Gå til innhold

Dagvakt dagen etter en nattevakt. ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått det på turnusen min. Jobber for eksempel Onsdag fra kl 22 til torsdag kl 07.00 så begynner jeg kl 07.00 på fredagen igjen, så helg.

Jeg skjønner at det er innenfor med hviletid på 9 timer. MEN med en nattevakt snur man jo halve døgnet, og for å hente seg inn i gjen så burde jeg hatt ettermiddag på fredag, eller jobbet dag onsdag så natt torsdag til fredag. 

Endringen kom på mandag. Men hva tenker dere, virker det feil at turnusen er satt opp slik? Har aldri jobbet nattevakt uten påfølgende fridager. Alltid måtte sove til minst kl 14 for å kunne bli opplagt å være til stede med barna. 

Anonymkode: df5e9...35c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde sånn turnus der jeg jobbet tidligere, er en grunn til at jeg aldri skal jobbe tredelt turnus igjen. Ble helt døgnvill til slutt..

Anonymkode: 9b9a3...fbc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hadde sånn turnus der jeg jobbet tidligere, er en grunn til at jeg aldri skal jobbe tredelt turnus igjen. Ble helt døgnvill til slutt..

Ja.. helt grusomt å bare ha 24 timer på å hente seg inn igjen. Er jo umulig. Må isåfall døgne fra nattevakt til kvelden men har små barn så det går jo ikke.

Skrevet

Det er fordi det er den rotasjonen forskningen sier er best. Vakter skal gå med klokken, altså d-a-n-d

Anonymkode: 98642...5be

Skrevet

Her ville jeg valgt å bare sovet 4ish timer etter nattevakt og holdt meg våken til kvelden. 

Anonymkode: c8a19...0f0

• Liker 1
Skrevet

Ja, dette er da helt normalt i en tre-delt turnus.

• Liker 2
Skrevet

Som ab over her sier er det det som er anbefalt. Men det er ikke behagelig! 

Alternativet i 100% stilling er vel ikke fri, men aftenvakt. Da vi gjorde det sånn brukte jeg enda lengre tid på å hente meg inn igjen. 

Anonymkode: 4a086...ae9

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fått det på turnusen min. Jobber for eksempel Onsdag fra kl 22 til torsdag kl 07.00 så begynner jeg kl 07.00 på fredagen igjen, så helg.

Jeg skjønner at det er innenfor med hviletid på 9 timer. MEN med en nattevakt snur man jo halve døgnet, og for å hente seg inn i gjen så burde jeg hatt ettermiddag på fredag, eller jobbet dag onsdag så natt torsdag til fredag. 

Endringen kom på mandag. Men hva tenker dere, virker det feil at turnusen er satt opp slik? Har aldri jobbet nattevakt uten påfølgende fridager. Alltid måtte sove til minst kl 14 for å kunne bli opplagt å være til stede med barna. 

det høres litt feil ut. Har aldri hatt det. så er det rart du jobber natg til onsdag, natt til torsdag. Der jeg har jobbet og jobber er det alltid slik at nattevaktshelg er man går på på fredag. går av siste nattevakt mandags morgen. Så er det midt i uka at man gpr batt til tirsdag, natt til onsdag, og så kommer neste son går slik. Batt til torsdag, natt til fredag. Aldri vært borti natt til onsdag, natt til torsdag

Endret av Maleficenta
Skrevet

Hviletid i IA-bedrift er 11 timer. Ellers 9 timer. Så helt innafor sånn lovmessig. Gøy? Nei, det er det ikke.

Anonymkode: b8a4f...1be

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hviletid i IA-bedrift er 11 timer. Ellers 9 timer. Så helt innafor sånn lovmessig. Gøy? Nei, det er det ikke.

Anonymkode: b8a4f...1be

Nei, hviletid er 11 timer. IA har ingenting med saken å gjøre, det styres av AML.

Kilde: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

Derimot er det arbeid som er untatt bestemmelsene i AML, som oftest helsearbeid.

Skrevet

Ja det er normalt, ikkje nødvendigvis optimalt for folk med barn. 

Anonymkode: 7f17a...ebc

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja det er normalt, ikkje nødvendigvis optimalt for folk med barn. 

Anonymkode: 7f17a...ebc

Barn eller ikke, det er ikke greit uansett. Men helt etter loven så lenge hviletiden er 11 timer

Skrevet

Skal dere ha ny turnus så ha konkrete ønsker ifm nattevakter og hvordan vaktene etterpå skal være for deg, eks en dag fri/aftenvakt. Om arbeidsgiver kan innfri det er en annen sak, men verdt et forsøk☺️

Skrevet

Bare å ta egenmelding :) Til slutt vil kanskje de som sitter med turnusansvaret, forstå at de ikke skal sette deg på slike vakter igjen.

Har selv hatt noen slike vakter og det er så provoserende at de forventer oss å fungere på jobb hvis man jobber sånn. 

Jeg hadde snakket med sjefen din og spirt om hun virkelig tror det er helsefremmende å sette folk opp på den måten. 

Anonymkode: 4aeaf...b5a

Skrevet

Ser ikke problemet. Gå av vakt kl 7 på torsdag, og gå på vakt igjen 24 timer etterpå. 24 timer fri burde jo holde.

På min gamle arbeidsplass gikk jeg av nattevakt kl 7, og på igjen kl 15 samme ettermiddag. Brutalt...

Anonymkode: 3231c...4e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...