Gå til innhold

Prøvde akkurat og søke boliglån svaret var latterlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte som sagt boliglån gjennom dnb, jeg er ungufør med 309k i året, 21000 utbetalt i mnd (netto)

Har en egenkapital på 1.400.000

resultatet ble etter at han strakk seg så langt han kunne 175.000 i lån...

Er det normalt at det er så strengt?

Mener de virkelig at med min økonomi at jeg ikke kan betale mer en 300kr i renter i mnd?

Noen som har tips til hvordan jeg kan øke dette? 

Har bil, ingen gjeld, ingen barn.

Anonymkode: aa652...ce4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med flere banker. Også husbanken. Legg inn 4-5 søknader på nett

• Liker 7
Skrevet

Har du søkt hos husbanken? 

Anonymkode: 96e36...888

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Søkte som sagt boliglån gjennom dnb, jeg er ungufør med 309k i året, 21000 utbetalt i mnd (netto)

Mener de virkelig at med min økonomi at jeg ikke kan betale mer en 300kr i renter i mnd?

Utfordringen er din lave inntekt, da blir det raskt problemer med å bevise langsiktig betalingsevne. Husk at kjøper man bolig så følger det med store månedlige utgifter i boligforsikring, eiendomskatt, strøm, kommunale avgifter, tv, internett ++ 

Så å sammenligne betalingsevne ved kjøp av bolig mot å leie kan man lett bli lurt av (spesielt om man har rimelig leie i dag)

Så med 21000 utbetalt så er det dessverre ikke rart du vil slite med å få lån hos vanlige banker.

Regn på hva overstående vil koste, deretter søk om startlån hos kommunen og lån i husbanken 🙏

Anonymkode: bdce7...f48

• Liker 7
Skrevet

Et familiemedlem fikk litt over det dobbelte med rundt samme egenkapital og uføretrygd. Det var ikke mye, men med egenkapitalen gjorde det at man kunne kjøpe seg en koselig liten leilighet utenfor sentrum.

Hør med flere banker. Min generelle oppfatning er at mange rådgivere blir veldig gira når de hører egenkapitalen, men er helt oppgitt når de hører at du har uføretrygd. Det er fordi nesten alt av din inntekt går med på å leve i følge deres referansebudsjett.

Skrevet

Bare søk hos mange banker, det er helt ville forskjeller på hva de gir. dnb er en møkkabank du ikke ønsker å ha lån i uansett.

Anonymkode: a0e14...509

• Liker 7
Skrevet

Prøv hos Bulder bank. 21.000 er nå en helt vanlig inntekt for mange. og få har så mye egenkapital.

Anonymkode: a7ead...ae8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv hos Bulder bank. 21.000 er nå en helt vanlig inntekt for mange. og få har så mye egenkapital.

Samt Sbanken og OBOS. Dersom du få avslag dokumenterer du dette for Husbanken og søker der.

Lykke til! :)

• Liker 7
Skrevet

Merkelig. Har nærmest eksakt økonomi som ts, med 100k ekstra i inntekt. Fikk 1,3 mill i lån hos Bulderbank. 

Anonymkode: ea7ad...e1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Merkelig. Har nærmest eksakt økonomi som ts, med 100k ekstra i inntekt. Fikk 1,3 mill i lån hos Bulderbank. 

Anonymkode: ea7ad...e1f

Du kan betjene ganske mye lån med 100k i året. 

Anonymkode: ff83b...854

• Liker 18
Skrevet

Kanskje de tror 21000 er midlertidig, at det blir lavere. Beviste du godt nok at du har 1.4 mill egenkapital? Prøv ev andre banker.

Men viktigst: trenger du bolig til over 1.6 mill hvis du er ufør og dermed kan kjøpe billigere utenfor storbyene antar jeg. Og er uten barn og partner (du hadde vel nevnt det om du har samboer). Om du har dyr bil, hva med å bytte til en billigbil i to-tre år etter boligkjøp til du får spart opp igjen - hvis dyr bil er viktig.

Anonymkode: 5c374...495

• Liker 1
Skrevet

Har du betalingsanmerkninger? Tror de ser på det også, selv om du har ganske mye egenkapital.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oppga du 21 000 i måneden på søknaden, så tror de jo at det er brutto. Det er bruttosummer som skal oppgis i alle lånesøknader, ikke netto utbetalt.

Så spørsmålet er, hva gjorde du? Oppga du feil og brukte netto i steden for brutto?

Anonymkode: 6a8a6...54e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Merkelig… 🤔 jeg har litt mer utbetalt enn deg (1000 kr mer) rundtom det samme i ek, fikk låne rett under mill..

sbanken.

Endret av Jadaomatte
Skrevet

Dnb er latterlig. Jeg har hatt de som bank o i over 30 år. Og de først avviste et lån på 150K for å fikse litt på huset som trengtes. Har aldri hengt etter med noe hos de. Fikk innvilget, da jeg var tydelig på at kundeforholdet opphørte om tilliten var såpass brutt under 0 grunn. Så fikk 150K allikevel

Anonymkode: fe9d4...a17

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også ufør og får utbetalt det samme som deg og har et barn i tillegg. Hadde 2 millioner i egenkapital og fikk låne 750 000 i banken nå i høst. 

Anonymkode: 23efa...40e

Skrevet

For å få lån fra Husbanken så må du få tre nei fra vanlig bank sies det, bare for å gjøre oppmerksom på det

Anonymkode: c0261...925

• Liker 3
Skrevet

Fikk ikke lån hos DNB i det hele tatt når jeg var student, til tross for partner med fast jobb og over 1 million i egenkapital.

Fikk 2,5 millioner i lån hos den lokale banken.

Just saying..

Anonymkode: 8036c...1bb

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kanskje de tror 21000 er midlertidig, at det blir lavere. Beviste du godt nok at du har 1.4 mill egenkapital? Prøv ev andre banker.

Men viktigst: trenger du bolig til over 1.6 mill hvis du er ufør og dermed kan kjøpe billigere utenfor storbyene antar jeg. Og er uten barn og partner (du hadde vel nevnt det om du har samboer). Om du har dyr bil, hva med å bytte til en billigbil i to-tre år etter boligkjøp til du får spart opp igjen - hvis dyr bil er viktig.

Hva er dette å spørre om? Uføre har da like mye rett til og behov for å bo sentralt som oss andre. Det kan for eksempel være avgjørende å være i nærheten av behandlingsinstitusjoner, nettverk og familie.

Anonymkode: df14d...16e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er dette å spørre om? Uføre har da like mye rett til og behov for å bo sentralt som oss andre. Det kan for eksempel være avgjørende å være i nærheten av behandlingsinstitusjoner, nettverk og familie.

Anonymkode: df14d...16e

Det er faktisk et veldig relevant spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...