Gå til innhold

Tips til hvordan få «hjulene til å gå rundt» i 100% jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Tenkte jeg ville hente inn litt gode tips til hvordan dere håndterer 100% jobb og familieliv.

Jeg begynte nylig i 100% jobb etter å ha jobbet deltid i noen år pga små barn og kronisk sykdom. Før dette jobbet jeg deltid turnus. Den nye jobben  i dag er Dagfinn, har mer krevende men spennende arbeidsoppgaver og er en jobb med mye selvstendig ansvar som «man ikke er ferdig med» selv om man går hjem fra jobb.

Jeg vet det er krevende å begynne i ny jobb, og i tillegg lider jeg som kanskje mange andre av «flink pike» syndromet og setter høye krav til meg selv. Så er det utfordrende å gå fra deltid til fullt. Før hadde jeg pga deltid oversikten hjemme, nå føler jeg bare at alt flyter både hjemme og på jobb.

Jeg ønsker gjerne tips til hvordan dere får hverdagen til å gå rundt dere som jobber 100% med barn, lekser, aktiviteter osv. Hva har dere prioritert bort hjemme,  hvordan prioriterer dere på jobb og legger opp dagen, ja hvordan får dere hverdagen til å gå opp rett og slett. 😊

Anonymkode: cde31...983

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med tidsklemma jeg og. Tenker å gå ned til 80% for å få en dag i uka til å få "hodet over vannet" 

-Ligger alltid bak på husarbeid.

- Har ikke noe sosialt liv. Det har jeg ikke energi til. 

- All tid etter jobb går med på å følge opp barn, lage middag, rydde, barnas aktiviteter, kvelds, legging. 

I ni tiden er det ro i huset, men da er jeg helt ferdig. 

Det er dritt. Enten så går jeg snart på den berømte veggen, eller så må jeg ned i stilling 😭

Følger tråden!

Anonymkode: 3a702...929

• Liker 4
Skrevet

Ja det er jammen en kabal som skal gå opp😂
Jeg tenker jeg må fire litt på krava på noe, men vet ikke i hvilken ende. Og så vet jeg at jeg må jobbe med å ikke være så forbanna flink pike på jobb. 

Vi testet ut en periode Matkasse fra godt levert og Adams Matkasse, men det ble for dyrt for vår lommebok. 

Anonymkode: cde31...983

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplever at det blir veldig krevende å få det til å gå rundt, med et familieliv og fulle jobber - det føles ofte umulig for min del 🙈 

Så mine tips er; 

- gå ned i stillingsprosent hvis økonomien og arbeidssituasjonen tillater det 

- gjør ukeshandel på nett og få levert dagligvarene hjem 

- bestill matkasser eller ha lettvinte middager i ukedagene 

- lag middagslister hver søndag kveld 

- generelt planlegg neste uke hver søndag kveld, få oversikt over kommende uke 

- vaskehjelp regelmessig, eks. annenhver uke 

- planlegg og gjør alt klart på kvelden til dagen etter 

- generelt senk listen over alt som «må» gjøres 

- pust med magen og ta en pustepause der du kan 

• Liker 2
Skrevet

Robotstøvsuger

Vaskehjelp

Vær obs på at om du går ned i stilling bør du sikre deg med tanke på pensjon og om du skulle bli ufør feks

Anonymkode: 7b019...494

• Liker 5
Skrevet

1. IKKE gå ned i stilling om du har helseutfordringer. Havner du på AAP/blir ufør straffer det seg hardt. Og du har sannsynligvis ikke rett på utbetaling fra privat forsikring med historikk.

2:

- Robotstøvsuger som kan våtmoppe

- Kjøpe vasketjeneste som tar litt grovere vask 1-2 gg mnd

- La ting flyte litt, ikke legg lista høyt

- Enkle middager: alt som går i en form eller gryte. Fiskekaker/grateng/pinner med råkostsalat er en slager hos oss 😅 Pitabrød med grønt og fiskepinner osv

Sunnere ferdig+grønt man ikke trenger forberede særlig 

Havregrøt/ostesmørbrød++ er HELT greit til middag på dager hvor alle skal noe

- Alle skal rydde i 15 min daglig (ungene egne leker/brette håndklær eller noe annet om de ikke er veldig små)

- Matpakker lages på kveld

• Liker 10
Skrevet

Hehe, Dagfinn😆 

Følger denne tråden, jeg blir deg om noen år😅

Anonymkode: e21c2...90f

• Liker 3
Skrevet

Hvordan får en jobb hos denne Dagfinn?

Anonymkode: 4104e...c4d

• Liker 9
Skrevet

Noen dager med hjemmekontor kan kanskje hjelpe? 

Om det ikke er en mulighet, så tenker jeg:

-Ta tida til hjelp! Om du nylig har gått opp i prosent så merkes det godt. Men man venner seg etter en stund.

-Utnytt barna hvis de er store nok. Innfør «ryddekvarter» der alle rydder.

-Betal for tjenester om du har råd til det, feks husarbeid, vask, matkasser

-La det flyte litt innimellom. Vi bor ikke i interiørkataloger så litt rot må være lov. 

-Om du orker: stå opp litt tidligere om morran og få deg litt egentid. Det er helt gull å drikke en kopp kaffe i fred og ro før resten av huset våkner :) 

• Liker 4
Skrevet
Nettmamma85 skrev (51 minutter siden):

Jeg opplever at det blir veldig krevende å få det til å gå rundt, med et familieliv og fulle jobber - det føles ofte umulig for min del 🙈 

Så mine tips er; 

- gå ned i stillingsprosent hvis økonomien og arbeidssituasjonen tillater det 

- gjør ukeshandel på nett og få levert dagligvarene hjem 

- bestill matkasser eller ha lettvinte middager i ukedagene 

- lag middagslister hver søndag kveld 

- generelt planlegg neste uke hver søndag kveld, få oversikt over kommende uke 

- vaskehjelp regelmessig, eks. annenhver uke 

- planlegg og gjør alt klart på kvelden til dagen etter 

- generelt senk listen over alt som «må» gjøres 

- pust med magen og ta en pustepause der du kan 

Jeg synes du hadde et bra opplegg , men savnet benevnelsen «dere» i stedenfor «du».

Synes det er viktig at far tar grep også. 
Trenger ikke å være bare mors jobb det å effektivisere hverdagen. 
Tar forbehold om TS  er aleneforelder 

Anonymkode: 9660d...d7d

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber også 100% i jobb på "Dagfinn" (😆) som jeg ofte også må ta med hjem. Nå er jeg fremdeles i permisjon med barn nr 2, men med ett barn er dette ting vi har gjort for å få ting til å gå rundt

-faste overkommelige oppgaver hver dag sånn at det holder seg noenlunde ryddig. Lag en liten "timeplan" 

-ha ting oversiktlig og lett å holde ryddig

-gjøre klart mest mulig kvelden før

-faste dager besteforeldre henter i bhg

-raske, enkle middager og matpakker

-robotstøvsuger, jif mopp og andre hjelpemidler for at rengjøring går kjapt. Og ikke være opptatt av at ting er strøkent. Absolutt ingen bryr seg om vinduene er rene.

-faste kvelder i uka der vi foreldrene har fri og mulighet til å trene for oss selv og gjøre egen hobby eller møte venner noen timer etter barn har lagt seg. 

Anonymkode: 14ae7...47f

• Liker 4
Skrevet
Måneklokke skrev (33 minutter siden):

Noen dager med hjemmekontor kan kanskje hjelpe? 

Om det ikke er en mulighet, så tenker jeg:

-Ta tida til hjelp! Om du nylig har gått opp i prosent så merkes det godt. Men man venner seg etter en stund.

-Utnytt barna hvis de er store nok. Innfør «ryddekvarter» der alle rydder.

-Betal for tjenester om du har råd til det, feks husarbeid, vask, matkasser

-La det flyte litt innimellom. Vi bor ikke i interiørkataloger så litt rot må være lov. 

-Om du orker: stå opp litt tidligere om morran og få deg litt egentid. Det er helt gull å drikke en kopp kaffe i fred og ro før resten av huset våkner :) 

Tror du alle kan ha hjemmekontor? Butikkarbeidere, rørleggere, sykepleier, frisør, helsefag

Anonymkode: c4297...e33

• Liker 8
Skrevet

For oss handler alt om planlegging. Verste tidstyv er butikk etter jobb.  
Her har vi digitale lister for alt.  Faste ryddelister, faste pakkelister, standard handlelister.  Faste datoer for gjennomgang om klær er for små.  

Søndager brukes til vask, rydding og planlegging, ofte også til å lage ferdig middag/lunsjer. Ukeshandler lørdag ettermiddag. 

Matpakker lages kvelden før og legges i kjøleskapet

Noen dager tidlig middag og noen dager sen middag. Her i huset er kun mandag og lørdag som er treningsfrie dager så vi har innsett at alle kan ikke alltid spise samtidig

Bra oppbevaring i gangen så ungene også vet hvor alt er, mas på at de følger opp.  

Ikke ha for mye leker fremme. 

Venn ungene til å delta i alle aktiviteter hjemme så de får eierskap. 

Hjemmekontor

Fleksibel arbeidstid. Jeg pendler så fire dager i uka kommer jeg tidlig og drar veldig tidlig og en dag i uka sitter jeg lenge og jobber og får unna masse- for da er det ingen som ringer, mindre epost.  

Anonymkode: 0a8a7...8e8

• Liker 2
Skrevet

Få barna til å bidra med husarbeidet.

Anonymkode: 5d0cf...542

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror du alle kan ha hjemmekontor? Butikkarbeidere, rørleggere, sykepleier, frisør, helsefag

Anonymkode: c4297...e33

Vedkommende skrev «om ikke det er mulig» 🙄🙄🙄

Anonymkode: 5d0cf...542

• Liker 9
Skrevet

Man må venne seg til å jobbe i ny jobb, Dagfinn eller ei. 

Det sies det tar ca 6 til 12 mnd å komme inn i ny jobb. Og da blir man mer sliten og stressa, og får mindre overskudd en periode 

Anonymkode: 8a3b1...174

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg jobber også 100% i jobb på "Dagfinn" (😆) som jeg ofte også må ta med hjem. Nå er jeg fremdeles i permisjon med barn nr 2, men med ett barn er dette ting vi har gjort for å få ting til å gå rundt

-faste overkommelige oppgaver hver dag sånn at det holder seg noenlunde ryddig. Lag en liten "timeplan" 

-ha ting oversiktlig og lett å holde ryddig

-gjøre klart mest mulig kvelden før

-faste dager besteforeldre henter i bhg

-raske, enkle middager og matpakker

-robotstøvsuger, jif mopp og andre hjelpemidler for at rengjøring går kjapt. Og ikke være opptatt av at ting er strøkent. Absolutt ingen bryr seg om vinduene er rene.

-faste kvelder i uka der vi foreldrene har fri og mulighet til å trene for oss selv og gjøre egen hobby eller møte venner noen timer etter barn har lagt seg. 

Anonymkode: 14ae7...47f

Anbefaler å ikke ta med Dagfinn hjem. Ikke blande jobb og privatliv. Ikke hyggelig for mann og barn heller. 

Anonymkode: fb84f...486

• Liker 8
Skrevet
Fløff skrev (58 minutter siden):

1. IKKE gå ned i stilling om du har helseutfordringer. Havner du på AAP/blir ufør straffer det seg hardt. Og du har sannsynligvis ikke rett på utbetaling fra privat forsikring med historikk.

Hva søren skal man gjøre da? Har vel ikke noe valg hvis man beveger seg nærmere og nærmere grensen for hva man kan tåle. Kan ikke ha bånn gass og brennes ut flere ganger, tilslutt virker ikke gasspedalen. 

Anonymkode: fb84f...486

• Liker 2
Skrevet

Si nei til ting på jobb. Anbefaler "getting things done", altså skriv liste på det du skal gjøre iløpet av dagen, og kryss av. Ny dag=ny liste der du tar med kun de tingene som du anser som viktige over til den blanke siden, og tar de først neste dag (nå forutsetter jeg jo kontorjobb, men virket litt sånn på hi). Lettere å legge fra seg jobben når du ikke har den med deg hjem.

Senk standarden hjemme. Støvsug når du må, og ha en fast dag badene skal vaskes. Lag middagsliste, og ha en porsjon eller to ferdig middag i kjøleskapet som kan varmes i mikroen til den som MÅ rekke trening eller kommer sent hjem. Det redder oss ofte!

• Liker 2
Skrevet

Oppbevaring, oppbevaring og oppbevaring for husarbeidet sin del. Å ha et hus med nok oppbevaring, og system på hva som er hvor, er så tidsbesparende at jeg knapt blir trodd av dem som ikke har slikt. Jeg brukte kveldene en hel uke på å lage et eskesystem for ting da ungene var 6 år, og jeg var så lei av å lete, rote og rydde, og fikk deretter- derfra til nå- et hus jeg kan endre fra bombet til helt ryddig på 10 minutter. Det har spart meg for så mye tid at det er utrolig. 

Alt har sin eske, kasse, hylle, skuff eller skap (samt at det er en rotekasse tilgjengelig for ting man der og da ikke rekker å sortere) gjør det dessuten veldig enkelt å få ungene til å delta i å rydde. Det var faktisk deres leker mitt kasse system begynte med. Fra de var to år gikk alle deres leker opp i en svær kiste på kvelden. De deltok og sa godnatt til lenkene før vi stengte kassen, og borte var hvert spor av leker. Hvorfor ikke gjøre det samme angående annet, tenkte jeg da jeg var sliten og lei av å stadig rydde. 

Ellers gjelder det å senke egne krav til seg selv. Det er helt greit med enkle middager. Det gjør ikke noe at alt ikke er perfekt alltid. Ingen andre enn en selv forventer at alt alltid er perfekt, og at man klarer å rekke over og delta på alt.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...