AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg føler alle ferier vi har sammen går i min manns favør, om jeg kan si det sånn. Vi er en familie med ett barn på 3 år og ett til på vei. Vi bor i Norge på mitt barndoms hjemsted, mens han kommer fra et annet Europeisk land. Vi pleier å feriere på hans hjemsted hver sommer. Omgangskretsen han har der er svært stor, og de 10-14 dagene vi er der er som regel fullpakket med avtaler for at han skal få møtt alle han vil se. Enten får vi besøk der vi bor, eller så skal vi dra ut og besøke andre. Det er helst det siste, og det resulterer ofte i timesvis og milevis med kjøring hver dag. Med et barn som hater å kjøre bil og lett blir bilsyk, så er det ofte en kamp å komme seg avgårde. Jeg liker i utgangspunktet å være i dette landet, men kjenner at denne måten å feriere på sliter meg veldig ut. Til sommeren har vi en ny baby i familien og jeg gruer meg veldig til en ny ferie der vi skal gå på høygir dag etter dag. I sted kom min mann med et ferieforslag til neste sommer som jeg vet vil bli samme opplegg som før. Da jeg sa jeg ikke orket all kjøringen og avtaler hver dag , og antydet at baby fortsatt er liten på den tiden, fikk jeg et surt svar om at det var greit. Vi kunne bare holde oss hjemme og isolere oss fra folk. Med andre ord er han nå sur og alt virker fastlåst. Jeg får dårlig samvittighet og lurer på om det er meg det er noe galt med.. Er jeg urimelig? Hva hadde dere godtatt mtp ferie og hvordan ferierer dere selv med småbarn? Hvordan løse dette til alles beste? Anonymkode: 5147d...730
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Selv vært gift med en mann fra et annet land. Vi løste det med ferie i hans hjemland om sommeren, og en avslappende ferie om vinteren. Men helt enig. Den type ferie er uutholdelig slitsomt. Jeg fant også på ting alene med barna som de hadde lyst til, og lot han dra på en del besøk alene. Anonymkode: 78136...0a8 16
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg hadde latt mannen dra alene på ferie neste sommer. Anonymkode: 5eb56...60e 30
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Vi løser det med at vi ikke gjør alt sammen. Anonymkode: a0299...dd3 32
clyde Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde latt mannen dra alene på ferie neste sommer. Anonymkode: 5eb56...60e Samme her. 7
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 Skjønner dere begge her men mest deg, og tenker at det går ikke at det skal bli akkurat som han har tenkt, det må han forstå. Bor dere hos familie når dere er der eller bor dere på hotell eller leier leilighet/hus? Tenker at dere må legge opp en ferie neste år med: - Han drar på flere besøk alene mens du og barna blir igjen der dere bor. Han kan eventuelt ta med 3åringen alene i blant om det er kortere biltur/ikke biltur involvert i det besøket. - Flere besøk må komme til dere, dere må si at dere ikke kan reise til dem pga. barna (vurder å leie eget dersom det er vanskelig å få til hos familie) - Reise en uke bare dere 4 etter familie-besøk-ferien (kombinere til et sted i nærheten for å slippe 2 lange reiser), feks til et familievennlig hotell ved sjøen/basseng med fokus på barna, dersom dere vil ha mer ferie men en litt mer rolig variant (alternativet er jo å ta de dagene hjemme også og gjøre hyggelige ting med 3åringen i nærområdet) Dette er han nødt til å godta for sine barn sin del. Det er også din og barnas ferie og han kan ikke få alt som han ønsker. Samtidig så synes jeg jo det er viktig at dere får besøkt hans familie også som han kanskje bare får gjort denne ene gangen i året. Anonymkode: 0faa6...288 17
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg har kommet med forslag om at vi kan dele oss opp litt. F.eks ved at han drar til hjemlandet sitt litt før meg, og jeg kommer etter med barna en uke senere. Har også sagt han kunne reist på noen av dagsturene uten meg slik at jeg og 3-åringen kunne slappet av hjemme. Begge forslag er han veldig lite interessert i da han vil vi skal gjøre alt sammen som en familie. ts Anonymkode: 5147d...730 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har kommet med forslag om at vi kan dele oss opp litt. F.eks ved at han drar til hjemlandet sitt litt før meg, og jeg kommer etter med barna en uke senere. Har også sagt han kunne reist på noen av dagsturene uten meg slik at jeg og 3-åringen kunne slappet av hjemme. Begge forslag er han veldig lite interessert i da han vil vi skal gjøre alt sammen som en familie. ts Anonymkode: 5147d...730 Men da må du jo sette foten ned. Jeg hadde latt ham dratt alene, og kanskje tilbudt meg å komme etter med ungene siste uka, dersom jeg selv også fikk noe som helst utbytte av dette. Det høres helt jævlig ut, og sinnsykt egoistisk av han. Anonymkode: 3a70f...bd3 23
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har kommet med forslag om at vi kan dele oss opp litt. F.eks ved at han drar til hjemlandet sitt litt før meg, og jeg kommer etter med barna en uke senere. Har også sagt han kunne reist på noen av dagsturene uten meg slik at jeg og 3-åringen kunne slappet av hjemme. Begge forslag er han veldig lite interessert i da han vil vi skal gjøre alt sammen som en familie. ts Anonymkode: 5147d...730 Da har du strukket deg godt og han må være villig til å komme deg i møte. Han må gi deg et mottilbud. Har han gjort det? Anbefaler også at han kanskje kan samle flere av hans møter når han er der, feks ved å leie lokale en kveld og arrangere en fest for flere av dem han ønsker å møte. Da kan han slå flere fluer i en smekk, og løse opp litt tid for dere. Anonymkode: 1b5ad...077 16
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 Dere bor på ditt hjemsted, med dine venner og familie. Hvordan trodde du dette skulle bli da du ble sammen med denne mannen? Anonymkode: c740e...306 14
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #11 Skrevet 12. oktober 2021 Min søster er gift og har 2 barn med en fra Kosovo. Nå løser de de med sjeldnere reiser, de deler seg opp (han har med største på tur, men ikke med det programmet der - de er en plass). Søstera mi er hjemme med babyen. For eksempel. Mannen din må jekke seg ned femtentusen hakk på programmet, eller er det bare å glemme. Og de neste 2-3 årene er det ikke sikkert du og begge barn blir med. Man kan jo seriøst ikke belage seg på mye kjøring med bilsyke barn, hadde man tvunget en voksen til å være dødskvalm og kaste opp lange perioder i strekk? 🤷♀️ En annen løsning dersom du kommer godt overens med hans familie er å alliere deg med noen som kan være med deg og ungene når han besøker andre. Anonymkode: 2bfeb...caa 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #12 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har kommet med forslag om at vi kan dele oss opp litt. F.eks ved at han drar til hjemlandet sitt litt før meg, og jeg kommer etter med barna en uke senere. Har også sagt han kunne reist på noen av dagsturene uten meg slik at jeg og 3-åringen kunne slappet av hjemme. Begge forslag er han veldig lite interessert i da han vil vi skal gjøre alt sammen som en familie. ts Anonymkode: 5147d...730 🙃 La han furte. Dette er egoløp deluxe! Du skal bli utkjørt og ungene spy overalt - fordi HAN må gjøre alt som familie? Neitakk. Det blir som du sier, eller ingenting. Anonymkode: 2bfeb...caa 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #13 Skrevet 12. oktober 2021 Sitat . Enten får vi besøk der vi bor, eller så skal vi dra ut og besøke andre. Det er helst det siste, og det resulterer ofte i timesvis og milevis med kjøring hver dag. Med et barn som hater å kjøre bil og lett blir bilsyk, så er det ofte en kamp å komme seg avgårde. Jeg tenker at når dere har langt langt, over landegrenser, bør hans familiemedlemmer komme dere i møte om de ønsker å treffe dere. Eventuelt får han reise alene. Ferien blir ikke trivelig for ungene om de må sitte timevis i varm bil, det bør være argument nok. Anonymkode: 386c1...c76 6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #14 Skrevet 12. oktober 2021 Her er han jo veldig lite på tilbudssiden!! Jeg tenker du må si til han at opplegget fungerer ikke, og at dere må finne på et annerledes opplegg. Du skriver ikke noe om hvor dere bor. Vil jo anbefale å leie et eget hus, det gjør det lettere for dere å legge opp dagen best mulig. Også ville jeg leid et hus med ett eller to ekstra soverom, slik at folk kan komme til dere, og sove der en natt i stedet for at dere skal kjøre langt med baby og barn. Og dere må legge inn noen dager uten besøk. Anonymkode: ffe31...541 5
~white lady~ Skrevet 12. oktober 2021 #15 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg føler alle ferier vi har sammen går i min manns favør, om jeg kan si det sånn. Vi er en familie med ett barn på 3 år og ett til på vei. Vi bor i Norge på mitt barndoms hjemsted, mens han kommer fra et annet Europeisk land. Vi pleier å feriere på hans hjemsted hver sommer. Omgangskretsen han har der er svært stor, og de 10-14 dagene vi er der er som regel fullpakket med avtaler for at han skal få møtt alle han vil se. Enten får vi besøk der vi bor, eller så skal vi dra ut og besøke andre. Det er helst det siste, og det resulterer ofte i timesvis og milevis med kjøring hver dag. Med et barn som hater å kjøre bil og lett blir bilsyk, så er det ofte en kamp å komme seg avgårde. Jeg liker i utgangspunktet å være i dette landet, men kjenner at denne måten å feriere på sliter meg veldig ut. Til sommeren har vi en ny baby i familien og jeg gruer meg veldig til en ny ferie der vi skal gå på høygir dag etter dag. I sted kom min mann med et ferieforslag til neste sommer som jeg vet vil bli samme opplegg som før. Da jeg sa jeg ikke orket all kjøringen og avtaler hver dag , og antydet at baby fortsatt er liten på den tiden, fikk jeg et surt svar om at det var greit. Vi kunne bare holde oss hjemme og isolere oss fra folk. Med andre ord er han nå sur og alt virker fastlåst. Jeg får dårlig samvittighet og lurer på om det er meg det er noe galt med.. Er jeg urimelig? Hva hadde dere godtatt mtp ferie og hvordan ferierer dere selv med småbarn? Hvordan løse dette til alles beste? Anonymkode: 5147d...730 Det er ikke deg det er noe galt med, tvert i mot tar du ansvar for og hensyn til barna og dere som familie. Du har kommet mannen din i møte med forslag på løsninger som gjør at hele familiens behov blir ivaretatt, men han evner tydeligvis ikke å se det. Jeg er selv gift med en mann fra et annet europeisk land, og det har tatt noen år og mange diskusjoner for han å innse at oppførselen hans har vært egoistisk og stort sett kun ivaretatt hans behov. Sånn går det når de er ungkarer for lenge…stå på ditt ts, din manns behov for å opprettholde det sosiale nettverket i hjemlandet sitt er ikke viktigere enn at du og barna føler dere ivaretatt. Og det er også hans ansvar, som mann og far. 4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #16 Skrevet 12. oktober 2021 Noen menn burde ha holdt seg til kvinnene i sitt eget hjemland, siden de er oppdratt på samme måte og familie betyr alt. Anonymkode: 667de...97d 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #17 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Her er han jo veldig lite på tilbudssiden!! Jeg tenker du må si til han at opplegget fungerer ikke, og at dere må finne på et annerledes opplegg. Du skriver ikke noe om hvor dere bor. Vil jo anbefale å leie et eget hus, det gjør det lettere for dere å legge opp dagen best mulig. Også ville jeg leid et hus med ett eller to ekstra soverom, slik at folk kan komme til dere, og sove der en natt i stedet for at dere skal kjøre langt med baby og barn. Og dere må legge inn noen dager uten besøk. Anonymkode: ffe31...541 Vi har hittil leid hus, men jeg orker ikke ha overnattingsgjester boende. Hvis dette hadde vært mulig ville nok min mann fyllt opp gjesterommene gjennom hele ferien. Det hadde bare blitt enda mer stress og mindre familietid for bare oss. De dagene vi la inn i fjor som «fridager» hvor vi bare skulle være i huset ble - etter min mening ikke fridager i det hele tatt da min mann inviterte svigers til å komme alle disse, og de ble værende fra tidlig til sent. Det er forsåvidt forståelig, jeg vil gjerne ha den der selv om de ikke kan bidra med barnepass (gamle,dårlige til bens). Men jeg ville også gjerne hatt noen dager helt fri også, for kun oss. Bare våkne opp om morgenen til en dag med blanke ark der man kan ta ting som det kommer. ts Anonymkode: 5147d...730 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #18 Skrevet 13. oktober 2021 ~white lady~ skrev (15 timer siden): Det er ikke deg det er noe galt med, tvert i mot tar du ansvar for og hensyn til barna og dere som familie. Du har kommet mannen din i møte med forslag på løsninger som gjør at hele familiens behov blir ivaretatt, men han evner tydeligvis ikke å se det. Jeg er selv gift med en mann fra et annet europeisk land, og det har tatt noen år og mange diskusjoner for han å innse at oppførselen hans har vært egoistisk og stort sett kun ivaretatt hans behov. Sånn går det når de er ungkarer for lenge…stå på ditt ts, din manns behov for å opprettholde det sosiale nettverket i hjemlandet sitt er ikke viktigere enn at du og barna føler dere ivaretatt. Og det er også hans ansvar, som mann og far. Takk for støtten ts Anonymkode: 5147d...730
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #19 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg tenker at når dere har langt langt, over landegrenser, bør hans familiemedlemmer komme dere i møte om de ønsker å treffe dere. Eventuelt får han reise alene. Ferien blir ikke trivelig for ungene om de må sitte timevis i varm bil, det bør være argument nok. Anonymkode: 386c1...c76 Han har lite familie, kun foreldrene sine og ingen søsken. Så de som vi besøker eller kommer til oss er vennepar. Endel av disse har ikke barn og jeg føler de ikke helt skjønner hvor slitsomt det er å reise med bilsyke slitne barn. En annen ting er rutiner mtp leggetid. Det skled fullstendig ut i fjor sommer da mange av de som besøkte oss ikke forstår at barn må legges til noenlunde lik tid hver kveld. Min mann bagatelliserer ofte dette føler jeg. Når folk spør om de skal komme til oss kan han være kjapt ute med å si at Neida,vi kan fint ta den 3 timers bilturen og besøke de istedenfor. ts Anonymkode: 5147d...730
Hmmmmmm Skrevet 13. oktober 2021 #20 Skrevet 13. oktober 2021 Kan ikke han reise til hjemme landet alene. Så kan dere reise til et annet land på ferie sammen. Hvis ikke så får du aldri opplevd andre land en det ene hvert år. Jeg syns ikke du er urimelig her 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå