AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 noen som har vært i arbeidspraksis med nav og fått tilbud om jobb etterpå? Og hvor lenge var du i prakis? Anonymkode: f3542...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Broren min var i arbeidspraksis i ett halvt år, så søkte han jobb samme sted, og fikk fast stilling. Han har mild autisme og sliter med den sosiale biten. Anonymkode: 39d59...dce 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Det er svært få som får en stilling etterpå, mange firmaer utnytter dette skikkelig. Anonymkode: caa11...ef4 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg fikk jobben jeg har nå ved å være i en slags arbeidspraksis. Vet ikke akkurat hva slags praksis det var, det er 10+ år siden. Jeg var i praksis flere forskjellige plasser i ca. 3 år. Jeg tror jeg maks kunne ha sånn praksis i tre år, og da jeg begynte der jeg jobber nå tror jeg jeg bare hadde noen måneder igjen. Jeg begynte på våren, og på høsten en gang begynte NAV å true med at jeg måtte slutte. Da fikk sjefen min forhandla en avtale om at jeg kunne få 50 % vikariat hvis NAV ga meg fortsatt 50 % praksis. Ut på nyåret slapp NAV meg helt, og da hadde plutselig sjefen 100 % vikariat til meg. Så hadde jeg flere vikariater på 3 mnd. i forskjellige prosenter kombinert med at jeg var tilkallingsvikar. Etter fire år sånn hadde jeg rett på fast stilling, og her sitter jeg nå. Alle plassene jeg har vært i praksis har vært innenfor det offentlige. Og alle har sagt at jeg har vært flink og at de gjerne skulle beholdt meg, men at det ikke finnes midler eller stillinger, og så har jeg blitt sendt videre til neste plass. Der og da følte jeg meg som en taper som bare måtte være takknemlig for å være til, men i ettertid føler jeg meg litt utnytta. NAV visste det ikke var jobbmuligheter, men de var så opptatt av at jeg skulle få "arbeidserfaring" og det skulle være så viktig. Jeg føler jeg har bare kasta bort mange år av livet mitt på å jobbe "gratis". Den siste plassen jeg ble plassert var en større plass med mange flere ansatte. Så det var nok lettere for sjefen å pusle sammen ei stilling til meg der enn på plasser med bare 3-4 andre. Det var ganske dårlig arbeidsmiljø og -moral og masse sykmeldinger da jeg begynte her, og etter bare noen måneder i praksis hadde jeg egentlig mer ansvar enn flere av de fast ansatte. Da NAV begynte å ville flytte på meg igjen, var sjefen blitt ganske avhengig av meg. Likevel prøvde han å sno seg unna og beholde meg bare i praksis. Det var ikke før jeg nevnte at jeg hadde søkt jobb i nabokommunen og NAV ville hjelpe meg inn der, at han klarte å finne det 50 % vikariatet. Da kunne han absolutt ikke gi meg mer enn 50 %. Men da NAV ikke ville gi meg mer var det plutselig ikke noe problem med 100 % heller. Jeg tror jeg var den første som var i praksis på arbeidsplassen min. Siden sjefen hadde sånn hell med meg, har han prøvd seg med noen flere. De fleste har det ikke blitt noe av, men jeg har én kollega til som også etter hvert fikk et vikariat som hun snart har krav på å få gjort om til fast stilling. Anonymkode: 700fa...94e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Var i arbeidspraksis i 1 år. Jobbet som vikar i 1 år. Fikk fast etterpå Anonymkode: 7144b...3c2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er svært få som får en stilling etterpå, mange firmaer utnytter dette skikkelig. Anonymkode: caa11...ef4 Og mange som går på nav utnytter det også. Jeg jobba i en bedrift med mange innom på praksis, og 99 prosent av dem var enten mentalt utfordret på en eller annen måte, eller hadde absolutt null og niks interesse av å være i praksis. Den mikroskopiske andelen som faktisk var der for å lære og gjøre en god jobb fikk uten unntak tilbud om jobb etterpå, så lenge det var plass til å ansette noen. For det er også noe som folk i arbeidstrening ikke ser ut til å forstå, selv om du gjør en god jobb, og selv om bedriften er superfornøyd med deg, så er det ikke sikkert de kan ansette deg på grunn av budsjett, andre ansatte som har fortrinnsrett eller tusen andre grunner. Det er ikke bare å ansette noen bare fordi man har lyst. Anonymkode: 99e33...268 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 17 minutter siden, AnonymBruker said: Alle plassene jeg har vært i praksis har vært innenfor det offentlige. Og alle har sagt at jeg har vært flink og at de gjerne skulle beholdt meg, men at det ikke finnes midler eller stillinger, og så har jeg blitt sendt videre til neste plass. Der og da følte jeg meg som en taper som bare måtte være takknemlig for å være til, men i ettertid føler jeg meg litt utnytta. NAV visste det ikke var jobbmuligheter, men de var så opptatt av at jeg skulle få "arbeidserfaring" og det skulle være så viktig. Jeg føler jeg har bare kasta bort mange år av livet mitt på å jobbe "gratis". Anonymkode: 700fa...94e Du har ikke jobbet gratis, praksisen har vært en forutsetning for at du skal kunne få stønad. Og selvsagt kan du ikke utelukkende sendes til bedrifter som har rom for å ansette folk. Du skal være der i tillegg til andre ansatte, du skal ikke erstatte noen som mangler, og da sier det seg nesten selv at du ikke er garantert å bli ansatt etterpå. Verden er ikke så enkel. Poenget er jo i mange tilfeller nettopp å få arbeidserfaring, prøve seg ut i jobb. Hvis det er så lett å bli ansatt kan du jo bare søke selv, eller? Alle de årene du kastet bort, søkte du aldri en eneste jobb? Anonymkode: 99e33...268 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Har ikke vært det selv, men jobber på Kiwi og av de åtte vi har ansatt de siste 6 åra så har seks av de vært fra praksis, og to var studenter. Har vel vært 3-4 stk som ikke har fått jobb hos oss, men det har vært personer som har vist at de enten ikke passer inn i en sånn type jobb, eller som ikke møter opp o.l. Har vi hatt andre som ikke har fått jobb hos oss, har vi prøvd å fått jobb til de i andre Kiwi butikker. Tre av de vi har ansatt har vært arbeidspraksis, mens tre av de var språkpraksis da. Anonymkode: 94cda...0ba
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg var i arbeidspraksis i to år samtidig som jeg tok en omskolering mens jeg gikk på AAP. Deretter fikk jeg ett års vikariat, og så fikk jeg fast jobb på samme sted. Det er en god måte å komme inn i arbeidslivet igjen på for de av oss som virkelig vil, men man må jobbe ekstremt hardt og jevnt for det, og være på høyden hele tiden. Jeg var for eksempel mye mer fleksibel enn de fast ansatte når det gjaldt å stille opp i prosjekter og ekstraoppgaver. På min arbeidsplass er vi noen som har kommet inn på denne måten, men det har vært mange flere innom som ikke har fått fast jobb. En fikk ett års vikariat, men brukte ikke sjansen sin godt nok i vikariatet, og hadde mye forsentkomming, løgner til arbeidsgiver og noe direkte skulk. Etter at vikariatet var over hadde vi tilfeldigvis fast stilling ledig i samme type jobb, men vedkommende ble ikke vurdert til intervju, engang. Praksis kan derfor også være til ulempe hvis man ikke opptrer ordentlig. Anonymkode: 22cc7...986 5
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har ikke jobbet gratis, praksisen har vært en forutsetning for at du skal kunne få stønad. Og selvsagt kan du ikke utelukkende sendes til bedrifter som har rom for å ansette folk. Du skal være der i tillegg til andre ansatte, du skal ikke erstatte noen som mangler, og da sier det seg nesten selv at du ikke er garantert å bli ansatt etterpå. Verden er ikke så enkel. Poenget er jo i mange tilfeller nettopp å få arbeidserfaring, prøve seg ut i jobb. Hvis det er så lett å bli ansatt kan du jo bare søke selv, eller? Alle de årene du kastet bort, søkte du aldri en eneste jobb? Anonymkode: 99e33...268 Joda, jeg mente "gratis" - gratis for bedriften, som derfor er interessert i å beholde meg der gratis istedenfor å gi meg jobb (som de hadde, straks de ikke fikk meg gratis lenger). Og jeg forventa ikke å bli ansatt, men jeg synes NAV ikke bare burde ha plassert meg på plasser de visste at jeg var garantert å ikke få jobb. Anonymkode: 700fa...94e 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg var i arbeidspraksis da jeg gikk på aap. Var 13 måneder på samme sted før jeg gikk over til fast jobb der. Jeg trengte faktisk ett år på å kunne fungere optimalt i jobb. Anonymkode: d5084...325 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 Problemet med slike utplasseringer er at NAV ofte gjør en svært dårlig jobb for å finne en bedrift som passer personen. Jeg har flere ganger som leder blitt oppringt der de vil utplassere personer hos oss. Ansatte med oss har et svært tungt fysiske yrke som krever mye løft og kjøring av ulike typer maskiner som kan være til fare for andre. Det sier seg selv at det ikke passer rusmisbrukere, folk i rullestol osv. Dersom jeg sier nei til NAV siden jeg ikke har bruk for de og langt mindre kan ansette de så fortsetter de å argumentere for at bedriften skal ta i mot. Forrige gang spurte jeg hva jeg skulle sette de til å gjøre? Steke vafler til lunsj? NAV må gjøre en bedre jobb med å evaluere hvor en "klient" har størst sannsynlighet for å lykkes. Ikke bare plassere ut vilkårlig for å bli kvitt problemet. Anonymkode: 7c60a...7d8 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Med relevant utdannelse da jeg søkte på stillinger ga arbeidspraksis mye positivt! De var referanse, ga attest, jeg kunne vise til relevant erfaring fra praksis og dette bidro til å gi meg en fot inn i ordinært arbeidsliv et annet sted. Jeg var da ærlig i jobbintervju at jeg hadde vært innom arbeidspraksiser tidligere og redegjorde for hvordan erfaring fra de stedene var relevante for jobben jeg søkte. Anonymkode: 2017d...ce0 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet med slike utplasseringer er at NAV ofte gjør en svært dårlig jobb for å finne en bedrift som passer personen. .... NAV må gjøre en bedre jobb med å evaluere hvor en "klient" har størst sannsynlighet for å lykkes. Ikke bare plassere ut vilkårlig for å bli kvitt problemet. Anonymkode: 7c60a...7d8 Jeg har også erfart det du er inne på her (jeg forkortet innlegget ditt midt i). Selv tror jeg at forklaringen har flere aspekter enn at NAV gjør en dårlig jobb med å finne bedrift som passer personen. For det første har ikke "jobbekspertene" mulighet i verden til å ha full forståelse for hva alle slags virksomheter har av prosesser og oppgaver. For det andre er det en realitet at ganske mange av de som skal ut i praksis er vanskelige å plassere. Sant å si finnes det neppe mange nok av de best tilpassede plassene til alle som burde vært der. Da må man forsøke ting man kanskje VET at ikke er den ultimate løsning. Anonymkode: 22cc7...986
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #15 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Med relevant utdannelse da jeg søkte på stillinger ga arbeidspraksis mye positivt! De var referanse, ga attest, jeg kunne vise til relevant erfaring fra praksis og dette bidro til å gi meg en fot inn i ordinært arbeidsliv et annet sted. Jeg var da ærlig i jobbintervju at jeg hadde vært innom arbeidspraksiser tidligere og redegjorde for hvordan erfaring fra de stedene var relevante for jobben jeg søkte. Anonymkode: 2017d...ce0 kan jeg spørre hva slags jobb dette var og hvor lenge du var i praksis her før du fikk jobb? Anonymkode: f3542...fe2
Titania Skrevet 13. oktober 2021 #16 Skrevet 13. oktober 2021 Jeg var i arbeidspraksis ett år før jeg ble ansatt her jeg er idag
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2021 #17 Skrevet 14. oktober 2021 Det er helt sikkert noen bedrifter som utnytter denne ordningen for å skaffe billig arbeidskraft. Men heldigvis mange redelige som bruker den riktig Bedriften jeg jobber i har rekruttert mange ansatte den veien. For eksempel har de tatt inn lærlingkandidater som har falt ut av lærlingløpet hos andre på praksisplass en liten periode for å bli kjent med dem. Dersom de anses å ha potensial og begge parter har trua, så kjøres de over på lærlingløpet slik at de etterhvert får tatt fagbrevet. Mange av disse får fast jobb etterpå. Så! Ja, de får på en måte rimelig arbeidskraft MEN om de gjør det riktig så bruker de jo faktisk en del ressurser på å få til folk også. Vi har 6-7stk inne via Nav nå, jeg er en av dem. Jeg har midlertidig kontrakt og de får lønnstilskudd for meg. Håper på fast jobb etterpå, men hvis jeg ikke får det så har jeg i alle fall fått prøve meg og har skaffet gode referanser. Har mastergrad men lyktes av ulike grunner ikke med å få jobb på egenhånd. Anonymkode: d922a...f8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå