Ida1998 Skrevet 12. oktober 2021 #1 Skrevet 12. oktober 2021 Hei! Vi har en border collie på 4 og en halv måned. Vi har begge hatt hund før, men har snakket om å få en border collie i 2 år og 1 august hentet vi han. Vi satte oss godt inn i hva det betydde å ha en border collie før vi hentet han, og jeg har ventet til samboeren min ble selvstendig næringsdrivende på gården vi skal ta over snart, noe som han ble tidligere i år. Så han er som oftest med samboer på gården og har et superfint liv der ute og hjemme, med mye aktivitet, trening og kos. Men nå er det noen ting jeg er redd vi ikke skal få til å plukke av hunden, som gjør at jeg er litt nedenfor om dagen for jeg føler ikke at jeg klarer å være bra nok for hunden, samtidig som jeg vet at det bare er en valp. Vi har gått på valpekurs i 7 uker nå, og jeg tror ikke hundetreneren liker rasen, det er bare 1 border collie på valpekurs og vi har kun fått nedlatende kommentarer på hvordan en border collie er i forhold til andre hunder, Vi har bedt om masse råd og hjelp til ting som vi er engstelig for hunden, men føler ikke vi får noe særlig respons. Han er en UTROLIG sta hund. De største problemene vi har per nå er: - Rotrening, han er utrolig trivelig så lenge han får slappet av, til nå er det kun i buret men hadde vært fint om han kunne vært rolig utenom å. - Biter i alt som kan bites i inne, vi har tatt vekk lekene hans inne for å prøve å skape et litt mer rolig miljø, men han går løs på alt mulig annet (inkludert oss) - Biting og gå pent i bånd, han biter i båndet så fort han kjeder seg litt og drar så fælt i båndet at man skulle tro han kveles. - Hilsing på andre hunder og mennesker, vi hadde lært han dette tidlig og han var superflink, for noen uker siden snudde dette helt og har blitt nesten håpløst. Jeg har lest meg opp på de tingene ovenfor og prøvd en del trening på de forskjellige punktene, nå lurer jeg på om noen her inne har noen tips? Jeg har vurdert å se om jeg finner noen som kan komme hjem til oss og hjelpe oss. En ting til! Jeg har prøvd å lære han søk, men det er umulig da han blir så utålmodig at hvis han ikke finner det innen 5 sekunder så gidder han ikke.
Måneklokke Skrevet 12. oktober 2021 #2 Skrevet 12. oktober 2021 Jeg kan anbefale en youtubekanal til deg! Hun som driver kanalen har bordercollies selv, og hun trener kun med positive metoder. Link til kanalen: https://youtube.com/user/kikopup 1
Troyamin Skrevet 12. oktober 2021 #3 Skrevet 12. oktober 2021 Meld deg på kurs i regi av gjeterhund klubb. Der treffer du folk som kjenner rasen. 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #4 Skrevet 12. oktober 2021 Kan anbefale kanalen McCann Dog training. De fokuserer mye på valpetiden, hvordan legge inn gode rutiner inne og ute, båndgåing, biting osv. Anonymkode: a673d...c1e 2
Tabris Skrevet 12. oktober 2021 #5 Skrevet 12. oktober 2021 Det første jeg vil si er at hunden er fortsatt valp, og en del av det du beskriver er valpefakter som de vokser av seg. Spesielt dette med å bite på alt og bite i båndet. 1. Det er ikke uvanlig at valper kan ha vanskelig for å slappe av, spesielt valper av raser med mye energi. Det kan være lurt å fokusere mest mulig på aktiviteter som roer ned (nesearbeid, tyggebein, fylt kong, nyinnlæring, problemløsning) og redusere mengden aktiviteter som stresser opp (herje, leke, løpe, kaste ball/pinner, hilse...). Pass på at mest mulig av aktivitetens skjer ute og minst mulig skjer inne. 2. Kombinert med punkt 1, pass på at han har ting å tygge på som han har lov til. Valper utforsker med tennene og de klør i tannfellingen. Hvis han ikke har noe han får lov å tygge på, så vil han i hvert fall tygge på alt annet. Valpesikre huset så godt dere kan (ledninger bak kompostgrinder, skoskap i stedet for løse sko, rydd bort dyre gulvtepper og farlige planter osv). Ha fremme noen leker, men mest tyggebein og fylt kong. Sistnevnte kan også hjelpe til med å roe ned. Sørg for at han får utløp for energien sin ute gjennom miljøtrening, god sosialisering og nyinnlæring. Tren kontakttrening og avslutt gjerne med et langt godbitsøk før dere går inn, for å roe ned (start kort og øk gradvis tiden). 3. Dere kan trene på at valpen ser på dere når dere går i bånd. Dette kan dere først trene på inne uten bånd - når valpen kommer løpende mot dere (f.eks for å bite i buksebeina når dere går over gulvet), si "bra!" og gi en godbit før valpen rekker å begynne å bite på noe. Hvis valpen da ser på deg etter mer godbiter når du begynner å gå, si "bra!" og gi ny godbit. Lær valpen at det lønner seg å heller følge med og ta kontakt med deg når du er i bevegelse enn å bite. Ute kan du avlede biting i båndet med kontakttrening eller godbitsøk. Vær gjerne i forkant og kast en godbit foran valpen på bakken. Hvis han da ser på deg for å få en til - "bra!" og kast en godbit til, så er du i gang med kontakttrening. Hvis du går med halsbånd så vil jeg på det sterkeste anbefale en sele som sitter godt. Det er mye bedre enn halsbånd for hunder som drar. Noen hunder vil også dra ekstra for å komme bort fra ubehaget rundt halsen (de skjønner ikke at det er de selv som gjør det). Ved å ha mye kontakttrening og godbitsøk ute så kan du redusere stressnivået, som også reduserer draingen. Ved å også belønne i det han ser på deg (ref ovenfor), så kan du også få mindre draing og mer gå pent i bånd. 4. Det er vanskelig å gi noen tilbakemelding siden du ikke skriver noe om hva som er håpløst. Hva er det han gjør i hilsesituasjoner med hunder/mennesker som du ikke ønsker? Det er helt naturlig at han gir opp om han ikke finner i søk - han er bare en valp! Han har liten konsentrasjonsevne og forstår ikke oppgaven. Hvis du ønsker at han skal lete etter en gjenstand, så kan du starte med å bygge masse motivasjon for ham til å finne gjenstanden. Finn frem en gjenstand, f.eks en mynt, og vis ham den. Hvis han snuser på - "bra!" og et par gode godbiter. Gjenta flere ganger. Etterhvert la ham se at du legger mynten på gulvet - "bra!" og godbiter hver gang han snuser på den. Begynn så å flytt på mynten rundt på gulvet. Bare noen cm om gangen og i begynnelsen skal han få se at du gjør det. Godbit hver gang han oppsøker og snuser på. Gradvis, veldig gradvis, begynner du å flytte mynten når han ikke ser på (f.eks - han snuser på mynten, "bra!", kast en godbit, flytt mynten noen cm til høyre mens valpen er opptatt med å hente og spise godbiten du kastet). Etterhvert flytter du den mer og mer, og begynner gradvis å flytte den bak f.eks en bok eller lignende. La ham få se hva du gjør i begynnelsen så han forstår leken. Gå frem så gradvis at du alltid har ham med deg, gå tilbake hvis han ikke skjønner, ha gode godbiter og korte økter. 5
Ida1998 Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter #6 Skrevet 12. oktober 2021 Tabris skrev (48 minutter siden): Det første jeg vil si er at hunden er fortsatt valp, og en del av det du beskriver er valpefakter som de vokser av seg. Spesielt dette med å bite på alt og bite i båndet. 1. Det er ikke uvanlig at valper kan ha vanskelig for å slappe av, spesielt valper av raser med mye energi. Det kan være lurt å fokusere mest mulig på aktiviteter som roer ned (nesearbeid, tyggebein, fylt kong, nyinnlæring, problemløsning) og redusere mengden aktiviteter som stresser opp (herje, leke, løpe, kaste ball/pinner, hilse...). Pass på at mest mulig av aktivitetens skjer ute og minst mulig skjer inne. 2. Kombinert med punkt 1, pass på at han har ting å tygge på som han har lov til. Valper utforsker med tennene og de klør i tannfellingen. Hvis han ikke har noe han får lov å tygge på, så vil han i hvert fall tygge på alt annet. Valpesikre huset så godt dere kan (ledninger bak kompostgrinder, skoskap i stedet for løse sko, rydd bort dyre gulvtepper og farlige planter osv). Ha fremme noen leker, men mest tyggebein og fylt kong. Sistnevnte kan også hjelpe til med å roe ned. Sørg for at han får utløp for energien sin ute gjennom miljøtrening, god sosialisering og nyinnlæring. Tren kontakttrening og avslutt gjerne med et langt godbitsøk før dere går inn, for å roe ned (start kort og øk gradvis tiden). 3. Dere kan trene på at valpen ser på dere når dere går i bånd. Dette kan dere først trene på inne uten bånd - når valpen kommer løpende mot dere (f.eks for å bite i buksebeina når dere går over gulvet), si "bra!" og gi en godbit før valpen rekker å begynne å bite på noe. Hvis valpen da ser på deg etter mer godbiter når du begynner å gå, si "bra!" og gi ny godbit. Lær valpen at det lønner seg å heller følge med og ta kontakt med deg når du er i bevegelse enn å bite. Ute kan du avlede biting i båndet med kontakttrening eller godbitsøk. Vær gjerne i forkant og kast en godbit foran valpen på bakken. Hvis han da ser på deg for å få en til - "bra!" og kast en godbit til, så er du i gang med kontakttrening. Hvis du går med halsbånd så vil jeg på det sterkeste anbefale en sele som sitter godt. Det er mye bedre enn halsbånd for hunder som drar. Noen hunder vil også dra ekstra for å komme bort fra ubehaget rundt halsen (de skjønner ikke at det er de selv som gjør det). Ved å ha mye kontakttrening og godbitsøk ute så kan du redusere stressnivået, som også reduserer draingen. Ved å også belønne i det han ser på deg (ref ovenfor), så kan du også få mindre draing og mer gå pent i bånd. 4. Det er vanskelig å gi noen tilbakemelding siden du ikke skriver noe om hva som er håpløst. Hva er det han gjør i hilsesituasjoner med hunder/mennesker som du ikke ønsker? Det er helt naturlig at han gir opp om han ikke finner i søk - han er bare en valp! Han har liten konsentrasjonsevne og forstår ikke oppgaven. Hvis du ønsker at han skal lete etter en gjenstand, så kan du starte med å bygge masse motivasjon for ham til å finne gjenstanden. Finn frem en gjenstand, f.eks en mynt, og vis ham den. Hvis han snuser på - "bra!" og et par gode godbiter. Gjenta flere ganger. Etterhvert la ham se at du legger mynten på gulvet - "bra!" og godbiter hver gang han snuser på den. Begynn så å flytt på mynten rundt på gulvet. Bare noen cm om gangen og i begynnelsen skal han få se at du gjør det. Godbit hver gang han oppsøker og snuser på. Gradvis, veldig gradvis, begynner du å flytte mynten når han ikke ser på (f.eks - han snuser på mynten, "bra!", kast en godbit, flytt mynten noen cm til høyre mens valpen er opptatt med å hente og spise godbiten du kastet). Etterhvert flytter du den mer og mer, og begynner gradvis å flytte den bak f.eks en bok eller lignende. La ham få se hva du gjør i begynnelsen så han forstår leken. Gå frem så gradvis at du alltid har ham med deg, gå tilbake hvis han ikke skjønner, ha gode godbiter og korte økter. Tusen takk for langt og utfyllende svar. Han har tyggeben/leke inne og fylt kong, andre leker går ikke. Det som er problemet med dette er at det blir for fort uinteressant, og han går over til alt annet, det er greit og det er lett å distrahere han bort fra å gjøre det, men problemet er at han napper og biter oss. Han har jo lært hva som gir han oppmerksomhet, og han skal helst ikke gå 2 minutter uten å få opperksomhet og da tyr han til spesielt napping og biting på oss. Jeg kan garantere at han ikke får for lite oppmerksomhet i løpet av dagen. Vi er veldig mye ute, og som oftest bare noen timer på ettermiddag og kveld inne. Han får ro i løpet av dagen, da han tar seg noen blunder i buret eller i traktoren. Da sørger vi også for å at han er roligere før vi går inn, de fleste problemene er inne, for så fort vi er inne så er han nesten ikke til å kjenne igjen. Skal prøve de tipsene du kom med angående bånd, tusen takk! Vi startet trening med en gang vi fikk han på passering o.l. andre hunder og mennesker, og han var råflink! Han har ikke hatt noen uheldige situasjoner i møte med andre hunder eller mennesker, så jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Han bare har så lyst til å hilse, bjeffer, drar i båndet og blir umulig å få kontakt med. Jeg har prøvd å stille meg foran han, sette meg på siden av han og holde han nært meg, bare gå videre, med leke, med godbiter for å få kontakt med han å få han til å roe seg ned, men i det siste har han blitt så frustrert av at jeg eller mannen gjør det at han rett og slett biter og blir sint på oss. Nå kjente jeg at jeg fikk mer motivasjon i forhold til søktrening og generelt trening!!
Tabris Skrevet 12. oktober 2021 #7 Skrevet 12. oktober 2021 23 minutter siden, Ida1998 said: Tusen takk for langt og utfyllende svar. Han har tyggeben/leke inne og fylt kong, andre leker går ikke. Det som er problemet med dette er at det blir for fort uinteressant, og han går over til alt annet, det er greit og det er lett å distrahere han bort fra å gjøre det, men problemet er at han napper og biter oss. Han har jo lært hva som gir han oppmerksomhet, og han skal helst ikke gå 2 minutter uten å få opperksomhet og da tyr han til spesielt napping og biting på oss. Jeg kan garantere at han ikke får for lite oppmerksomhet i løpet av dagen. Vi er veldig mye ute, og som oftest bare noen timer på ettermiddag og kveld inne. Han får ro i løpet av dagen, da han tar seg noen blunder i buret eller i traktoren. Da sørger vi også for å at han er roligere før vi går inn, de fleste problemene er inne, for så fort vi er inne så er han nesten ikke til å kjenne igjen. Skal prøve de tipsene du kom med angående bånd, tusen takk! Vi startet trening med en gang vi fikk han på passering o.l. andre hunder og mennesker, og han var råflink! Han har ikke hatt noen uheldige situasjoner i møte med andre hunder eller mennesker, så jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Han bare har så lyst til å hilse, bjeffer, drar i båndet og blir umulig å få kontakt med. Jeg har prøvd å stille meg foran han, sette meg på siden av han og holde han nært meg, bare gå videre, med leke, med godbiter for å få kontakt med han å få han til å roe seg ned, men i det siste har han blitt så frustrert av at jeg eller mannen gjør det at han rett og slett biter og blir sint på oss. Nå kjente jeg at jeg fikk mer motivasjon i forhold til søktrening og generelt trening!! Det er helt vanlig, det du beskriver med biting. Det går over! det er valpefakter. Jeg tviler ikke på at han ikke får nok oppmerksomhet, men det bør være mest av den type aktivisering som gir ham noe og som kan gjøre ham litt mentalt sliten. Miljøtrening i parker, skogen, nær trafikkert vei, utenfor barnehage osv osv osv. God sosialisering hvor han før møte ulike typer og raser hunder, og ulike typer mennesker, og bli kjent med og trygg på dem i eget tempo. Men pass også på at han ikke blir overstimulert. Valper som får raptus og blir "umulige" etter aktivisering kan også skyldes at det har blitt for mye. Det er en fin balansegang og man må lære egen valp å kjenne for å se hvor grensen går. Det er positivt at han har lyst å hilse. Jo tryggere han er, jo mindre behov har dere for å la ham hilse. Når du ser det kommer noen, så trekk ut av veien og gi ham større avstand. Så stor avstand at han klarer å trene kontakt med deg. Hvis han viser tegn til frustrasjon, så er dere for nær. Gi ham heller assosiasjonen at passerende mennesker/hunder betyr godbit hos deg, så hold deg på en avstand hvor du kan trene kontakt med ham. "Bra!" og godbit når han ser på deg, "Bra!" i det han snur hodet mot de som passererer og så godbit når han ser på deg igjen. Så kjekt å høre at du ble mer motivert! ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2021 #8 Skrevet 12. oktober 2021 Ida1998 skrev (35 minutter siden): Tusen takk for langt og utfyllende svar. Han har tyggeben/leke inne og fylt kong, andre leker går ikke. Det som er problemet med dette er at det blir for fort uinteressant, og han går over til alt annet, det er greit og det er lett å distrahere han bort fra å gjøre det, men problemet er at han napper og biter oss. Han har jo lært hva som gir han oppmerksomhet, og han skal helst ikke gå 2 minutter uten å få opperksomhet og da tyr han til spesielt napping og biting på oss. Jeg kan garantere at han ikke får for lite oppmerksomhet i løpet av dagen. Vi er veldig mye ute, og som oftest bare noen timer på ettermiddag og kveld inne. Han får ro i løpet av dagen, da han tar seg noen blunder i buret eller i traktoren. Da sørger vi også for å at han er roligere før vi går inn, de fleste problemene er inne, for så fort vi er inne så er han nesten ikke til å kjenne igjen. Skal prøve de tipsene du kom med angående bånd, tusen takk! Vi startet trening med en gang vi fikk han på passering o.l. andre hunder og mennesker, og han var råflink! Han har ikke hatt noen uheldige situasjoner i møte med andre hunder eller mennesker, så jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Han bare har så lyst til å hilse, bjeffer, drar i båndet og blir umulig å få kontakt med. Jeg har prøvd å stille meg foran han, sette meg på siden av han og holde han nært meg, bare gå videre, med leke, med godbiter for å få kontakt med han å få han til å roe seg ned, men i det siste har han blitt så frustrert av at jeg eller mannen gjør det at han rett og slett biter og blir sint på oss. Nå kjente jeg at jeg fikk mer motivasjon i forhold til søktrening og generelt trening!! Om han er vant til å få hilse på hunder/folk ute, så vil han ha bygd seg opp en forventning om det, og da blir passeringer vanskelige. Det som skjer her er at han blir opprømt, for så å bli frustrert fordi han ikke får utløp for opprømtheten (løpe bort til hunden dere passerer). Frustrasjonen kan da føre til at de biter det nærmeste, som ofte er benet til eieren. Det er ikke unormalt, og hunden gjør det uten å tenke. Dere må endre forventningene til møtesituasjoner. Min yngste viste tegn til det samme. Problemet var at det var ikke benet mitt som ble bitt når han ble opprømt/frustrert, men den voksne hunden min. Han lot det heldigvis gå mens valpen var liten, men når den yngste ble eldre, så kunne det føre til en slosskamp, siden valpen da ikke lenger ville ha noe valpeimmunitet. Så, jeg satte igang med å jobbe med dette. Jeg valgte ut en ekstra digg godbit som valpen kun ville få når den så andre hunder. En superdigg godbit den aldri fikk til vanlig, kun når den så andre hunder ut på tur. Men først lærte jeg inn et markørord som gikk til denne godbiten inne, så ute (velg et ord dere vanligvis ikke bruker til hverdags). Repetere ordet og ga godbiten så den skulle koble disse inne først, også ute. Når ordet var godt innlært (når valpen reagerte umiddelbart med distraksjoner rundt), så begynte jeg å bruke det når valpen så andre hunder. I starten passet jeg på at vi hadde god avstand til andre hunder (rygget inn på gårdsplasser/plener etc for å skape avstand når det kom en annen hund). Det øyeblikket valpen så den andre hunden, så sa jeg ordet mens jeg jogget litt bakover, og ga godbiten. Fortsatte å gjøre dette til den andre hunden hadde passert. Sa ordet og ga godbit hver gang valpen så på den andre hunden. I starten sto vi på samme sted mens hunden passerte. Når jeg følte at jeg hadde mer kontroll, så begynte vi å faktisk gå fremover og forbi den passerende hunden mens jeg brukte ordet og ga godbit. Når den nå ser en hund, så snur den hodet og ser på meg uten at jeg trenger å si noe. Poenget er at man snur forventningene til valpen. De skal tenke "åh, der kommer det en hund, det betyr at nå blir eieren min super gøy og gir meg gode godbiter og kanskje jeg må løpe litt etter de og yay!". Mccann dog training på youtube har masse videoer om å trene kontakt med valp, både inne og ute 🙂 Ta en titt. De hjalp meg masse med å tips og triks til leking og stimuli som bygger et godt grunnlag for kontakt, innkalling osv. Når det kommer til biting på dere og i huset, det er helt normalt. Min eldste hund var et mareritt som valp. Bet til den var 7 mnd, og slet med å finne roen inne. Men, det gikk heldigvis over. Nå er den rolig og avslappet, og absolutt herlig å ha i hus 🙂 Det blir bedre. Valpen deres er bare 4mnd. Dere vil ha flere oppturer og nedturer fremover. Bare fortsett å trene og ha det gøy, så vil det gå bra 🙂 Anonymkode: a673d...c1e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå