Gå til innhold

Vold, krisesenter og flink-pike syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir anbefalt av alle, inkludert fastlege, å ta meg sykemelding. Men jeg ønsker det ikke, er en pliktoppfyllende arbeidstaker. Har blitt utsatt for vold og jeg og barna bor nå på krisesenter.

Når ville du følt deg klar for å dra på jobb igjen? Er jeg en dårlig arbeidstaker hvis jeg takker ja til sykemelding?

Og nei, jeg har det ikke bra... men tenker jeg kanskje klarer å "ta meg sammen" på jobb. Folk opplever jo kriser hele tiden...

Anonymkode: 0ff4f...b89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såklart kan du ta sykemelding 

Anonymkode: 000ae...117

• Liker 13
Skrevet

Hvorfor skal du ta sykemelding hvis du ikke trenger eller ønsker det? Folk er ulike, for mange (inkludert meg) er det bare godt å komme på jobb og tenker på noe annet i noen timer. 
Ikke la andre fortelle deg hva du skal gjøre.

Anonymkode: c5fa2...53a

• Liker 12
Skrevet

Folk opplever kriser og sykmelder seg ja, for smerter og ulykker og diverse.

Du er på krisesenter pga vold. KRISESENTER. 

les dette høyt: JEG ER PÅ KRISESENTER PGA VOLDELIG FORHOLD. 

synes du fortsatt det er en god ide å gå på jobb? Hvor lenge skal du flykte fra følelsene dine? En vekker til deg, det er helt andre ting i livet ditt som trenger oppmerksomhet en jobben din. Du kan ikke lenger gjemme deg bak jobb og andre folks behov. På tide å bli kjent med seg selv og sine. Du har barn, gjør det for dem. 

Anonymkode: 1d204...e90

• Liker 17
Skrevet

Så jobbe, kommer til å takke deg for at du presser deg til bristepunktet? 

Trur ikke det nei. Du skal tenke på din egen helse og være der for barna dine. 

Anonymkode: f0b56...8d5

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke la andre fortelle deg hva du skal gjøre.

Hun er på krisesenter for pokker.

Er det noe hun skal gjøre nå, så er det å slå av sin egen stemme om å piske seg selv enda hardere, tåle enda litt mer, være snill og flink pike, og i stedet lytte til andre som sier hun må ivareta seg selv.

• Liker 13
Skrevet

Her må du nesten bare prøve å komme i kontakt med følelsene dine, og hva som er best for deg og barna dine nå.

Trenger barna dine å ha deg der sammen med seg? Trenger de å snakke ut? Eller er de i den "normale hverdagen" med barnehage/skole og bare sover på krisesenteret? Har de fått noen støtte (psykolog etc) eller er de for små til å ha noen nytte av det?

Trenger DU avveksling og å tenke på noe helt annet (ved å for eksempel gå på jobb), eller trenger du aller mest å ha tid og fred til å tenke gjennom det som har skjedd og hva du skal gjøre videre?

• Liker 7
Skrevet

For Guds skyld menneske. Ta sykeperm.

• Liker 5
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (13 minutter siden):

Er det noe hun skal gjøre nå, så er det å slå av sin egen stemme om å piske seg selv enda hardere, tåle enda litt mer, være snill og flink pike, og i stedet lytte til andre som sier hun må ivareta seg selv.

Og du vet med 100% sikkerhet at det er bedre for TS å sitte på krisesenteret hele dagen istedet for å være på jobb noen timer? Tenker hun kan avgjøre det selv.

Jeg har levd lenge nok til å vite at folk er forskjellige, og for mange er det både viktig og helsebringende å opprettholde en mest mulig normal hverdag også når de står i kriser. 

• Liker 6
Skrevet

Det er svært uvanlig at en fastlege forsøker å få pasienten til å ta sykemelding. Andre ser åpenbart at du er sliten, i sjokk, trenger en pause. Du kan jo ta en uke bare og se hvordan det føles? Kanskje det hadde vært godt å sove? Kanskje det hadde gjort deg godt å gjøre noe for deg selv for én gangs skyld? Gå en tur i parken, les en bok, lytt til musikk. Hva med å legge seg på sofaen og gjøre ingenting? Du har rett til å ta vare på deg selv. Lykke til. 🙂❤️

Anonymkode: 3c4be...861

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du vet med 100% sikkerhet at det er bedre for TS å sitte på krisesenteret hele dagen istedet for å være på jobb noen timer?

Selvfølgelig, ungene er jo der også. De behøver henne. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er svært uvanlig at en fastlege forsøker å få pasienten til å ta sykemelding.

Anonymkode: 3c4be...861

Nei, det er det ikke. Dette er legens oppgave. Det normale er at det er legen som sykmelder.

At enkelte er mer vant med å mase seg til sykmelding, betyr ikke at det er mer vanlig, og i alle fall ikke mer riktig. 

• Liker 3
Skrevet

Vanskelig å svare på noen syntes det hjelper å være på jobb. Men føler vel at legen din anbefaler å sykmelde deg fordi du rømmer i jobb. Jeg tenker at hvis du rømmer i jobben din, så bør du høre på legen og prøve å lande litt før du drar på deg noe kronisk. Men dette er det bare du og legen som vet. Hvis det å være på jobb hjelper deg, så bør du jo dra på jobb

Anonymkode: 9481b...5b7

Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (2 minutter siden):

Åja, trodde kanskje de var i barnehage og på skole om dagen, hadde ikke fått med meg at de var på krisesenteret på dagtid. Da vet du mer enn meg, og da stiller situasjonen seg annerledes. 

• Liker 1
Skrevet
~ m a u d e ~ skrev (24 minutter siden):

Jeg har nå lest en gang til, og det står ikke noe om at barna ti TS er på krisesenteret hele dagen. Hvor har du det fra? Det vanlige er jo at barna fortsetter på skole og i barnehage. 

• Liker 2
Gjest Skogsalv
Skrevet

Jeg tenker at dersom du og ungene er på krisesenter, så er denne høstferien utenom det vanlige ❤ 

Ta den sykemeldingingen uten dårlig samvittighet.  Nå er det deg og ungene KUN  i noen uker 🙂 

De trenger ditt overskudd i sin hverdag nå noen uker ,til ting lander .  Jobben har du alltid.  ( det tilskriver jeg " strebergenet " du her fremstiller 😎💪,,, ordner seg ❣) 

Absolutt NØDVENDIG for barna at du hviler mens de er på skolen/ barnehage for veien videre ,etter VOLD. Et krisesenteropphold kan fort gå over 2-3 mnd. 

Glem flink pike !! Nå tar du grep og tid for ungene ! Jobben i 2 hånd.  De forstår og venter til alt er på plass 🙂🌷 

Kjør åpne kort! Skammen er ikke din !! Det vet du 🌷

Gjest Skogsalv
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har nå lest en gang til, og det står ikke noe om at barna ti TS er på krisesenteret hele dagen. Hvor har du det fra? Det vanlige er jo at barna fortsetter på skole og i barnehage. 

Ja,det er normalen.  

Skrevet

En bedre grunn for å ta sykemelding enn din livssituasjon akkurat nå skal man lete etter så om du føler du har behov for å ikke gå på jobb nå så gjør du det. Det vil ikke være et problem å få en legeerklæring på dette heller med tanke på din situasjon så dette kan du få uten et snev av dårlig samvittighet.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Åja, trodde kanskje de var i barnehage og på skole om dagen, hadde ikke fått med meg at de var på krisesenteret på dagtid. Da vet du mer enn meg, og da stiller situasjonen seg annerledes. 

Det varierer, ofte så sender man barna på skolen og barnehage men spørs på alt rundt. Hvis trusselnivået er høyt og det er stor fare for at han kan dukke opp der så pleier man å avvente. Så du tar ikke helt feil. :) 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Blir anbefalt av alle, inkludert fastlege, å ta meg sykemelding. Men jeg ønsker det ikke, er en pliktoppfyllende arbeidstaker. Har blitt utsatt for vold og jeg og barna bor nå på krisesenter.

Når ville du følt deg klar for å dra på jobb igjen? Er jeg en dårlig arbeidstaker hvis jeg takker ja til sykemelding?

Og nei, jeg har det ikke bra... men tenker jeg kanskje klarer å "ta meg sammen" på jobb. Folk opplever jo kriser hele tiden...

Anonymkode: 0ff4f...b89

Slutt å se deg selv utenfra og kjenn etter inni deg hva du trenger. Hva andre folk kan eller opplever er ikke viktig. Vil det være godt for deg å gå på jobb? Eller trenger du en pause?

~ m a u d e ~ skrev (15 timer siden):

Enig. 

Anonymkode: 48474...2a8

• Liker 2
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Kjære TS,

Du er ikke en dårlig arbeidstaker om du blir sykemeldt. Arbeidstakere er mennesker, og de fleste av oss opplever i blant at livssituasjon og helse gjør det nødvendig med sykemelding.

Dette handler også om hva som er best på sikt. Noen går for lenge og tar seg sammen og ender med å bli mye slitnere, det er vanlig for såkalt flinke piker. For andre er det å jobbe en kilde til glede og normalitet, og det de trenger i en slik situasjon. Og ikke minst handler det om barnas situasjon: Hvor er de når du er på jobb?

Hva du gjør er selvsagt opp til deg. Men om du skal jobbe må det være fordi det er best for deg, også på lang sikt, og ikke fordi du tar hensyn til arbeidsgiver.

Lykke til, TS! Jeg heier på deg i denne vanskelige tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...