AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Hei! Jeg forsøkte meg på å lage plommelikør med vodka for ca en mnd siden. Gjorde alt etter oppskriften men ser nå at noen av plommene ser ut til å ha råtnet inni glasset.. er det bare å kaste hele greia da? 😢 Anonymkode: d78d3...67e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Ja. Hvordan laget du den? Har aldri hørt om plommelikør som råtner før.. Anonymkode: 9eb29...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Kan du sette inn et bilde? Hvilken vodka brukte du? Anonymkode: 24295...490
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Hvordan laget du den? Har aldri hørt om plommelikør som råtner før.. Anonymkode: 9eb29...7cc AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du sette inn et bilde? Hvilken vodka brukte du? Anonymkode: 24295...490 Jeg fylte glasset (som jeg steriliserte i ovn først) med plommer som jeg hadde gitt et lite snitt, fylte på med sukker litt krydder og absolute vodka.. Anonymkode: d78d3...67e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fylte glasset (som jeg steriliserte i ovn først) med plommer som jeg hadde gitt et lite snitt, fylte på med sukker litt krydder og absolute vodka.. Anonymkode: d78d3...67e Det skal i utgangspunktet ikke råtne. Har du smakt på plommene? Evt delt dem opp? Ut i fra bildene så ser de ikke direkte råtne ut, men kan jo ta feil. Anonymkode: cc1d5...e54 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #6 Skrevet 12. oktober 2021 Bærene skal dekkes helt når du lager- her ser det ut som det er litt over toppen som kan da rotne. I tillegg skulle du ha brukt 60% ren sprit og ikke vodka (du får slutt resultat som blir mer vin i styrke ved bruk av vodka). Anonymkode: 2e427...c56
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det skal i utgangspunktet ikke råtne. Har du smakt på plommene? Evt delt dem opp? Ut i fra bildene så ser de ikke direkte råtne ut, men kan jo ta feil. Anonymkode: cc1d5...e54 Smakte på og delte nå - de er helt «mushy» og myke, men smaker godt. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bærene skal dekkes helt når du lager- her ser det ut som det er litt over toppen som kan da rotne. I tillegg skulle du ha brukt 60% ren sprit og ikke vodka (du får slutt resultat som blir mer vin i styrke ved bruk av vodka). Anonymkode: 2e427...c56 de var helt dekket når jeg satt de på, men da var det jo mye sukker i bunnen som nå har løst seg opp. Så dumt at jeg har brukt feil sprit, sjekker flere oppskrifter og alle var med vodka 🤦🏼♀️ Anonymkode: d78d3...67e
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Du tok ut steinen? Det spiller ingen rolle om du brukte vodka eller 60%, de råtner ikke i vodka. Har brukt vodka i flere likører, og har ikke opplevd noe galt med det. Anonymkode: f119d...606
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #9 Skrevet 12. oktober 2021 Slapp av, de er ikke rotne, bare oksidert. Plommer flyter i sprit, eneste måte å hindre dette er å legge noe tungt oppå så de ikke kan flyte opp. Pass på at du snur på glasset i blant, så plommene på toppen ikke tørker ut. Du bør holde glasset lukket, så minst mulig alkohol fordamper. Siden du har brukt 40% sprit kommer ikke holdbarheten til å være like lang som med 60%, men dette bør holde til jul. Du må selvfølgelig lukte og smake, og det må ikke være spør av mugg. Anonymkode: e1cac...59d 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #10 Skrevet 12. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du tok ut steinen? Det spiller ingen rolle om du brukte vodka eller 60%, de råtner ikke i vodka. Har brukt vodka i flere likører, og har ikke opplevd noe galt med det. Anonymkode: f119d...606 Ikke tatt ut steinen, leste at det var valgfritt hvorvidt man ville la den være igjen eller ikke - ga de bare er lite snitt. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slapp av, de er ikke rotne, bare oksidert. Plommer flyter i sprit, eneste måte å hindre dette er å legge noe tungt oppå så de ikke kan flyte opp. Pass på at du snur på glasset i blant, så plommene på toppen ikke tørker ut. Du bør holde glasset lukket, så minst mulig alkohol fordamper. Siden du har brukt 40% sprit kommer ikke holdbarheten til å være like lang som med 60%, men dette bør holde til jul. Du må selvfølgelig lukte og smake, og det må ikke være spør av mugg. Anonymkode: e1cac...59d Tusen takk for svar!! 🥳 håper du har rett 👏🏻 Anonymkode: d78d3...67e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå