Gå til innhold

Har fått hull på mye av ulltøyet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som opplever å få små hull på ulltøyet sitt, selv om det ikke er så lenge siden det ble kjøpt? Kjøpte ganske mye av ulltøyet mitt i fjor, og mye av det er allerede hull på:sad: Jeg er frysepinn, så jeg har kjøpt en del også, og kan bruke det hjemme fra september til mai liksom. Det meste av ulltøyet mitt er fra Devold nå.

Anonymkode: df563...06f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg bøter hullene og fortsetter å bruke tøyet.  

Anonymkode: 48a37...daa

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du har fått møll eller andre småkryp som spiser ull 😳

Anonymkode: 04723...5b6

• Liker 2
Skrevet

Tekstilskadedyr:

Klesmøll eller tekstilbiller er ikke godt å få i hus. Disse er både plagsomme og kan gjøre stor skade på tekstiler og spesielt går det utover ulltøy. Hvis du oppdager at det er kommet små hull i noen ullplagg uten at du kan skjønne hvorfor så kan det være møll eller tekstilbiller. Det er larven til klesmøllen som spiser og lever av ull. Når møllen legger eggene foretrekker den ren ull (som alle våre strikkeplagg er laget av). Eggene, som blir til larver, er avhengige av fettstoffer for å utvikle seg og derfor lever de best i klær som ikke er vasket så ofte. Ubehandlet ull er derfor mer utsatt da det inneholder naturlige fettstoffer. Det kan være grunnen til at det oppstår hull på noen ullplagg, og ikke på andre. Jo tynnere ullen er, desto lettere er det å "spise" seg gjennom fiberen og man ser hullene raskere..

Anonymkode: fc07c...20f

• Liker 2
Skrevet

Majorstubille? 

Legg alt ulltøy i plast. jeg oppbevare mitt i separate, gjennomsiktige plastposer i skapet og i skittentøyet hvis det skal vaskes.   Hvis ikke blir det fort hull. 

Anonymkode: af7a7...931

Skrevet

Åå, æsj!😳😰 Håper ikke det..Trodde ikke at det var noe sånt, siden jeg bare har merket det på ulltøyet mitt. Får google litt mer på det i morgen, å se hva det er å gjøre med det i så fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, jeg bøter hullene og fortsetter å bruke tøyet.  

Anonymkode: 48a37...daa

Hvordan gjør du det?

Skrevet

Er hullene jevnt fordelt eller samlet på visse deler av tøyet?

Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Er hullene jevnt fordelt eller samlet på visse deler av tøyet?

For det meste samlet, 2-3 sammen eller bare ett hull, på hvert plagg. Det er ikke sånn kjempemange heller, men det vises jo, så det er utrolig kjedelig

Skrevet

Min erfaring er at ull er best som ytterplagg når været tillater det, eller med mykt plagg utenpå. Har gitt opp å kjøpe ull superundertøy da det blir for mye friksjon med type skjellplagg (stive jakker/bukser). Har begynt å kjøpe blandingsstoff syntetisk/ull til sånn bruk.

Dette har skjedd med både Ulvang, Aklima, etc. Verste tilfellet tålte ikke ei uke med elgjakt.

Skrevet

Hvordan og hvor ofte vasker du det, dette er avgjørende. Sluttet å vaske ull så ofte som tidligere og har ikke fått nye hull. 

Anonymkode: 909f3...f78

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan og hvor ofte vasker du det, dette er avgjørende. Sluttet å vaske ull så ofte som tidligere og har ikke fått nye hull. 

Anonymkode: 909f3...f78

Har vasket mye mer ull det siste året enn det jeg har gjort tidligere, pga mye turer. Men syntes fortsatt at det er litt rart at det skal vare i langt under et år. Har alltid vasket det på ullprogram, og med milo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har vasket mye mer ull det siste året enn det jeg har gjort tidligere, pga mye turer. Men syntes fortsatt at det er litt rart at det skal vare i langt under et år. Har alltid vasket det på ullprogram, og med milo. 

Ulltøy er sjelden lurt å vaske ofte. Rådet er å henge plaggene til lufting mellom bruk. Og dersom det er minusgrader ute er det helt supert å henge dem ut en natt :)

Anonymkode: 1eafc...769

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ulltøy er sjelden lurt å vaske ofte. Rådet er å henge plaggene til lufting mellom bruk. Og dersom det er minusgrader ute er det helt supert å henge dem ut en natt :)

Anonymkode: 1eafc...769

Takk, da skal jeg heller begynne å gjøre det😊 Og kanskje bruke noe annet som koseklær hjemme. Er veldig glad i ulltøyet mitt..

Skrevet

Jeg får små hull på magen eller ryggen på ulltøyet mitt. mistenker glidelåsen i vaskeposen. Får vaske uten å ha tøyet i pose.

Anonymkode: ceb73...889

Gjest TheCatLady
Skrevet

Hm, jeg opplever at det er store forskjeller på kvaliteten på ulltøy og at pris ikke alltid er noe som sikrer god kvalitet. Jeg brukte for eksempel tidligere Kari Traa sitt ullundertøy, men tror det må være noe av det dårligste jeg har vært borti og det er ganske dyrt i tillegg. 

Jeg har aldri prøvd Devold så vet ikke hvordan det er. 

Begynte å bruke Helly hansen sitt og det synes jeg er ganske bra. Hadde det i en tidligere jobb og da vasket jeg det ofte. Det er ikke hull i det enda, men kommer sikkert an på personen som bruker det og hva det brukes til også. 

Skrevet

Jeg også. Vasking ødelegger ull på sikt. Og lager hull. Må behandles pent og følge vaske anvisning og helst ikke vaske så ofte. Kvalitetsull holder seg lenger. 

Anonymkode: e5088...c62

Skrevet
TheCatLady skrev (54 minutter siden):

Hm, jeg opplever at det er store forskjeller på kvaliteten på ulltøy og at pris ikke alltid er noe som sikrer god kvalitet. Jeg brukte for eksempel tidligere Kari Traa sitt ullundertøy, men tror det må være noe av det dårligste jeg har vært borti og det er ganske dyrt i tillegg. 

Jeg har aldri prøvd Devold så vet ikke hvordan det er. 

Begynte å bruke Helly hansen sitt og det synes jeg er ganske bra. Hadde det i en tidligere jobb og da vasket jeg det ofte. Det er ikke hull i det enda, men kommer sikkert an på personen som bruker det og hva det brukes til også. 

Trodde Devold skulle være ganske bra egentlig🤔 Men kan hende jeg har vasket det litt for ofte. Takk for tips, skal sjekke ut Helly Hansen sitt også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...