Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nav har satt barnebidrag. Far sier han ikke har penger til å betale. Hva skjer nå da? Er det noe håp om å få barnebidrag? Prøver å lese meg opp på nav og nav innkrevning men skjøner det ikke helt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis far ikke klarer å bidra økonomisk, skal NAV stille opp med et gitt beløp

Skrevet

Søk om bidragsforskudd fra nav. Det er noen grenser der, du får ikke bidragsforskudd hvis du selv tjener 'for mye'. Uansett så vil bidragsyter opparbeide seg gjeld, og til slutt så kommer det (kanskje) deg/barnet tilgode. 

Anonymkode: 47f39...c27

Skrevet

Det er ganske vanskelige regler. Jeg får forskudd. Slik jeg har skjønt det så får far også gjeld på forskudd og da har nav rett på di før jeg får noe. I bunn å grunn er det bare en vits?  Selve barnebidraget fast i mnd kan jeg se langt etter. 
Hadde det ikke vært enklere om nav gikk inn å trakk rett av lønn? 

Skrevet
Lillemynte skrev (Akkurat nå):

Det er ganske vanskelige regler. Jeg får forskudd. Slik jeg har skjønt det så får far også gjeld på forskudd og da har nav rett på di før jeg får noe. I bunn å grunn er det bare en vits?  Selve barnebidraget fast i mnd kan jeg se langt etter. 
Hadde det ikke vært enklere om nav gikk inn å trakk rett av lønn? 

Nav går da ofte inn og trekker av lønnen.

Anonymkode: 77894...a07

Skrevet
Lillemynte skrev (11 minutter siden):

Nav har satt barnebidrag. Far sier han ikke har penger til å betale. Hva skjer nå da? Er det noe håp om å få barnebidrag? Prøver å lese meg opp på nav og nav innkrevning men skjøner det ikke helt. 

Få Nav til å kreve det inn, om de har fastsatt så kan ikke far si han ikke har penger. De går ut fra hans bruttoinntekt som er meldt inn. Betaler han ikke så overtar Nav innkreving, det er den beste løsningen, da sipper du kampen hver måned og pengene kommer automatisk

Anonymkode: 077df...63c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nav går da ofte inn og trekker av lønnen.

Anonymkode: 77894...a07

Men gjør di det fast? Tolker det slik at di sender purring og det går sin gang til tvangstrekk. Så begynner hele suppen på ny for neste mnd? Det er ikke fast trekk kun nedbetaling av gjeld

Skrevet
Lillemynte skrev (6 minutter siden):

Men gjør di det fast? Tolker det slik at di sender purring og det går sin gang til tvangstrekk. Så begynner hele suppen på ny for neste mnd? Det er ikke fast trekk kun nedbetaling av gjeld

Når de først har kjørt i gang tvangstrekk så fortsetter de med det (ihvertfall frem til gjelden er betalt)

Anonymkode: 47f39...c27

Skrevet
Lillemynte skrev (51 minutter siden):

Jeg har hatt bidrag via Nav innkreving, da trakk de barnefar fast hver måned, i begynnelsen var det bidrag som var satt og innkreving av bidragsgjelden til dette gikk i 0, så fortsatte de vanlige trekk hver måned, hadde det sånn fra barna var passert 18, så i 14 år. Bidrag kom inn fast og det ble regulert automatisk mot barnefar i forhold til alder bl.a

Anonymkode: 077df...63c

Skrevet
Lillemynte skrev (1 time siden):

De sender purring, og purring og purring og så går det til slutt til tvangstrekk. Det går ganske lang tid, men det er ikke sånn at du må vente evig. Eks nå da, hvis han ikke har betalt for oktober så går den gjennom den purre-mølla før den evt går til tvangstrekk, samme med måneden etter osv. Så samler han opp gjeld som han etter hvert må betale. Kanskje i mars eller noe neste år får du en utbetaling via tvangstrekk for oktober i år. (Aner ikke hvor lang tid det tar). Hvis han bytter jobb ofte så sjekker de jevnlig arbeidstakerregisteret og er relativt (3mnd ca) raske på å sette i gang nytt trekk.

Du bør lage et budsjett uten de pengene og se på de som bonus de månedene de kommer inn. Det gjør jeg.

Anonymkode: 27895...87c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De sender purring, og purring og purring og så går det til slutt til tvangstrekk. Det går ganske lang tid, men det er ikke sånn at du må vente evig. Eks nå da, hvis han ikke har betalt for oktober så går den gjennom den purre-mølla før den evt går til tvangstrekk, samme med måneden etter osv. Så samler han opp gjeld som han etter hvert må betale. Kanskje i mars eller noe neste år får du en utbetaling via tvangstrekk for oktober i år. (Aner ikke hvor lang tid det tar). Hvis han bytter jobb ofte så sjekker de jevnlig arbeidstakerregisteret og er relativt (3mnd ca) raske på å sette i gang nytt trekk.

Du bør lage et budsjett uten de pengene og se på de som bonus de månedene de kommer inn. Det gjør jeg.

Anonymkode: 27895...87c

Takk, nå ble jeg litt klokere. Regner ikke med di pengene så det bler bare en bonus. Har klart meg uten mens han sonet men nå er han ute i full jobb igjen og da er det jo rett å rimelig at han skal betale igjen syns jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...