Gå til innhold

Kjedet enebolig selveier med andel i fellesområder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hvordan dette fungerer i praksis? Skal se på en bolig i morgen, og vurderer å by om den føles riktig. Bolig har egen hage på 800kvm, og carport. I tillegg har den 1/16 del i fellesområder. Fellesområdet er skog, plen og busker. Skjønner ikke helt vitsen, må betale 14000 årlig for medlemsskap og ingenting er inkludert som brøyting e.l. 

Anonymkode: 88ec1...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medlemsskap? Er det fellesutgifter? Eller blir det som en parsellhage med grønnsaker ol? Til sammenligning så bor vi i sameie og der disponerer vi hver vår hage, men på papiret så er det nok beskrevet som feks 1/16 gitt at det var 16 boliger. Men i praksis så føles hageflekken foran vår bolig som vår selv om alt er sameiets tomt og vi disponerer 1/16. 

Anonymkode: 73607...1b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de 14000 er fellesutgifter? Vil anta at det kanskje går til forskninger og utvendig vedlikehold osv? Er ikke veldig kjent med hvordan selveier fungerer i forhold til borettslag så det blir litt gjetninger fra meg 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er 16 boliger der, og at de eier et fellesområde sammen. Fellesområdet er ikke delt opp i 16 parseller, men alle eier en "ideell 16-del" hver. Alle kan bruke hele området, alle har like mye ansvar for hele området, og ingen eier "sin egen" del. Hva som dekkes av de 14 000 må du nesten finne ut av via prospekt, megler eller selger. 

Anonymkode: a8ca7...4f4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i boligfelt hvor alle deler på et stor og flott parkområde med lekeplass, fotballbane etc. Betaler 1500 kroner i året og det går til gressklipping etc. Det fellesområdet er noe av det beste med hele huset. Vi er der hver eneste dag med ungene. Men her har vi nesten ikke hager da, tomtene er små, så da er det veldig fint med det fellesområdet.

Anonymkode: ffbe5...0fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg regner med at det er 16 boliger der, og at de eier et fellesområde sammen. Fellesområdet er ikke delt opp i 16 parseller, men alle eier en "ideell 16-del" hver. Alle kan bruke hele området, alle har like mye ansvar for hele området, og ingen eier "sin egen" del. Hva som dekkes av de 14 000 må du nesten finne ut av via prospekt, megler eller selger. 

Men det kan også være som hos meg her jeg bor: alle har hver sin hageflekk utenfor terrassedøren sin med grill/hagemøbler/blomsterbed men egentlig så eier vi det ikke selv på papiret (salgsannonse). Sameiet eier alt av eiendom og jeg eier 1/antall leiligheter. Men ingen andre vil jo gå over min hekk og sette seg på mine hagemøbler, så i praksis så er det min hage. 

Ts blander sammen hage og felles kostnader i samme setning, men det er vel ingen direkte sammenheng. Det er ikke hagen som koster 14.000kr i mnd men ordinære fellesutgifter for tv/internett/felles lån/kommunale avgifter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Boligen er selveier med egen eiet tomt. Ingen fellesgjeld, ingen felles avtaler på tv/nett etc - omkostninger på boligen er på 130.000, ikke andel eller borettslag o.l. 

Den fellesgreia er for gjengrodd fellesplen/skog et stykke lenger bort som ser ut til å bli brukt som turområde for hundeeiere. Grenser ikke til tomten. Står at man må være medlem pga fellesområdet - skjønner ingenting av det og synes det var dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje det er både og da, egen tomt + felles andelstomt. Er ikke lekeplass, benker eller bygninger der så hva det må brukes penger på er et mysterium. Megler sa bare hva det kostet og sa at det ikke var dugnader eller noe vedlikehold som ble utført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. Boligen er selveier med egen eiet tomt. Ingen fellesgjeld, ingen felles avtaler på tv/nett etc - omkostninger på boligen er på 130.000, ikke andel eller borettslag o.l. 

Omkostninger på 130'000 høres ut som dokumentavgift, tinglysningsgebyr osv som skal til staten. 

De 14'000 kronene må nesten være kommunale avgifter eller noe. Om 16 boenheter betaler 14k hver i året, og de pengene ikke brukes til noe er det noen som får masse penger for ingenting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke felles vei og gatelys og sånt noe da? Hvor en betaler for vedlikehold, brøyting og strøm. Det er vanlig at er et sameie og fellesareal. Parkeringsplasser og sånt også. Kanskje en Kloakkpumpe. Det kan gjemme seg mye, men du må spør megler/selger hvis det ikke står spesifisert i prospektet

Anonymkode: f5b93...ebe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men det kan også være som hos meg her jeg bor: alle har hver sin hageflekk utenfor terrassedøren sin med grill/hagemøbler/blomsterbed men egentlig så eier vi det ikke selv på papiret (salgsannonse). Sameiet eier alt av eiendom og jeg eier 1/antall leiligheter. Men ingen andre vil jo gå over min hekk og sette seg på mine hagemøbler, så i praksis så er det min hage. 

Ts blander sammen hage og felles kostnader i samme setning, men det er vel ingen direkte sammenheng. Det er ikke hagen som koster 14.000kr i mnd men ordinære fellesutgifter for tv/internett/felles lån/kommunale avgifter. 

Problemet kommer frem dersom noen ønsker å bygge en bod eller vinterhage på egen tomt, for da vil utnyttelsesgraden være felles og det er med andre ord første mann til mølla om hvem som får bygge ut og ikke. 

Anonymkode: 8dc7f...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, newman01 said:

Omkostninger på 130'000 høres ut som dokumentavgift, tinglysningsgebyr osv som skal til staten. 

De 14'000 kronene må nesten være kommunale avgifter eller noe. Om 16 boenheter betaler 14k hver i året, og de pengene ikke brukes til noe er det noen som får masse penger for ingenting. 

Nei kommunale avgifter er oppgitt i salgsrapport. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke felles vei og gatelys og sånt noe da? Hvor en betaler for vedlikehold, brøyting og strøm. Det er vanlig at er et sameie og fellesareal. Parkeringsplasser og sånt også. Kanskje en Kloakkpumpe. Det kan gjemme seg mye, men du må spør megler/selger hvis det ikke står spesifisert i prospektet

Anonymkode: f5b93...ebe

Er kommunal vei i følge kart. Ingen kloakkpumpe. Egen parkeringsplass på egen tomt, gateparkering om man skal ha besøk - mao ikke noe utgifter der. Har spurt megler men han visste ikke hva det gikk til, tidligere eier er død og barna hans som selger.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Problemet kommer frem dersom noen ønsker å bygge en bod eller vinterhage på egen tomt, for da vil utnyttelsesgraden være felles og det er med andre ord første mann til mølla om hvem som får bygge ut og ikke. 

Anonymkode: 8dc7f...11e

Usikker på om du mente dette gjaldt meg, men tomta er eiet og gjerdet inn. På fellesarealet som ikke er nær husene er det ikke noe som helst.

Tror jeg styrer unna, for mye jeg ikke forstår 😛 får holde oss til å se på selveier eneboliger hvor man ikke blir påtvunget en andel av litt skog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Har spurt megler men han visste ikke hva det gikk til, tidligere eier er død og barna hans som selger.

Kanskje det er sameiet som har det litt gøy?? Det er din seksjon som står for fellesgrill og sommerfesten..

De pengene må da gå til noe... Eller har de opprettet en velforening eller sameie hvor styret får 224'000 i året i honorar for å ha møte etpar ganger i året? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om tomten rundt hver eierseksjon er gjerdet inn og eksklusiv for hver enhet, går dette under fellesarealer. 
Det er ikke slik at man kan gjøre "hva som helst" i sin hage i et sameie. 
Fellesutgiftene er der for en grunn, dette bør komme frem i salgsoppgave/prospekt, eller i det minste ved spørsmål til megler. Ganske vanlig med fellesutgifter i et sameie, selv om det er selveier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, newman01 said:

Kanskje det er sameiet som har det litt gøy?? Det er din seksjon som står for fellesgrill og sommerfesten..

De pengene må da gå til noe... Eller har de opprettet en velforening eller sameie hvor styret får 224'000 i året i honorar for å ha møte etpar ganger i året? 

Virker slik. Har uansett bestemt oss for å ikke by, om det lå ved papirer på dette i salgsrapporten slik at man hadde en bitteliten mulighet til å forstå hvordan det henger sammen hadde vi kanskje vurdert det.

Dette er vår første bolig, og vi trodde at andel betydde borettslag og fellesgjeld/utgifter til felles vedlikehold, dugnad og litt uforutsigbarhet på om fellesutgifter kan komme til å øke på sikt. Så trodde vi at selveier betydde at man eide bolig og tomt, men at det kunne være mindre inngripende bestemmelser om det gjaldt et rekkehus eller leilighet i f.eks firemannsbolig i et sameie - som å måtte fikse tak og drenering når det var nødvendig. Her virker det som om man har selveier bolig og egen tomt, i et sameie uten fellesarealer - og i tillegg er andelseier i litt skog/gress, som man er pliktig å gi en haug med penger til hvert år uten at noe skjer. Har prøvd å kontakte megler igjen, men han virker veldig opptatt. Sa at de prøver å bygge seg opp egenkapital, men det var ikke planer om å få til lekeplass eller noe på den fellestomta.

1 minutt siden, Fjugur said:

Selv om tomten rundt hver eierseksjon er gjerdet inn og eksklusiv for hver enhet, går dette under fellesarealer. 
Det er ikke slik at man kan gjøre "hva som helst" i sin hage i et sameie. 
Fellesutgiftene er der for en grunn, dette bør komme frem i salgsoppgave/prospekt, eller i det minste ved spørsmål til megler. Ganske vanlig med fellesutgifter i et sameie, selv om det er selveier 

Sameiet har ikke noen faste kostnader/gjeld/dugnad/noe som helst organisering annet ved behov. Det hadde gitt mening, men slik er det ikke - og det er slik at alle kjører sitt eget løp, noen har lekehus i hagen, noen har levegg som skjermer av på begge sider, noen har ikke gjerde osv. Ingenting matcher så er ulikt gjerde på alle de som har det. Fellesutgiftene går ikke til sameiet for de husene i rekka, men til et eller annet styre/velforening/andelsgreie som er leid inn utenfra for de 1/16 delene i fellesarealet (som ikke er i nærheten av hagene til husene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virker slik. Har uansett bestemt oss for å ikke by, om det lå ved papirer på dette i salgsrapporten slik at man hadde en bitteliten mulighet til å forstå hvordan det henger sammen hadde vi kanskje vurdert det.

Dette er vår første bolig, og vi trodde at andel betydde borettslag og fellesgjeld/utgifter til felles vedlikehold, dugnad og litt uforutsigbarhet på om fellesutgifter kan komme til å øke på sikt. Så trodde vi at selveier betydde at man eide bolig og tomt, men at det kunne være mindre inngripende bestemmelser om det gjaldt et rekkehus eller leilighet i f.eks firemannsbolig i et sameie - som å måtte fikse tak og drenering når det var nødvendig. Her virker det som om man har selveier bolig og egen tomt, i et sameie uten fellesarealer - og i tillegg er andelseier i litt skog/gress, som man er pliktig å gi en haug med penger til hvert år uten at noe skjer. Har prøvd å kontakte megler igjen, men han virker veldig opptatt. Sa at de prøver å bygge seg opp egenkapital, men det var ikke planer om å få til lekeplass eller noe på den fellestomta.

Sameiet har ikke noen faste kostnader/gjeld/dugnad/noe som helst organisering annet ved behov. Det hadde gitt mening, men slik er det ikke - og det er slik at alle kjører sitt eget løp, noen har lekehus i hagen, noen har levegg som skjermer av på begge sider, noen har ikke gjerde osv. Ingenting matcher så er ulikt gjerde på alle de som har det. Fellesutgiftene går ikke til sameiet for de husene i rekka, men til et eller annet styre/velforening/andelsgreie som er leid inn utenfra for de 1/16 delene i fellesarealet (som ikke er i nærheten av hagene til husene).

Hvorfor ikke spørre megler?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Perleugla said:

Hvorfor ikke spørre megler?

Har spurt 2 ganger, som skrevet tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har spurt 2 ganger, som skrevet tidligere i tråden.

Virker merkelig om en megler ikke gidder å gi et svar på telefonen når en potensiell budgiver ringer...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg styrt klar sameie så sant det ikke var regulert godt, har dere fått se sameie protokoller, referater fra sameie møte osv? 

Anonymkode: 6f885...0c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig ville jeg styrt klar sameie så sant det ikke var regulert godt, har dere fått se sameie protokoller, referater fra sameie møte osv? 

Anonymkode: 6f885...0c1

Nei det finnes ingenting skriftlig, så helt håpløst synes jeg. Har egentlig bestemt oss for å styre unna, men mulig vi legger inn et lavt bud og tar sjansen.

17 minutter siden, newman01 said:

Virker merkelig om en megler ikke gidder å gi et svar på telefonen når en potensiell budgiver ringer...

Han tar telefonen og svarer, men svarene er ikke så mye til hjelp. Mulig det bare er vi som er dumme og urutinerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...