Gå til innhold

Er det vanlig å sitte med barna på rommet til de sovner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ene barn. Og var alltid tilstede til hun sovnet. Både jeg og mannen min har samme rutine for dette. Vi synes det er koselig å være der. Har fortalt det til en venninne av meg da vi kom inn på tema leggerutiner, siden det er mye fokus på dette med søvn i bhg. Hun mente at det var helt feil å sitte der til barnet sovner og det skal finne roen for egen hånd. Barnet er forresten 4 år gammelt. Flere som gjør det samme som meg? Altså, vi har den tiden hvor de er små nå, snart vil de ikke ha oss der lenger, er det ikke bare koselig å nyte det mens det varer? 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 6dd05...3a4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi innså at vi bare glemte å utfordre barnet på søvn, at vi satt der inne og barnet fant søvnen senere enn hvis vi ikke gjorde det. Og vi trodde vi mest gjorde det for vår del for at barnet skulle sovne fortere. 

Så ved 3,5 års alder bestemte vi at vi måtte utfordre barnet litt, vi sa god natt og lå på soverommet ved siden av, tilgjengelig hvis det var noe.

Det gikk helt fint. Barnet var klar for det.

Er viktig for barn å kjenne seg trygge i seg selv også. Er litt curling å sitte der hele tiden.

Anonymkode: ec593...5a0

• Liker 12
Skrevet

Begge deler er vanlig. Det er vanlig for de barna som ønsker det og liker det. Dersom barna ikke treger det eller ønsker det, er det ikke vanlig. 

Vi gjorde det i perioder for begge barna, når de ville det.

• Liker 5
Skrevet

Det er ganske vanlig å gjøre det :)

Vi hadde en periode da barnet var rundt 1-2 år at vi kunne lese bok, si god natt og gå ut av rommet, også sovnet barnet fort på egenhånd etter å pludre litt for seg selv. Men så etter noen måneder ville hun at vi skulle sitte til hun sovner igjen og det gjør vi fremdeles ved 3 år. Går vi ut mens hun enda er våken roper hun på oss, hun vil ha oss der. Hun sovner fort når vi er der. 

Etterhvert tenker vi at vi kan gå over til å si god natt og la henne pludre litt for seg selv til hun sovner (jeg husker selv at jeg som liten likte å ligge litt for meg selv før jeg sovnet), men så lenge hun ikke er klar for det så venter vi. Tar det gradvis, det er ikke noe å stresse med :).

Anonymkode: b1d06...b00

Skrevet

Jeg pleide å bli der mer fordi jeg synes det var koselig enn at det var så stort behov. Han sovner ganske så fort, han er ganske lik meg han kan bare tenke at nå skal jeg sove og poff så sover han. Fordel for han når vi er på reiser som tar lang tid. 😄 

• Liker 1
Skrevet

Vi gjør det med yngste som er snart to år, da vi ser at han sovner raskere da. Når han først har sovnet sover han som regel 12 timer i strekk uten en lyd, så å bruke 5-10-15 min på å legge er null stress. 

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør det, søster og mannen hennes gjør det, flere vennepar gjør det. Andre vennepar gjør det ikke - noen fordi barna ikke har behov for det, andre fordi de ikke gidder (det blir i praksis en svært mild form for skrikekur - disse vennene slipper å passe min unge for å si det sånn).

Anonymkode: e2c14...922

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi gjør det, søster og mannen hennes gjør det, flere vennepar gjør det. Andre vennepar gjør det ikke - noen fordi barna ikke har behov for det, andre fordi de ikke gidder (det blir i praksis en svært mild form for skrikekur - disse vennene slipper å passe min unge for å si det sånn).

Anonymkode: e2c14...922

🙄

Anonymkode: ec593...5a0

• Liker 6
Skrevet

Fra baby var 9 mnd la han seg selv i egen seng. 
Vi har kosestund på sofa med varm melk + tannpuss. 
Deretter er det inn i sengen, synger nattasang - sier god natt. Går ut, og han sover resten av natten så lenge han ikke blir syk da. Nå er han snart 3. 

Har en venninne som må være på soverommet med 4 og 2 åringen til de sovner hver kveld, det kan jo ta sin tid. Kvelden er hellig her i huset, og jeg er glad vi tok den «kampen». 

Anonymkode: 251c4...f1a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har ene barn. Og var alltid tilstede til hun sovnet. Både jeg og mannen min har samme rutine for dette. Vi synes det er koselig å være der. Har fortalt det til en venninne av meg da vi kom inn på tema leggerutiner, siden det er mye fokus på dette med søvn i bhg. Hun mente at det var helt feil å sitte der til barnet sovner og det skal finne roen for egen hånd. Barnet er forresten 4 år gammelt. Flere som gjør det samme som meg? Altså, vi har den tiden hvor de er små nå, snart vil de ikke ha oss der lenger, er det ikke bare koselig å nyte det mens det varer? 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 6dd05...3a4

Ekspertene anbefaler at man lærer barnet å finne søvnen selv. Men hver familie må gjøre det som føles riktig tenker jeg. 

Ulempen kan jo være at barnet blir utrygg i leggesituasjon når dere på et senere tidspunkt skal lære han å sovne på egen hånd. 

Jeg satt/ lå ved siden av mine barn til de ble ca 1 år, så lærte jeg de å sovne på egen hånd. 

Anonymkode: ed5cb...37c

• Liker 1
Skrevet

Eg gjer det. Faren gjer ikkje det. Og det går heilt fint begge deler. 

No er dagane sopass hektiske med aktivitetar at vi omlag ikkje ser kvarandre, då er det godt å ha denne roa på senga saman, der vi først snakkar om dagen før ho får bok eller sang. Sovnar uansett so fort at eg får ikkje sunget ferdig sangen. Avogtil seier ho at ho vil legge seg åleine, det går og heilt fint. 

• Liker 2
Skrevet

Vi ligger med vår 3 åring til hun sovner. 

Anonymkode: 258b2...4d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er inne på rommet til min snart toåring sovner fortsatt, men det er fordi han sliter med diverse sykdom og smerter så soving er litt vanskelig. Håper vi kan trappe ned støtte ved legging etterhvert som medisineringen er justert og/eller han vokser det mer av seg.

Anonymkode: df013...ac3

Skrevet

Kjenner kun én som gjør det, og de har en bortskjemt og slitsom jente på 3 år. Vi har rolig kosestund før ungen skal sove, uaktuelt å sitte timesvis på rommet 

Anonymkode: 6af73...35b

• Liker 5
Skrevet

Jeg har vært opptatt av å trygge barna så de kan sovne selv. Koser masse, men leggetid er sovetid. 

Har sett skrekkeksempler på unger som begynner på skolen uten å kunne sovne selv. Foreldrene kan ikke bruke barnevakt noen gang, fordi det kun er foreldrene som er "gode nok" til legging. 

Jeg har generelt unngått alt som blir et "must" for å sove eller gjøre andre ting. Trenger fleksibiliteten det gir at barna ikke er helt låst i rutinene. Vi har masse rutiner, men rutiner er sånn vi vanligvis gjør det, ikke sånn vi *må* gjøre det. 

Anonymkode: fdb44...7f5

• Liker 2
Skrevet

Enig med venninna di. Barnet må lære seg å sovne selv. Det er ikke farlig å være alene og sovne. Hvordan blir det med overnatting? Og når skal barnet lære seg det? Tenker det er på høy tid. Vi har ikke gjort det til noen av barna våre, bortsett fra noen ganger da de var baby. 

Anonymkode: 70b04...e34

• Liker 4
Skrevet

Har 4 barn. Den yngste er 8 og vil gjerne at jeg skal være der til han sovner. Syns bare det er koslig. Tar max 15 min. Gjør meg ingenting. 

Anonymkode: 24ec1...a2f

Skrevet

Jeg har flere barn og har gjort det med de barna som har hatt behov for det. Yngste er 4 år og har fortsatt behov for å ha en voksen der til han har sovnet, så da gjør vi det. :) 

Skrevet

Lest et eventyr og kanskje en nattasang, og så er det sovetid. Aldri opplevd å sitte med barnet til han sovner. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, det gjorde vi mye - både faren og jeg.  Barn trenger trygghet og varme.   

Nå er han en voksen ung mann, som sovner helt selv 😄 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...