behov for fastlege, men de opprettholder en plass hos fastlegen på bekostning av en pasient som ikke får fastlege og som har behov for regelmessig oppfølgning. Men nå er det slik at noen flytter, noen dør, noen skifter lege osv som gjør at plassene etterhvert kommer. Jeg tror 4-6 måneder er en grei forventet frist. Anonymkode: 2f575...f20 Ingen fastlege har kapasitet til 1000 pasienter på en liste som går hyppig til fastlegen og skal ha mye oppfølging, da måtte gjerne listen vært redusert til en tredjedel. Og da hadde det økonomiske grunnlaget vært for dårlig til drift. Ellers er det faktisk slik at ingen vet når de plutselig får bruk for fastlege, og da er det jo greit å faktisk ha en. Anonymkode: 2e52a...aea 11
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 Finnes det ingen lege med kortere liste enn det der? Jeg pleier å sette meg opp på leger som bare har 10 eller mindre på listen, og da tar det ikke så lang tid. Anonymkode: 7280b...e6f
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes fastlegeordningen er litt rar. Pasienter som aldri går til fastlegen har strengt tatt ikke behov for fastlege, men de opprettholder en plass hos fastlegen på bekostning av en pasient som ikke får fastlege og som har behov for regelmessig oppfølgning. Men nå er det slik at noen flytter, noen dør, noen skifter lege osv som gjør at plassene etterhvert kommer. Jeg tror 4-6 måneder er en grei forventet frist. Anonymkode: 2f575...f20 Så hva tenker du at en frisk person skal gjøre dersom han/hun faktisk skulle oppleve å bli syk og trenge nødvendig behandling, eller om så "bare" en sykemelding? Tvinges til å gå privat og betale det femdobbelte? Du synes det er riktig at en person med god helse som belaster helsevesenet svært lite skal straffes for dette? 🤔🤔 Anonymkode: e6900...599 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Finnes det ingen lege med kortere liste enn det der? Jeg pleier å sette meg opp på leger som bare har 10 eller mindre på listen, og da tar det ikke så lang tid. Anonymkode: 7280b...e6f Joda, men jeg ønsker veldig gjerne å få plass hos denne. Fastlegen jeg har i mellomtiden funker Ok så tenkte å prøve ventelisten. Anonymkode: e6900...599
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg satte meg på venteliste på en fastlege med 40-50 pasienter før meg. Tenkte det skulle gå fort. Etter 10-11 måneder fikk jeg brev fra Helfo om at legen skulle slutta, så ventelista var sletta. Da satte jeg meg på venteliste på en annen lege, med ca. 150 før meg. Regna med jeg måtte vente noen år da. Men etter to uker fikk jeg brev om at jeg hadde fått denne legen som fastlege. Vet ikke hvorfor det var sånn. Kommer kanskje an på hva slags lege det er? Jeg bor på et lite sted med bare ett legekontor, og den første legen jeg prøvde var en av veldig få "voksne" damer og godt likt. Sikkert få som bytter seg vekk fra henne. Hun jeg fikk er ung og ny, og sånne er det ganske mange av. Anonymkode: 7f2b3...7a5
Gjest theTitanic Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes fastlegeordningen er litt rar. Pasienter som aldri går til fastlegen har strengt tatt ikke behov for fastlege, men de opprettholder en plass hos fastlegen på bekostning av en pasient som ikke får fastlege og som har behov for regelmessig oppfølgning. Men nå er det slik at noen flytter, noen dør, noen skifter lege osv som gjør at plassene etterhvert kommer. Jeg tror 4-6 måneder er en grei forventet frist. Anonymkode: 2f575...f20 Her tar du litt feil. Opplegget er basert på at noen nesten aldri går til legen mens andre krever mer. Hvordan ellers tror du en fastlege skulle ha klart å ha 1600 pasienter?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes fastlegeordningen er litt rar. Pasienter som aldri går til fastlegen har strengt tatt ikke behov for fastlege, men de opprettholder en plass hos fastlegen på bekostning av en pasient som ikke får fastlege og som har behov for regelmessig oppfølgning. Men nå er det slik at noen flytter, noen dør, noen skifter lege osv som gjør at plassene etterhvert kommer. Jeg tror 4-6 måneder er en grei forventet frist. Anonymkode: 2f575...f20 Dette var en veldig merkelig tankegang. Selv har jeg kun dratt til lege for celleprøver og en og annen blodprøve. Sjelden ellers. Kunne nok vært en av de som du mener ikke behøver fastlege. Så møtte jeg veggen, og fastlegen er nesten min bestevenn i veien mot å komme meg på bena igjen. Anonymkode: 1b56e...0b5 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 At ingen nye pasienter har kommet til siden 2019 høres riktig usannsynlig ut. Hvordan vet du det? De gangene jeg har stått på venteliste eller hjulpet andre med det i sentrale Oslo, har vi rykket ca ti plasser frem på listen per måned. Vil anta utskiftingen er mindre på mindre steder med mindre mobilitet i befolkningen. Anonymkode: f02f9...fad
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): At ingen nye pasienter har kommet til siden 2019 høres riktig usannsynlig ut. Hvordan vet du det? De gangene jeg har stått på venteliste eller hjulpet andre med det i sentrale Oslo, har vi rykket ca ti plasser frem på listen per måned. Vil anta utskiftingen er mindre på mindre steder med mindre mobilitet i befolkningen. Anonymkode: f02f9...fad Nei det er ikke usannsynlig. Anonymkode: 4d234...551 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen fastlege har kapasitet til 1000 pasienter på en liste som går hyppig til fastlegen og skal ha mye oppfølging, da måtte gjerne listen vært redusert til en tredjedel. Og da hadde det økonomiske grunnlaget vært for dårlig til drift. Ellers er det faktisk slik at ingen vet når de plutselig får bruk for fastlege, og da er det jo greit å faktisk ha en. Anonymkode: 2e52a...aea Neida, jeg skjønner jo det. Men listene trenger heller ikke være full av det motsatte heller akkurat. Anonymkode: 2f575...f20
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette var en veldig merkelig tankegang. Selv har jeg kun dratt til lege for celleprøver og en og annen blodprøve. Sjelden ellers. Kunne nok vært en av de som du mener ikke behøver fastlege. Så møtte jeg veggen, og fastlegen er nesten min bestevenn i veien mot å komme meg på bena igjen. Anonymkode: 1b56e...0b5 Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt. Fordelingen av aktive og passive pasienter er skjev. En som aldri går til fastlegen trenger strengt tatt ikke å stå på en fastlegeliste. Og da hadde jo fastleger hatt få pasienter, så da kan man jo søke seg til fastlege når behovet for fastlege kommer. Det er jo ikke slik at en fastlege får 1000 aktive pasienter. Det blir slik at istedenfor ha 200 aktive pasienter, 800 passive pasienter og 50 aktive pasienter på ventelisten, så kunne denne fastlegen ha hatt 250 pasienter på sin fastlegeliste. Anonymkode: 2f575...f20
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #17 Skrevet 12. oktober 2021 theTitanic skrev (24 minutter siden): Her tar du litt feil. Opplegget er basert på at noen nesten aldri går til legen mens andre krever mer. Hvordan ellers tror du en fastlege skulle ha klart å ha 1600 pasienter? Men en fastlege trenger jo ikke å ha 1600 pasienter når f.eks 200 av disse er de som egentlig har behovet for en fastlege. Anonymkode: 2f575...f20
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #18 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hva tenker du at en frisk person skal gjøre dersom han/hun faktisk skulle oppleve å bli syk og trenge nødvendig behandling, eller om så "bare" en sykemelding? Tvinges til å gå privat og betale det femdobbelte? Du synes det er riktig at en person med god helse som belaster helsevesenet svært lite skal straffes for dette? 🤔🤔 Anonymkode: e6900...599 Da kunne denne personen søkt om fastlegeplass. En fastlegeplass som hadde vært ledig. Anonymkode: 2f575...f20
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #19 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt. Fordelingen av aktive og passive pasienter er skjev. En som aldri går til fastlegen trenger strengt tatt ikke å stå på en fastlegeliste. Og da hadde jo fastleger hatt få pasienter, så da kan man jo søke seg til fastlege når behovet for fastlege kommer. Det er jo ikke slik at en fastlege får 1000 aktive pasienter. Det blir slik at istedenfor ha 200 aktive pasienter, 800 passive pasienter og 50 aktive pasienter på ventelisten, så kunne denne fastlegen ha hatt 250 pasienter på sin fastlegeliste. Anonymkode: 2f575...f20 Men da hadde ingen villet jobbe som fastlege. Det du beskriver bare ødelagt hele fastlegeordningen. Fastlegene får tilskudd alt etter hvor mange pasienter de har på listen. 250 pasienter på listen ville ikke gitt god inntekt. Anonymkode: 59101...14a 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #20 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men da hadde ingen villet jobbe som fastlege. Det du beskriver bare ødelagt hele fastlegeordningen. Fastlegene får tilskudd alt etter hvor mange pasienter de har på listen. 250 pasienter på listen ville ikke gitt god inntekt. Anonymkode: 59101...14a 250 blir kanskje for lite, men det snakkes jo i dag mye om at fastlegene har altfor lange pasientlister med dertil høy arbeidsbyrde. I min lokalavis ble det argumentert for at en gjennomsnittlig fastlege kanskje må så langt ned som 500 pasienter for å få en tilnærmet normal arbeidsuke. Da må selvfølgelig tilskuddet per pasient økes. Anonymkode: 44074...d90 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå