AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Hei. Jeg har sosial angst og nå må jeg i et politi avhør om ikke så lenge til pga jeg var på samme sted som venninna mi ble slått ned av en annen jente. Noen ting jeg lurer på: Hvordan foregår selve avhøret når jeg er der inne og det jeg lurer mest på er, hva skjer videre etter avhøret? Hvordan får man info når det er ferdig? Venninna mi har spurt meg om å lyve for henne der inne, men det kan jeg ikke gjøre for jeg vet man kan få straff for å lyve. Hun blir sikkert sur på meg men det får bare være. Jeg kommer til å svare ærlig på det jeg blir spurt om. Håper noen kan svare meg. Anonymkode: ea157...459
Terrex Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei. Jeg har sosial angst og nå må jeg i et politi avhør om ikke så lenge til pga jeg var på samme sted som venninna mi ble slått ned av en annen jente. Noen ting jeg lurer på: Hvordan foregår selve avhøret når jeg er der inne og det jeg lurer mest på er, hva skjer videre etter avhøret? Hvordan får man info når det er ferdig? Venninna mi har spurt meg om å lyve for henne der inne, men det kan jeg ikke gjøre for jeg vet man kan få straff for å lyve. Hun blir sikkert sur på meg men det får bare være. Jeg kommer til å svare ærlig på det jeg blir spurt om. Håper noen kan svare meg. Anonymkode: ea157...459 Si sannheten 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Terrex skrev (4 minutter siden): Si sannheten Det skal jeg. Ts Anonymkode: ea157...459
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Hei, Som du nevner er det straffbart å lyve i avhør. Du er mest sannsynlig vitne og vil ha viltneplikt. Det sagt så trenger du ikke å forklare deg i avhør, men du må møte. Politibetjenten vil gi deg alle rettighetene og pliktene dine når du er der før avhøret formelt starter. Lydopptakeren vil bli skrudd på relativt tidlig, for din rettsikkerhet slik at politiet ikke skriver feil i avhøret (så finnes det bevis på hva du har sagt dersom politiet skriver direkte feil). Ett avhør er mer som en samtale hvor du forteller så mye som mulig, og politiet stiller eventuelle spørsmål formet på en måte som gjør at du får fortelle fritt . Har vært i noen avhør selv, det pleier å være veldig hyggelig og jeg blir ofte sittende og prate med politiet både før og etterpå om alt mulig. Du kan stille politiet spørsmål, men politiet har taushetsplikt og kan mest sannsynligvis ikke si så mye om saken i seg selv. Hva slags info er det du trenger/ønsker når avhør er ferdig? Kan være lurt å fortelle politibetjenten om angsten din, og si ifra om du får antall eller trenger en pause. Som sagt pleier det å være en hyggelig og fin opplevelse hvor jeg har følt meg tatt på alvor og respektert 🙂 Anonymkode: d2790...351 5
Bacteria Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Som du nevner er det straffbart å lyve i avhør. Du er mest sannsynlig vitne og vil ha viltneplikt. Det sagt så trenger du ikke å forklare deg i avhør, men du må møte. Politibetjenten vil gi deg alle rettighetene og pliktene dine når du er der før avhøret formelt starter. Lydopptakeren vil bli skrudd på relativt tidlig, for din rettsikkerhet slik at politiet ikke skriver feil i avhøret (så finnes det bevis på hva du har sagt dersom politiet skriver direkte feil). Ett avhør er mer som en samtale hvor du forteller så mye som mulig, og politiet stiller eventuelle spørsmål formet på en måte som gjør at du får fortelle fritt . Har vært i noen avhør selv, det pleier å være veldig hyggelig og jeg blir ofte sittende og prate med politiet både før og etterpå om alt mulig. Du kan stille politiet spørsmål, men politiet har taushetsplikt og kan mest sannsynligvis ikke si så mye om saken i seg selv. Hva slags info er det du trenger/ønsker når avhør er ferdig? Kan være lurt å fortelle politibetjenten om angsten din, og si ifra om du får antall eller trenger en pause. Som sagt pleier det å være en hyggelig og fin opplevelse hvor jeg har følt meg tatt på alvor og respektert 🙂 Anonymkode: d2790...351 Signerer denne. Dette er ikke noe å grue seg for, ts. Vær ærlig og si det som er sant. Tom jeg har vært i avhør, hadde vitnestatus i en ganske trasig voldssak. Var en fin opplevelse, politimannen var profesjonell og empatisk. 1
n_97 Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 Bra du har bestemt deg for å ikke lyve, det må du ikke finne på. Om det blir rettssak må du kanskje vitne i retten og da vil motpartens advokat antakelig få deg til å dumme deg skikkelig ut under kryssforhøret. Å lyve troverdig er ikke lett. Vær ærlig om angsten, slik andre har nevnt. 1
Lorieen Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 Fortell det som er sant, uten å hverken legge til eller trekke fra noe. Det kan, som du selv poengterer, være straffbart å lyve til politiet. En god venninne ville aldri krevd av deg at du skulle lyve for henne i avhør. Sånt krever man ikke av andre. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå