Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en ekstrajobb som servitør i noen år. I kontrakten står det annenhver helg. Restauranten ble solgt og en ny tok over. Driften er den samme. Samme navn og meny. Samme dag som han nye tok over ventet jeg på ny vaktliste. Men i stedet sa han at det var nedbemanning, så jeg kun fikk jobbe når noen var syke osv. Jeg ble helt satt ut. 

I går dro jeg og kjæresten dit for å spise. Der var en ny servitør. En ung jente. Jeg snakket med henne og hun sa at hun hadde nettopp fått jobb der. Og at det var faren som eide restauranten. Kanskje han har lov å gjøre sånn, men jeg synes det er stygt gjort. Da bestemte jeg meg for at der vil jeg ikke jobbe. Det er mange kyniske folk som driver egne firma 😡

Anonymkode: 8dc62...c6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ikke kreve å jobbe et sted du ikke er ansatt.

Ny eier har jo ikke noe med deg å gjøre.

Anonymkode: 08202...08d

Gjest Smeltemann
Skrevet

Så lenge du er vikar kan bedriften slutte å bruke deg,  det er helt innenfor regelverket.

Skrevet
Smeltemann skrev (15 minutter siden):

Så lenge du er vikar kan bedriften slutte å bruke deg,  det er helt innenfor regelverket.

Hadde kontrakt på annenhver helg. Har ikke ny eier oppsigelsestid på kontrakten jeg hadde med gamle eier?

Skrevet

Selv om navnet på restauranten er likt betyr ikke det at det er samme foretak du er ansatt i som driver det nå. 

Din kontrakt gjelder hos et foretak. Ikke for det foretaket som til enhver tid driver på den adressen.

Du burde jo vite hvem arbeidsgiveren din er?

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde kontrakt på annenhver helg. Har ikke ny eier oppsigelsestid på kontrakten jeg hadde med gamle eier?

Nye eiere. Vil ny eier ansette sin datter er den nye eieren i sin fulle rett til det.

Skrevet

Som flere har vært inne på avhenger dette av hvordan overtagelsen ble gjort. Hvis ny eier kjøpte firmaet fra gammel eier og driver videre med dette firmaet så har du din ansettelseskontrakt å vise til. Men jeg tror nok det er ganske vanlig for overdragende eier av restauranter å ta driften videre i eget firma.

Skrevet

Det har ikke vært virksomhetsoverdragelse der, så ny eier står fritt til å bemanne med dem han vil.

Anonymkode: e9723...fed

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har ikke vært virksomhetsoverdragelse der, så ny eier står fritt til å bemanne med dem han vil.

Hvordan er det IKKE en virksomhetsoverdragelse?

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/opphor-av-arbeidsforhold/virksomhetsoverdragelse/

Ny eier kan bemanne fritt ja, men ny eier kan ikke fritt si opp ansatte uten gyldig grunn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Feil. Nye eiere plikter seg til å ta over ansatte som ønsker å fortsette. Og er man fast ansatt, uansett prosent, så har man rettigheter. 

TS; du har helt rett; der ønsker du ikke jobbe. Og restaurantbransjen skriker etter ansatte for tiden, så du kommer til å kunne velge og vrake i tilbud.

Anonymkode: 8b7cd...cb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...