Gå til innhold

Ønsker tips til lite bryllup uten alkohol

Isprinsessen7

Anbefalte innlegg

Hei. Ønsker å ha et lite bryllup med bare noen få familiemedlemmer. Ønsker også at det ikke skal koste så mye. Vi drikker ikke alkohol og derfor ønsker vi heller ikke alkoholservering. Er klar over at mange sikkert synes det er kjedelig uten alkohol, men det er slik vi ønsker det.  Ønsker på en måte bare å markere bryllupet med de få gjestene vi inviterer. Blir Kansje ikke så mye vits i å leie lokale for et helt døgn  når vi ikke tenker å ha tradisjonell bryllupsfest med alkohol. Og tenkte at Kansje vi bør "korte ned" bryllupsfeiringen slik at folk ikke føler de må bli sittende der veldig sent eller  hele natten. Har vært innom tanken på å bare gå ut å spise på restaurant sammen med gjestene, men er usikker på om det vil føles litt upersonlig og ikke så intimt. Dessuten blir det vel da mer som bare  å ha et måltid sammen men ikke så mye ordentlig feiring? 

Ønsker å høre om det er det noen som har gode tips til hvordan vi kan feire bryllupet vårt med de få gjestene vi kommer til å invitere, uten at det blir "kleint" og kjedelig uten alkohol . Ønsker egentlig bare å ha en fin koselig stund sammen, men er usikker på hvordan gjøre det til en fin feiring for alle. Er det noen som har erfaring med en litt annerledes feiring som vil dele dette med meg ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Isprinsessen7 said:

Hei. Ønsker å ha et lite bryllup med bare noen få familiemedlemmer. Ønsker også at det ikke skal koste så mye. Vi drikker ikke alkohol og derfor ønsker vi heller ikke alkoholservering. Er klar over at mange sikkert synes det er kjedelig uten alkohol, men det er slik vi ønsker det.  Ønsker på en måte bare å markere bryllupet med de få gjestene vi inviterer. Blir Kansje ikke så mye vits i å leie lokale for et helt døgn  når vi ikke tenker å ha tradisjonell bryllupsfest med alkohol. Og tenkte at Kansje vi bør "korte ned" bryllupsfeiringen slik at folk ikke føler de må bli sittende der veldig sent eller  hele natten. Har vært innom tanken på å bare gå ut å spise på restaurant sammen med gjestene, men er usikker på om det vil føles litt upersonlig og ikke så intimt. Dessuten blir det vel da mer som bare  å ha et måltid sammen men ikke så mye ordentlig feiring? 

Ønsker å høre om det er det noen som har gode tips til hvordan vi kan feire bryllupet vårt med de få gjestene vi kommer til å invitere, uten at det blir "kleint" og kjedelig uten alkohol . Ønsker egentlig bare å ha en fin koselig stund sammen, men er usikker på hvordan gjøre det til en fin feiring for alle. Er det noen som har erfaring med en litt annerledes feiring som vil dele dette med meg ? 

Gjør det slik du vil, det er deres dag :). Det blir nok fint uansett. Hva med å ha et "formiddagsbryllup", brunsj/lunsj-bryllup eller bare "kaffebryllup"? :) Det er jo ikke så vanlig, men sikkert koselig det! Gjør det mer som en dåp eller konfirmasjon. Lei et lite lokale for en dag, som kan stille med noe lett og greit måltid, som rømmegrøt og spekemat eller koldtbord, eller bare inviter på kaffe og kaker. Hvis det er en gård kanskje de har noe hjemmelaget eplemost eller noe litt fint som kan serveres i stedet for alkohol. 

"Vi gifter oss i Heipådeg kirke kl 10:00 og inviterer på uformell kaffe og kaker på Gullegod gård fra kl 12:00" 

Anonymkode: dc1b0...a47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gjør det slik du vil, det er deres dag :). Det blir nok fint uansett. Hva med å ha et "formiddagsbryllup", brunsj/lunsj-bryllup eller bare "kaffebryllup"? :) Det er jo ikke så vanlig, men sikkert koselig det! Gjør det mer som en dåp eller konfirmasjon. Lei et lite lokale for en dag, som kan stille med noe lett og greit måltid, som rømmegrøt og spekemat eller koldtbord, eller bare inviter på kaffe og kaker. Hvis det er en gård kanskje de har noe hjemmelaget eplemost eller noe litt fint som kan serveres i stedet for alkohol. 

"Vi gifter oss i Heipådeg kirke kl 10:00 og inviterer på uformell kaffe og kaker på Gullegod gård fra kl 12:00" 

Dette var gode forslag som jeg vil ta med meg. Jeg må kanskje vurdere kaffebryllup da... Hadde egentlig sett for meg middag. Men mulig det blir feil når feiringa blir annerledes. At kaffebryllup blir mer passende.

Hva tror du ang å evt servere enkel lunch og kaffe og kaker? Hadde det vært greit? 

Har du noe forslag til underholdning? Tenkte egentlig ikke å ha noe særlig unnerholdning, men burde det likevel være noe som gjør at det føles som et ekte bryllup? 

Tusen takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint å ha middag på restaurant, spør om de har et eget rom. Mange har det.

Vi hadde tenkt å ha 25 gjester på restaurant uten alkohol, av respekt for et par gjester som er helt avholds. Men så ble det et mindre korona-bryllup i praksis, så dette ble ikke gjennomført. Planen vår var å informere alle på forhånd om at vi ville ha brus og eplejuice å drikke, og hvis vi fikk spørsmål om hvorfor ikke alkohol ville vi ha svart pga noen gjester er avholds, og for å gjøre det lett for folk å komme til og fra :) 

Planen vår var sen vielse kl 15, bilder, og så møtes til middag kl 18 på en bra restaurant. Ferdig med middag og dessert til 20-21, og deretter kunne alle reise hjem :) fikk gode tilbakemeldinger på planen.

Anonymkode: 25c4d...fdc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Isprinsessen7 said:

Dette var gode forslag som jeg vil ta med meg. Jeg må kanskje vurdere kaffebryllup da... Hadde egentlig sett for meg middag. Men mulig det blir feil når feiringa blir annerledes. At kaffebryllup blir mer passende.

Hva tror du ang å evt servere enkel lunch og kaffe og kaker? Hadde det vært greit? 

Har du noe forslag til underholdning? Tenkte egentlig ikke å ha noe særlig unnerholdning, men burde det likevel være noe som gjør at det føles som et ekte bryllup? 

Tusen takk for svar 

Man kan jo ha taler, sanger og musikk selv om det er på formiddagen - en pianist eller felespiller eller vokalist hva nå enn dere syntes er fint? :) I min familie går det mest i fele 😆

Også kan dere jo ha fin bryllupskake feks, og andre elementer fra vanlig bryllup :)!

Jeg tenker at hvis dere har middag på kvelden vil det nok være større forventning om at det blir fest og alkohol i forbindelse med bryllupet, og at det derfor er "tryggest" å ha det på formiddagen hvis dere vil signalisere at dere ikke ønsker det. På en middag på en restaurant vil man nok også forvente å bestille alkohol til maten. Men det kommer jo også an på hvem deres familie og venner er :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all gode forslag! 

Vil også gjerne ha flere forslag om hvordan få god stemning i bryllupet og evt. Konkrete forslag til underholdning før, mellom og etter måltid. 

Ønsker veldig gjerne også å høre fra noen som har hatt et alkoholfritt eller litt utradisjonelt  bryllupp  om hvordan de planlagte at bryllupsfesten dersom det bare var invitert til kaffi og kaker på dagtid ? (eller lignende) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, Isprinsessen7 said:

Hei. Ønsker å ha et lite bryllup med bare noen få familiemedlemmer. Ønsker også at det ikke skal koste så mye. Vi drikker ikke alkohol og derfor ønsker vi heller ikke alkoholservering. Er klar over at mange sikkert synes det er kjedelig uten alkohol, men det er slik vi ønsker det. 

Hvor stort er et 'lite' bryllup? 

Jeg ville velge formiddagsbryllup med lunsj etterpå. Kjapt men effektivt. 

Anonymkode: 5560f...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere fint kan ha en klassisk bryllupsfeiring med middag og fest uten alkohol. 
Lokale kan dere leie selv om det ikke er alkohol. Vi feiret nettopp konfirmanten vår  i leid lokale (og uten alkohol). Det trenger ikke å koste så mye. 
Jeg har vært i et alkoholfritt bryllup- da feiret vi akkurat som et bryllup med alkohol- bortsett fra at det ikke ble noe dansing. 
Du skriver ikke helt hva du legger i ordet «lite», så om det er greit å ha det på en restaurant eller i et lokale avhenger av størrelse. Om dere har det på et hotell så kan dere kanskje få et rom for dere selv?

Server en (alkoholfri) velkomstdrink ved ankomst - folk liker å ha et glass i hendene når de mingler litt. Av underholdning så er jo taler vanlig. Vi hadde en kahoot i konfirmasjonen, den slo godt an. Da kan man ha noen morsomme spørsmål om dere, blandet med andre spørsmål. 

Jeg ville ikke tenkt så mye på at det er alkoholfritt. Dropp dansingen kanskje, men ellers gjør dere som om det hadde vært et vanlig bryllup. Folk holder det gjerne ikke gående til kl 02, men det kan jo være superhyggelig selv om folk går hjem kl 23 i stedet. 

Anonymkode: 20edf...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker og formidagsbryllup med lunsj og kaker etterpå. Det kan bli kjempekoselig.

Anonymkode: d3874...e57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...