Gå til innhold

50 % samvær fungerer ikke. Hva tenker du om denne ordningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 50/50 Samvær med min eks hvor vi har annenhver uke. Barnet sliter så mye med ordningen og savner mor veldig, nekter å dra til far. Vil feks ha meg 10 dager i strekk og far 4 dager.

jeg har lyst til å ha en ny hverdag med barnet hvor jeg har barnet om morgen og kveld og pappaen har etter sfo frem til jeg henter etter jobb. Da gjør de lekser og spiser middag.

Morgen og kvelds hos meg..

Så annenhver helg slik at vi får koble av litt og ha et sosial liv. 

Ja det blir litt reising men heller det enn en ulykkelig unge som savner sine foreldre.

Hva tenker dere om en slik ordning? 

Anonymkode: 84d32...5e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med far om dere kan prøve det ut. 

Anonymkode: 50281...ca6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hør med far om dere kan prøve det ut. 

Anonymkode: 50281...ca6

Han vil det. Var bare nyskjerrig på om noen andre har hatt en slik ordning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har 50/50 Samvær med min eks hvor vi har annenhver uke. Barnet sliter så mye med ordningen og savner mor veldig, nekter å dra til far. Vil feks ha meg 10 dager i strekk og far 4 dager.

jeg har lyst til å ha en ny hverdag med barnet hvor jeg har barnet om morgen og kveld og pappaen har etter sfo frem til jeg henter etter jobb. Da gjør de lekser og spiser middag.

Morgen og kvelds hos meg..

Så annenhver helg slik at vi får koble av litt og ha et sosial liv. 

Ja det blir litt reising men heller det enn en ulykkelig unge som savner sine foreldre.

Hva tenker dere om en slik ordning? 

Barnet er et sted mellom seks og ti år og har selvsagt ikke vurderingsevne som en voksen.  Altså må noen voksne stå for vurderingen.  Lekser og middag frem til du henter etter jobb.  Når slutter du på jobb?  Hvor langt er det fra ditt hjem til SFO, SFO til far og fra far til deg?
Hvem skal stå for reiseutgifter?  Om 50/50 ordningen bunner i økonomi og står for fall, kommer det sannsynligvis til å bli noen slitasjepunkter underveis med en slik ordning. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor langt er det mellom deg og far? Dersom dere alle er enige om det, kan dere selvsagt teste ut ordningen. Jeg og min eks har ikke 50/50, men annenhver helg og to ettermiddager i uka hos han. Resten er de hos meg. Ungene våre er veldig fornøyde med å ha et fast hjem, samtidig som de ser far jevnlig.

Anonymkode: aff18...7a4

Skrevet

Der viktigste informasjonen her er jo hvor mye reisetid barnet må belage seg på. Den informasjonen har du ikke oppgitt. 

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Der viktigste informasjonen her er jo hvor mye reisetid barnet må belage seg på. Den informasjonen har du ikke oppgitt. 

Og hvor gammelt barnet er, og hvordan dere vil løse det når fars tid går bort til fritidsaktiviteter og besøk hos venner. Synes det høres ut som barnet mister veldig mye frihet og tid til å leke spontant ute med venner med denne ordningen 

Anonymkode: 26fc6...295

• Liker 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (28 minutter siden):

Vi må reise en halv time om morgenen og en halv time etter jobb. Reiseutgiftene blir nok på meg. Pappaen bor i gangavstand til sfo så jeg henter han der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og hvor gammelt barnet er, og hvordan dere vil løse det når fars tid går bort til fritidsaktiviteter og besøk hos venner. Synes det høres ut som barnet mister veldig mye frihet og tid til å leke spontant ute med venner med denne ordningen 

Det synes ikke jeg? Han flyr ikke rundt om kvelden etter klokken 19. Er han hos en venn henter jeg så klart kl 19. Poenget er at han skal få beholde sitt sosiale liv med venner da far bor nært skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvordan dere vil løse det når fars tid går bort til fritidsaktiviteter

Det går så klart an at barnet sover hos far om han har fritidsaktiviteter sent en kveld. Tid med far får barnet, feks koselig middagstund. det med legging og sånn er noe jeg alltid har gjort uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor langt er det mellom deg og far? Dersom dere alle er enige om det, kan dere selvsagt teste ut ordningen. Jeg og min eks har ikke 50/50, men annenhver helg og to ettermiddager i uka hos han. Resten er de hos meg. Ungene våre er veldig fornøyde med å ha et fast hjem, samtidig som de ser far jevnlig.

Anonymkode: aff18...7a4

Jeg bor langt unna skole og sfo desverre. 20 min m bil. 30 m buss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi må reise en halv time om morgenen og en halv time etter jobb. Reiseutgiftene blir nok på meg. Pappaen bor i gangavstand til sfo så jeg henter han der. 

Om far bor ved SFO så er jo barnets reiseveg akkurat like lang uavhengig av om det er hos far på ettermiddagen?

Eneste utfordringen er jo at du potensielt låser fast all fars tid etter jobb frem til det er så såpass sent at han ikke får gjort særlig mye?

- Men om far selv er tilfreds og mener det er OK og barnet har venner i nærheten av far så høres det jo uproblematisk ut :) 

• Liker 1
Skrevet

Gå for det! Kan alltids endres tilbake om det ikke fungerer. Jeg er veldig negativ til 50/50 og mener at andre ordninger kan være mye bedre for barna. "Ryddigheten" som 50/50 gir bør være langt ned på prioriteringslista.

Anonymkode: 43564...f65

• Liker 2
Skrevet

Men hvor mye tid finnes egentlig på ettermiddagene? Da skal altså faren ha barnet i det verste ettermiddagsrushet med middagslaging og lekser og middag, ETTER SFO. Så skal dere kjøre hjem. Høres skikkelig slitsomt ut og litt som at pappa er barnevakt

Anonymkode: c4abd...841

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det synes ikke jeg? Han flyr ikke rundt om kvelden etter klokken 19. Er han hos en venn henter jeg så klart kl 19. Poenget er at han skal få beholde sitt sosiale liv med venner da far bor nært skolen. 

Ok, jeg så ikke at far bor nært skolen. Tenkte mer på hva far syns om å ha kun ettermiddagene når barnet begynner å tilbringe ettermiddagene på fritidsaktiviteter og med venner, og fars tid dermed forsvinner. 
Ellers er jeg enig i at det kan være en god løsning, jeg mener barn har absolutt best av å ha ett hjem, og dersom begge er enige om det er det jo ingenting i veien for det. Men har dere spurt barnet hva han vil? Anbefaler dere også å være veldig lydhør overfor barnet, lære dere å fange opp signaler dersom han ikke vil si direkte hva han vil, og at dere er fleksible og tilpasser dere etterhvert. Har du mulighet til å flytte nærmere?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok, jeg så ikke at far bor nært skolen. Tenkte mer på hva far syns om å ha kun ettermiddagene når barnet begynner å tilbringe ettermiddagene på fritidsaktiviteter og med venner, og fars tid dermed forsvinner. 
Ellers er jeg enig i at det kan være en god løsning, jeg mener barn har absolutt best av å ha ett hjem, og dersom begge er enige om det er det jo ingenting i veien for det. Men har dere spurt barnet hva han vil? Anbefaler dere også å være veldig lydhør overfor barnet, lære dere å fange opp signaler dersom han ikke vil si direkte hva han vil, og at dere er fleksible og tilpasser dere etterhvert. Har du mulighet til å flytte nærmere?

Barnet vil være mer med meg, det er det som utløste ideen med det første. Jeg må gi han et stabilt hjem der han kan vokse opp og ha nok plass . Når han er tenåring kan jeg nok kjøpe noe annet men til da må jeg bo et stykke unna. 

Han er stor nok til å være alene etter sfo litt. Alle barna på trinnet har lite sfo og er hjemme alene en del 

Skrevet

Vi har det slik:). Litt større barn, men samme konsept. Startet med 50/50, og opplevde et trist og stresset barn som ikke ville såre hverken mor eller far. Det var jeg som flyttet ut, bor 5 minutt unna, og det var en sorg å skulle være så raus å si at dette skal du få slippe. Så hun har nå i to år hatt fast base hos far i huset hun alltid har bodd i, kommer hjem til meg etter skolen og spiser middag, gjør lekser og drar til fritidsaktiviteter, så hjem dit etterpå. Om det er behov for endringer, så endrer vi. Helger avtaler vi etterhvert. Kjøring også. Dette er en god ordning for barnet, men krever selvsagt god dialog mellom de voksne. Ikke minst når nye partnere dukker opp. Men ungen slipper å bo i en koffert, og for oss er dette det beste

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnet vil være mer med meg, det er det som utløste ideen med det første............

Med mitt ringe syn virker det mer som om det er dine behov som blir projisert gjennom barnet.  Hvorfor skal det virke bedre om du bruker far som barnevakt og leksehjelp?

• Liker 3
Skrevet

Høres veldig stressende ut. Lite stabilt.

Hvorfor flytter ikke du nærmere skolen og hans venner.

Hvis ikke du kan det ville jeg gått for mer tid hos far. 

Anonymkode: fad79...5ee

• Liker 4
Skrevet
Whistler skrev (6 timer siden):

Med mitt ringe syn virker det mer som om det er dine behov som blir projisert gjennom barnet.  Hvorfor skal det virke bedre om du bruker far som barnevakt og leksehjelp?

Kansje du bare ser negativt på meg/dette av personlige erfaringer? Jeg er virkelig ikke ego med dette. Jeg syens det er mer ego å ha 50% når barnet gråter etter meg.

Pappaen er kjempeflink med lekser. Her blir det bare tull og surr.  Det er hans styrke. Det er garantert mye mer stress for meg å ta morgen og kvelds. 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...