Gå til innhold

Ensomme vil egentlig ikke ha venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt inntrykk er at mange klager på at de ikke får venner eller at ingen vil være venn med de og derfor er de ensomme. Prøver man å tilby vennskap så nei da er man ikke bra nok. Bilder og status skal vurderes og man skal skape en illusjon av om vedkommende er «bra nok» og det virker det i 98% av tilfellene at man ikke er fordi man ikke er tynn nok, pen nok eller har bra nok status. 

Er man ensom og klager på dette bør man ta i mot en utstrakt hånd og ikke slå den bort. 

Anonymkode: 19691...a1e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest TheCatLady
Skrevet

Dette virket mer som dine spesifikke opplevelser med en person og ikke slik det er for alle. 

Nå tror jeg ikke at en utstrakt hånd som blir slått bort er et problem for mange ensomme. Det er nok heller det at det ikke er noen hånd der i utgangspunktet. 

Skrevet

Det vet du ingenting om. Ikke alle får en utstrakt hånd.

Anonymkode: c2c8a...729

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det vet du ingenting om. Ikke alle får en utstrakt hånd.

Anonymkode: c2c8a.…

Jeg har opplevd dette faktisk, var en tråd her inne hvor jeg prøvde å tilby vennskap. Ingen, ikke en eneste tok kontakt. 

Endret av Maskomama
  • Liker 3
Gjest TheCatLady
Skrevet
Maskomama skrev (15 minutter siden):

Synes ikke at det betyr at alle ensomme slår hånden bort fra folk som tilbyr vennskap. Ikke alle som ønsker å finne det på kg heller. 

Skrevet

Mange som er ensomme, sliter med psykiske problemer eller sosiale relasjoner, da er det ikke alltid så lett å kaste seg over sosiale tilbud og muligheter.

Anonymkode: c90c0...4e5

• Liker 4
Skrevet

Ensomme kan dessuten såklart ha preferanser på hvem de ønsker å tilbringe tid med og hva de vil gjøre, som alle andre. For et vennskap trengs det gjerne match i både interesser og personlighet. 

Anonymkode: c90c0...4e5

• Liker 15
Skrevet

Selv om man er ensom, så vil det ikke si at man tar til takke med hvem som helst som en venn. Det er viktig at et vennskap gir gjensidig glede. Hvis det er en belastning, så er det jo klart det er bedre å være alene, selv om det heller ikke er ønskelig. 

Anonymkode: 3c538...212

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mitt inntrykk er at mange klager på at de ikke får venner eller at ingen vil være venn med de og derfor er de ensomme. Prøver man å tilby vennskap så nei da er man ikke bra nok. Bilder og status skal vurderes og man skal skape en illusjon av om vedkommende er «bra nok» og det virker det i 98% av tilfellene at man ikke er fordi man ikke er tynn nok, pen nok eller har bra nok status. 

Er man ensom og klager på dette bør man ta i mot en utstrakt hånd og ikke slå den bort. 

Man tar imot det meste, så sant ikke ting kommer med merkelige betingelser. Aksepter Jesus, sultne flyktning, så får du noe å spise.

• Liker 1
Skrevet

Tror man må skille mellom det å være alene og det å føle seg ensom. Man kan være alene uten å føle ensomheten, for enkelte som er alene velger nemlig denne tilstanden av sine grunner. Ensomheten ser jeg mer som en påtvunget og ikke-ønsket tilstand, hvor individet ikke ønsker å være alene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selv om man er ensom, så vil det ikke si at man tar til takke med hvem som helst som en venn. Det er viktig at et vennskap gir gjensidig glede. Hvis det er en belastning, så er det jo klart det er bedre å være alene, selv om det heller ikke er ønskelig. 

Anonymkode: 3c538...212

Helt enig. Det samme med kjæreste. Jeg er ufrivillig singel, men kommer aldri til å velge hvem som helst liksom, selv om før takket jeg ja til mye dårlig fordi jeg hadde så dårlig selvtillit. Not anymore! 

Anonymkode: 33ddb...a4f

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt enig. Det samme med kjæreste. Jeg er ufrivillig singel, men kommer aldri til å velge hvem som helst liksom, selv om før takket jeg ja til mye dårlig fordi jeg hadde så dårlig selvtillit. Not anymore! 

Helt enig. Men det er viktig å huske på at det er en vesentlig forskjell på å jakte etter supermodeller og det å kreve helt vanlige ting som alle har.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet

Nå er jeg ikke ensom, men er litt kresen på venner, så kan fortelle fra mitt ståsted. 

Jeg er introvert. Jeg får dekket mitt sosiale behov med en kaffekopp 1-2 ganger i måneden med «gjengen» og ellers via gruppechat og noe en-til-en chat (+ sosial kontakt på jobb).

Mine venner må gi meg noe, i form av gjensidig respekt, lojalitet, raushet ovenfor hverandre hvis en har en dårlig dag osv. Jeg elsker at jeg kan lære noe av dem, men blir sliten av å hele tiden måtte forklare meg. Så jeg søker til venner som tenker litt likt eller ikke bryr seg om at jeg har enn annen væremåte på noen ting. Feks er jeg og en av mine beste venner totalt forskjellig som mamma, men vi lar hverandre være sånn uten å påføre hverandre dårlig samvittighet osv. Det liker jeg. Jeg trekker meg unna de som hever øyenbryn hvis en av oss er utslitt, osv. Raushet er viktig. Man må kunne føle at man kan si alt og at det er greit. 

Mine venner viser at de liker meg og er glad i meg. Hvis du gjerne vil være sammen meg men aldri viser at du er glad i meg og er likegyldig til meg når jeg har det tungt, trekker jeg meg unna. Trenger ikke kun medgangsvenner. Jeg lager ikke noe drama, men det er ikke deg jeg oppsøker når jeg har sosialt behov. 

En som gjerne ville være min venn sendte meg melding på bursdagen min (rundt tall midt i verste koronatiden.. Vi kunne kun være 5 samlet…) Hun skrev «jeg er ikke bedt?! Nå ble jeg skuffet….». Ikke «gratulerer», ikke «jeg er glad i deg», ikke et ord om noe om meg, kun hvor skuffet hun var at hun ikke ble bedt. Skulle jeg ha behov for sånne venner? Handler ikke om at hun ikke er «tynn nok eller pen nok» som TS insinuerer, men væremåten er jo bare en belastning

Anonymkode: e6509...d9a

• Liker 4
Skrevet
Michaelhe skrev (41 minutter siden):

Helt enig. Men det er viktig å huske på at det er en vesentlig forskjell på å jakte etter supermodeller og det å kreve helt vanlige ting som alle har.

Jeg er kvinne 🙂 Jeg synes at jeg har ganske «lave» krav. Han må ikke være høy/mørk/kjekk, må ikke ha høyere utdannelse, fancy jobb eller noe «status». Men jeg er 38, så da forventes det nesten at jeg aksepterer hva som helst, og da er det bedre å være alene. 

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Netopp. Det er endel å delta på i regi av kommunen, foreninger og andre tiltak, men de som klager mest deltar ikke. De tar heller ikke imot en utstrakt hånd. Det er heller sånn at endel vil ha kontakt fullstendig på deres premisser og det funker jo ikke. Det er en god del som ikke vet forskjell på støttekontakt og venn. Vennskap handler om å være der for hverandre. Ikke å kreve, forlange, forvente og bestille kun til seg selv når det passer dem selv. Det går ikke å ringe en venn å bestille omtanke eller sympati. Den som gir får, og den som er fleksibel får fleksibilitet tilbake. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er kvinne 🙂 Jeg synes at jeg har ganske «lave» krav. Han må ikke være høy/mørk/kjekk, må ikke ha høyere utdannelse, fancy jobb eller noe «status». Men jeg er 38, så da forventes det nesten at jeg aksepterer hva som helst, og da er det bedre å være alene. 

Jeg er 48 om noen dager :) . Mine krav har stort sett begrenset seg til visse kategorier eller kriterier definert av folk som Carl Von Linne.  Det er likevel vanskelig. Selv om man ikke stiller voldsomme krav til utseende, så kan man ikke gjøre noe med kjemien mellom mennesker.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er et ensomt menneske men jeg klager da ikke! Og hi har noe for seg...jeg er ikke ensom fordi ingen vil være sammen med meg..jeg er like ensom blant masse mennesker som når jeg en jævlig skjelden gang er alene...

Og jeg blir ikke det spor mindre ensom av at enkle uinterresante mennesker vil snakke med meg om dieselbilen sin ?..om hvordan de skal gjøre utbygget på hytta? ..eller om Wiggo Kristiansen er skyldig eller ikke ...? Fordi temaene interresserer meg midt i ryggen!

Gi meg et menneske med intelligens å snakke med og ikke alle disse stupide rednecksene!!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig med deg 👍

• Liker 2
Skrevet
theTitanic skrev (10 minutter siden):

Netopp. Det er endel å delta på i regi av kommunen, foreninger og andre tiltak, men de som klager mest deltar ikke. De tar heller ikke imot en utstrakt hånd. Det er heller sånn at endel vil ha kontakt fullstendig på deres premisser og det funker jo ikke. Det er en god del som ikke vet forskjell på støttekontakt og venn. Vennskap handler om å være der for hverandre. Ikke å kreve, forlange, forvente og bestille kun til seg selv når det passer dem selv. Det går ikke å ringe en venn å bestille omtanke eller sympati. Den som gir får, og den som er fleksibel får fleksibilitet tilbake. 

Helt riktig. Mange slike mennesker er helt umulige å forholde seg til - selvsentrerte, uempatiske og vrange.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...