Gå til innhold

Bo i Spania, jobbe i Norge.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen tenkte å flytte til Spania, i første omgang for 1.2 år, men så får vi se. Men vi tenkte å beholde jobb i Norge. Jeg kan jobbe annen hver helg, og mannen har mulighet til å jobbe 5 dager på - 8 dager av. 

Tenkte i utgangspunktet å bosette oss i nærheten eller i Malaga, for å gjøre pendlingen billig og enkel. 

Noen som har gjort/gjør noe lignende?

Vi snakker begge spansk, og er drittlei av høst, vinter og regn. Vi er i 30-årene. 

Anonymkode: 8eaf9...b80

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke masse regler og papirarbeid for sånt? Altså å bo i utlandet og jobbe i Norge? Ta dere heller en ferie, da slipper dere masse unødvendig stress.. 

Skrevet
FunnyBoy123 skrev (11 minutter siden):

Er det ikke masse regler og papirarbeid for sånt? Altså å bo i utlandet og jobbe i Norge? Ta dere heller en ferie, da slipper dere masse unødvendig stress.. 

Eh, jo det er så klart litt av en prosess. Men det er jo den prosessen vi har lyst til å starte, det er derfor jeg skriver her. 

Vi ønsker å bo i Spania. Ferie er vi på ofte. Vi ønsker kulturforandring, språkforandring og værforandring - muligens permanent, men i alle fall for ett til to år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh, jo det er så klart litt av en prosess. Men det er jo den prosessen vi har lyst til å starte, det er derfor jeg skriver her. 

Vi ønsker å bo i Spania. Ferie er vi på ofte. Vi ønsker kulturforandring, språkforandring og værforandring - muligens permanent, men i alle fall for ett til to år. 

I Malaga-området kunne vi også kjøpt oss bolig uten lån. Noe som frister veldig. 

Planen er å kjøpe bolig, og kunne jobbe deltid. 

Mer fritid, rett og slett. 

Og så vidt jeg forstår det, så er vi fortsatt medlemmer i Norsk folketrygd så lenge vi arbeider i Norge. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk jobb i Spania, og bodde der fast med barna. Som gikk på skole der. Mens mannen jobber off shore, og pendlet hjem på jobb. For han var det veldig greit, men gikk som regel bort en dag eller to i pendlinga. (Så han fikk 2 uker på jobb og 3/4 uker i Spania.

Dere kan jo prøve, men jeg tror det blir travelt med sånne korte intervaller. Meningen med å flytte er vel å få finne roen litt i et annet land? Jeg fikk jobb hos et norsk firma, som ikke krevde altfor gode spansk kunnskaper. (Mye norsk innen helse og bolig der nede).

Anonymkode: c8334...d41

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I Malaga-området kunne vi også kjøpt oss bolig uten lån. Noe som frister veldig. 

Planen er å kjøpe bolig, og kunne jobbe deltid. 

Mer fritid, rett og slett. 

Og så vidt jeg forstår det, så er vi fortsatt medlemmer i Norsk folketrygd så lenge vi arbeider i Norge. 

Sånn sett er ikke dette noe stress. Så lenge dere har norsk arbeidsgiver og jevnlig er i Norge. Men tror ikke du finner roen du søker med denne ordningen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk jobb i Spania, og bodde der fast med barna. Som gikk på skole der. Mens mannen jobber off shore, og pendlet hjem på jobb. For han var det veldig greit, men gikk som regel bort en dag eller to i pendlinga. (Så han fikk 2 uker på jobb og 3/4 uker i Spania.

Dere kan jo prøve, men jeg tror det blir travelt med sånne korte intervaller. Meningen med å flytte er vel å få finne roen litt i et annet land? Jeg fikk jobb hos et norsk firma, som ikke krevde altfor gode spansk kunnskaper. (Mye norsk innen helse og bolig der nede).

Ja, det blir nok litt travelt, men definitivt ikke mer travelt enn vi har det nå, med to fulltidsjobber. Jeg har også mulighet til å jobbe hver 3. helg. 

Og så er idéen at på sikt så skal i alle fall én av oss kanskje få oss jobb der nede. Men så skal man jo jobbe mye for å tjene gode penger i Spania, óg. Så mulig det blir roligere med pendling, faktisk, tenker jeg. 

Så gøy at dere har gjort det! Det hørtes jo ut som en veldig god løsning for dere. 

Er det problemfritt for mannen din å være bostedsregistrert i Spania mens han jobber i/for Norge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sånn sett er ikke dette noe stress. Så lenge dere har norsk arbeidsgiver og jevnlig er i Norge. Men tror ikke du finner roen du søker med denne ordningen.

Hvor har folk det fra at jeg søker roen? Jeg søker litt mer fritid, litt mindre boliglån, og ellers søker jeg det motsatte av ro - mer utadvendt kultur, liv i gatene, sol, sjø osv. Og bare å gjøre noe annerledes en stund, ikke gro fast i hverdagsrutina. 

Skrevet

Forstår at det kan stressende med en del reising, men spørsmålet er jo hvilke alternativer man har. Alternativet, om vi skulle fått dette til, er jo to fulltidsjobber i Spania, og det ville gitt oss mye mindre fritid, og sannsynligvis mye dårligere økonomi. 

Vi ønsker å besøke familie og venner ofte også, så da tenkte vi at vi kunne slå jobbing sammen med dette. For min del tror jeg at de månedlige turene til Norge blir veldig hyggelig, når man har hatt 1-2 uker fri forut for dette. 

Jeg kan gå fra å jobbe fulltidsturnus, til å jobbe i ca 25 % stilling, men ha ca samme kjøpekraft pga at jeg vil eie hus/leilighet og billige spanske priser. 

Mannen vil gå fra over 20 til ca 10 arbeidsdager i uka. Men det er han som er mest aktuell for å finne seg jobb der nede også. 

Dette er bare jobbaspektet ved det. Så er det alt man vinner på kultur, vær, romsligere økonomi, eventyr osv.

Skrevet

Synes det er en veldig gøy plan; dere høres gøye ut🤗Ikke så lenge siden jeg så nybygg ikke så langt fra sjø til ca 2 mill nkr.

Husker ikke navn, men ikke veldig langt fra Alicante. Jeg hadde selv gjerne gjort dette, men er alene, syk og minsteufør så føler det blir for risky.

Men de har jo alt nordmenn trenger der; av mat, helsetjenester osv? Men dere vil nok ikke spise kjøttkaker da😅

Selv jeg som ufør ville fått bedre kjøpekraft. Kanskje t.o.m mindre.

Leieprisene er vel ikke så ille om man ikke kjøper bolig. 

Anonymkode: 33e02...5ca

Skrevet

Herregud for noen miljøsvin dere er. Vurderer dere virkelig å fly frem og tilbake Norge-Spania nærmere hundre ganger årlig?

Anonymkode: 028bb...7ff

• Liker 2
Skrevet

Det kommer til å bli kjempelønnsomt nå som Senterpartiet skal øke pendlerfradraget. Gjør du dette riktig blir du nullskatteyter 

Anonymkode: b1f2d...eac

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herregud for noen miljøsvin dere er. Vurderer dere virkelig å fly frem og tilbake Norge-Spania nærmere hundre ganger årlig?

Anonymkode: 028bb...7ff

Ta deg en bolle. Selv har jeg flyangst og har ikke flydd på 10 år. Men tar det inn igjen med masse bilkjøring med min herlige dieselbil😜

Anonymkode: 33e02...5ca

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...