AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg får utlevert medisiner fra hjemmesykepleien på grunn av at jeg tidligere har tatt overdose. Avtalen er at dersom jeg reiser vekk så får jeg med meg medisiner for så mange dager som jeg er vekke. Sist helg så sa jeg fra at jeg skulle på besøk til mine foreldre. Hjemmesykepleien ringte så mine foreldre for å høre om det stemte at jeg var på besøk hos dem. Altså!? Jeg følte at dette virkelig ikke var greit. Jeg forstår for så vidt argumentet om at jeg kan samle tablettene, men hva så om at jeg hadde løyet om at jeg var hos dem, jeg klarer jo fint samle medisiner uansett. Anonymkode: 876c3...0ad
Lorieen Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg får utlevert medisiner fra hjemmesykepleien på grunn av at jeg tidligere har tatt overdose. Avtalen er at dersom jeg reiser vekk så får jeg med meg medisiner for så mange dager som jeg er vekke. Sist helg så sa jeg fra at jeg skulle på besøk til mine foreldre. Hjemmesykepleien ringte så mine foreldre for å høre om det stemte at jeg var på besøk hos dem. Altså!? Jeg følte at dette virkelig ikke var greit. Jeg forstår for så vidt argumentet om at jeg kan samle tablettene, men hva så om at jeg hadde løyet om at jeg var hos dem, jeg klarer jo fint samle medisiner uansett. Anonymkode: 876c3...0ad Høres ut som det er helt riktig vurdert av hjemmesykepleien å passe godt på deg. 16
Gjest Skogen4 Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Nei, så lenge du ikke har samtykket i at hjemmetjenesten kan innhente opplysninger fra dine pårørende så kan ikke hjemmetjenesten gjøre det. Slik er det i allefall i kommunen jeg jobber i. Hilsen hjemmesykepleier😊
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Kun om du har samtykket. Har de lov. Endret 12. oktober 2021 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Lorieen skrev (4 minutter siden): Høres ut som det er helt riktig vurdert av hjemmesykepleien å passe godt på deg. Jeg føler ikke helt det. Jeg er jo voksen. Og hva om jeg skulle reist vekk til noen andre, skulle de ringt de også for å sjekke om det stemte? Forstår ikke helt tankegangen. Anonymkode: 876c3...0ad
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 Skogen4 skrev (1 time siden): Nei, så lenge du ikke har samtykket i at hjemmetjenesten kan innhente opplysninger fra dine pårørende så kan ikke hjemmetjenesten gjøre det. Slik er det i allefall i kommunen jeg jobber i. Hilsen hjemmesykepleier😊 Men hva gjør jeg nå da? Sier jeg bare at jeg ikke ønsker at de skal ta kontakt med mine pårørende? Anonymkode: 876c3...0ad
Lorieen Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men hva gjør jeg nå da? Sier jeg bare at jeg ikke ønsker at de skal ta kontakt med mine pårørende? Anonymkode: 876c3...0ad Hvis du er medisinsk myndig og samtykkekompetent, så kan du informere de om at du ikke har samtykket til at de diskuterer med dine pårørende og be om at det opphører.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Når du må skrive på KG om dette, vil jeg si du trenger at de sjekker opp på deg Anonymkode: d2b13...a67 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Regner med at det er LAR som har ansvaret for medisinen hjemmesykepleien deler ut? Anonymkode: dd6dc...370
Gjest Skogen4 Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva gjør jeg nå da? Sier jeg bare at jeg ikke ønsker at de skal ta kontakt med mine pårørende? Anonymkode: 876c3...0ad Ja, forklar at ikke syns det de gjorde var greit og at du ikke ønsker en gjentagelse av det 😊
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 Hvis du ikke har samtykket og ellers er fullstendig samtykkekompetent og myndig så er jo dette et brudd på taushetsplikten. Anonymkode: c3ce3...fdf 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Alle regler (og lover) har unntak. Det er noe som heter avvergeplikt. De var bekymret for deg, de tenkte at du kanskje skulle ta livet av deg. Vil du ikke at de skulle ha reddet deg dersom det hadde vært tilfelle? Og videre, er det ikke mer varsomt å ringe familien din enn å tilkalle ambulanse og kanskje politi? Har det skjedd noe spesielt i den siste tiden, har du uttrykt selvmordstanker? Anonymkode: 777c1...8ff 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Hvis de mener det kan være til fare for liv og helse så kan dem gå ‘bak ryggen din..’ Syns uansett dette hørtes litt spesielt ut. Anonymkode: 0e78b...7b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå