Gå til innhold

Gode førstegangshunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge hatt lyst på hund sammen med samboer men helt blank på hvilken rase... Alle er så forskjellige og enkelte mer krevende enn andre. 

Vi er ikke ekstremt aktive men håper å bli mer aktiv, men det er urealistisk for oss å skaffe hund som krever veldig mye aktivitet. Sjeldent vi går i skog og mark for å si det mildt men har null problem med å gå turer generelt. 

Jeg syns det er litt vanskelig å sette meg inn i alt for det er så fryktelig mye info om hver rase men jeg og typen klarer liksom ikke peke ut en bestemt. 

Hva vil dere si er de bedre førstegangs hundene? Selvfølgelig er vi forberedt på at det vil bli problemer her og der uansett men vi må bare være realistisk og se at vi ikke akkurat kan ta de mer krevende rasene med en gang. 

Anonymkode: 2e70d...fb6

Skrevet

Hamster er gode førstegangshunder. Man får et lite innblikk i hva ansvar for dyr innebærer, de krever mindre, kan lettere tas med på bilturer og de dør fortere.

Anonymkode: 2a935...ce4

• Liker 10
Skrevet

Labrador var min første hunderase. Siden de er ekstremt matmotiverte og lettlærte, er de enkle å trene selv uten veldig mye hundeerfaring fra før. Vær oppmerksom på at de første par årene kan være veldig slitsomme (spesielt med hannhund), men kommer man seg over valp- og unghundtiden, og har lagt mye trening i hunden, sitter man igjen med en veldig omgjengelig hund som legger aktivitetsnivået sitt etter eieren.

• Liker 5
Skrevet

Min samboer fikk schæfer etter brukslinjer som førstegangshund. Så det er mer hva du legger i av arbeid, enn at det finnes førestegangshunder. 

Hvis du sier mer om hva dere kan tilby en hund, er det lettere å foreslå en rase som passer. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hamster er gode førstegangshunder. Man får et lite innblikk i hva ansvar for dyr innebærer, de krever mindre, kan lettere tas med på bilturer og de dør fortere.

Anonymkode: 2a935...ce4

🤭🤭

Anonymkode: f85a7...9da

Skrevet

Hva mener du med "gå turer generelt?"

Det første dere må tenke på er hva dere kan tilby en hund. Velger dere en rase som ikke har behov for så mye aktivitet, så betyr ikke det at dere ikke trenger å gjøre så mye med den. Dere må likevel ut på tur morgen, dag og kveld, hver eneste dag. Kommer dere hjem fra jobb, er slitne og har lyst til å slappe av? Synd, hunden må få seg en tur.

Dårlig vær, sliten, litt forkjøla etc, er ingen unnskyldning. Alle raser må få stimuli daglig, uansett hvor mye stimuli de trenger.

Får dere valp, så er det også mye jobb det første året. I starten må valpen ut og tisse hver time, og etter at den har sovet, spist og lekt. Den må også opp 2-3 ganger i løpet av natten de første ukene. Den må også få trening i form av miljøtrening, sosialisering og lydighet. Valpekurs er et must. Det er MYE jobb, også blir det enda litt mer jobb senere, når man finner ut at hunden har fått seg noen uvaner (bjeffing, utagering på tur osv) man må trene vekk. I tillegg kommer negleklipping, børsting, veterinærbesøk. 

Å gå turer er bare halve jobben med hund. Sjekk på nkk's rasevelger hva som kan passe dere

Anonymkode: 71020...386

• Liker 11
Skrevet

Ts her. Svarer de som faktisk vil gi råd. Setter pris på det. 

Jeg skal ikke skryte på meg at det garantert blir lange turer hver dag men mosjon skal hunden selvfølgelig få. En lang tur om dagen hadde vært ønskelig pluss noen kortere rundt nabolaget. Vi bor i en leilighet, 63 kvm, men har gode turområder rundt. Jeg har to katter så det har sikkert litt å si 😅 vi kan tilby det vanlige av stell, lek, kjærlig familie, skikkelig mat, dyrlege besøk og forsikring. 

Har oppvokst med pass av hund men aldri eid en selv. Gikk i alt fra toy puddel til fuglehund så har liksom noen spesielle ønsker annet enn at den kan trives i en helt A4 familie. Vil kanskje helst ha en medium størrelse, da ingen av oss er så gira på de minste rasene. Alt fra medium til litt større hadde vært fint men er åpen for alle tips. 

Vi er en helt vanlig familie med et ønske om å skaffe hund i fremtiden og er mer enn villig til å lære. 

• Liker 1
Skrevet

Alt annet er likegyldig, dere vil bare ha en hund som det er høy sannsynlighet for å lykkes med å oppdra til en grei og omgjengelig hund? Pelsstell, utseende, alt det der spiller ingen rolle? Interessant spørsmål :)

Anonymkode: 10d50...73e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alt annet er likegyldig, dere vil bare ha en hund som det er høy sannsynlighet for å lykkes med å oppdra til en grei og omgjengelig hund? Pelsstell, utseende, alt det der spiller ingen rolle? Interessant spørsmål :)

Jeg sa aldri at jeg ikke ønsket å jobbe for hunden. Jeg spørr bare om det finnes hunder som krever mindre. Vi er en A4 familie med et A4 liv. Jeg kan ikke realistisk ha en huskey eller fuglehund som helst skulle vært ute så mye som overhodet mulig. 

Jeg ser jo selv at det er enkelte raser som overhode ikke passer alle. Er det så feil å be om litt info? 

Herregud. 

• Liker 5
Skrevet

Syns du har fått mange frekke svar her TS, men spørsmålet du stiller er jo helt legitimt. Vi har en rase som ikke krever timevis i skogen hver dag, nettopp fordi vi ikke er så veldig aktive selv. Vil likevel si vi er gode hundeeiere. De får 1 time om dagen på tur samt lek/hjernetrim og små lufteturer for å gjøre fra seg. Vi har vår rutiner i familien og hundene stortrives med det 😊

Jeg vil nok anbefale deg å se på raser som er kategorisert som «selskapshund», dette er ofte små raser med lite til middels aktivitetsnivå. Masse flotte hunder i den kategorien som like gjerne ligger og koser på sofaen en dag og går på fjelltur den neste. Allsidige og hendige raser! 😍

• Liker 8
Skrevet
Fiora skrev (3 minutter siden):

Syns du har fått mange frekke svar her TS, men spørsmålet du stiller er jo helt legitimt. Vi har en rase som ikke krever timevis i skogen hver dag, nettopp fordi vi ikke er så veldig aktive selv. Vil likevel si vi er gode hundeeiere. De får 1 time om dagen på tur samt lek/hjernetrim og små lufteturer for å gjøre fra seg. Vi har vår rutiner i familien og hundene stortrives med det 😊

Jeg vil nok anbefale deg å se på raser som er kategorisert som «selskapshund», dette er ofte små raser med lite til middels aktivitetsnivå. Masse flotte hunder i den kategorien som like gjerne ligger og koser på sofaen en dag og går på fjelltur den neste. Allsidige og hendige raser! 😍

Tusen takk!! 

Jeg vil mer enn gjerne ta vare på en hund og har mer å gi enn det kanskje ser ut som i forhold til første innlegg. Jeg skjønner at folk blir irritert på de som tror hun bare er lek og moro uten arbeid, men jeg vet det vil bli jobb med det. Jeg vil bare vite som du sir hvilke raser som passer bedre inn i et A4 hjem. Jeg er ikke i skog og mark hver dag, det går som regler i turer i nabolaget osv. Nå har jeg heller ikke stor hage men en leilighet og det er også relevant selv om jeg gjerne i fremtiden vil ha hus med hage osv. 

Skal lese meg mer opp på selskaphundene og ta det derfra. Er jo ikke snakk om å få tak i hund i morgen. Vil ta meg god til å lære, men bare litt overveldende å sette seg inn i absolutt alt av alle raser. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sa aldri at jeg ikke ønsket å jobbe for hunden. Jeg spørr bare om det finnes hunder som krever mindre. Vi er en A4 familie med et A4 liv. Jeg kan ikke realistisk ha en huskey eller fuglehund som helst skulle vært ute så mye som overhodet mulig. 

Jeg ser jo selv at det er enkelte raser som overhode ikke passer alle. Er det så feil å be om litt info? 

Herregud. 

Problemet ligger nok i at du knapt ga noe som helst informasjon om hvilke kriterier dere ønsker og om hva dere kan tilby en hund. Da får du heller ikke noen ordentlige svar. 

Så, en lite energisk hund i et hjem med to katter og to voksne personer. Barn? Hva tåler dere av pels/pelsstell?

Tenkte å foreslå whippet tidligere, da de ikke krever særlig mye, men ser jo nå at du har to katter, så da er ikke det nødvendigvis lurt. Gå for en selskapshund. Bichon frise? Smart og kvikk. Veldig sjarmerende rase og relativt frisk. Den krever en del pelsstell, men det er en veldig god familiehund.

https://www.nkk.no/raser/bichon-frise-article8158-815.html

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet ligger nok i at du knapt ga noe som helst informasjon om hvilke kriterier dere ønsker og om hva dere kan tilby en hund. Da får du heller ikke noen ordentlige svar. 

Så, en lite energisk hund i et hjem med to katter og to voksne personer. Barn? Hva tåler dere av pels/pelsstell?

Tenkte å foreslå whippet tidligere, da de ikke krever særlig mye, men ser jo nå at du har to katter, så da er ikke det nødvendigvis lurt. Gå for en selskapshund. Bichon frise? Smart og kvikk. Veldig sjarmerende rase og relativt frisk. Den krever en del pelsstell, men det er en veldig god familiehund.

https://www.nkk.no/raser/bichon-frise-article8158-815.html

Ja, jeg innså det nå 😅

Jeg skjønner jo at folk bryr seg og hadde sikkert blitt provosert selv om jeg så mitt innlegg fra samme synspunkt. Helt ærlig så er jeg bare veldig usikker og blank på alt. Skal lese meg mer opp på det selvfølgelig ❤️

Takk

• Liker 3
Skrevet

Sjekk ut dansk svensk gårdshund. Små, men ikke mini i størrelse. Greie hunder, lett-trente, krever ikke vanvittig mye, men vanlig mosjon og mental trening. Krever ikke pelsstell heller 😄

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk!! 

Jeg vil mer enn gjerne ta vare på en hund og har mer å gi enn det kanskje ser ut som i forhold til første innlegg. Jeg skjønner at folk blir irritert på de som tror hun bare er lek og moro uten arbeid, men jeg vet det vil bli jobb med det. Jeg vil bare vite som du sir hvilke raser som passer bedre inn i et A4 hjem. Jeg er ikke i skog og mark hver dag, det går som regler i turer i nabolaget osv. Nå har jeg heller ikke stor hage men en leilighet og det er også relevant selv om jeg gjerne i fremtiden vil ha hus med hage osv. 

Skal lese meg mer opp på selskaphundene og ta det derfra. Er jo ikke snakk om å få tak i hund i morgen. Vil ta meg god til å lære, men bare litt overveldende å sette seg inn i absolutt alt av alle raser. 

Synes det høres ut som du har gjort deg masse reflekterte tanker rundt det å ha hund. Dere og hunden kommer til å lære sammen, og med riktig innstilling går det som regel bra!

Hund er livsstil og man legger seg til nye vaner som passer familien. Vi er f.eks i skogen både lørdag og søndag hver helg for at hundene skal få løpe fritt og kose seg. Dette gjorde vi aldri før vi fikk hund, men nå gir det både oss og hundene masse glede. Veien blir til mens man går 😊

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Herregud. 

Nei du hallo, det var ikke negativt ment, nå leste du noe helt annet i kommentaren min enn det jeg mente! Det var for å presisere hva dere leter etter. Jeg kunne ikke se at dere hadde noen som helst preferanser på andre egenskaper enn akkurat at det var en fin førstegangshund, dvs. viktigste kriterie er at den er lett å lykkes med. Det er et interessant spørsmål! Jeg kommer til å velge en slik rase neste gang vi skal ha ny hund, derfor interessant å se hvilke svar du får. Jeg er heller ikke ute etter en hund som blir bra helt uten jobb, det er urealistisk. Men ønsker en rase som det er stor sannsynlighet for at blir ukomplisert med folk og andre hunder, barn, kan gå løs, osv. Har hund med noen sånne utfordringer nå og ønsker å minimere sjansen for repeat av det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei du hallo, det var ikke negativt ment, nå leste du noe helt annet i kommentaren min enn det jeg mente! Det var for å presisere hva dere leter etter. Jeg kunne ikke se at dere hadde noen som helst preferanser på andre egenskaper enn akkurat at det var en fin førstegangshund, dvs. viktigste kriterie er at den er lett å lykkes med. Det er et interessant spørsmål! Jeg kommer til å velge en slik rase neste gang vi skal ha ny hund, derfor interessant å se hvilke svar du får. Jeg er heller ikke ute etter en hund som blir bra helt uten jobb, det er urealistisk. Men ønsker en rase som det er stor sannsynlighet for at blir ukomplisert med folk og andre hunder, barn, kan gå løs, osv. Har hund med noen sånne utfordringer nå og ønsker å minimere sjansen for repeat av det.

Uff beklager 😭

Tror jeg ble litt overveldet av de negative svarene over så leste ditt i helt feil tone. 

Beklager så mye 😬 Ble flau nå

• Liker 1
Skrevet

Bichon frise som noen har nevnt, alternativt den lille klovnen Griffon bruxellois/belge? 

Anonymkode: edb4f...11b

• Liker 2
Skrevet

Hva med Shetland Sheepdog? 

Da jeg var yngre og familien skulle få oss hund så endte vi opp med den. Passe størrelse, krever en del pelsstell da men det er jo overkommelig :)  Familien vår var heller ikke superspreke fjellfolk liksom, men gikk vanlige turer i nabolaget. Synes det var en helt herlig rase

Anonymkode: ffe45...4d6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...