Gå til innhold

Plommer i likør råtnet 🙁

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg forsøkte meg på å lage plommelikør med vodka for ca en mnd siden.

Gjorde alt etter oppskriften men ser nå at noen av plommene ser ut til å ha råtnet inni glasset.. er det bare å kaste hele greia da? 😢

Anonymkode: d78d3...67e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Hvordan laget du den? Har aldri hørt om plommelikør som råtner før..

Anonymkode: 9eb29...7cc

• Liker 1
Skrevet

Kan du sette inn et bilde? Hvilken vodka brukte du?

Anonymkode: 24295...490

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja.

Hvordan laget du den? Har aldri hørt om plommelikør som råtner før..

Anonymkode: 9eb29...7cc

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du sette inn et bilde? Hvilken vodka brukte du?

Anonymkode: 24295...490

Jeg fylte glasset (som jeg steriliserte i ovn først) med plommer som jeg hadde gitt et lite snitt, fylte på med sukker litt krydder og absolute vodka.. 

165F2729-9664-40BC-9BC8-0ECE0FE2368D.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fylte glasset (som jeg steriliserte i ovn først) med plommer som jeg hadde gitt et lite snitt, fylte på med sukker litt krydder og absolute vodka.. 

165F2729-9664-40BC-9BC8-0ECE0FE2368D.jpeg

Det skal i utgangspunktet ikke råtne. Har du smakt på plommene? Evt delt dem opp? Ut i fra bildene så ser de ikke direkte råtne ut, men kan jo ta feil.

Anonymkode: cc1d5...e54

• Liker 1
Skrevet

Bærene skal dekkes helt når du lager- her ser det ut som det er litt over toppen som kan da rotne.  I tillegg skulle du ha brukt 60% ren sprit og ikke vodka (du får slutt resultat som blir mer vin i styrke ved bruk av vodka). 

Anonymkode: 2e427...c56

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skal i utgangspunktet ikke råtne. Har du smakt på plommene? Evt delt dem opp? Ut i fra bildene så ser de ikke direkte råtne ut, men kan jo ta feil.

Anonymkode: cc1d5...e54

Smakte på og delte nå - de er helt «mushy» og myke, men smaker godt. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bærene skal dekkes helt når du lager- her ser det ut som det er litt over toppen som kan da rotne.  I tillegg skulle du ha brukt 60% ren sprit og ikke vodka (du får slutt resultat som blir mer vin i styrke ved bruk av vodka). 

Anonymkode: 2e427...c56

de var helt dekket når jeg satt de på, men da var det jo mye sukker i bunnen som nå har løst seg opp. Så dumt at jeg har brukt feil sprit, sjekker flere oppskrifter og alle var med vodka 🤦🏼‍♀️

Skrevet

Du tok ut steinen?
Det spiller ingen rolle om du brukte vodka eller 60%, de råtner ikke i vodka. Har brukt vodka i flere likører, og har ikke opplevd noe galt med det. 

Anonymkode: f119d...606

Skrevet

Slapp av, de er ikke rotne, bare oksidert. Plommer flyter i sprit, eneste måte å hindre dette er å legge noe tungt oppå så de ikke kan flyte opp.

Pass på at du snur på glasset i blant, så plommene på toppen ikke tørker ut. Du bør holde glasset lukket, så minst mulig alkohol fordamper.

Siden du har brukt 40% sprit kommer ikke holdbarheten til å være like lang som med 60%, men dette bør holde til jul. Du må selvfølgelig lukte og smake, og det må ikke være spør av mugg.

Anonymkode: e1cac...59d

• Liker 3
Skrevet

Du tok ut steinen?
Det spiller ingen rolle om du brukte vodka eller 60%, de råtner ikke i vodka. Har brukt vodka i flere likører, og har ikke opplevd noe galt med det. 

Anonymkode: f119d...606

Ikke tatt ut steinen, leste at det var valgfritt hvorvidt man ville la den være igjen eller ikke - ga de bare er lite snitt. 

Slapp av, de er ikke rotne, bare oksidert. Plommer flyter i sprit, eneste måte å hindre dette er å legge noe tungt oppå så de ikke kan flyte opp.

Pass på at du snur på glasset i blant, så plommene på toppen ikke tørker ut. Du bør holde glasset lukket, så minst mulig alkohol fordamper.

Siden du har brukt 40% sprit kommer ikke holdbarheten til å være like lang som med 60%, men dette bør holde til jul. Du må selvfølgelig lukte og smake, og det må ikke være spør av mugg.

Anonymkode: e1cac...59d

Tusen takk for svar!! 🥳 håper du har rett 👏🏻

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...