Gå til innhold

Stemmer det at jentebabyer er «uønsket» i India ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det bare enkelte steder i Inda en jente er mindre verd/ jenter er unønsket ? Eller er deg en gammel holdning ? 

på skolen lærte vi at jenter var uønsket i mange land og kulturer, blandt annet India. Mange jentebabyene ble drept, mange ble aborter så snart de fikk vite det var jente. Å få en jente var sett på som en byrde, men en sønn stor stas. Så også en dokumentar om dette som var ute på YouTube . Helt tydelig at stedene i Inda de var i dokumentaren var jenter uønsket 

men her er grunn til at jeg er forvirra; 

Jeg har nemmelig  ei god venninne som kommer fra India (vi er i 30 årene) . Hun er god utdannelse, smart, sosial. Jeg har ikke møtt foreldrene hennes men de har facetimet mens jeg har vært på besøk. Virker som de er glade i henne . Hun har 2 søstre en og en bror . Virker som ikke at foreldre er plaget av at de har en datter (vi bor alle i Norge)

så stemmer det ikke helt? Er jenter like mye verd som en gutt i moderne India ?

Anonymkode: 4e82c...4c4

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Tror de aller fleste indiske foreldre er like glad i døtrene som sønnene, men sønner foretrekkes nok fortsatt i de mest rurale/tradisjonelle delene av landet. I storbyene og i "moderne" familier har det nok mindre betydning. Hovedgrunnen bak det er jo at det foventes at foreldrene til jenta betaler masse i medgift når hun gifter seg, men dagens moderne indiske kvinner tar jo utdannelse og forsørger seg selv, og hvis de gifter seg, er det med en de velger selv, og foreldrene trenger dermed ikke bekymre seg for forpliktelser overfor svigersønnens familie. Men som sagt henger nok dette igjen på landsbygda og i veldig tradisjonelle/religiøse familier.

Skrevet

De som har jentebarn er nok glade i dem. Men det er mange steder jentebarn blir kastet i søpla med en gang de blir født.

https://www.theguardian.com/world/2018/jan/30/more-than-63-million-women-missing-in-india-statistics-show

"More than 63 million women are “missing” statistically across 
India, and more than 21 million girls are unwanted by their families, government officials say"

Anonymkode: 69318...8ee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...