AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Nå er det høysesong for all form for tigging og salg ved dørene. Dette var jo heldigvis umulig under covid perioden, men nå er de virkelig i gang igjen. Bare i dag har jeg hatt både blindeforbundet og flyktninghjelpen på døra - forrige uke var det strømselger den ene dagen og alarmselskap den andre. Problemet er at jeg for det første jobber turnus -og derfor sover på dagtid og kveldstid -og blir da vekket pga de ringer på. Det andre er at jeg hater å avvise/si nei der de står med sine innøvde argumenter og selgerteknikker. Prøver å være bestemt, men ikke alltid jeg lykkes. Er det mulig å reservere seg mot slike som oppsøker forbrukere rett på døra? Både firmaer og organisasjoner? Jeg er SÅ lei. Og her jeg bor er det tydeligvis populært - for det er MYE om dagen, mange pågående selgere som nesten setter foten i døra for å få salg. Og jeg vet det eskalerer mot jul - særlig div organisasjoner. Jeg støtter allerede både røde kors, leger uten grenser og har "fadderbarn". Det er 1000 kr i mnd -og mer enn det har jeg ikke råd til. Kan man få en slutt på dette? Anonymkode: 1780c...035 2
Wilma89 Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 https://www.lator.no/display.aspx?menuid=9&prodid=1792&gclid=eaiaiqobchmiv5qqm7_f8wivgamych1dsgfseaqyasabegj4wvd_bwe&isUrlRewritten=true&mobil=ja hva med noe sånt på døra? 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Koble ut ringeklokka. Såre enkelt 🙂 Anonymkode: 651e1...346 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Koble ut ringeklokka. Såre enkelt 🙂 Anonymkode: 651e1...346 Det er ikke alltid det lureste å gjøre! Ved brann f.eks er det veldig greit at ringeklokken fungerer! Anonymkode: 5b9f9...db2 4
Pachka Sigaret Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Nei, det er ikke mulig å reservere seg mot dørselgere. Nei, det er ikke mulig å reservere seg mot meningsmålinger. Nei, det er ikke mulig å reservere seg mot markedsundersøkelser. For de to siste: Dette er fordi Norge mener at det er i staten sin interesse at man kan utføre disse. Tiltak du kan gjennomføre: Lære deg å si NEI - jeg vil ikke ha og være veldig bestemt. Dette vil du generelt få brukt for i livet, og det vil komme deg til gode ved mange anledninger. Spesielt det å nekte dem en fot innenfor døren, det er direkte frekt og gjør de dette så får de beskjed om å gå ut tvert. Digresjon: Min mor ble lurt på denne måten, en frempå mann kom på "befaring" for brannvesenet rett inn døren for brannutstyr og solgte henne masse overpriset til flere tusen ifm. at det ikke var etter loven og hun var "pålagt kjøpe det". Dette er forsåvidt rett, men hun kunne kjøpt mye rimeligere utstyr, og det var bare snakk om at brannvarslere var et år unna utløpsdatoen og behov for bytte av slukkeren pga. kort levetid. Frekkheten var i form av ren utnyttelse av en sårbar og syk person med angst og lite penger fra trygd. Brannvesenet utfører IKKE befaring, dette var løgn og lureri: https://www.itromso.no/nyheter/2016/06/22/Brannvesenet-advarer-mot-falske-dørselgere-12932356.ece Montere en ringeklokke som kan overføre video, f.eks. Ring Video Doorbell, og så ikke slippe inn folk som helt tydelig er dørselgere. Du kan også bruke et analogt kikkehull for dette, men det er ikke normalt lenger. Bare åpne døren dersom du vet at du har en avtale, skal motta post, osv. Det å koble ut ringeklokken er lite smart, men du kan fremdeles nekte folk inn dersom du vet de ikke har noe med deg å gjøre. Med f.eks. en sentral brannvarsler og andre offisielle kanaler er det ingen som trenger å besøke deg ved døren for å nå deg ved viktige hendelser. Endret 12. oktober 2021 av Pachka Sigaret 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 Pachka Sigaret skrev (12 minutter siden): Nei, det er ikke mulig å reservere seg mot dørselgere. Nei, det er ikke mulig å reservere seg mot meningsmålinger. Nei, det er ikke mulig å reservere seg mot markedsundersøkelser. For de to siste: Dette er fordi Norge mener at det er i staten sin interesse at man kan utføre disse. Tiltak du kan gjennomføre: Lære deg å si NEI - jeg vil ikke ha og være veldig bestemt. Dette vil du generelt få brukt for i livet, og det vil komme deg til gode ved mange anledninger. Spesielt det å nekte dem en fot innenfor døren, det er direkte frekt og gjør de dette så får de beskjed om å gå ut tvert. Digresjon: Min mor ble lurt på denne måten, en frempå mann kom på "befaring" for brannvesenet rett inn døren for brannutstyr og solgte henne masse overpriset til flere tusen ifm. at det ikke var etter loven og hun var "pålagt kjøpe det". Dette er forsåvidt rett, men hun kunne kjøpt mye rimeligere utstyr, og det var bare snakk om at brannvarslere var et år unna utløpsdatoen og behov for bytte av slukkeren pga. kort levetid. Frekkheten var i form av ren utnyttelse av en sårbar og syk person med angst og lite penger fra trygd. Brannvesenet utfører IKKE befaring, dette var løgn og lureri: https://www.itromso.no/nyheter/2016/06/22/Brannvesenet-advarer-mot-falske-dørselgere-12932356.ece Montere en ringeklokke som kan overføre video, f.eks. Ring Video Doorbell, og så ikke slippe inn folk som helt tydelig er dørselgere. Du kan også bruke et analogt kikkehull for dette, men det er ikke normalt lenger. Bare åpne døren dersom du vet at du har en avtale, skal motta post, osv. Det å koble ut ringeklokken er lite smart, men du kan fremdeles nekte folk inn dersom du vet de ikke har noe med deg å gjøre. Med f.eks. en sentral brannvarsler og andre offisielle kanaler er det ingen som trenger å besøke deg ved døren for å nå deg ved viktige hendelser. Hvorfor er det ikke normalt med analoge kikkhull lengre?🤔 Anonymkode: 5b9f9...db2
Pachka Sigaret Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er det ikke normalt med analoge kikkhull lengre?🤔 Anonymkode: 5b9f9...db2 Du har ikke lov til å montere kikkehull i ytterdøra. Dette er pålagt i forbindelse med brannsikker dør som har krav til både lyd og brannsikkerhet. Alle bygg etter TEK10/TEK17 har dette, og du har ikke lov til å bytte døra i sameier. Du kan sikkert bryte reglene hvis det er din egen enebolig, men dette er lite smart. 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Takk for kjempegode innspill! (bortsett fra å koble ut ringeklokka - det vil jeg ikke pga sikkerhet og praktisk ifht besøk, levering etc) Veldig gode poeng med å øve på å være bestemt -og det skiltet var jo genialt. Takk alle! TS Anonymkode: 1780c...035 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg slår av lyden på dørklokka når jeg sover etter nattevakt. Naboen (slektning) har turnusen min, og vet hvordan hun skal få kontakt med meg hvis det er krise. Og ellers sjekker jeg alltid hvem som står utenfor før jeg åpner døra, spesielt hvis jeg er alene hjemme. Anonymkode: ad113...050
Morpheus Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 Pachka Sigaret skrev (21 minutter siden): Du har ikke lov til å montere kikkehull i ytterdøra. Dette er pålagt i forbindelse med brannsikker dør som har krav til både lyd og brannsikkerhet. Alle bygg etter TEK10/TEK17 har dette, og du har ikke lov til å bytte døra i sameier. Du kan sikkert bryte reglene hvis det er din egen enebolig, men dette er lite smart. Hvem har noe med om jeg har kikkehull i døra mi. Det er mitt hus og eiendom, og her bestemmer jeg!
Pachka Sigaret Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 34 minutter siden, Morpheus said: Hvem har noe med om jeg har kikkehull i døra mi. Det er mitt hus og eiendom, og her bestemmer jeg! Som jeg sa, så kan du fint ødelegge din egen branndør i din enebolig, men i sameie er det som regel ikke lov å endre på fasade utenfor din boenhet.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Pachka Sigaret skrev (56 minutter siden): Som jeg sa, så kan du fint ødelegge din egen branndør i din enebolig, men i sameie er det som regel ikke lov å endre på fasade utenfor din boenhet. Hadde kikkehull i min forrige leilighet, og den døren ble byttet i 2016 da brannvesenet måtte inn til forrige eier. Alle dørene der har det? Blokk i Oslo. Anonymkode: c1af7...361 1
Pachka Sigaret Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde kikkehull i min forrige leilighet, og den døren ble byttet i 2016 da brannvesenet måtte inn til forrige eier. Alle dørene der har det? Blokk i Oslo. Anonymkode: c1af7...361 Mulig dette kan gjøres forsvarlig, men er denne blokken gammel? Er det bygård fra 70-tallet og rund der så var slikt vanlig, i alle fall i boligbyggelag-blokkene jeg har sett på.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 Pachka Sigaret skrev (42 minutter siden): Mulig dette kan gjøres forsvarlig, men er denne blokken gammel? Er det bygård fra 70-tallet og rund der så var slikt vanlig, i alle fall i boligbyggelag-blokkene jeg har sett på. Ja er en gammel blokk men dørene er relativt nye. (Mindre enn 10år gamle) Anonymkode: c1af7...361
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 Minya skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke en eneste dørselger, eller andre, skjønner eller gidder å skjønne det skiltet der Anonymkode: fe12e...59b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #17 Skrevet 13. oktober 2021 Pachka Sigaret skrev (12 timer siden): Du har ikke lov til å montere kikkehull i ytterdøra. Dette er pålagt i forbindelse med brannsikker dør som har krav til både lyd og brannsikkerhet. Alle bygg etter TEK10/TEK17 har dette, og du har ikke lov til å bytte døra i sameier. Du kan sikkert bryte reglene hvis det er din egen enebolig, men dette er lite smart. Takk for forklaringen☺ Anonymkode: 5b9f9...db2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 Skaff deg ringeklokke med video. Forventer du ikke besøk så sjekker du videoen på mobilen din før du evt. åpner døra, og spør den som ringer på hvem de er og hva de vil via mikrofonen i dørklokka. Er det en selger så sier du: «Nei takk» eller «ikke interessert» uten å en gang åpne døra. Anonymkode: 58b70...4ee
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #19 Skrevet 13. oktober 2021 11 hours ago, Pachka Sigaret said: Mulig dette kan gjøres forsvarlig, men er denne blokken gammel? Er det bygård fra 70-tallet og rund der så var slikt vanlig, i alle fall i boligbyggelag-blokkene jeg har sett på. Jeg bor i en blokk bygget i 2015 og alle i min oppgang har kikkehull i dørene mot oppgangen. Mener dørene følger alle brannkrav. Så det er tydligvis mulig å få brannsikker dør med tittehull, men ikke sikkert du kan bore selv i eksisterende dør da. Anonymkode: 6aeb8...fb8
Pachka Sigaret Skrevet 13. oktober 2021 #20 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bor i en blokk bygget i 2015 og alle i min oppgang har kikkehull i dørene mot oppgangen. Mener dørene følger alle brannkrav. Så det er tydligvis mulig å få brannsikker dør med tittehull, men ikke sikkert du kan bore selv i eksisterende dør da. Anonymkode: 6aeb8...fb8 De var nok sånn fra utbygger eller så har sameiet stått for innkjøp av at alle dører skal ha kikkehull. Jeg antar at det kan gjøres forsvarlig, men mye har skjedd med reglene siden så nylig som 2015, og det kan derfor være at man ikke forsvarlig kan ha kikkehull nå. Standard "billigste" modell fra Swedoor har ikke det, og det er den alle utbyggere bruker. Griske utbyggere vil ikke bruke noe som koster mer enn nødvendig, om ikke ta seg klekkelig godt overbetalt for oppgradering av papp-dørene til tusenlappen. Det er derfor lett å si at det ikke er vanlig med analoge kikkehull lenger. Selv boligbyggelag har begynt å bygge billigst mulig heller enn kvalitet (f.eks. over 1000 moduler fra Øst-Europa), så jeg tipper de har samme døra. Borring i døra vil nok bryte med godkjenningen til døra, og være svært vanskelig å gjøre forsvarlig. Evt. fagmann kan kanskje gå, men som sagt kan du ikke bare endre på fasaden i et sameie uten videre. Alminnelige regler forhindrer deg fra å montere blomsterpotter, ha dørmatter, male døra til annen farge, montere kikkehull, etc. Vil man ha den friheten må man bo i egen eid enebolig. Endret 13. oktober 2021 av Pachka Sigaret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå