AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Flytta til Trondheim i år for å studere psykologi bachelor, og er så lei meg hele tiden. Vil ikke studere dette, men aner ikke hva jeg vil studere. Vil flytte tilbake til Oslo, men er ikke sikker siden alle skryter sånn av Trondheim… Har møtt noen hyggelige folk, men ingen jeg virkelig klikker med. Har én nær venn her fra før av, men i Oslo har jeg også bare én venn som jeg ikke er så god venn med. Har fem andre nære venner som alle har flyttet til andre byer… Er så redd for at jeg blir enda mer ensom i Oslo… åååååå vil bare tilbake til trygge vgs. Hater dette. I Trondheim har jeg broren min og noen få venner, i Oslo har jeg foreldrene mine og vennegjengen min som kommer hjem i ferier i det minste… og resten av familien min som bor to timer unna Oslo… aner ikke hvor jeg vil bo, skulle ønske jeg kunne ha alle i samme by Anonymkode: 491ec...242 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Iikke rart du blir deprimert av alt drittværet i Trondheim! Anonymkode: cba24...c55 1
Entern Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Iikke rart du blir deprimert av alt drittværet i Trondheim! Anonymkode: cba24...c55 Drittvær i Oslo å. Vil du unngå drittvær får du studere på Lillehammer. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Iikke rart du blir deprimert av alt drittværet i Trondheim! Anonymkode: cba24...c55 Trondheim er en fin by, men verdens verste klima. Og det er ikke noe jeg bare sier, all statistikk underbygger dette. Sikkert derfor det er akutt klimahysteri i denne byen. Som om dagens klima var noe å samle på😂 Ikke smarte politikere i Trondheim altså. Anonymkode: 4dd20...166 1
IDGAF Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Uansett hvor du bor- studietiden blir hva du gjør den til selv. Ingen kommer og banker på døren din og drar deg med ut. I Trondheim ligger imidlertid forholdene til rette for å ha det gøy om du kanskje går litt ut av komfortsonen og byr på deg selv. Meld deg inn i en frivillig studentorganisasjon, ta verv i linjeforeningen, begynn med en idrett i NTNUI. Utrolig mye du kan gjøre for å bli kjent med folk! Endret 12. oktober 2021 av IDGAF 11
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 Det har vært tungt de siste årene. Jeg studerte i fem år på NTNU, tok en liten pause, og begynte på igjen i fjor på en ny bachelor, og det var veldig tungt.. Fadderuken ble amputert, folk holdt seg hjemme, ingen ble kjent med hverandre. Det har vært skikkelig ensomt og dritt for veldig mange. Men dette er på vei til å snu nå, så ikke gi opp! Bli med på UKA eller ISFiT for eksempel, engasjer det på Samfundet. Nå åpner det igjen, og da blir Trondheim Norges beste studentby igjen, det er jeg helt sikker på Anonymkode: 144fb...653 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Studentbyene (Oslo, Bergen, Trondheim, Troms, osv. osv.) blir hva du gjør det til selv. Noen studenter er med på "alt" av arrangement, er med i allslags linjeforeninger, er ute på byen flere ganger i uka for å sosialisere seg, osv. Andre liker det litt roligere, og holder til sitt. Også har du alle i mellom, da. Når jeg bodde / studerte i Trondheim, så var det en fin by (og tid). Men Oslo hadde jo noen klare fordeler - langt flere kulturarrangement, større sted med flere tilbud generelt, ikke studentaktiviteter. Billige flybilletter til utlandet. Nærmere næringslivet. osv. Anonymkode: 58b1d...375 1
Katten.2.0 Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Meld deg inn på samfundet. Din lykke er ditt eget ansvar. Trobdheim, som studentby, er ufattelig mye bedre i Oslo. Oslo vinner på karrieremuligheter, infrastruktur og klima, dog. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 Trondheim er en by full av hipstere. Snille folk, men ikke helt min type. Anonymkode: b4a03...615
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #11 Skrevet 13. oktober 2021 Entern skrev (13 timer siden): Drittvær i Oslo å. Vil du unngå drittvær får du studere på Lillehammer. Ja, hva med Lillehammer (eller Gjøvik hvor de også har NTNU) ? Da er du nærmere Oslo, stabilt vær og kan samtidig ta toget til Trondheim på besøk! Se om du finner noe du vil studere der! Anonymkode: cba24...c55
Mariell1995 Skrevet 13. oktober 2021 #12 Skrevet 13. oktober 2021 (endret) Jeg skjønner at det er trist å være langt borte fra familie og venner... Jeg vet ikke noe om å være student på de studiestedene, men jeg vil jo tro at det kommer an på hvilke medstudenter du har, hvordan kontakten blir med dem, hva du selv gjør det til - og om du trives i studiet. Og hvordan foreleserne er Så trist at du studerer noe du ikke har lyst til. Jeg tror ikke bachelor i psykologi gir så mange muligheter etter endt utdanning heller (ikke meningen å strø salt i såret). Fant du ut underveis at du ikke likte studiet, eller søkte du på det kun for å studere noe? Har du prøvd å ta interessetester for hva som kan passe deg? Hva er du interessert i, og hva kan du tenke deg å jobbe med? Det er nok lurt å finne ut av det, og eventuelt søke nytt studie til neste år, eller om du vil ta et nettstudie som du kan begynne så og si når som helst - dersom noe der interesserer deg? Jeg vil også påpeke at man ikke MÅ studere for å «bli noe» i livet. Man kan ta fagbrev eller annet lignende også Det viktigste er jo å ha en jobb som man trives i og som man føler at man mestrer Endret 13. oktober 2021 av Mariell1995 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #13 Skrevet 13. oktober 2021 Ikke hvis du skal gå lærerstudiet. Gå for all del ikke på lærerstudiet i Trondheim. Er helt syke folk som jobber der. Anonymkode: cb347...aac
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #14 Skrevet 14. oktober 2021 Jeg har studert begge steder, og mitt inntrykket at mer av det sosiale "kommer gratis" som fersking i Trondheim, fordi så mange er tilflyttere som også leter etter et nettverk. Det er mer studentliv rett og slett. I Oslo har mange flere som allerede har et miljø utenfor studiet, fordi de bodde i byen før studier også, og derfor ikke går all in i studiemiljøet. Samtidig opplevde jeg personlig at jeg ikke skle så godt inn i miljøet i Trondheim (Gløshaugen). Opplevde at gløsinger er en utrolig uniform gjeng. Jeg passet ikke der... Jeg lette ikke etter venner da jeg begynte på studiet i Oslo, for da var jeg "voksen" og etablert med samboer (bekreftet altså min egen fordom mot oslo-studentene). Likevel fikk jeg noen av de beste vennene mine i denne studietida. Det var mindre studentliv (jeg søkte naturlig nok ikke så hardt etter det heller), men det var også mye mer ulike folk, mer takhøyde. Ser for meg at å være eldre student (og få barn i studietida) hadde vært helt pyton på gløs. På UiO var jeg bare en av mange som hadde gått noen omveier... Anonymkode: 47b99...b4c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 On 10/14/2021 at 8:06 AM, AnonymBruker said: Jeg har studert begge steder, og mitt inntrykket at mer av det sosiale "kommer gratis" som fersking i Trondheim, fordi så mange er tilflyttere som også leter etter et nettverk. Det er mer studentliv rett og slett. I Oslo har mange flere som allerede har et miljø utenfor studiet, fordi de bodde i byen før studier også, og derfor ikke går all in i studiemiljøet. Samtidig opplevde jeg personlig at jeg ikke skle så godt inn i miljøet i Trondheim (Gløshaugen). Opplevde at gløsinger er en utrolig uniform gjeng. Jeg passet ikke der... Jeg lette ikke etter venner da jeg begynte på studiet i Oslo, for da var jeg "voksen" og etablert med samboer (bekreftet altså min egen fordom mot oslo-studentene). Likevel fikk jeg noen av de beste vennene mine i denne studietida. Det var mindre studentliv (jeg søkte naturlig nok ikke så hardt etter det heller), men det var også mye mer ulike folk, mer takhøyde. Ser for meg at å være eldre student (og få barn i studietida) hadde vært helt pyton på gløs. På UiO var jeg bare en av mange som hadde gått noen omveier... Anonymkode: 47b99...b4c jeg kjenner flere som har gått på Gløshaugen selv og alle derifra er typiske pappagutter som er skikkelig vanskelige å komme innpå. På Dragvoll er det gjerne litt mer laidback-stemning. Anonymkode: 6c58a...b85
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #16 Skrevet 22. mars 2022 Trondhjemmere er vanskelig å komme innpå. Etter mange år i byen har jeg få venner. Mer bekjente og overfladiske bekjentskap. Prøv uio i stedet Anonymkode: b4025...5eb
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #17 Skrevet 22. mars 2022 I Oslo må man jobbe litt mer for det og aktivt oppsøke studentmiljøer man ønsker å bli en del av, mens i Trondheim kommer det omtrent automatisk enten man vil det eller ei. Som studentbyer tenker jeg de kan sidestilles for mange typer personer. Er man mer stille og forsiktig, så kan det sikkert hjelpe å studere i Trondheim hvor det er mer "tvangssosialisering". De jeg kjenner fra studietiden i Trondheim klager over at de fleste dro med en gang studiet var ferdig, for å få jobb i bl.a. Oslo. Mens studiegjengen i Oslo (hovedsakelig tilflyttere) fremdeles bor i byen 5 år senere. Veldig generalisert så er det mitt inntrykk, at Trondheim er gøy der og da, mens Oslo er både en bra by og studentby. Anonymkode: 2b0a5...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå