AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg er mellomleder i offentlig sektor, innenfor helse og sosial, 80% av de ansatte er damer i alderen 30- 50 år. Jeg er leder for to team som har hver sin teamleder. Team A er yngst, de er mest uerfarne, men faglig dyktige, de jobber god sammen, og utrykker at de trives i hverandre selskap og ikke vil bytte team. Team A leverer det de skal innenfor fristene, det er god faglig kvalitet. Dersom jeg ber om noe innen en frist får jeg det stort sett med en gang, de fleste har levert i god tid innenfor fristen, dersom en ansatt glemmer og jeg må purre en gang så kommer det med en gang etterpå. Team B er litt eldre, mer erfarne og tryggere jobben sin. De holder ikke alltid tidsfrister, følger ikke alltid interne rutiner, eller det som er bestemt i loven. Det er vanskelig å få de til å oppdatere deres faglige praksis. Vi jobber i et felt som hele tiden er i endring, og de viser en del mostand mot dette. Generelt sett virker de slitne og lei. De ansatte har fått tilbud om å bytte team og arbeidsoppgaver, men ingen har takket ja til tilbudet. De er vare og oppfatter ting lett som kritikk. Jeg prøver å støtte, hjelpe og tilrettelegge for de, men de tar det ikke imot, og de viser enorm motstand når de blir stilt krav. Innad i gruppen er det noen som ikke liker hverandre så godt, men når det virkelig gjelder så kan de jobbe godt sammen og hjelpe hverandre, og når det blir stilt krav til de står de sammen. Team B opplever at de jobber enormt mye og står på, men det vises ikke på resultatene eller når man sammenligner arbeidsmengde med andre team. Jeg opplever at det er lett å lede team A, og de utfordringer som dukker opp forsøker vi alle å løse etter beste evne. Selvsagt kan ansatte i team A bli sliten og lei, men generelt sett er de i godt humør og ting går greit. Jeg opplever store utfordringer med å lede team B, de forholder seg i liten grad til de krav og tilbakemeldinger som jeg kommer med. Jeg må hele tiden være forsiktig så jeg ikke sier noe feil, det er lett å såre noen med et uhell. Det er en del faglige forbedringer som må gjøres i team B, rutiner må følges, loven må følges, og vi skal levere best faglig praksis. Hvordan kan jeg få teamet og meg selv til å spille på lag? Jeg vil få til å skape engasjement, felles mål, at de i team B skal trives i jobben, og at de skal levere gode tjenester effektivt. Slik som det er nå sliter team B meg ut, deres negativitet smitter. Som leder har jeg et ansvar for å snu dette, men hvordan? Jeg har selvsagt forsøkt å snakke mye med de. Det vil være ekstra nyttig for meg om dere som svarer skriver om dere er ledere, har utdanning innen ledelse, har erfaring fra å jobbe i team, eller rett å slett har erfaring fra arbeidslivet som jeg kan bruke. Anonymkode: 7f9a9...7a1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg kan tilføre at det kan virke som at team B ikke liker meg som leder så godt, men de liker i alle fall ikke lederen som er over meg. Jeg kunne koblet på min leder i større grad, men er usikker på om det vil hjelpe. Anonymkode: 7f9a9...7a1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Huff, dette er dessverre veldig gjenkjennelig for min egen arbeidplass. Dessverre er det vanskeligere å endre eldre ansatte som har innarbeidede rutiner og måter å jobbe på. Det beste hadde kanskje vært å blande teamene slik at de består av yngre og eldre. Da lærer de kanskje litt av hverandre. Jeg vil også tro dette er innenfor arbeidsgivers styringsrett? Arbeidstakere kan ikke bestemme alt slik de ønsker alltid, men endring er faktisk krevende for de fleste. Anonymkode: 19092...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Det du egentlig spør som er: Hvordan skal jeg få endret en bedriten kultur i et Team? Tenker du må identifisere hvor problemet ligger, som oftest er det ikke teamet som helhet som trenger å være dårlig, men noen mennesker som skaper denne kulturen. De andre i teamet følger etter da de som skaper den dårlige kulturen har for stor påvirkning. Ville startet med individuelle personalsamtaler(kamuflert) for å få identifisert hvem som gjør at Teamet ikke fungerer optimalt. Hvem er det som står bak motarbeidelsen av selskapet og deg som leder. Ut i fra de dataene du får fra disse personalsamtalene så har du anledning til å flytte på mennesker innad slik at Teamet fungerer bedre. På alle nivåer. Kanskje du kan flytte uroelementene til Team A hvis mulig? Å kjøre en topp - ned - prosess vil i små Team som oftest være kontraproduktivt, skape større misnøye og konflikter mellom ledelse og de ansatte. Anonymkode: 1acde...7de 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Støtter kommentaren over, min første tanke er at du har ett eller flere råtne epler i det ene teamet som skaper dårlig arbeidsmiljø. Identifiser hvilke person (er) som skaper dårlig miljø igjennom samtaler med alle ansatte. Du må ta samtalene slik at det ikke er åpenbart at du er ute etter å finne ut hvem som er uromomentet. Etter du har identifisert problemet kan du flytte vedkommende over i det andre teamet, men da må du være helt sikkert på at vedkommende ikke greier å spre sine dårlige holdninger der. Eventuelt kan du ta av deg silkehanskene å gi en advarsel, ødeleggelse av arbeidsmiljø og stikke kjepper i hjula for ledelsen er faktisk oppsigelsegrunnlag. Blir det ingen forbedrelse så gir du vedkommende sparken, men selvfølgelig siste løsning. Men tro meg, det må av og til gjøres i slike situasjoner. Anonymkode: b0635...ad7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå