Gå til innhold

Er gravid og vil gi barnet mitt mellomnavn (min mors etternavn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger dette emnet i denne kategorien fordi jeg er mer bekymret for folk og familens meninger angående temaet, fremfor selve navnet.

Foreldrene mine ble skilt da jeg var rundt 12 år, og etter det flyttet faren min til motsatt side av landet. Dette gjorde naturligvis at vi mistet kontakten og så hverandre kanskje en gang i året, og pratet i telefon kanskje en gang i måneden. Etter ca. ti år kom han tilbake hit, og vi har et godt forhold i dag. Resten av familien på den siden bor veldig spredt, og selv om vi har et godt forhold når vi møtes, så er det såpass sjelden at jeg føler liten tilknytning til dem. I tillegg er etternavnet på pappas side ganske rart, såpss rart at pappa la til et annet slektsnavn på slutten, slik at mitt etternavn nå er hans mellomnavn. Jeg brukte lenge kun mellomnavnet mitt, og de fleste kjenner meg faktisk bedre ved det navnet enn ved etternavnet. Må også legge til at jeg er veldig sterkt knyttet til familien på min mors side, sånn at jeg rett og slett føler meg mye mer tilknyttet det navnet enn etternavnet.

Jeg ønsker derfor at det kommende barnet skal ha min mors etternavn, altså mitt mellomnavn, fremfor mitt etternavn. Barnet får i tillegg min samboers etternavn.

Hva er deres tanker angående dette? Jeg var tidligere litt redd for at faren min skulle bli såret, men det aktuelle etternavnet er jo i bunn og grunn ikke engang etternavnet hans lenger etter at han la til det nye etternavnet. Ville dere vurdert det samme som meg?

Anonymkode: 23f57...af3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg bør være helt innafor 😊 Vi kommer ikke til å bruke mitt navn i det hele tatt, kun samboers. Ønsker ikke mellomnavn og hans etternavn er mer spesielt, mitt er i kategorien «Hansen». Alle har sine grunner 😊

Anonymkode: cab80...cea

• Liker 4
Skrevet

Du tar det navnet du har mest tilknytning til og gode følelser for. Om det er ditt mellom- eller etternavn spiller ingen rolle. 

Anonymkode: 8a608...5b4

• Liker 7
Skrevet

Ja. Og jeg ville nok fjernet det selv også. Vil ikke tro faren din kommer til å reagere, han synes tydeligvis heller ikke at navnet er helt stas. 

Anonymkode: b9905...be7

• Liker 2
Skrevet

Våre barn har navnene oppbygd på samme måte som du skisserer: fornavn, fars etternavn og mitt mellomnavn😊

Anonymkode: f6c93...737

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er mer sannsynlig om du gjør det motsatte av det du tenker nå fordi du tenker på hva andre vil tenke og føle. Siden du har tenkt dette er dette noe som er viktig for deg, gå etter magefølelsen din ❤️ 

om du er redd faren din skal reagere ville jeg ha tatt en telefon til han og snakket med han rundt hva du tenker om navnet til barnet, da kommer det ikke så brått på ham senere.

lykke til! 😊

Anonymkode: 77d4a...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det er mer sannsynlig om du gjør det motsatte av det du tenker nå fordi du tenker på hva andre vil tenke og føle

Det jeg mente var: Jeg tror der er mer sannsynlig at du vil angre om du gjør det motsatte av det du tenker nå fordi du tenker på hva andre vil tenke og føle. 

Anonymkode: 77d4a...90d

Skrevet

Å velge bort etternavnet man har etter en far som har vært (delvis) fraværende er helt normalt. Det er en selvfølge at man i dag står fritt til å velge det/de etternavn som man selv har sterkest emosjonell tilknytning til. 

Anonymkode: ec891...c3d

• Liker 2
Skrevet

For det første ville jeg byttet så din fars navn blir mellomnavn, og din mors navn etternavn på deg. 

Og så ville jeg gitt mors navn som mellomnavn til barnet. 

Anonymkode: fd615...e73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...