AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Er det flere enn meg som synes dette er en utfordrende alder? Dere som er foreldre: -Hvor mye er dere sammen med tenåringen? -Har dere felles aktiviteter? -Åpen dialog eller stengt linje? -Fortsatt oppdragelse eller er du mer en veileder/mentor? -Hvilke regler gjelder for tenåringen? Fortell gjerne om hvordan en vanlig hverdag ser ut for dere, med tenåringer i hus. Mvh rådvill mor med gode intensjoner Anonymkode: f0c3e...76d
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg har en gutt på 14, og han er såpass moden at oppdragelsen er vi faktisk ferdige med. Han har grenser, men det meste er åpent for forhandling. Det som ikke kan forhandles, har han ingen forblemer med så lenge vi forklarer hvorfor reglene er der. Jeg er ganske streng, så har hatt godt av å bli utfordret på noen av reglene mine. Det er lett å falle i fellen og lage regler bare fordi det føles fornuftig, selv om det *egentlig* ikke er det. Han er hyggelig og pliktoppfyllende, så jeg ser jo at han ikke trenger å holdes i stramme tøyler. Men friheten han har koster ærlighet. Jeg vil ikke lyves til. Det vanskeligste er følelseslivet, tenåringer har mange store følelser. Han er de siste par årene blitt flink til å regulere seg selv og sette ord på ting som føles vanskelig. For eksempel kan han si at han føler seg urettferdig behandlet dersom det er tilfellet, i stedet for å bli sint og sur som han gjorde før. Han spør gjerne når han ikke forstår hvorfor noen reagerer som de gjør, og er opptatt av å forstå andre og vise oppriktig omsorg for de rundt. Vi har ikke så mange felles aktiviteter, men prøver å knytte bånd i det som føles naturlig. Han er en nysgjerrig fyr, så vi ser for eksempel Brille sammen. Jeg prøver å forstå hva han snakker om når han forteller om gamingen, men der lykkes jeg ikke helt. Han er ganske overbærende med meg der, og forteller likevel. Jeg er opptatt av å ikke presse frem noe, men tilrettelegger så han ønsker å være litt sammen med oss. Han er glad i å gå tur, særlig om det er litt bratt terreng, så vi legger ofte turer til fjellet dersom han skal være med. Anonymkode: 35166...798
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg har jente, men svarer likevel. Hun blir 15 i desember. -Hvor mye er dere sammen med tenåringen? Hun sitter gjerne sammen med oss i en time eller to og ser på tv i helgene. Blir med på hytten stort sett, men blir gjerne ikke med oss dersom vi går fjelltur, er på kino el. -Har dere felles aktiviteter? det er mindre av det nå. Det skal sies at hun trener 15-18 timer i uken, så det er ikke så rart. -Åpen dialog eller stengt linje? Absolutt mest åpen dialog, men innimellom streng linje. -Fortsatt oppdragelse eller er du mer en veileder/mentor? Hmm, er ikke oppdragelse egentlig veiledning? Jeg vil nok si veiledning mest. -Hvilke regler gjelder for tenåringen? vi har ikke veldig mange klare regler. Men siden hun trener svært mye går hun f.eks ikke på fest. Hun har heller ikke kjæreste. Ser for meg det der de områdene som hadde vært mest regelstyrt. Vi tenker jo litt at tiden for veldig strenge regler er ferdig- og vi håper vi har lært hun forskjell på rett og galt. Hun får ikke lov å drikke alkohol (har ikke vært aktuelt så langt). Har ingen veldig faste innetider, men vi pleier å hente henne 22.30isj i helgene dersom hun er hos venner og ikke overnatter. Fortell gjerne om hvordan en vanlig hverdag ser ut for dere, med tenåringer i hus. Hun ordner det meste med lekser og skole selv, er ganske selvstendig. Vi kjører myyyyyyye til og fra trening, hun trener ikke helt i nærheten. Det er nok i bilen vi snakker best sammen, så synes det er verdt tiden! Hun gjør ikke veldig mye husarbeid, og rommet hennes ser innimellom ut som en svinesti. Det er ikke veldig mye krangling, men hun har mye følelser. Innimellom eksploderer hun, mens andre dager er hun verdens blideste. Jeg har litt inntrykk av at hun er en ganske enkel tenåring, og jeg er ikke sikker på at de to andre blir like enkle. Anonymkode: a422c...aa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå